LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioenverlaging verhaald op de jongeren is een fabel

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Arnoud
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 sep 2003 22:16

Re: Pensioenverlaging verhaald op de jongeren is een fabel

Ongelezen bericht door Arnoud »

kweenie schreef:Met dat laatste ben ik het pertinent niet eens. Dat is namelijk één van de oorzaken van de huidige problemen.

De hoogte van de premie moet inderdaad níet worden gebaseerd op het actuele beleggingsrendement, maar op het lange-termijn rendement. Als er zeven gouden jaren geweest zijn, dan betekent dat dat de kassen van de pensioenfondsen op dat moment heel vol zitten. Het rendement is dan nl. hoger geweest dan de lange termijn veronderstellingen. Maar dat zou geen reden moeten zijn om de premie te verlagen of een premiekorting te geven. Als er vervolgens nl. 7 magere jaren komen, dan kan de kas van het pensioenfonds maar zo weer leeg raken.

Pas als het rendement voor langere tijd hoger is dan verondersteld, zouden de premies eventueel kunnen worden aangepast. Maar beter is het om in plaats daarvan de pensioenen meer te indexeren. Als het veronderstelde lange-termijn rendement immers lager is dan het werkelijke lange-termijn rendement, dan hebben de deelnemers in de afgelopen jaren relatief veel betaald. Ze zouden dan eigenlijk met terugwerkende kracht 'meer waar voor hun geld' moeten krijgen, oftewel een hogere indexering.

Als je alleen de premies gaat aanpassen op basis van beter rendement in het verleden, dan is dat onrechtvaardig. Dat betekent namelijk dat de mensen die nú pensioen opbouwen minder hoeven te betalen, omdat de deelnemers in het verleden (die een heel andere groep kunnen zijn) te veel hebben betaald.
De bedoeling van mijn voorstel was juist om niet de premie terug te geven d.m.v. premie korting maar te reserveren voor slechtere tijden. De tekst van mij was wat ongelukkig gekozen.

IkBenHetSpuugZat
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2011 10:28

Re: Pensioenverlaging verhaald op de jongeren is een fabel

Ongelezen bericht door IkBenHetSpuugZat »

Arnoud schreef:
Golden Punky schreef:En als ze het nou eens afschaffen en niet verplichten... zodat ik gewoon voor mijn eigen pensioen kan zorgen en niet betaal in een pot en maar hopen dat ik later het terug ga krijgen zou ook een hoop zooi schelen.
Helaas kan je dan ook niet mee liften met de reeds opgespaarde premie van de overleden pensioendeelnemers. Je eigen zelfstandig opgebouwde pensioen is dus altijd lager dan in een pensioenfonds.
Arnoud
Maar dat is dan wel mijn eigen keuze (dom of niet).
Ik betaal liever aan mijn eigen spaarpot met minder rendement, dan aan een spaarpot met meer rendement, maar waarvan onzeker is of die ooit uitgekeerd gaat worden (Reminder: behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de resultaten in de toekomst).

Arnoud
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 sep 2003 22:16

Re: Pensioenverlaging verhaald op de jongeren is een fabel

Ongelezen bericht door Arnoud »

Ulbe schreef:Het moet ook niet triester worden!, :(

Na ons werken mogen we nog even leven, maar zo snel mogelijk overlijden!, dat is beter voor de maatschappij!.....,

Wanneer ik oud ben heb ik mijn leven lang premies betaald om van een oude dag kunnen voorzien, mijn ouders hebben ook hun leven lang betaald aan pensioen en andere premies,

Mij bekruipt het gevoel dat er fouten zijn gemaakt bij de overheid of de instanties die hier over gaan, dat er geld verkeerd is belegd en andere problemen dat het geld verdwenen is, zelf heb ik er weinig verstand van, maar lekker komt het me allemaal niet over,

Je kan het volk natuurlijk dom houden, maar tegenwoordig worden de mensen gelukkig steeds mondiger, en dat is natuurlijk hard nodig wanneer er overal gerotzooid word met geld, en dat de economie op alle punten slechter wordt,

Ik hoop echt dat het allemaal weer op z'n pootjes terecht komt, anders zitten de mensen met de smalle beurs op een houtje te bijten bij de bijstand, en kunnen alles opeten wat ze in hun leven hebben opgebouwd,

Het wordt weer rijk leven en arm sterven...., :(


Vriendelijke groeten,

Ulbe.
Het is een éénzijdig standpunt zonder visie en onderbouwing.
Een visie met onderbouwing over pensioen zijn beschikbaar op:
http://vdab-talent.nl/VDAB-Pensioen/Dek ... nsioen.pdf
http://www.vdab-talent.nl/VDAB-Pensioen/

Gesloten