Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door 150747 »

Mijn toeslagbedrag eens berekend en klopt als een bus voor aankomend jaar.
Vaak wordt er maandelijks wat minder uitgekeerd en krijg ik een nabetaling.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bezorgdeburger schreef:
26 nov 2022 11:14
Erthanax dat zou ook kunnen. Maar dan zou het wel zo netjes zijn om dat erbij te vermelden in de informatie in ieders persoonlijke inbox toeslagen.

Niet iedereen heeft natuurlijk een huurtoeslag of zorgtoeslag maar bij degenen die dat wel hebben is dus het toetstingsinkomen 2021 als grondslag gebruikt.

Misschien bij u, maar bij anderen dus niet. U bent blijkbaar een speciaal geval.

Lowieze
Berichten: 6533
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Het inkomen voor 2023 hebben we iets meer verhoogd dan in andere jaren. Want veel lonen en uitkeringen stijgen extra door de inflatie.”

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ar-geschat

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Slechts als voorbeeld van een bejaard stel.

Inkomen 2021 samen € 25.791, definitief

Inkomen 2022 samen € 26.250, geschat en min aftrekposten

Inkomen 2023 samen € 28.434, geschat, flink verhoogd ivm AOW verhoging.

Niks geen misleiding.

Voor de huur en zorgtoeslag.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Inkomen 2022 samen € 26.250, geschat en min aftrekposten
Maar dan wordt er dus vanuit gegaan dat die mensen in 2023 minimaal dezelfde aftrekposten hebben. En dat is niet altijd het geval.

Maand of wat terug was ik op bezoek bij een bejaard echtpaar, kwam er toevallig net die dag post van de BD binnen.
Daarin stond dat volgens de BD het inkomen voor 2022 enkele duizenden euro's hoger lag dan zij zelf hadden opgegeven. In 2021 hadden zij dus een extra hoge aftrekpost voor aankoop gehoorapparaat opgevoerd (op mijn advies). Waren ze vergeten (hoewel ik het ze had gezegd) het inkomen v.d. toeslag 2022 te verhogen.
Veel te veel zorgtoeslag over 2022 ontvangen dus.

Lowieze
Berichten: 6533
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dat is sneu, maar ja, vergeten?

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
26 nov 2022 12:31
Dat is sneu, maar ja, vergeten?
Gewoon vergeten inderdaad. Ze begrepen zelfs de brief van de BD niet, dus die werd in mijn handen gestopt. Ik heb toen wel meteen het inkomen aangepast.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
26 nov 2022 12:24
Inkomen 2022 samen € 26.250, geschat en min aftrekposten
Maar dan wordt er dus vanuit gegaan dat die mensen in 2023 minimaal dezelfde aftrekposten hebben. En dat is niet altijd het geval.

Maand of wat terug was ik op bezoek bij een bejaard echtpaar, kwam er toevallig net die dag post van de BD binnen.
Daarin stond dat volgens de BD het inkomen voor 2022 enkele duizenden euro's hoger lag dan zij zelf hadden opgegeven. In 2021 hadden zij dus een extra hoge aftrekpost voor aankoop gehoorapparaat opgevoerd (op mijn advies). Waren ze vergeten (hoewel ik het ze had gezegd) het inkomen v.d. toeslag 2022 te verhogen.
Veel te veel zorgtoeslag over 2022 ontvangen dus.
Heel bijzonder. Normaal gesproken kijkt de belastingdienst helemaal niet naar de lopende toeslagen. En wijzigen ze dat alleen na een opgave van de belastingplichtige.

Ze begrijpen de brief niet, maar doen wel zelf aangifte?

In mijn voorbeeld hebben ze verschillende aftrekposten, niet één grote, die ongetwijfeld dit jaar weer van toepassing zullen zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
26 nov 2022 13:00

Heel bijzonder. Normaal gesproken kijkt de belastingdienst helemaal niet naar de lopende toeslagen. En wijzigen ze dat alleen na een opgave van de belastingplichtige.

Ze begrijpen de brief niet, maar doen wel zelf aangifte?

In mijn voorbeeld hebben ze verschillende aftrekposten, niet één grote, die ongetwijfeld dit jaar weer van toepassing zullen zijn.
Zit geen verhaaltjes op te hangen hoor. Een dergelijke brief had ik ook nog nooit eerder gezien. Blijkbaar nieuw ingevoerd. Alleen kwam de brief pas eind oktober, dus voor 2022 valt er dan nog weinig te corrigeren.

Ze doen zelf aangifte (heb ik ze door de jaren heen geleerd, zoals ik het meer ouderen heb geleerd), maar ik kijk het sinds Corona thuis nog even na. Dat mw de brief niet begreep, verbaasde mij ook.
Maar niet voor het 1 of ander, maar ik heb nu een paar 75+ mensen om me heen en ik merk echt dat hun vaardigheden achteruit gaan. Regelmatig ben ik helemaal verbaast als ze een bepaalde vraag stellen. Dan denk ik, uhh, maar dat weet je toch? Maar nee dus, dat wisten ze, maar nu niet meer.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik geloof u direct hoor, was een tijdje terug ook verbaasd door een zin in een brief van de belastingdienst. Had daar nog niets over gelezen of gehoord.

Als men met een definitieve beschikking toeslagen moet terugbetalen, wordt, blijkbaar vanaf het jaar 2021, het bedrag, als dat onder de € 100 is per toeslag, niet meer ingevorderd.

Kwam dus mooi uit, € 85 en € 46 bleven zo in de knip. Ik had het inkomen lopende het jaar wel voor hen verhoogd, maar nog niet genoeg blijkbaar.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Kees007 »

"Mensen zoals jij, hoog opgeleid en bekend met belastingen weten dit wel."
Niemand kan van elk onderwerp alles weten. Weet je het niet, dan zoek je hulp bij een deskundige.
Dit geldt ook voor een auto. Ik kan het instructieboekje lezen, maar ben daarmee kan ik nog niet het complete onderhoud doen. IK heb ook geen zin om dat allemaal te weten, daarvoor schakel ik een deskundige in, de garage.

Plaats reactie