LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door kweenie »

gschaft schreef:Ze moeten gewoon de afspraak van 2011 uitvoeren. Of ik wel of niet AOW krijg maakt voor hen niets uit.

P.S. ik heb nergens beweerd dat ik nee heb gezegd tegen een aanbod om het AOW gat te compenseren. IK heb ook niet gezegd dat ik een aanbod heb gehad om iets aan te passen, alleen dat wordt door PFZW wel beweerd en aangezien ze geen reactie hebben ontvangen hebben ze besloten de afspraak van 2011 te wijzigen.
Daar zit hem de crux. Omdat de pensioenregeling is gewijzigd, en daarbij de standaard pensioendatum is verschoven, had je moeten (her-)bevestigen dat je het pensioen met 65 jaar zou willen laten ingaan.

Toen je in 2011 met pensioen wou, is er eigenlijk een apart stuk pensioen ingegaan. Van elke 1000 euro ouderdomspensioen is er (bijvoorbeeld) 300 euro gebruikt om een extra stuk pensioen van 60 tot 65 jaar 'in te kopen'. Die overige 700 euro bleef in de pensioenpot voor je standaard pensioen. Je hebt dan dus twee stukken pensioen, een stuk vanaf 65 jaar en een stuk van 60 tot 65, die zo waren berekend dat die op dat moment even hoog waren.

In de loop der jaren is dat standaardpensioen herrekend en is de pensioenleeftijd van het standaardpensioen verschoven. Het standaardpensioen gaat dan niet meer in op 65 jaar, maar op de AOW leeftijd. (Dat is wettelijk zo bepaald, waarbij je dat wel weer zelf mag vervroegen, als je dat wilt...) Omdat een pensioenfonds niet zomaar op eigen houtje van het reglement mag afwijken en de pensioenleeftijd mag verschuiven, moesten ze daar (opnieuw) jouw expliciete toestemming voor krijgen.

Dus ook al heb je in het verleden toestemming gegeven om (in dit voorbeeld) 300 euro van je standaard-pensioen te gaan gebruiken voor een pensioen van 60 tot 65 jaar en ook al sloten in de voorbeeldberekeningen van het pensioenfonds die twee pensioenvormen naadloos op elkaar aan, zonder je expliciete toestemming/opdracht om het tweede deel van het pensioen met 65 jaar in te laten gaan, zullen ze dat toch pas op de AOW-leeftijd kunnen en mogen doen.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door Hatertje »

Kan je niet het reeds vastgestelde pensioen gewoon op 65 jaar laten starten? Je hebt dan uiteraard wel een hogere belastingplicht omdat je nog geen AOW uitkering ontvangt. Bruto zal er dan niets wijzigen, netto blijft er wat minder over totdat je een aantal maanden later je AOW leeftijd bereikt.

Dat is in ieder geval de constructie die ik vaker heb gezien bij verschillende pensioenfondsen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door berndv »

Hatertje schreef:Kan je niet het reeds vastgestelde pensioen gewoon op 65 jaar laten starten? Je hebt dan uiteraard wel een hogere belastingplicht omdat je nog geen AOW uitkering ontvangt. Bruto zal er dan niets wijzigen, netto blijft er wat minder over totdat je een aantal maanden later je AOW leeftijd bereikt.

Dat is in ieder geval de constructie die ik vaker heb gezien bij verschillende pensioenfondsen.
en dat is ook wat er schijnbaar aangeboden is, maar ts heeft hier geen behoefte aan.
gschaft schreef:Dus een aanbod om die 9 maanden te overbruggen met een hoger pensioen ben ik niet in geïnteresseerd (kan die periode wel overbruggen).
Het is eigenlijk een probleem dat geen probleem is, maar eigenlijk gewoon een principekwestie, zo lees ik het. En wat een ander ook zegt, ik heb gelijk, want in 2011 is er dit afgesproken. Dat de wetgeving intussen is veranderd, doet niet ter zake.

Lunapuk
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2017 06:37

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door Lunapuk »

Dag
Ik heb er in 2016 voor gekozen om na een ziekte periode vervroegd met pensioen te gaan, 60 jaar. Mijn pensioenen( ABP en PFZW) zijn sterk naar voren gehaald en zullen mij op het moment dat ik AOW krijg dan bijna niets meer opleveren. Dit accepteer ik.
Nu word ik echter geconfronteerd met het feit dat ik op het moment dat ik 67 jaar wordt geen inkomsten meer zal hebben, tot het moment waarop ik AOW krijg. Wanneer dit is in mijn geval geboren net na 30 september 1955 nog niet duidelijk maar zal in ieder geval meer dan 3 maanden zijn. Dus meer dan 3 maanden geen inkomsten.

Omdat op 31 april 2016 ( Op 1 mei 2016 ben ik met pensioen gegaan) ook al duidelijk was dat mijn AOW leeftijd niet 67 maar 67 en meerdere maanden later zou zijn, is het mij een raadsel waarom er toen afgesteld is op exact 67 jaar. PFZW geeft op mijn vraag om een oplossing geen thuis ook niet als ik zelf een oplossing aanbied in de vorm van aanpassing van mijn pensioen nu, om de periode na 67 goed op te vangen. Wat kan ik doen?

Omdat ik denk dat ik niet de enige ben en ik geen medewerking verwacht vanuit het pensioenfonds,

 Moet ik de oplossing zoeken in het bekend maken van dit probleem, doormiddel van het op zoeken van de publiciteit. 

A van Marle

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit heeft te maken met het verschil tussen pensioenleeftijd en AOW-leeftijd. De pensioenregeling biedt de mogelijkheid om het pensioen voor de reguliere pensioendatum (67) in te laten gaan en om dan voor een hoog-laag constructie te kiezen, met als grens de reguliere pensioendatum. Maar het is binnen het reglement niet mogelijk om tot een 'willekeurige' andere datum, zoals de variabele AOW leeftijd, het hoge deel te laten uitkeren.

Het is wettelijk wel toegestaan dat een pensioenregeling die grens op de AOW-leeftijd stelt, maar dan moet dat ook door cao-partijen in het reglement worden afgesproken. Dat geeft echter wel heel veel extra kosten, omdat er dan ieder jaar voor al die variërende AOW-leeftijden aparte tabellen met omrekenfactoren moeten worden bepaald. En systemen moeten daar ook grondig voor worden aangepast. Dat zal waarschijnlijk in de miljoenen gaan kosten. Het is dan begrijpelijk dat het fonds dat -voorlopig- nog niet doet. En dat je in plaats daarvan zelf iedere maand een deel van je pensioen apart kunt zetten. Als je iedere maand 1/15 deel apart zet, dan heb je na zeven jaar pensioen nog voor een half jaar het zelfde bedrag over. (Dit is min of meer de zelfde systematiek die het pensioenfonds zou toepassen.)

Gesloten