LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioenuitkering zonder AOW

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
schenk
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2007 20:36

Pensioenuitkering zonder AOW

Ongelezen bericht door schenk »

Een kennis van mij wordt in februari 65 jaar en krijg dan pensioen uitgekeerd maar pas 5 maanden later krijgt hij de AOW uitgekeerd.
Zijn vraag is wordt zijn pensioen die hij krijgt tussen zijn 65 en 65+5 maanden belast met het lage belasting tarief of het hoge belasting tarief ?

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Pensioenuitkering zonder AOW

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Hoge. Lage tarief gaat pas in bij bereiken AOW-gerechtigde leeftijd. Of je nou loon, uitkering of pensioen ontvangt voor die tijd maakt niet uit voor het tarief. Alleen de leeftijd (geboortedatum) is van belang.

Feitelijk worden er tijdsevenredige tarieven gehanteerd over het hele jaar beschouwd. Maar dat zie je pas bij de aangifte achteraf.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _schijven/

schenk
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2007 20:36

Re: Pensioenuitkering zonder AOW

Ongelezen bericht door schenk »

OK dus dat houd voor hem in dat de gespaarde pensioen wat dus van zijn bruto salaris is afgetrokken en pas uitgekeerd zou gaan worden als die 65 was en dus belast werd tegen het lage tarief nu belast wordt met het gewone of te wel het hoge tarief en dus eigenlijk zinloos gespaard heeft.
Over zijn vroegpensioen heeft hij wel tijdelijke heffingskorting, blijft dat zo en wat houd het tijdelijke heffingskorting in voor hem ?

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Pensioenuitkering zonder AOW

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Ja 5 maanden lang betaalt hij nog wel AOW-premie over zijn pensioen, daarna niet meer.
En heb jij geen google of zo?
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... sioneerden

En ja het is nog erger, je betaalt over je pensioen ook nog eens inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... e_zvw_2015

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Pensioenuitkering zonder AOW

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Als de door de 2e kamer aangenomen wet ook door de 1e kamer wordt goedgekeurd wordt het moment van ingang AOW 65+6. En dit is zeer waarschijnlijk.

schenk
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2007 20:36

Re: Pensioenuitkering zonder AOW

Ongelezen bericht door schenk »

Bedankt. Ik ga het slechte nieuws overbrengen. :oops:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Pensioenuitkering zonder AOW

Ongelezen bericht door berndv »

MichielFRL schreef:Je kennis kan beter het pensioen pas laten starten/uitbetalen zodra hij AOW gerechtigd is.
Vraag is dan hoe de kennis die periode dan financieel moet gaan overbruggen. In een later bericht geeft t's aan dat den kennis nu al vroegpensioen ontvangt, dus dan ga ik er van uit dat degene niet meer werkzaam is.

schenk
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2007 20:36

Re: Pensioenuitkering zonder AOW

Ongelezen bericht door schenk »

Hij heeft een arbeidsongeschiktheidspensioen icm wao

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Pensioenuitkering zonder AOW

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Volgens mij gaat de AOW uitkering door tot dat de WAO gerechtigde leeftijd is bereikt. Het arbeidsongeschiktheidspensioen weet ik zo niet.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Pensioenuitkering zonder AOW

Ongelezen bericht door Jantje7 »

vogels schreef:
Jantje7 schreef:Volgens mij gaat de AOW uitkering door tot dat de WAO gerechtigde leeftijd is bereikt. Het arbeidsongeschiktheidspensioen weet ik zo niet.
Je gooit wat uitkeringen door elkaar.
Ja, moet natuurlijk WAO gaat door tot aan de AOW leeftijd.

schenk
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2007 20:36

Re: Pensioenuitkering zonder AOW

Ongelezen bericht door schenk »

Zijn arbeidsongeschiktheids uitkering vervalt als die 65 wordt en dan krijgt die, zoals het nu ervoor staat, zijn pensioen uitkering.
Ik denk dat hij niet voor de overbruggingsuitkering in aanmerking komt.
Belangrijk voor hem was de vraag hoe die pensioenuitkering belast gaat worden als die 65 wordt en dus pensioen gaat ontvangen tot dat die de AOW krijgt na 5-6 maanden

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioenuitkering zonder AOW

Ongelezen bericht door kweenie »

schenk schreef:OK dus dat houd voor hem in dat de gespaarde pensioen wat dus van zijn bruto salaris is afgetrokken en pas uitgekeerd zou gaan worden als die 65 was en dus belast werd tegen het lage tarief nu belast wordt met het gewone of te wel het hoge tarief en dus eigenlijk zinloos gespaard heeft.
Hoezo zinloos? Anders had hij toch helemaal geen inkomen gehad tussen 65 en zijn aow leeftijd? Dát is toch uiteindelijk het doel, dat je geld 'spaart' om de tijd na je werkzame leven door te komen? Dat je na je aow leeftijd minder belasting en premies betaalt, is mooi meegenomen, maar geen doel op zich.

Overigens had hij ook het voordeel dat het gespaard kapitaal niet meetelde in box 3.

Gesloten