LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervroegd met pensioen gaan

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
atlas1302

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik ben nu 62 jaar jong en ik dacht, ik ga met m`n 65e van het belegde pensioengeld lekker genieten, dat wordt nu zoals het eruit ziet en verwacht wordt 67 en 3 mnd. Ook bouw ik hier geen AOW meer op hier in het buitenland en moet daarvoor 2% per jaar inleveren bij uitkering. Dan moet ik me nog afvragen of dat pensioen fonds rendeert en niet verliest.

Kortom, voordat ik die leeftijd heb behaald (uitdaging) kan ik denk ik weleens goed bedrogen uitkomen. Wie vindt het eigenlijk nog nuttig om tot zijn 70e jaar te blijven werken, koppel dat los van dat verlpichte pensioen opbouw en laat dat iedereen voorzich zelf bepalen hoe en wanneer te stoppen met werken, ja toch?
Laatst gewijzigd door atlas1302 op 30 jan 2018 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

atlas1302 schreef:Ik ben nu 62 jaar jong en ik dacht, ik ga met m`n 65e van het belegde pensioengeld lekker genieten, dat wordt nu zoals het eruit ziet en verwacht wordt 67 en 3 mnd. Ook bouw ik hier geen WAO meer op hier in het buitenland en moet daarvoor 2% per jaar inleveren bij uitkering. Dan moet ik me nog afvragen of dat pensioen fonds rendeert en niet verliest.

Kortom, voordat ik die leeftijd heb behaald (uitdaging) kan ik denk ik weleens goed bedrogen uitkomen. Wie vindt het eigenlijk nog nuttig om tot zijn 70e jaar te blijven werken, koppel dat los van dat verlpichte pensioen opbouw en laat dat iedereen voorzich zelf bepalen hoe en wanneer te stoppen met werken, ja toch?

AOW aub, geen WAO.
Zijn twee heel verschillende zaken.

atlas1302

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Typefout, het was erg warm vandaag heb het aangepast..bedankt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door kweenie »

atlas1302 schreef: Wie vindt het eigenlijk nog nuttig om tot zijn 70e jaar te blijven werken, koppel dat los van dat verlpichte pensioen opbouw en laat dat iedereen voorzich zelf bepalen hoe en wanneer te stoppen met werken, ja toch?
Dat kan ook. Je kunt het pensioen gewoon eerder laten ingaan, net als wat de bedoeling van TS is.

En iedereen die zo veel eerder zou willen stoppen dat de opbouw via het pensioenfonds niet voldoende is, kan ook gewoon voor zichzelf bepalen of 'ie extra geld voor die overbrugging spaart. Dat is dus in feite ook al losgekoppeld van de verplichte pensioenopbouw.

Als ik dat zo die, dan is de huidige situatie dus eigenlijk precies zoals je zou willen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door scontra »

wilhelmima1 schreef:
scontra schreef:
ljvandenberg schreef:
Ik heb in 2016 bij het ABP opgevraagd welk pensioen ik (bruto/netto) zou ontvangen als ik dit laat ingaan als ik 64 jaar wordt.
U geeft aan nog minstens 10 jaar te moeten werken en tot uw 64e levensjaar is dat nog ruim 6 jaren ?
Door nu telkenmale een aanvraag m.b.t. een mogelijk uitkeringsbedrag te doen houdt u zich zelf een "heel dun worstje aan een stokje" voor, aangezien u bij elke aanvraag weer een ander bedrag zal worden voorgeschoteld.
Een halfjaar voor u echt wilt gaan stoppen met werken is een zinnige periode om zaken te doen met het ABP.
U betaald al sinds 1982 aan het ABP, dat is pas 35 jaar en daarmee bent u eigenlijk nog maar net aan uw echte pensioenopbouw begonnen, de laatste jaren tellen het zwaarst.
Voor een net en leefbaar pensioen zult u echt nog even verder moeten sappelen. ;-)
En met een beetje verkeerde wil is tegen die tijd de pot leeg.
@ wilhelmina1,

Deze reactie is er één die duidelijk moet worden geplaatst in de categorie "Kulverhaal" en werkelijk geen enkele onderbouwing heeft.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door sjohie »

wilhelmima1 schreef:
scontra schreef:
ljvandenberg schreef:
Ik heb in 2016 bij het ABP opgevraagd welk pensioen ik (bruto/netto) zou ontvangen als ik dit laat ingaan als ik 64 jaar wordt.
U geeft aan nog minstens 10 jaar te moeten werken en tot uw 64e levensjaar is dat nog ruim 6 jaren ?
Door nu telkenmale een aanvraag m.b.t. een mogelijk uitkeringsbedrag te doen houdt u zich zelf een "heel dun worstje aan een stokje" voor, aangezien u bij elke aanvraag weer een ander bedrag zal worden voorgeschoteld.
Een halfjaar voor u echt wilt gaan stoppen met werken is een zinnige periode om zaken te doen met het ABP.
U betaald al sinds 1982 aan het ABP, dat is pas 35 jaar en daarmee bent u eigenlijk nog maar net aan uw echte pensioenopbouw begonnen, de laatste jaren tellen het zwaarst.
Voor een net en leefbaar pensioen zult u echt nog even verder moeten sappelen. ;-)
En met een beetje verkeerde wil is tegen die tijd de pot leeg.
Het is dan wel weer de meest gevulde pensioenpot ter wereld met zeker 1400 miljard, dus dat loopt niet zo'n vaart. Dat zijn van die onderbuikargumenten waar niemand wat mee opschiet. want ja het is veel geld, maar nee, het is op lange termijn niet helemaal genoeg, en er zullen dus een reeks van (impopulaire) maatregelen genomen moeten worden om dat wel zo te maken. Een deel daarvan zijn al genomen trouwens de laatste paar jaar.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Als iemand zijn/haar pensioen ingangsdatum naar voren schuift dan moet het potje wat daar voor staat over een groter aantal jaren verdeeld worden.
Dus dan gaat het maandelijkse bedrag naar beneden. Verder gaat de pensioengerechtigde leeftijd omhoog.
Ben geen actuarieel rekenaar maar enig inzicht vertelt mij dat het bedrag wat er vanaf die (64) jaar uitgekeerd gaat worden toch echt naar beneden gaat.
En als er als maar minder binnenkomt wordt de verhouding nog schever.

atlas1302

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Je kan je ook afvragen waarom de gemiddelde aankomende pensioen genieter zoveel geld nodig heeft om ook echt te kunnen genieten, is Nederland dan zo duur? Als ik in Nederland rondstruin als TOERIST voor 3 a 4 weken dan merk ik toch wel dat het me heel wat kost. Huisje huren, Autootje huren, Vliegreis en taxikosten en dan die boodschappenkar nog een keer.

Ik denk dat alleen een pensioentje het mij niet meer gaat lukken om mijn familie te zien in Nederland, en zeker geen twee keer per jaar. Dus ja, ik zou ook wel graag wat meer willen hebben, maar wat niet in het vat zit gaat er ook niet uit. Blijf zitten waar je zit en verroer je niet.

Ik denk toch dat veel vooruitdenkende belegen mensen zich gaan richten op een vooruitzicht om hun pensioen te beleven op een goedkoop en tropisch land, ik zie het hier rond mij en het zijn niet alleen ouderen die hier nestelen, maar ook jongeren uit heel Europa. Dus wat let u?

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er gaat dus 3-4 jaar minder pensioen opgebouwd worden en dan gaat dit pensioen ook nog 3-4 jaar langer duren. Dan is het toch niet gek dat die 8 jaar verschil heel wat uitmaakt op de premie.

Stel normaal bouw je 40 jaar pensioenpremie op en heb je daar 18 jaar plezier van, dan is dat 45% van het aantal jaren dat er is opgebouwd. Wordt dit 36 jaar opbouw en 22 jaar plezier ervan, dan is dit al boven de 60%.

Bij 10000 euro per jaar opbouw (heel grof genomen uiteraard) zou er in voorbeeld A 4 ton in de pot zitten om over 18 jaar te verdelen. Dat is ruim 22.000 euro per jaar.

Bij dezelfde opbouw in voorbeeld B zou er 360.000 te verdelen zijn over 22 jaar. Dan kom je op ruim 16.000 euro per jaar.

Dat verschil is zo meer dan 20% verschil op jaarbasis.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door Moneyman »

En dan houdt je nog geeneens rekening met het gegeven dat D elaatste jaren het zwaarst aantikken qua opbouw.

G.M.Hesper
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2018 14:23

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door G.M.Hesper »

Het ABP is m.i. zeer onduidelijk over de te verwachten pensioenuitkering. Ik (66 jaar) ben onlangs gaan samenwonen. Ik wist dat dan de AOW een stuk minder zou zijn. Maar wat ik niet wist is dat het ABP (als enige pensioenfonds) dan ook het pensioen gaat korten. Ik mijn geval met zo'n € 200 netto per maand. Zij noemen dit de 'franchise'. De pensioenberekening die ik ontving toen ik met 60 jaar met vervroegd pensioen ging, klopt voor geen meter met het bedrag wat ik nu van het ABP ontvang. Mijns inziens is het zeer onredelijk dat het opgebouwde pensioen afhankelijk is van of je samenwoont of niet.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

G.M.Hesper schreef:Het ABP is m.i. zeer onduidelijk over de te verwachten pensioenuitkering. Ik (66 jaar) ben onlangs gaan samenwonen. Ik wist dat dan de AOW een stuk minder zou zijn. Maar wat ik niet wist is dat het ABP (als enige pensioenfonds) dan ook het pensioen gaat korten. Ik mijn geval met zo'n € 200 netto per maand. Zij noemen dit de 'franchise'. De pensioenberekening die ik ontving toen ik met 60 jaar met vervroegd pensioen ging, klopt voor geen meter met het bedrag wat ik nu van het ABP ontvang. Mijns inziens is het zeer onredelijk dat het opgebouwde pensioen afhankelijk is van of je samenwoont of niet.

http://www.pensioenweblog.nl/de-aow-fra ... tgelegd-2/

connie62
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2013 17:17

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door connie62 »

Ik wil 6 jaar voor mijn AOW-datum met pensioen. Dat betekent dus dat ik die verklaring moet tekenen dat ik ernaast niet zal werken. Nu heb ik een werkgever en daarnaast nog bijverdiensten (wit). Ik wil met vroegpensioen bij mijn werkgever gaan echter doorgaan met de bijverdiensten. Hoe zit dat nu met die verklaring?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vraag het uw pensioenfonds.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je meer dan 5 jaar voor de AOW leeftijd je pensioen in wilt laten gaan, dan moet de mate waarin je werk vermindert overeenkomen met de mate waarin het pensioen in gaat. Dan mag het dus niet voor 100% ingaan.

Dit is overigens een eis van de fiscus een niet van je pensioenfonds. Je kunt dus het handigste voor alle zekerheid contact opnemen met de Belastingdienst om te zien hoeveel je in jouw specifieke situatie je pensioen mag laten ingaan.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Effe Wachten, er komt binnenkort een nieuwe regel met voorwaarden en nu al regelen is een groot risico.
Je weet niet jou pensioen datum en FNV kan NEE zeggen en wat dan?

Voor zekerheid nog een aantal maanden wachten tot de regering het goedgekeurd heeft en alles vast staat.
Ik weet ook nu niet meer waar ik aan toe ben!

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door piet987654 »

Heeft U het volgende al eens gedaan: Ook al heeft U een partner, probeer eens een proefberekening te maken als dat mogelijk is,
eventueel En vul dan eens in "Geen partner" U zult zien dat het bedrag fors omhoog gaat. Mocht U een partner hebben.
dan kunt U eventueel met uw partner overleggen om afstand te doen van partner pensioen. Gaat uw partner hiermee accoord ,
Dan zijn straks beide handtekeningen nodig om uw pensioen aan te vragen. Partner pensioen wil zeggen: Dat uw partner,
als U overlijdt, hij/zij 70% gaat krijgen van uw pensioen. Het verschil tussen wel en geen partnerpensioen kan soms wel 15 tot 20%
schelen. De bedragen in uw jaaropgave zijn altijd MET partner. Maak maar eens een proefberekening en verbaas U over hetgeen U
meer gaat krijgen bij afstand van partner pensioen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat kan, maar dan moet je partner later niet gaan klagen als die na jouw overlijden een forse achteruitgang in inkomen heeft.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door Erthanax »

Daarom moet de partner ook akkoord gaan met die uitruil. Als de partner een eigen ouderdomspensioen heeft dat hoog genoeg is, is uitruil het overwegen waard.

Gesloten