LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afkopen pensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Prousted
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2015 23:46

Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door Prousted »

Hallo,

In de jaren 70 is er blijkbaar een klein pensioen opgebouwd die vergeten was maar nu weer boven tafel is gekomen.
Er blijkt recht te zijn op jaarlijkse pensioen van 320 euro.
Pensioenfonds wilt dit afkopen, mijn vraag is nu, wat zou een redelijk bod zijn?
Ben inmiddels al meerdere jaren met pensioen.
Ben ik juist dat ze me niet verplicht kunnen afkopen?
Zijn hier online rekentools voor?

Mvg,
Prousted

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Afhankelijk van uw leeftijd en geslacht zal de pensioenverstrekker een bedrag berekenen van het daarvoor staande aantal uit te keren pensioenjaren x € 320,- Van dit bedrag moeten zij nog wel belasting inhouden. De premie voor zorgverzekering zal met de aangifte inkomstenbelasting worden verrekend.

Prousted
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2015 23:46

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door Prousted »

Wat er ooit ingelegd is weten we niet meer. Het betreft een pensioen uit de jaren 70 en het bedrijf bestaat al heel lang niet meer.
Is het echt alleen de afkoopfactor waar rekening mee gehouden wordt?
Bedoel het ingelegd geld ligt al 40 jaar rendement op te leveren voor de pensioenverstrekker.
Ben trouwens van het vrouwelijk geslacht.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Voor u geld dan dat u 16,5 x € 320,- minus 18,6 % inkomsten belasting.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Die 16,5 is verschil tussen verwachte overlijden - pensioen gerechtigde leeftijd.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

@Vogels

Heb vorige week een overzicht gekregen van mijn eigen vrouw, daarbij werd deze formule gebruikt.

Belegger+
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 jun 2005 15:54

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door Belegger+ »

vogels schreef:
Vlg mij rekenen pensioenfondsen op dit moment met een gemiddelde levensverwachting van 72 jaar.
Zit U er niet tien jaar naast ?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door tijger1 »

De premie ZVW van 4,85% wordt niet met de inkomstenbelasting verrekend, maar wordt meteen ingehouden op het uit te keren bedrag.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door Hatertje »

Jantje7 schreef:@Vogels

Heb vorige week een overzicht gekregen van mijn eigen vrouw, daarbij werd deze formule gebruikt.


Pensioenfondsen bepalen zelf de afkoopfactoren in hun pensioenreglement. Ieder pensioenfonds bepaalt zijn eigen afkoopfactor. Een factor van x16.5 is erg gunstig. Doorgaans ligt deze ergens rond de 13. Overigens koop je het ouderdoms- en partnerpensioen af. Voor het partnerpensioen hanteert het pensioenfonds weer een andere afkoopfactor. Tel je deze 2 factoren bij elkaar op, dan heb je het totale afkoop bedrag.

Prousted
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2015 23:46

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door Prousted »

Oke, volgens internet en hiero ligt de afkoopfactor tussen de 11 en 17. Deze factoren zien ik trouwens meestal gebruikt worden bij mensen die nog niet of net met pensioen zijn.
Ook las ik dat hoe ouder, hoe hoger de factor.
Hier betreft het een dame die al 4 jaar gepensioneerd is, speelt dit mee met het vaststellen van een factor?
Bedenk dat dit pensioen al 40 jaar niks ingelegd is en dus al 40 jaar rendement voor de pensioenverstrekker opleverd. Zou dit mee moeten spelen in de berekening van afkoopbedrag?
Partnerpensioen is er niet, volgens pensioenbedrijf.
Overigens als ik correct ben zijn wij niet verplicht om een bod aan te nemen en kunnen we ook kiezen voor maandelijks een luttele bedrag te laten storten.
Aangezien de meeste mensen in onze familie ruim 90 worden denk ik dat dit het voordeligste is, of zijn er andere overwegingen/nadelen om dit te doen? Krijg al pensioen en aow.

Mvg,

Prousted

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Of er wordt afgekocht, maakt de pensioenuitvoerder uit. Ook de factor.

Lees hier. http://www.afm.nl/nl/consumenten/produc ... fkoop.aspx

Of er al 40 jaar niets is ingelegd, doet er natuurlijk niet toe, behalve dat het pensioen dan te hoog zou zijn voor afkoop.

Vraag gewoon een opgave aan het pensioenfonds.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Correctie op voorgaande bericht.

Aan u moet wel toestemming gevraagd worden voor afkoop.

Dus vraag een opgave en kijk of het interessant is.

Let op: afkoop pensioen telt niet mee voor huurtoeslag. Misschien in de overweging betrekken.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door 16again »

Prousted schreef:Hier betreft het een dame die al 4 jaar gepensioneerd is, speelt dit mee met het vaststellen van een factor?
Dat zou kunnen.
Hoe ouder je al bent, des te groter de kans om langer dan de gemiddelde levensverwachting te leven.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

16again schreef:
Prousted schreef:Hier betreft het een dame die al 4 jaar gepensioneerd is, speelt dit mee met het vaststellen van een factor?
Dat zou kunnen.
Hoe ouder je al bent, des te groter de kans om langer dan de gemiddelde levensverwachting te leven.
4 jaar met pensioen zegt niet alles over de leeftijd. Legio personen gaan al met hun 56e of met hun 60e met pensioen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Er wordt natuurlijk niet per persoon naar de gemiddelde levensverwachting gekeken. Daar is het een gemiddelde voor. Wel naar vrouwen of mannen. Vrouwen leven gemiddeld langer.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door Hatertje »

@Topicstarter. Kunt u het type pensioen (ouderdoms- of partnerpensioen) en de pensioenuitvoerder noemen?

Dat maakt de zaak een stuk makkelijker.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Over de hoogte van de afkoop valt niet te onderhandelen. Vraag gewoon een opgave en u weet het.

Prousted
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2015 23:46

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door Prousted »

Opgave is aangevraagd, wordt eerdaags per post bezorgd.
Omdat dit voor mij geen eenvoudige materie is dacht ik dat ik hier wel antwoord kon krijgen wat redelijk zou zijn.
Ik was in de veronderstelling dat er wel te onderhandelen viel...met name omdat afkoop niet afgedwongen kan worden in dit geval. Ik weet wat ik zou ontvangen t/m 90 jaar. (Nagenoeg iedereen is ouder in mijn familie. Natuurlijk geen zekerheid,maar toch.) Als bod niet redelijk is kan ik zeggen, betaal maar die 25 elke maand tot mijn dood. Denk niet dat ze daar gelukkig van worden...
Ben 69 en het betreft een oudersomspensioen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dat kan ze helemaal niets schelen. Gaat gewoon op de grote hoop. U zou kunnen kijken of afkoop of niet wellicht voor u gunstig of ongunstig uitpakt ivm toeslagen en zo en het tarief van uw belasting.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Factoren liggen inderdaad -binnen het pensioenfonds- vast. Hangt niet af van wat je hebt betaald, maar wat je vanaf je pensioen zou gaan krijgen. En hoeveel er nodig is om dat 'levenslang' uit te keren.

Hangt af van:
- rente op moment van afkoop (hogere rente -> het deel dat over 10 of 20 jaar moet worden betaald kan meer oprenten -> minder nodig -> lagere afkoopsom).
- samenstelling van pensioenfonds (meer vrouwen in de branche -> gemiddeld langer leven -> hogere afkoopsom)
- algemene levensverwachting binnen fonds (bv. mijnwerkers worden minder oud dan notarissen, dus voor levenslange uitkering mijnwerker is minder nodig).
- leeftijd bij afkoop (lagere leeftijd -> meer tijd om op te renten tot pensioen -> lagere afkoopsom).

Factoren zijn niet 'willekeurig' bepaald, maar bv. levensverwachting moet wel op reële waarden worden gebaseerd. En moet ook consequent binnen het fonds mee worden gerekend. (Dus lange levensverwachting voor de premie (lange levensverwachting = hoge premie) mag niet worden gecombineerd met korte levensverwachting voor afkoop.)

Gesloten