LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioen akkoord voor groep met medische problemen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Hilversum
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2013 11:18

Pensioen akkoord voor groep met medische problemen

Ongelezen bericht door Hilversum »

Ik zie dat bij het maken van pensioen akkoord tussen FNV en regering een belangrijke groep wordt vergeten; namelijk degenen die door medische aandoeningen niet/nooit meer kunnen werken. Bijvoorbeeld de 60+ groep. Ik val daar onder. Door mijn medische problemen relatie en werkeloos geworden. Nu een nieuwe vriendin leren kennen, maar samenwonen zit er tot mijn pensioen niet in omdat ik dan mijn uitkering verlies, haar inkomen (nog werkend) niet hoog genoeg is voor ons samen. Nu houden we onnodig 2 (ipv 1) woningen bezet et cetera et cetera.... Ik vraag me af hoeveel mensen in Nederland door deze reden onnodig woningen bezet houden die (met een vervroegd pensioen) eerder vrij zouden kunnen komen voor degenen die daar met smart op zitten te wachten!!!

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Pensioen akkoord voor groep met medische problemen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Welke uitkering verliest u dan? Een WIA of WGA is een individuele uitkering en die blijft u dus houden.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Pensioen akkoord voor groep met medische problemen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat u hier aankaart heeft eigenlijk niets met uw leeftijd te maken, want iedereen met een bijstandsuitkering die wil gaan samenwonen raakt die dan kwijt. Als u eerder AOW zou krijgen en ging samenwonen, zou u ook een deel moeten inleveren.
In mijn omgeving zie ik meerdere 60-plussers die liever blijven “latten” bij een nieuwe relatie dan gaan samenwonen, dus ik zie het probleem niet zo. Eerlijk gezegd denk ik dat het aantal mensen waar u het over heeft, wel mee zal vallen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Pensioen akkoord voor groep met medische problemen

Ongelezen bericht door berndv »

Hilversum schreef:
12 jun 2019 09:14
Ik zie dat bij het maken van pensioen akkoord tussen FNV en regering een belangrijke groep wordt vergeten; namelijk degenen die door medische aandoeningen niet/nooit meer kunnen werken. Bijvoorbeeld de 60+ groep. Ik val daar onder. Door mijn medische problemen relatie en werkeloos geworden. Nu een nieuwe vriendin leren kennen, maar samenwonen zit er tot mijn pensioen niet in omdat ik dan mijn uitkering verlies, haar inkomen (nog werkend) niet hoog genoeg is voor ons samen. Nu houden we onnodig 2 (ipv 1) woningen bezet et cetera et cetera.... Ik vraag me af hoeveel mensen in Nederland door deze reden onnodig woningen bezet houden die (met een vervroegd pensioen) eerder vrij zouden kunnen komen voor degenen die daar met smart op zitten te wachten!!!
Oftewel, eigenlijk heeft u meer een probleem met het feit dat de regels voor uw uitkering niet praktisch uitpakken voor u, en u had het wellicht gezien dat het nieuwe pensioenakkoord uw problemen met de regels voor uw uitkering zouden oplossen. Tja, dat is ook een manier om het te bekijken. En ja, klagen zijn we goed in, natuurlijk is er ook met het huidige voorstel voor het nieuwe pensioenakkoord genoeg te vinden om over te klagen. En er zullen zeker mensen buiten de boot vallen. Het akkoord is gebaseerd op de algemene groep en niet op de individuele afwijkende situaties.

Lady1234
Berichten: 27115
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioen akkoord voor groep met medische problemen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Leuk gevonden die twee woningen. Maar als u voorheen in loondienst werkte en nu een arbeidsongeschiktheidsuitkering hebt, wordt er niets gekort als u gaat samenwonen. Ook als u in prive een arbeidsongeschiktheidsuitkering hebt, vindt er geen korting plaats bij samenwonen,

Dus misschien eens nagaan hoe het met uw uitkering zit.

Gesloten