LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever vergeten inhouding pensioenpremie

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Anne.k1987
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2014 21:15

Werkgever vergeten inhouding pensioenpremie

Ongelezen bericht door Anne.k1987 »

Hallo lezers,

Van de week heb ik een mindere leuke mededeling van mijn werkgever gekregen, ze zijn per abuis vergeten pensioenpremie in te houden al vanaf het moment dat ik bij hun in dienst ben getreden september vorig jaar. Nu willen zij permaand een flink bedrag inhouden om dit te compenseren zodat ik uiteindelijk het volledige bedrag in 4 maanden heb terug betaald.

Nu is mijn vraag moet ik dit terug betalen of is dit de verantwoordelijkheid van mijn werkgever?
En als ik dit moet terug betalen heb ik hier zeggenschap over de grote van het bedrag wat wordt ingehouden? Dit lijkt mij echter van wel toch aangezien het mijn verdiende salaris is.

Ben benieuwd naar jullie reactie in de hoop dat ik duidelijkheid in krijg.

Mvg Anne.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Werkgever vergeten inhouding pensioenpremie

Ongelezen bericht door encore »

Waarom moet het in 4 maanden? En gaat het van je bruto of netto salaris af?

Anne.k1987
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2014 21:15

Re: Werkgever vergeten inhouding pensioenpremie

Ongelezen bericht door Anne.k1987 »

De 4 maanden is door hun berekend met het bedrag wat zij permaand willen inhouden uit komend op het totaal bedrag wat terug betaald moet worden. Het wordt van mijn netto loon geloof ik.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Werkgever vergeten inhouding pensioenpremie

Ongelezen bericht door encore »

Het bedrag moet overigens wel van jouw salaris afkomen ( helaas ) maar er mag ook een grote dikke "sorry" worden aangeboden. 4 maanden lijkt mij iig niet redelijk om een "schuld" van anderhalf jaar in te compenseren. 9 maanden lijkt mij beter, hadden ze maar beter moeten opletten. Toevallig lid van een vakbond?

Anne.k1987
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2014 21:15

Re: Werkgever vergeten inhouding pensioenpremie

Ongelezen bericht door Anne.k1987 »

Ja gelukkig wel. Ga het morgen eerst zelf nogmaals om de tafel zitten, mocht dit geen baat hebben dan zal de bond worden ingeschakeld.

pietjeplus
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2014 01:13

Re: Werkgever vergeten inhouding pensioenpremie

Ongelezen bericht door pietjeplus »

Blijf dan wel heel lang werken bij dat bedrijf anders stelt je pensioen straks ook niet meer voor....naar wij dachten.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Werkgever vergeten inhouding pensioenpremie

Ongelezen bericht door encore »

pietjeplus schreef:... anders stelt je pensioen straks ook niet meer voor....naar wij dachten.
Dat is sowieso al aan de orde... naar wij dachten..

pietjeplus
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2014 01:13

Re: Werkgever vergeten inhouding pensioenpremie

Ongelezen bericht door pietjeplus »

nvt
Laatst gewijzigd door pietjeplus op 05 dec 2014 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Werkgever vergeten inhouding pensioenpremie

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Daar kom ik weer,he. Het verkeerd gelezen ,bericht weggehaald!! Sorry al excusses beneden aangeboden,nofmaals sorry!!!
Laatst gewijzigd door rozemarijntje op 05 dec 2014 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Werkgever vergeten inhouding pensioenpremie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als er nooit premie is ingehouden, dan is je salaris dus ook niet ineens hoger, rozemarijntje.

Die vier maanden kan ook te maken hebben met bepaalde fiscale/boekhoudkundige regels. Je mag soms maar een beperkte tijd met terugwerkende kracht bruto-bruto verrekenen.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Werkgever vergeten inhouding pensioenpremie

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Als u minder dan 1 jaar bij een werkgever werkt hoeft geen pensioenpremie worden afgedragen. Nu u er 14 maanden werkt wil de werkgever dit alsnog gaan doen. Het is maximaal 2,25% van het bruto maandsalaris, dus netto maar de helft ongeveer. Voor komend jaar maximaal 1,875%. Dit is natuurlijk best in 4 maanden op te hoesten.

Anne.k1987
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2014 21:15

Re: Werkgever vergeten inhouding pensioenpremie

Ongelezen bericht door Anne.k1987 »

Vindt persoonlijk het bedrag erg hoog omdat in 4 maanden te moeten terug betalen. Het totale bedrag zou uit komen op 1600.00 euro en nog iets. 411.00 vindt ik dus een flink bedrag. Vandaar mijn vragen hierover.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Werkgever vergeten inhouding pensioenpremie

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat Jantje schrijft is onzin.
- Of je het eerste jaar pensioen opbouwt hangt van de regeling af. Bij de meeste regelingen bouw je gewoon op.
- de percentages die worden genoemd zijn de opbouw percentages en die hebben dus niets te maken met de premie die moet worden betaald.
- de premie wordt berekend over de pensioengrondslag die iha lager is dan het salaris.

Een eigen bijdrage deel van 100 bruto per maand is niet exorbitant. Bij een modaal inkomen zal de jaarlijkse pensioengrondslagrond de 20.000 liggen. Bij bijvoorbeeld 25% premie kom je dan uit op 5000 aan totale premie. Als de werkgever 2/3 betaalt en jij de rest, zou je uitkomen op voor 14 maanden ongeveer 1800.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Werkgever vergeten inhouding pensioenpremie

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

kweenie schreef:Als er nooit premie is ingehouden, dan is je salaris dus ook niet ineens hoger, rozemarijntje.

Die vier maanden kan ook te maken hebben met bepaalde fiscale/boekhoudkundige regels. Je mag soms maar een beperkte tijd met terugwerkende kracht bruto-bruto verrekenen.

Sorry mijn excusses!!!!aan ts en jullie,ik las,laatste vier mnd geen pensioen ingehouden...
Sorry nogmaals excuses

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Werkgever vergeten inhouding pensioenpremie

Ongelezen bericht door langste adem »

kweenie schreef:Wat Jantje schrijft is onzin.
- Of je het eerste jaar pensioen opbouwt hangt van de regeling af. Bij de meeste regelingen bouw je gewoon op.
- de percentages die worden genoemd zijn de opbouw percentages en die hebben dus niets te maken met de premie die moet worden betaald.
- de premie wordt berekend over de pensioengrondslag die iha lager is dan het salaris.

Een eigen bijdrage deel van 100 bruto per maand is niet exorbitant. Bij een modaal inkomen zal de jaarlijkse pensioengrondslagrond de 20.000 liggen. Bij bijvoorbeeld 25% premie kom je dan uit op 5000 aan totale premie. Als de werkgever 2/3 betaalt en jij de rest, zou je uitkomen op voor 14 maanden ongeveer 1800.
Bij mijn werkgever mocht ik pas inderdaad na 1 jaar gewerkt te hebben deelnemen aan de pensioenregeling.
Maar kweenie jij hebt veel meer verstand van pensioenen dan ik, dus ik geloof je direct als je zegt dat het gebruikelijk is bij de meeste regelingen om vanaf werkdag 1 pensioen op te bouwen.
Ook zat je dicht in de buurt met "ongeveer 1800 euro", TS zegt dat het 1600 euro is.

Vraag blijft wel : is het redelijk om te eisen dat die 1600 euro terugbetaald moet worden in 4 maanden tijd ?
Dat is 400 euro per maand (bruto weliswaar, maar netto ook nog steeds een behoorlijk bedrag). Ik kan me voorstellen dat sommige mensen zo'n bedrag niet kyunnen missen. Aangezien het de werkgever is die het vergeten heeft te betalen kan je toch wel wat flexibiliteit verwachten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Werkgever vergeten inhouding pensioenpremie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind het ook behoorlijk veel. Ik zou bij een niet al te extreem inkomen iets van 100 per maand redelijk vinden. Met wat extra bij het vakantiegeld zou ik het over een jaar uitsmeren.

Gesloten