LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pensioenverzekering, gekort op ww, beslissing uitstellen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
lartlet
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 feb 2011 22:33

pensioenverzekering, gekort op ww, beslissing uitstellen

Ongelezen bericht door lartlet »

Binnenkort 1 juli as, zal ik in de WW belanden, dit is 1 jaar voor mijn AOW datum, hierdoor heb ik geen sollicitatieplicht meer.
In september dit is 3'maanden na ingang WW word ik 65 jaar, hierdoor zal mijn pensioenverzekering verplicht uit gaan keren en dit bedrag zal gekort worden op mijn WW uitkering.
Nu lees ik in de brief van de verzekering dat ik binnen 6 maanden moet beslissen hoe ik deze pensioenverzekering in wil laten gaan.
Mijn vraag is: wanneer ik deze beslissing bv per 1 januari 2017 in wens te laten gaan, wordt ik dan pas vanaf 1 januari gekort op mijn WW uitkering of heeft dit totaal geen effect en gaat de korting gewoon in september in?

Wie weet hier een antwoord op?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: pensioenverzekering, gekort op ww, beslissing uitstellen

Ongelezen bericht door tijger1 »

U hebt het over een pensioenverzekering. Hangt deze verzekering samen met uw huidige baan?

Bij de meeste pensioenfondsen kan de ingang van het pensioen uitgesteld worden tot de AOW datum.

lartlet
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 feb 2011 22:33

Re: pensioenverzekering, gekort op ww, beslissing uitstellen

Ongelezen bericht door lartlet »

Dit is een pensioenverzekering bij een verzekeringsmaatschappij (Zwitserleven). Was het maar een pensioenfonds dan was de mogelijkheid van uitstellen er wel en zat ik inderdaad in een gunstiger belastingtarief.
Nu wil ik kijken of het door nog niet in te gaan op de verzekering maar pas per 1 januari as om de korting op de WW uit te stellen of deze manier een mogelijkheid is. Ook is dat in het nieuwe jaar waarin ik de AOw gerechtigde leeftijd krijg en daardoor eind van het jaar ook al wat belastingvoordeel heb. (middeling van de maanden)
Deze verzekering is opgebouwd bij een vorige werkgever.

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: pensioenverzekering, gekort op ww, beslissing uitstellen

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste lartlet,

Je wilt graag weten vanaf wanneer je pensioenverzekering gekort zal worden op je WW-uitkering.

Pensioen naast de WW wordt pas gekort wanneer het daadwerkelijk uitbetaald wordt.
Besluit je om de pensioenverzekering in te laten gaan vanaf 1 januari 2017?
Dan wordt hij ook pas vanaf deze datum gekort.

Meer informatie vind je hier: http://bit.ly/230oXZQ

Met vriendelijke groet,
Stella
http://www.uwv.nl/webcare

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: pensioenverzekering, gekort op ww, beslissing uitstellen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar als u de beslissing langer uitstelt, gaat het pensioen gewoon later in.

lartlet
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 feb 2011 22:33

Re: pensioenverzekering, gekort op ww, beslissing uitstellen

Ongelezen bericht door lartlet »

Hartelijk dank voor de reacties. Via de bovenstaande link de UWV pagina bezocht.
Hier staat toch duidelijk volgens mij dat pensioen wat ontvangen wordt na het ingaan van de WW meegenomen wordt en zodoende gekort wordt op de WW. ( Het gaat over een pensioenverzekering, wat geen lijfrente is)
Inmiddels bij Zwitserleven nagevraagd, zij geven aan dat ik de ingangsdatum kan opschorten, maar er dan toch achteraf de rekening komt omdat de ingangsdatum van september door UWV gebruikt gaat worden en ik dan het bedrag ineens terug moet gaan betalen.

inmiddels is het voor mij echt niet duidelijk meer

gwf
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2016 15:10

Re: pensioenverzekering, gekort op ww, beslissing uitstellen

Ongelezen bericht door gwf »

Beste lartlet,

Ik zit in de zelfde situatie en vraag me af of je nu duidelijkheid hebt gekregen. Ook ik zou graag mijn aankoop van mijn pensioen uit een pensioenverzekering 6 maanden willen uitstellen om dat dit anders van mijn WW uitkering wordt ingehouden.

Bij voorbaat dank voor je reactie.

lartlet
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 feb 2011 22:33

Re: pensioenverzekering, gekort op ww, beslissing uitstellen

Ongelezen bericht door lartlet »

Het is puzzelen of het wel/niet niet kan.
Wanneer ik begin 2017 deze pensioenverzekering bij een andere maatschappij inlaat gaan en deze 2 x p jaar laat uitkeren( dit is wel voor de rest van je leven), dan is er volgens de ene verzekeringsmij wel een mogelijkheid en volgens de oorspronkelijke mij waar de opbouw heeft plaats gevonden dit niet mogelijk.
Dus het blijft een raadsel.

Succes met verder zoeken en ben benieuwd waar jij nog achter komt

Gesloten