LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te veel lijfrente (banksparen) gestort

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Te veel lijfrente (banksparen) gestort

Ongelezen bericht door svdmeer »

In 2011 heb ik ongeveer 300 euro teveel lijfrente gestort. Daar kwam ik begin 2012 pas achter toen ik de aangifte van 2011 deed. Toen bleek ik 300 euro minder jaarruimte te hebben dan verwacht over het jaar 2011. Ik heb dus 300 euro op mijn lijfrenterekening die ik niet af kan trekken.

Gebeld met Ohra (daar heb ik die rente) over de mogelijkheid om die 300 euro terug te storten. Kon niet, maar de telefoniste kwam met de suggestie om die 300 euro maar gewoon bij de aangifte van 2012 af te trekken.

Is dit verstandig?
In 2012 heb ik ruim voldoende jaarruimte over. Ik heb in 2012 veel minder gestort dan ik aan jaarruimte heb. Die 300 euro kan ik dus probleemloos in die jaarruimte kwijt. Maar er zal dan wel een verschil van 300 euro zijn tussen wat ik in 2012 aftrek bij de aangifte en wat ik daadwerkelijk heb gestort aan lijfrentes.

Zal de belastingdienst moeilijk doen? Wordt het strikt gecontroleerd? Het lijkt mij namelijk de meest praktische oplossing, zonder gedoe, en uiteindelijk wordt niemand er beter of slechter van.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Te veel lijfrente (banksparen) gestort

Ongelezen bericht door kweenie »

Je mag in principe niet alvast van tevoren geld voor de pensioenopbouw storten, wat je bij jouw suggestie zou doen. Bij sommige andere verzekeraars kun je, na een toestemmingsbrief van de belastingdienst, het te veel gestorte geld wel terug laten boeken. Ik zou denken dat dat bij ohra dan ook zou moeten kunnen.


Het lijkt mij niet verstandig om te doen of je neus bloedt. De belastingsienst ontvangt immers ook van ohra een overzicht van hoeveel je hebt gestort en áls ze merken dat je te veel hebt gestort, dan kun je grote problemen krijgen. Ik zou dan eerder je vraag bij de belastingdienst neerleggen, je zal niet de eerste zijn met dit probleem.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Te veel lijfrente (banksparen) gestort

Ongelezen bericht door kokka »

Je mag wel je jaarruimte van de twee voorgaande jaren meetellen.
misschien dat je daar wat ruimte hebt?

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Te veel lijfrente (banksparen) gestort

Ongelezen bericht door tufima »

kokka schreef:Je mag wel je jaarruimte van de twee voorgaande jaren meetellen.
misschien dat je daar wat ruimte hebt?
Volgens mij mag je 7 jaar terug.....

Gesloten