LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioen van Konmar (Laurus) verdwenen uit pensioenoverzicht

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
pkampherbeek
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2017 11:56

Pensioen van Konmar (Laurus) verdwenen uit pensioenoverzicht

Ongelezen bericht door pkampherbeek »

Beste allemaal,

Ik ben Patrick, 32 jaar oud en heb verschillende bijbanen gehad. Daarnaast de afgelopen jaren een aantal volledige banen. Sinds kort houd ik mij wat meer bezig met mijn pensioen. Ik log sinds een tijdje dus ook wat vaker in bij mijn pensioenoverzicht.

Vanaf mijn 16e jaar heb ik ongeveer 6 - 7 jaren gewerkt voor de Konmar supermarkten. Dit was een concept van de Laurus Groep. Na een tijdje is de Laurus Groep failliet gegaan en overgenomen door o.a. de Edah en Super de Boer en later door de Jumbo.

In mijn pensioenoverzicht zijn de jaren dat ik gewerkt heb bij de Laurus Groep/Konmar verdwenen. Ik heb hier dus niks voor opgebouwd, maar de gewerkte jaren staan er ook niet bij. Het gaat mij hierbij niet alleen om het geld, maar ook om de gewerkte jaren. Stel dat bijvoorbeeld de overheid over 20 jaar zegt dat je er na een 40 jaar werken vervroegd uit mag. Op dat moment heb ik 34 jaren gewerkt volgens mij pensioenoverzicht, maar dat klopt niet. Want de 7 jaren die ik bij de Laurus Groep heb gewerkt zijn hier in niet mee gerekend. Op dat moment zou ik er in theorie dus niet uit kunnen. Daarnaast vind ik het gewoon vreemd dat de gewerkte jaren niet in het pensioenoverzicht zijn mee genomen. Dit kan toch niet zo maar weg zijn? En daarnaast vraag ik mij af wat er met het geld is gebeurt.

Ik heb inmiddels wat na vraag gedaan bij mij oud-collega's van de Konmar. En ook zij (zowel de vaste oudere medewerkers, als de jongere medewerkers) kunnen hun gewerkte jaren niet terug vinden in het pensioenoverzicht. Samen met een andere oud-collega zijn er verschillende telefoontjes gepleegd naar de pensioenhouders van bijvoorbeeld de Jumbo, maar niemand die ons verder kan helpen rondom dit mysterie.

Mijn vraag is of iemand dit probleem herkent. Zich bij ons als collectief wil aansluiten om dit te gaan uitzoeken. En wat we er samen nog meer aan zouden kunnen doen. Wie weet kan Radar hier ook een rol in spelen?

Ik ben benieuwd naar de reacties,

Groet, Patrick

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Pensioen van Konmar (Laurus) verdwenen uit pensioenoverzicht

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Vanaf welke leeftijd is er pensioenpremie afgedragen door werkgever/werknemer??
Staat als het goed is gemeld op de brief van de pensioen uitvoerder die, na tekenen contract ontvangen is.
Denk nl dat er pas vanaf een bepaalde leeftijd pensioenpremie wordt/is ingehouden.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Pensioen van Konmar (Laurus) verdwenen uit pensioenoverzicht

Ongelezen bericht door henk51 »

Vanaf welke leeftijd bouw je pensioen op? - Werkgever
Gemiddeld begint de pensioenopbouw via de werkgever op 21-jarige leeftijd. Maar dit hangt natuurlijk af van wanneer je zelf gaat werken en hoeveel je werkt. Bovendien biedt niet elke werkgever een pensioenregeling aan.

In mijn tijd jaren 70 vorige eeuw begon je met je 25e pensioen te betalen mijn kinderen vanaf 21.
Ik denk niet dat de overheid mensen met 40 dienstjaren gaan laten stoppen met werk. Dat was vorige eeuw zo maar toen was de AOW leeftijd 65 en de vut 60 deze 2 zijn achterhaald,.
Je kan best stoppen na 40 jaar moet je gewoon een spaarpotje opbouwen om van het moment van stoppen tot je 70e verjaardag in onderhoud te kunnen voorzien.

groeten Henk

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioen van Konmar (Laurus) verdwenen uit pensioenoverzicht

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is mij niet duidelijk of je al pensioen had opgebouwd of dat het alleen om de gewerkte jaren gaat.

De gewerkte jaren worden door het UWV bijgehouden. Op hun website kun je dat eventueel ook nagaan, als je dat wilt. Als er in de toekomst vanuit de overheid 'iets' met gewerkte jaren zal worden geregeld, dan zal dat m.i waarschijnlijk niet om het aantal pensioenjaren gaan. Anders benadeel je mensen die werken bij een werkgever zonder pensioenregeling.

Als je iets hebt opgebouwd in je Laurus tijd, dan zou dat volgens mij gewoon op het overzicht te boven zijn. Heb je al met het pensioenfonds gebeld? De pensioenen van Laurus zitten inmiddels trouwens bij het pensioenfonds van super de boer (sdb). Als je ook bij hun pensioen hebt opgebouwd, dan kan het zijn dat je pensioenen 'op een hoop' zijn geveegd en dat je Laurus aanspraken dus wel in het overzicht zijn verwerkt. En dat je ze daarom niet terugvindt.

gewicht
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:28

Re: Pensioen van Konmar (Laurus) verdwenen uit pensioenoverzicht

Ongelezen bericht door gewicht »

Sorry henk51 ,ik denk niet dat pkampherbeek iets aan jouw antwoord heeft.
Het advies van kweenie lijkt mij toch echt logischer en meer ter zake.

stofzuigertje

Re: Pensioen van Konmar (Laurus) verdwenen uit pensioenoverzicht

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het kan zijn dat het kleine deel na je 21e jaar opgebouwd is verrekend en opgenomen in latere werkgever extra dienstjaar....

JaRon
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2017 09:56

Re: Pensioen van Konmar (Laurus) verdwenen uit pensioenoverzicht

Ongelezen bericht door JaRon »

Bij mij staat er ook geen pensioenopbouw van Laurus terwijl ik dit wel bij hen heb opgebouwd. In de periode dat ik daar ben vertrokken heb ik zelfs een brief gekregen of ik mijn pensioen wilde afkopen. Dat heb ik toen niet gedaan en helaas kan ik deze brief niet terugvinden. Één van de collega's uit die periode heeft wel zijn pensioen laten afkopen. Het kan dan toch niet zo zijn dat dit pensioen is verdwenen? Ondanks dat hiervan een groot gedeelte voor mijn 21e is opgebouwd?

Als het verrekend is met de latere werkgever dan moet dit toch ook op www.mijnpensioenoverzicht.nl staan? Hierop staat echter aangegeven dat ik pas pensioen ben gaan opbouwen bij mijn huidige baan. En niet de baan bij Laurus waarbij ik ook pensioen heb opgebouwd.

Mijn toenmalige chef waarmee ik contact heb opgenomen heeft ook geen pensioen van Laurus op zijn pensioenoverzicht staan.

Ik heb in de afgelopen tijd al veel pensioenfondsen gebeld en er is niemand die weet waar het pensioenfonds van de Laurus is gebleven. Heeft iemand een idee waar ik dit kan terugvinden? Ik loop elke keer tegen een muur aan als ik verschillende pensioenfondsen uit de supermarktbranche bel. De opgebouwde pensioenen lijken haast wel onvindbaar.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Pensioen van Konmar (Laurus) verdwenen uit pensioenoverzicht

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Super De Boer heeft Laurus en Konmar overgenomen en dus zijn deze pensioenen in dat pensioenfonds terecht gekomen. Voor zover ik weet wilde toentertijd Super De Boer geen 25 miljoen ophoesten om zijn pensioenfonds uit de problemen te helpen. Dit was geloof ik in 2009. Destijds is een breuk ontstaan tussen pensioenfonds en Super De Boer. Het probleem was dat op een bepaald moment nog maar 15% van de leden van het pensioenfonds bij Super De Boer werkte en de rest weg is door de inkrimping van Laurus en Konmar. De pensioenlasten voor deze 15% zouden idioot hoog worden in het plan dat werd opgesteld door het pensioenfonds en daarbij moest Super De Boer dus miljoenen bijbetalen.

Ik heb echter geen idee hoe dat nu is opgelost, maar ik weet dat Super De Boer uiteindelijk is overgenomen door Jumbo. Misschien daar eens informeren?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Pensioen van Konmar (Laurus) verdwenen uit pensioenoverzicht

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

stofzuigertje schreef:Het kan zijn dat het kleine deel na je 21e jaar opgebouwd is verrekend en opgenomen in latere werkgever extra dienstjaar....
Dat kan heel goed
Als ik naar mijn eigen pensioenverhaal kijk weet ik dat mijn metaalpensioen is overgezet naar een ander pensioenfonds dmv een eerdere ingangsdatum opbouw. Zou zomaar zijn dat dit gebeurt is alleen daar moet wel (bij het pensioenfonds) correspondentie over zijn.
Als ik het algemene overzicht van mijn pensioen kijk staan de huidige opbouwen gemeld maar niet het oude metaal gedeelte.
Het is dus handig om heel goed de data na te kijken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioen van Konmar (Laurus) verdwenen uit pensioenoverzicht

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij zijn de aanspraken van in elk geval de mensen die nog actief opbouwen, na een tussenstap via sdb, inmiddels overgegaan naar Pensioenfonds Levensmiddelen en Pensioenfonds Groothandel in Levensmiddelen. Als één van die fondsen wel in je overzicht staat, dan zal daarin dus waarschijnlijk de opbouw uit de Laurus tijd verwerkt zijn.

blondy35MK
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2017 14:19

Re: Pensioen van Konmar (Laurus) verdwenen uit pensioenoverzicht

Ongelezen bericht door blondy35MK »

Er zijn twee verklaringen daarvoor:
-pensioenopbouw vanaf 20 jaar
-salaris ligt onder de AOW franchise.

Als je aktief deelnemer bent ontvang je ieder jaar van het pensioenfonds de UPO en als gewezen deelnemer 1 x in de vijf jaar.
Bij een geringe opbouw van pensioen (ongeveer 400 per jaar) mag het pensioenfonds het bedrag in 1 x afkopen.

Succes verder.


Met vriendelijke groet.

Martin49
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2019 12:35

Re: Pensioen van Konmar (Laurus) verdwenen uit pensioenoverzicht

Ongelezen bericht door Martin49 »

hallo Patrick,


al iets duidelijk geworden rond pensioen Konmar. Ben actief bij lokale radio/TV en wil er tijd aan besteden.
Graag berichtje

groetjes Martin

Martin49
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2019 12:35

Re: Pensioen van Konmar (Laurus) verdwenen uit pensioenoverzicht

Ongelezen bericht door Martin49 »

Als je écht bij Konmar hebt gewerkt, zou ik reageren. Gaat toch om verdwenen geld

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Pensioen van Konmar (Laurus) verdwenen uit pensioenoverzicht

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je ff moeite doet kom je erachter dat de topicstarter dit op 9 november 2017 hier geplaatst heeft en op 13 november 2017 de laatste keer zich aangemeld heeft zonder ooit een tweede bericht te plaatsen.
Hij is inmiddels 34 jaar. Over vierendertig jaar denkt hij weer aan zijn pensioen voor zover er dan nog zoiets bestaat.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Pensioen van Konmar (Laurus) verdwenen uit pensioenoverzicht

Ongelezen bericht door renewouters »

henk51 schreef:
09 nov 2017 16:56
Ik denk niet dat de overheid mensen met 40 dienstjaren gaan laten stoppen met werk.
Gelukkig bepaalt de overheid dat niet voor je, en mag je dat helemaal zelf bepalen.

HiHen
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2020 11:58

Re: Pensioen van Konmar (Laurus) verdwenen uit pensioenoverzicht

Ongelezen bericht door HiHen »

Martin49 schreef:
02 aug 2019 12:45
hallo Patrick,


al iets duidelijk geworden rond pensioen Konmar. Ben actief bij lokale radio/TV en wil er tijd aan besteden.
Graag berichtje

groetjes Martin
Hallo Martin,

Ook ik ben al een tijd bezig om mijn opgebouwd pensioen bij Laurus boven water te krijgen.
Heb al vele telefoontjes gepleegd en van het kastje naar de muur gestuurd.
Ondertussen de Ombudsman Pensioenen ook om advies gevraagd.
Mocht je interesse hebben en er tijd aan willen besteden dan hoor ik graag van je.

Mvr groet
Henry

Gesloten