LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioenakkoord: beetje uitleg nodig

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Pensioenakkoord: beetje uitleg nodig

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Beste forummers, er is eindelijk zicht op een echt pensioenakkoord.

Maar ik heb dus een vraag.

Nu staat hier: https://nos.nl/artikel/2286726-optimism ... hoog.html dat de 'harde' koppeling 'een jaar langer leven is een jaar langer doorwerken' iets verminderd gaat worden. Dat jaar wordt dan 8 maanden.
Maar als ik hier kijk: https://wetten.overheid.nl/BWBR0002221/ ... _Artikel7a lijkt het me toch duidelijk dat als de gemiddelde levensverwachting een jaar stijgt, de pensioenleeftijd maar drie maanden omhoog gaat? Volgens de formule gaat het namelijk alleen maar om de uitkomst, het getal V dat je overhoudt.
Dus volgens de huidige wet komt er elk jaar 3 maanden bij maar volgens de nieuwe wet komt er elk jaar 8 maanden bij (want de levensverwachting stijgt elk jaar zo'n beetje een jaar). En aangezien het CBS nu al voorspelt (https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2018/ ... verjaardag)dat het getal in 2024 niet 18,26 zal zijn maar 20,63 spreken we hier al over twéé jaar extra levensverwachting dus dan zou de pensioenleeftijd in één klap 16 maanden omhoog gaan.???

Dit is het sommetje dat ik maakte (zie de eerste link) (ik ga er optimistisch van uit dat de 'tijdelijke bevriezing' op 66 jaar en 4 maanden inderdaad blijft gelden t/m 2022):

V = (L – 18,26) – (P – 65)

In 2024 is L 20,63.

20,63 – 18,26 = 2,37
66 jaar en 4 maanden – 65 = 1,4
V = (2,37) – (1,4) = 0,97
Aangezien V hoger is dan 0,25, komt er volgens deze berekening voor 2025 3 maanden bij, en niet 8 (of zelfs 16). Zie tekst artikel 2 van de link.

Voor mensen die in het begin van een jaar geboren zijn is overigens de regeling sowieso een heel stuk gunstiger dan voor mensen die aan het einde van het jaar geboren zijn. Als je in januari 66 wordt en je mag met 66 jaar en 4 maanden met pensioen, is dat dus 1 mei van dat jaar. Ben je in het laatste kwartaal geboren, dan haal je die termijn niet en krijg je dus te maken met de verhoging die er voor het vólgende jaar nog bij komt. Als die jaarlijkse verhoging van 3 naar 8 maanden gaat, is dat helemaal 'feest' want dan heb je nog kans dat je die leeftijd ook in het volgende jaar niet haalt en dat je dus door moet tot het jaar erop.

Of zie ik dit nu helemaal verkeerd? Zijn er hier mensen die mij kunnen uitleggen of wat ik denk klopt?

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioenakkoord: beetje uitleg nodig

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar uw eerste link heeft het over “bronnen” en de voorgestelde wijzigingen.

Uw tweede link is de huidige situatie.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Pensioenakkoord: beetje uitleg nodig

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Klopt. Maar ik wilde gewoon weten of ik het nu goed zie of dat mijn interpretatie van de plannen niet klopt. Want dan zijn die nieuwe plannen namelijk helemaal geen verbetering...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioenakkoord: beetje uitleg nodig

Ongelezen bericht door kweenie »

De levensverwachting van een 65-jarige stijgt niet ieder jaar met ongeveer een jaar! Uit de gegevens waar je zelf naar verwijst, zie je dat de levensverwachting op de 65e verjaardag in 2024 20,63 jaar oud en in 2030 21,30 jaar. Dus een 0,67 jaar hogere levensverwachting in 6 jaar.

De wet geeft, even heel simpel gezegd, aan dat de AOW leeftijd ieder jaar met maximaal 3 maanden stijgt. Dat betekent dat in jouw voorbeeld in 2024 de AOW leeftijd met 3 maanden zal stijgen, maar de jaren daarna ook. Omdat ook in de jaren erna het resultaat van de formule nog steeds hoger dan 0,25 jaar is. Dit zal zo door blijven gaan totdat deze formule onder de 0,25 terecht komt. (Wat dus waarschijnlijk bij 68 of 68-3 jaar zal zijn.) Daarna zal de AOW leeftijd waarschijnlijk om de paar jaar met 3 maanden stijgen.

Wat uiteindelijk uit het pensioenakkoord komt is natuurlijk nog de vraag. Als de AOW stijging de komende jaren langzamer gaat, gaat die 'inhaalslag' in de toekomst dan ook langer duren? Of wordt die 18,26 jaar langer? Blijft het een vast aantal jaren of wordt dat een variabel aantal jaren? Of gaan ze toe naar een lagere stijging, bijvoorbeeld van steeds 2 maanden ipv 3 maanden? Wie zal het zeggen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Pensioenakkoord: beetje uitleg nodig

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Kweenie, dank voor de uitleg; ik heb het dus iets anders gelezen. 'De letter van de wet' is niet altijd makkelijk te doorgronden ;-).
Deze wet is maar geldig tot de nieuwe wet er is en ik kijk daar dan ook met enige spanning naar uit. Persoonlijk vind ik het niet fijn dat ik in de leeftijdsgroep val van mensen die vanwege alle onzekerheden niets kunnen plannen.Voor mijn part hoor ik morgen dat ik tot 72 moet werken, maar dan is het tenminste duidelijk. Dat vage gedoe is niet handig.
Ik heb overigens net nieuw werk dus ik kan nog even vooruit ;-)

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Pensioenakkoord: beetje uitleg nodig

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als de levensverwachting ieder jaar met een jaar zou stijgen hadden we het eeuwige leven eindelijk, of niet eindelijk maar eindeloos bereikt.!

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Pensioenakkoord: beetje uitleg nodig

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Nou ja, het is de afgelopen jaren wel hard gegaan. Al ben ik nog steeds van mening dat die cijfers anders berekend zouden moeten worden - maar dat is een andere discussie.

Gesloten