LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] van actueel percentage doelvermogen naar vast percentage doe

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
wouterd
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2011 09:47

van actueel percentage doelvermogen naar vast percentage doe

Ongelezen bericht door wouterd »

Hoi,

Mijn werkgever wil graag, in overleg met zijn adviseur, de pesioensregeling aanpassen van actueel percentage doelvermogen naar vast percentage doelvermogen. Dit om de stijgende kosten de voorkomen.

Nu staat er in de verklaring die ik krijg en moet tekenen om hier mee accoord te gaan het volgende:

"Het hanteren van een vast percentage doelvermogen dat hoger is dan het actuele percentage doelvermogen heeft tot gevolg dat het aan te kopen ouderdoms- en/of partnerpensioen achterblijft bij de berekening op basis van het salaris/diensttijd formule"

Wat houdt dit precies in?

Zoals ik het lees krijg je bij een hoger percentage dus niet meer geld later, lees ik dit goed? Ik zou juist zeggen dat als je meer betaald je ook meer krijgt, hoe zit dit precies?

Bedankt!

emma76
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2008 21:53

Re: van actueel percentage doelvermogen naar vast percentage doe

Ongelezen bericht door emma76 »

Beste Wouter,

Als je werkgever voorstelt je pensioenregeling te wijzigen, is dat meestal omdat je werkgever de regeling te duur vindt. Dat betekent dat of jij meer gaat betalen voor hetzelfde of je werkgever minder gaat betalen. Per saldo ga je er dus altijd op achteruit.

De afweging of je ermee akkoord gaat, moet je zelf maken. Zonder zwaarwegende redenen zou ik het niet doen. Als je werkgever hiermee een faillisement voorkomt of er op een of andere manier een compensatie tegenover staat, wordt het anders. In principe is je pensioen afgesproken met je werkgever en kan dit niet zomaar veranderen.

Dit was het algemene verhaaltje!

Je concrete vraag kan ik niet beantwoorden. Volgens mij raakt de zin die je citeert kant noch wal; de term doelvermogen klopt niet. Wel denk ik dat bij pensioen "actueel" meestal beter is dan "vast" (voor jou als werknemer).

Er bestaan 3 soorten regelingen, waarbij er een groot verschil is of de risico's bij jou of bij je baas liggen. Lees bijvoorbeeld:
http://www.martijnvisser.nl/Diensten/Pe ... fault.aspx
(geen reclame, maar het beste google resultaat)

Wat ik me kan voorstellen dat is dat de toezegging wijzigt van een doelvermogen op basis van salaris/diensttijd naar een beschikbare premie van de pensioengrondslag. De werkgever weet dan precies wat hij betaalt per jaar.
Er zijn situaties denkbaar waarbij je er dan kans op hebt vooruit te gaan.

Voor een passende beantwoording van je vraag, heb ik dus meer gegevens nodig. Namelijk, je oude pensioentoezegging, staat op je laatste UPO, en het nieuwe voorstel.

Gesloten