LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioen opeens van 65 naat 67 jaar

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Ellencc
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:02

Pensioen opeens van 65 naat 67 jaar

Ongelezen bericht door Ellencc »

Zaterdag kreeg ik een brief van het Akzo pensioenfonds dat inplaats van op 65 jaar ik pas op 67 jaar pensioen krijg, Dit is een wettelijke regeling en daarmee is de kous af kreeg ik te horen toen ik daar vandaag over belde.
Hoe kan het dat het pensioen opeens twee jaar later uitgekeerd wordt terwijl de AOW stapsgewijs verlaat wordt.
Als ik niet tot 67 doorwerk, maar de AOW-lijn volg moet ik dus ongeveer anderhalf jaar op 690 euro in het jaar gaan zitten wachten. (omdat ik daar maar kort gewerkt heb)
Voor afkopen is het net te veel.
Wie heeft hier ook ervaring mee en een andere oplossing?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Pensioen opeens van 65 naat 67 jaar

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Doordat uw pensioen leeftijd is opgetrokken van 65 naar 67 is ook uw pensioen opbouwbedrag verhoogd.
Wenst u nu toch met 65 met pensioen te gaan, wordt dit bedrag weer verlaagd en heeft u evenveel pensioen als u zou hebben wanneer er niets was veranderd. Mocht u nu toch beslissen om door te werken tot 67, krijgt u een hogere pensioen uitkering.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Pensioen opeens van 65 naat 67 jaar

Ongelezen bericht door henk51 »

Even goed kijken op de Akzo website,die geldt voor meerdere pensioenfondsen,staat uitgebreid beschreven.
Pensioenrichtleeftijd naar 67
Vanaf 1 januari 2014 gaat de standaardleeftijd voor pensioenopbouw naar 67 jaar. We noemen dat ook wel pensioenrichtleeftijd. Dat betekent niet automatisch dat uw pensioen dan pas ingaat en dat u ook tot uw 67e in dienst blijft bij AkzoNobel. Uw dienstverband eindigt volgens de CAO nog steeds op de laatste dag van de maand van de voor u geldende AOW-ingangsdatum. Als u wilt, kunt u uw pensioen ook op de AOW-ingangsdatum laten ingaan. De uitkering wordt dan wel lager dan de uitkering die wij voor u berekend hebben op 67 jaar. Doordat de uitkering eerder ingaat, moet er ook langer uitgekeerd worden.
gr Henk

Ellencc
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:02

Re: Pensioen opeens van 65 naat 67 jaar

Ongelezen bericht door Ellencc »

Ik heb met het APF gebeld en die zeggen eigenlijk, pech gehad. Ik werk al lang niet meer bij AKZO en het is een klein bedrag, maar net te veel om af te kopen. op website van het APF word ik niets wijzer, mischien dat de AKZO website het duidelijker staat, maar daar heb ik niet gekeken (Henk). Ik zoek het eerder bij het pensioenfonds dan op de website van akzo.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Pensioen opeens van 65 naat 67 jaar

Ongelezen bericht door henk51 »

Ik zoek het eerder bij het pensioenfonds dan op de website van akzo.
Ook goed staat onderstaande wat voor u van belang is is vetgedrukte ,kan niet duidelijker

Standaard pensioenleeftijd naar pensioenopbouw naar 67
Vanwege de wettelijke bepalingen is besloten dat de standaardpensioeningangsdatum per
1 januari 2014 67 jaar bedraagt. Dit betekent dat de pensioenopbouw vanaf 1 januari 2014 plaatsvindt op basis van de 67 - jarige leeftijd. Reeds opgebouwd pensioen wordt omgezet naar een pensioen op 67. Uw werkelijke pensioendatum kan liggen tussen de 60 en 67 jaar.

gr Henk

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioen opeens van 65 naat 67 jaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Nog preciezer, in artikel 7.3 staat:
De deelnemer dan wel de gewezen deelnemer heeft het recht een vervroegde pensioeningangsdatum aan te wijzen onder de voorwaarden dat deze datum is gelegen op de eerste van enige maand tussen de 60e verjaardag en de standaard pensioeningangsdatum

Dus ook mensen die niet meer opbouwen, mogen de pensioeningangsdatum vervroegen. Aangezien uitstel blijkbaar niet is toegestaan, zou bij het handhaven van 65 jaar als standaard pensioeningangsdatum iedereen het pensioen op zijn laatst met 65 jaar moeten laten ingaan. terwijl je in principe nog langer door kunt werken en de AOW ook pas later in gaat. Door de standaard pensioeningangsdatum op 67 te zetten, met daarbij de mogelijkheid tot vervroeging, kan iedereen stoppen wanneer zijn AOW in gaat of eventueel eerder, als je dat wil.

ildiko
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2014 09:30

Re: Pensioen opeens van 65 naat 67 jaar

Ongelezen bericht door ildiko »

wie kan me raad geven? wegens het nieuw pensioenregeling krijg ik pas na 9 manden Aow maar omdat ik voor die tijd al geen baan meer zal hebben, mijn pensioengat 1 jaar zal verlengen zonder enige inkomsten.
Ik heb al die overbrug maatregelen gelezen maar ik denk dat ik nergens in aanmerking zal komen. Mijn opgebouwde Aow is 635 netto per maand,( ook hier een gat wegens dat ik in het buitenland woonde) dus ik moet spaargeld hebben om nog normaal te kunnen leven, zal ik voor bijstand ook niet in aanmerking komen. En hoe moet dan verder? In een jaar waarschijnlijk zal ik veel van mijn moeilijk gespaarde geld opmaken en dan verder in armoede terechtkomen.
Wat zijn de mogelijkheden?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Pensioen opeens van 65 naat 67 jaar

Ongelezen bericht door Jantje7 »

ildiko schreef:wie kan me raad geven? wegens het nieuw pensioenregeling krijg ik pas na 9 manden Aow maar omdat ik voor die tijd al geen baan meer zal hebben, mijn pensioengat 1 jaar zal verlengen zonder enige inkomsten.
Ik heb al die overbrug maatregelen gelezen maar ik denk dat ik nergens in aanmerking zal komen. Mijn opgebouwde Aow is 635 netto per maand,( ook hier een gat wegens dat ik in het buitenland woonde) dus ik moet spaargeld hebben om nog normaal te kunnen leven, zal ik voor bijstand ook niet in aanmerking komen. En hoe moet dan verder? In een jaar waarschijnlijk zal ik veel van mijn moeilijk gespaarde geld opmaken en dan verder in armoede terechtkomen.
Wat zijn de mogelijkheden?
U heeft nu nog wel werk? Hoe weet u dan dat u straks geen werk meer zal hebben? Mocht u worden ontslagen krijgt u een aantal maanden een WW uitkering, daarna mogelijk een IOW uitkering.
Iets meer toelichting geeft meer kans op een goed advies.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioen opeens van 65 naat 67 jaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad, waarom zou je voor die tijd al geen baan meer hebben? Je kunt in principe gewoon tot je AOW leeftijd (of later) doorwerken.

Als je voor je AOW leeftijd werkloos wordt, dan kun je WW krijgen tot de AOW leeftijd. Die WW stopt dus niet met 65 jaar.

Het kan ook zijn dat je een 'regeling' hebt afgesproken met je werkgever om tot je 65ste jaar betaald te krijgen. Of dat je een (afkoop-) som geld hebt waarmee je het tot 65 jaar redt. In dat geval zul je dus inderdaad moeten sparen voor inkomen in die 9 maanden. Als je met 65 jaar en 9 maanden AOW krijgt, dan zal je AOW dus in 2018 ingaan. Dan zul je dus een 'gat' hebben van 9 maanden, dus ongeveer 9000 euro. Dat betekent dat je zo'n € 250 per maand opzij zou moeten zetten om dat gat op te vangen. (Kun je alvast wennen aan het lagere inkomen na je pensioen...)

Of je moet gaan werken...

Een laatste optie is, als je pensioen hebt opgebouwd bij een pensioenfonds of andere pensioenregeling, dan kun je vaak dat pensioen ook wat flexibel laten uitkeren. Dus bv. iets eerder laten ingaan. Of eerst hoger en later lager. Je kunt er dan voor kiezen om een deel van het levenslange pensioen om te zetten in een tijdelijk hoger pensioen met 65 jaar (om het AOW-gat op te vangen). Je levenslange pensioen zal dan na die 'hoge' periode wel een stuk lager zijn.

Gesloten