LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioenkapitaal bij Zwitserleven

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
John1950
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2017 09:52

Pensioenkapitaal bij Zwitserleven

Ongelezen bericht door John1950 »

Vanaf 1989 ben ik gestart met het opbouwen van een pensioenkapitaal bij Zwitser Leven. Op 1 november 2015 had ik recht op een ouderdomspensioen.
Echter, toen ik met het opbouwen ben gestart was de rekenrente (bepalend voor de maandelijkse uitkering) 4%, inmiddels is deze rekenrente tot circa 1% gezakt. De uitkering zou derhalve extreem laag uitpakken in vergelijking met de voorgestelde maandelijkse uitkering in 1989.
Ik heb ervoor gekozen om het pensioenkapitaal niet te laten uitkeren maar het staat nog steeds geparkeerd bij Zwitserleven. Op 1 juli aanstaande moet ik van mijn kapitaal een maandelijks pensioen hebben aangekocht. Ik weet dat ik kan kiezen voor een pensioenknip d.w.z. een maandelijkse uitkering van 1 jaar en dan definitief in laten gaan. Ik ben benieuwd of iemand nog tips voor mij heeft hoe ik ervoor kan zorgen dat ik toch nog een beetje aardig rendement van mijn ingelegde kapitaal maak. Heb aan beleggen gedacht maar daar heb ik hele slechte ervaringen mee.
Ben benieuwd naar jullie antwoorden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioenkapitaal bij Zwitserleven

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is een lastige situatie, maar veel hangt ook af van het 'soort' pensioenkapitaal dat je hebt opgebouwd. Als het om een derde pijler aanvullend pensioen gaat, dan hoeft daar niet per definitie een levenslange uitkering van te worden gekocht, maar kan het ook in bv vijf jaar worden uitgekeerd. Dan is het een mogelijkheid om het kapitaal dus relatief snel te laten uitkeren een een deel ervan in eigen beheer verder te laten renderen.

Maar bij een echt tweede pijler pensioen wordt het toch levenslang. Er kan dan nog wel voor een hoog-laag constructie worden gekozen, dat je de eerste vijf jaar iets met krijgt dan daarna, maar veel keus heb je verder niet. Wel kun je shoppen met het kapitaal, naar de meest gunstige aanbieder.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Pensioenkapitaal bij Zwitserleven

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

precies, je hoeft niet bij hen aan te kopen, dat kan overal...

Martin-Redhead
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2017 17:06

Re: Pensioenkapitaal bij Zwitserleven

Ongelezen bericht door Martin-Redhead »

Bij een verzekeringsmij een contract aangaan was voor mij geen optie.
Hoe het ook zou gaan, bij overlijden was ik veel of alles wat ik had gespaard kwijt. Ook het uit te keren kapiraal was niet interessant door alle koste die er bij kwamen.
De Rababank had een zgn pensoenrekening waar het gespaarde bedrag is gestort, dit was onder normale omstandigheden niet opneembaar voor de AOW-leeftijd!
Maar het gestortegeld is vanaf dat jouw eigendom en dus bij overlijden van de erven.
Maandelijkse storting gedurende een afgesproken termijn onder een contract.

Dit scheelde mij erg veel, het verlies via verz.mij was ongeveer 40%

In grote lijnen weergegeven, maar de moeite waard om eens te onderzoeken.
Groet, Martin

Gesloten