Pensioenopbouw: laatste werkgever betaalde niet door

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
pbeekveld
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2021 10:00

Pensioenopbouw: laatste werkgever betaalde niet door

Ongelezen bericht door pbeekveld »

hallo .
ik ben arbeidsongeschikt en naar aanleiding van jullie programma in 2019 over nabetaling pensioen heb ik via jullie brief hierop gereageerd naar mijn pensioenopbouwer namelijk Aegon . En zei hebben het een en ander uitgezocht en zijn tot de ontdekking gekomen dat mijn laatste werkgever (of de CURATOR, bedrijf ging namelijk falliet) niet doorgegaan met betalen van mijn pensioen. Ik heb een som van 20.000 bruto uitbetaald gekregen en een maandelijks betaling van 168 euro en op mijn 65ste jaar krijg ik 290 euro per maand uitbetaald.
En nu komt mijn vraag ik betaal hierover 44% belasting over deze bedragen.
Terwijl als alles goed had gegaan had ik op mijn AOW leeftijd waarschijnlijk maar 20 of 30 % belasting hierover hoeven te betalen.
Ik heb met mijn vrouw geprobeerd uit te rekenen wat mijn dat scheelt .
En dan praten we over een bedrag van rond de 3400 euro.

wat kan ik hieraan doen om toch mijn recht te halen.

In ieder geval sorry voor de eventueel gespelde fouten

Met vriendelijke groet
Paul

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Pensioenopbouw: laatste werkgever betaalde niet door

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Wat U gaat betalen aan belasting dat hangt af van uw totale jaarinkomen, Het zou best eens kunnen dat er op het
moment van uitbetalen te veel of te weinig belasting gaat worden ingehouden, maar dat blijkt pas als U de jaarlijkse
belastingopgave in heeft gevuld. Als U eenmalig een fors bruto bedrag heeft uitgekeerd gekregen, dan zou het best
wel eens mogelijk zijn dat U geld terug gaat krijgen als U uw inkomen gaat middelen. Hieronder de link voor meer uitleg.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _inkomens/

En hier een link naar een website waar U anoniem de boel zelf kunt narekenen.

https://www.berekenhet.nl/modules/werke ... -box1.html

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioenopbouw: laatste werkgever betaalde niet door

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En mocht u eventueel huurtoeslag hebben, dan kunt u de afdeling Toeslagen verzoeken die nabetaling van € 20.000 als bijzonder inkomen te beschouwen. Dan telt het daarvoor niet mee.

Henk-1949
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2020 19:43

Re: Pensioenopbouw: laatste werkgever betaalde niet door

Ongelezen bericht door Henk-1949 »

Indien U arbeidsongeschikt bent verklaard, zou het wel eens kunnen zijn dat U recht heeft op premievrije pensioenopbouw.
Het pensioenfonds kan U hierover meer vertellen en zoek eens bij Radar, want daar is dat onderwerp al eerder besproken en is een standaardbrief, die U naar het pensioenfonds kan opsturen.
Het UWV en het Pensioenfonds zal U dit niet aanreiken, U zult het zelf moeten gaan aanvragen en het kan wezenlijk wat opbrengen.

Gesloten