LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Salarisvoorstellen vergelijken: hulp nodig

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Iambaboon
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2018 09:24

Salarisvoorstellen vergelijken: hulp nodig

Ongelezen bericht door Iambaboon »

Ik ben 2 salaris voorstellen aan het vergelijken, wat me daarbij opvalt is dat bij werkgever 1 ik een bruto pensioen premie betaal van ongveer 450 euro.
Bij werkgever 2 is het bruto werknemers deel slechts 87.- en legt de wergever 175.- in.
Dit beide bij ongeveer hetzelfde bruto salaris.

Nu houd ik bij werkgever 2 natuurlijk een stuk meer netto over, maar heeft deze lage pensioen inleg ook gevolgen voor later?
(ik denk dan altijd het moet toch allemaal ergens van betaald worden)

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Salarisvoorstellen vergelijken: hulp nodig

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kennelijk gaat het om twee verschillende pensioenregelingen. Kijk goed naar de verschillen tussen die regelingen.

Bij werkgever 1 wordt 450 euro "bruto" ingehouden. Gaat dat soms om een pensioenverzekering die de werkgever zelf heeft afgesloten bij een verzekeraar?

Gaat het bij werkgever 2 om een collectieve regeling bij een (bedrijfstak)pensioenfonds?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Salarisvoorstellen vergelijken: hulp nodig

Ongelezen bericht door kweenie »

Goed dat je ook naar de pensioenen kijkt. Want zoals je ziet kunnen daar behoorlijke verschillen tussen zitten. Je zou wel kunnen verwachten dat je bij de eerste pensioenregeling meer pensioen opbouwt dan bij de tweede, want er is zeker een verband tussen premie en het pensioen wat je krijgt. Het lijkt mij daarom verstandig om bij HR naar de pensioenregeling te vragen. (Grote kans dat ze dat zelf ook niet precies weten, trouwens...)

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Salarisvoorstellen vergelijken: hulp nodig

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat de hogere "bruto" premie een beter pensioen oplevert, daar ben ik niet zeker van. Als het gaat om een verzekering die de werkgever zelf heeft afgesloten bij een vezekeraar, is er waarschijnlijk een eindkapitaal waarvoor later, op de datum van pensionering een pensioen "ingekocht" moet worden. Het is maar zeer de vraag hoe voordelig dat is. Arbeidsongeschiktheid, vooroverlijden (nabestaandenpensioen) zijn vaak ook minder gunstig.
Mijn ervaringen met dergelijke pensioenverzekeringen (ik heb er twee gehad), zijn niet gunstig. Mijn ervaringen met pensioenfondsen (vier keer) zijn veel beter.

Gesloten