LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervroegd met pensioen gaan

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
ljvandenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2018 21:29

Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door ljvandenberg »

Beste,

Ik heb in 2016 bij het ABP opgevraagd welk pensioen ik (bruto/netto) zou ontvangen als ik dit laat ingaan als ik 64 jaar wordt.

Dit heb ik onlangs (jan 18) weer gedaan.

Wat schetst mijn verbazing?

De bruto uitkering is ruim € 800, - p/m lager dan het aanbod van ABP in 2016.

Hoe kan dit???

Groeten,
Leo van den Berg

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door kweenie »

De 'factoren' die worden gebruikt voor het vervroegen of uitstellen van het pensioen worden ieder jaar aangepast. Ze zijn afhankelijk van onder andere levensverwachting en rentestand. Daarnaast hangt het natuurlijk af van hoeveel je in de tussentijd hebt opgebouwd of nog gaat opbouwen. Waarschijnlijk wordt in de eerste berekening uitgegaan van een hogere jaarlijkse opbouw tot je 64ste dan in de tweede berekening, omdat je tegenwoordig jaarlijks minder opbouwt dan twee jaar geleden.

Verder moet je altijd goed nagaan of het om precies de zelfde keus gaat. Is het levenslang een vast bedrag, of is het eerst hoger en later lager (bv voor een na aow leeftijd)? Blijft het nabestaandenpensioen gelijk of wordt hier ook in uitgeruild? Etc.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Het verschil is te groot. Vraag na bij ABP . Het is voor ons niet te verklaren. Een van de twee berekeningen is op andere gegevens gebaseerd of een van de twee is fout.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Het gaat bij die beide berekeningen toch wel allebei puur om pensioenbedragen en niet bij een van de berekeningen ook om AOW erbij opgeteld want dat zou een verschil van 800 euro ongeveer kunnen verklaren?

ljvandenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2018 21:29

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door ljvandenberg »

Dank voor alle reacties! De omstandigheden zijn zover ik kan overzien exact gelijk gebleven, salaris, datum vervroegd pensioen en de wijze waarop ik dit wil laten ingaan. En idd, het gaat enkel en alleen om het pensioen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

ljvandenberg schreef:Dank voor alle reacties! De omstandigheden zijn zover ik kan overzien exact gelijk gebleven, salaris, datum vervroegd pensioen en de wijze waarop ik dit wil laten ingaan. En idd, het gaat enkel en alleen om het pensioen.
Misschien kunt u t.z.t. nog eens laten weten wat de reactie van ABP was.

ljvandenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2018 21:29

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door ljvandenberg »

Onderstaand de reactie van het ABP:

Bedankt voor uw e-mail. Hierin vraagt u waarom het pensioen bij 64 jaar lager is geworden.
Graag informeer ik u.

De pensioenrekenleeftijd is per 2018 veranderd van 67 jaar naar 68 jaar.

De pensioenrekenleeftijd is de pensioenleeftijd die wij gebruiken voor het bepalen van de pensioenpremie en het berekenen van uw toekomstige pensioen.

Het verhogen van de pensioenrekenleeftijd van 67 jaar naar 68 jaar betekent dat het ouderdomspensioen dat u opbouwt vanaf 1-1-2018 een jaar later wordt uitgekeerd. Als u uw ouderdomspensioen eerder wilt laten in gaan dan op 68 jaar, dan ontvangt u voor het deel opgebouwd vanaf 2018 minder (ongeveer 7%).

De pensioenrekenleeftijd geeft aan vanaf welke leeftijd het ouderdomspensioen uitgekeerd wordt. U kunt dit ouderdomspensioen eerder of later laten ingaan. Het ouderdomspensioen zal in dat geval worden omgerekend.
De AOW-leeftijd is de leeftijd waarop u voor het eerst AOW ontvangt
De pensioenleeftijd is de leeftijd waarop u met pensioen gaat bij ABP. U kunt vanaf uw 60ste zelf kiezen wanneer u met pensioen gaan.

Ik ga ervan uit dat ik u voldoende heb geïnformeerd. Als u nog vragen heeft, dan hoor ik dat graag van u.

Heeft u een vraag over uw pensioen? We helpen u ook graag via Twitter (https://twitter.com/abppensioen) of Facebook (https://www.facebook.com/abppensioenfonds). Deel persoonlijke gegevens alleen via een privé bericht.

Met vriendelijke groet, namens ABP,

ljvandenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2018 21:29

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door ljvandenberg »

Het verklaart mijns inziens echter niet dat mijn pensioen, bij vervroegde uitkering van 65 jaar, maandelijks ruim 20% lager (bruto én netto!) is dan in 2016...

Ik blijf zeggen dat dit niet kan kloppen!....Een kwart minder? En dit door een aanpassing die ingaat per 2018?

Als dit soort "aanpassingen" dit soort gevolgen hebben dan is ons opgebouwde pensioen feitelijk vogelvrij voor toekomstige ingrepen door Overheid of Fondsen....

De vraag rijst dan of diezelfde overheid of fonds een premiebetaling verplicht kan stellen??? Voor iets waarvan je eigenlijk niet kan weten wat je er uiteindelijk aan overhoudt.

Als je als particulier belegt, dan begrijp ik dat.

Maar pensioen opbouwen is voor particulieren géén beleggen maar juist investeren in een betrouwbare toekomst. Dit wordt steeds meer ondergraven waardoor een verplichte premie meer als een belasting aanvoelt!

Kunnen we hier alsjebleift een thema van maken?

Groeten,
Leo

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

edit
Laatst gewijzigd door wilhelmima1 op 30 jan 2018 16:47, 2 keer totaal gewijzigd.

ljvandenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2018 21:29

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door ljvandenberg »

Vergelijk 2016-2018.docx
(258.98 KiB) 869 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Hierbij een vergelijk, afkomstig van ABP.

Zeg het maar...dit kan toch niet waar zijn?

Slapen we nu met z'n allen?
Vergelijk 2016-2018.docx
(258.98 KiB) 869 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Vergelijk 2016-2018.docx
(258.98 KiB) 869 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

ljvandenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2018 21:29

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door ljvandenberg »

Beste Wilhemina,

U zegt eigenlijk, en dat is best triest, dat het bij mij nog meevalt omdat ik ouder ben en dat ik er maar in moet berusten?

Ik moet nog zeker 10 jaar werken, en nog maar afwachten wat er van mijn "rechten' overblijft. U zegt..."tel uw zegeningen"? Ook voor mij zijn die allerminst zeker. En dit zeg ik terwijl ik al pensioenpremie betaal sinds 1982!

ljvandenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2018 21:29

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door ljvandenberg »

En nu zijn ik de reacties van Wilhemina voor mij ineens niet meer leesbaar....Wat voor een forum is dit? Ik begrijp het echt niet....

ljvandenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2018 21:29

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door ljvandenberg »

Kan iemand dit uitleggen? Ik ben niet onbeleefd geweest oid...

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door GJS »

ljvandenberg schreef:Kan iemand dit uitleggen? Ik ben niet onbeleefd geweest oid...
Je bedoelt die reactie die niet meer leesbaar is?
Die is voor niemand meer leesbaar, ze heeft hem verwijderd en het woord edit ervoor in de plaats gezet.

En wat betreft het pensioen, betaal je nu ook een stuk minder pensioenpremie per maand of is dat gelijk gebleven, indien minder verklaard dat wel dat het pensioen lager wordt als je eerder stopt, of dat het hele verschil verklaart is natuurlijk ook de vraag.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

GJS schreef:
ljvandenberg schreef:Kan iemand dit uitleggen? Ik ben niet onbeleefd geweest oid...
Je bedoelt die reactie die niet meer leesbaar is?
Die is voor niemand meer leesbaar, ze heeft hem verwijderd en het woord edit ervoor in de plaats gezet.

En wat betreft het pensioen, betaal je nu ook een stuk minder pensioenpremie per maand of is dat gelijk gebleven, indien minder verklaard dat wel dat het pensioen lager wordt als je eerder stopt, of dat het hele verschil verklaart is natuurlijk ook de vraag.
Als ik het overzicht lees gaat TS pas in 2026 met pensioen
Werd op het verkeerde been gezet :oops:

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Leo, ik zie nu pas dat het om berekeningen in de verre toekomst gaat. Het is maar de vraag wat u aan beide berekeningen hebt. Of de pensioenrekenleeftijd in de komende jaren wel of niet nog verder op zal schuiven is momenteel niet bekend. Evenals dekkingsgraden, economische ontwikkelingen etc.
Ik zie de verschillen ook wel. Wat ik zie is dat u inderdaad bij de nieuwe rekenleeftijd nog eerder met pensioen denkt te gaan dan u voorheen had gedacht. Dat kost uiteraard geld en dat is ook fair ten opzichte van mensen die hun pensioen wel langer uitstellen en langer premies inleggen.
Wat ik ook zie is dat een paar jaar lang last hebt van het anno 2018 berekende pensioen. Van uw gekozen leeftijd van 64 jaar tot uw pensioen op 67 jaar en 3 maanden.
Kijk je naar de jaren vanaf 67 jaar en 3 maanden, dan ontvangt u zowel bruto als netto juist meer dan de oude berekening van 2016! En dat voor de rest van uw leven.
Ik kan de berekeningen en de verschillen wel volgen. Maar denk ook dat u ze op dit moment niet meer als een indicatie moet zien. Want u schrijft dat u nog minstens 10 jaar moet werken.
Als u zich zorgen maakt over het eerder met pensioen kunnen gaan dan kunt u wellicht in het hier en nu zorgen voor een extra appeltje voor de dorst.
En of t.z.t. nog eens goed nadenken wat de beste leeftijd is om uw pensioen op te nemen, volgens de dan geldende regels.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door scontra »

ljvandenberg schreef:
Ik heb in 2016 bij het ABP opgevraagd welk pensioen ik (bruto/netto) zou ontvangen als ik dit laat ingaan als ik 64 jaar wordt.
U geeft aan nog minstens 10 jaar te moeten werken en tot uw 64e levensjaar is dat nog ruim 6 jaren ?
Door nu telkenmale een aanvraag m.b.t. een mogelijk uitkeringsbedrag te doen houdt u zich zelf een "heel dun worstje aan een stokje" voor, aangezien u bij elke aanvraag weer een ander bedrag zal worden voorgeschoteld.
Een halfjaar voor u echt wilt gaan stoppen met werken is een zinnige periode om zaken te doen met het ABP.
U betaald al sinds 1982 aan het ABP, dat is pas 35 jaar en daarmee bent u eigenlijk nog maar net aan uw echte pensioenopbouw begonnen, de laatste jaren tellen het zwaarst.
Voor een net en leefbaar pensioen zult u echt nog even verder moeten sappelen. ;-)

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

scontra schreef:
ljvandenberg schreef:
Ik heb in 2016 bij het ABP opgevraagd welk pensioen ik (bruto/netto) zou ontvangen als ik dit laat ingaan als ik 64 jaar wordt.
U geeft aan nog minstens 10 jaar te moeten werken en tot uw 64e levensjaar is dat nog ruim 6 jaren ?
Door nu telkenmale een aanvraag m.b.t. een mogelijk uitkeringsbedrag te doen houdt u zich zelf een "heel dun worstje aan een stokje" voor, aangezien u bij elke aanvraag weer een ander bedrag zal worden voorgeschoteld.
Een halfjaar voor u echt wilt gaan stoppen met werken is een zinnige periode om zaken te doen met het ABP.
U betaald al sinds 1982 aan het ABP, dat is pas 35 jaar en daarmee bent u eigenlijk nog maar net aan uw echte pensioenopbouw begonnen, de laatste jaren tellen het zwaarst.
Voor een net en leefbaar pensioen zult u echt nog even verder moeten sappelen. ;-)
En met een beetje verkeerde wil is tegen die tijd de pot leeg.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

de uitleg
Er worden alleen korte contracten aangeboden, het dan opgebouwde pensioen wordt verplicht afgekocht.
De grote inleggers de "ouderen " zijn er ondertussen bijna allemaal eruit gezet en de jongeren bouwen bijna niets op.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vervroegd met pensioen gaan

Ongelezen bericht door kweenie »

Je vergelijkt dus toch een beetje appels met peren.

Vanwege de latere AOW leeftijd krijg je in de nieuwe berekening drie maanden langer het hoge pensioen. Dat scheelt grofweg 3.000 euro bruto.

Maar veel belangrijker, het nieuwe bruto maandbedrag na de AOW leeftijd is ook een stuk hoger. Dat scheelt per jaar bruto ruim 2.800 euro. En dat levenslang. De actuariële waarde daarvan zal ergens tussen de 15 en 20 maal dat bedrag zijn, zeg ergens tussen de 40 en 50 duizend euro. Dat krijg je in de nieuwe berekening dus meer.

Daar staat tegenover dat je 39 maanden lang 772 per maand minder krijgt. Bij elkaar ongeveer 30.000.

Per saldo is wat je in de nieuwe berekening ontvangt dus ergens in de orde van grootte van 15.000 euro meer dan bij de oude berekening.

Gesloten