Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door Radar »

We moeten uiterlijk op 1 januari 2027 over zijn op het nieuwe pensioenstelsel - ‘invaren’ wordt dat genoemd. Maar wat gaat er veranderen en wat zijn de pijnpunten? In de uitzending van 14 november gaan we hier nader op in.

Wat zijn jouw ideeën hierover? Praat mee in dit topic

FMLK
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2022 21:13

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door FMLK »

Ik geloof niet in het nieuwe pensioenstelsel, niet in het oude pensioenstelsel, maar in een VERNIEUWD pensioenstelsel. Geen revolutie maar evolutie:

Het oude stelsel werkte met een irreële rekenrente van 1-2% waarmee de dekkingsraad altijd te laage was. Maar in 10 jaar tijd is de Pot van 750 naar 1500 miljard gegroeid met gemiddeld rendement van ca. 7%. Dus behoud het oude pensioenstelsel maar gebruik het voortschrijdend gemiddelde van het rendement van de fondsen. Dan groeit de pot langzamer, maar voldoende voor later. Door het voortschrijden gemiddelde te gebruiken heb je ook meteen een bufferwerking omdat een jaar van slecht rendement het voortschrijdend gemiddelde met 10% daalt dus wordt de “rekenrente geen 7, maar 6%. etc. Dit is een snel te implementeren verbetering van het huidige pensioen stelsel

Hartelijke groeten, Fred

Rudolf5812
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2022 21:22

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door Rudolf5812 »

Waarom wordt over dit wetsvoorstel betreffende ons pensioen geen referendum gehouden?
Het gaat ons tenslotte allemaal aan.

Trx850
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2017 18:15

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door Trx850 »

Ik werk in loondienst maar zonder CAO en al 10 jaar zonder pensioenopbouw, in deze hele discussie mis ik alle mensen in mijn situatie, deze groep wordt geheel over het hoofd gezien in alle discussies, nog nooit heb ik iets gezien voor deze best grote groep ! In het verleden heb ik wel opgebouwd, maar heb collega’s die €2,— hebben opgebouwd in de afgelopen 10 jaar, graag ook hier eens aandacht aan geven !

busdriver1949
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2022 21:22

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door busdriver1949 »

Ik heb totaal geen vertrouwen in dit nieuwe pensioen stelsel, het is niet goed doorgerekend. Laat het zoals het is en stop met die rekenrente van de Nederlandse bank want dat is een van de problemen waar we mee kampen

Simplesimon113
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2022 21:21

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door Simplesimon113 »

Waarom wordt in vredesnaam daarnet op tv niet heel simpel maar één belangrijke vraag gesteld aan die minister en wel: waar zit het voordeel van het nieuwe systeem?????

gctwnl
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 okt 2009 14:51

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door gctwnl »

Onbegrijpelijk afwezig in het #pensioendebat: de #rekenrente die al jaren het huidige stelsel er veel slechter uit laat zien dan het feitelijk is:

https://www.linkedin.com/pulse/aex-43-a ... jk-wierda/

En Pieter Omtzigt maakt heel veel goede punten, maar het langjarig rendement van aandelen is (zie link) eerder 7% dan 9% (en een pensioenfonds als ABP haalt 6.8% of zo (waar dan 0.7% beleggingskosten van af gaat, effectief dus 6.1%) en dat voor een portefeuille die behoorlijk goed bestand is tegen schokken (zie link).

De huidige dikke inflatie is in alle gevallen moordend voor bezit (dus ook voor een pensioenpot, zowel individueel als collectief).

Maar verder is het nieuwe stelsel vooral het verhuizen van alle risico's naar de werknemers en naar wat meer individueel en wat minder collectief risico. En dat allemaal vooral door de bizarre rol van de rekenrente.

Lady1234
Berichten: 26915
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar aan het huidige systeem is er ook niets ZEKER. Afgelopen jaren geen indexatie en zelfs een verlaging.

Wordt dus lood om oud ijzer.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
14 nov 2022 23:07
Afgelopen jaren geen indexatie en zelfs een verlaging.
Als troost: er was jarenlang geen waarde-overdracht mogelijk en daardoor zitten veel mensen met een fors lagere opbouw. Die pensioenen zijn al verdampt voordat ze zijn ingegaan.

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door rwolters »

Lady1234 schreef:
14 nov 2022 23:07
Maar aan het huidige systeem is er ook niets ZEKER. Afgelopen jaren geen indexatie en zelfs een verlaging.

Wordt dus lood om oud ijzer.
Precies. Maar om 1 of andere reden denken mensen dat in het verleden alles perfect was. Maar de enige reden dat het werkte was dat er nog relatief weinig ouderen waren en er een continue economische groei was. Beide zijn nu veranderd. Door de vergrijzing is er meer geld nodig voor pensioenen en we zij. Er achter gekomen dat groei eindig is als we planeet niet nog sneller naar de k***** willen helpen.

MarFran
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2022 12:11

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door MarFran »

Het is vreemd dat wij sinds rutte 1 steeds minder collectief en steeds meer individueel worden. Tot 10 jaar geleden was Nederland een land met een goed sociaal stelsel. Dat wordt helemaal teniet gedaan om een samenleving, geschoeid op de Amerikaanse leest te creëren. Dat betekent in feite: ieder voor zich en God voor ons allen! Kijk goed naar de veranderingen die rutte heeft doorgevoerd en wie er uiteindelijk van heeft geprofiteerd! Laat dit niet doorgaan, laat de armsten straks niet op straat belanden!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door scontra »

Trx850 schreef:
14 nov 2022 21:35
Ik werk in loondienst maar zonder CAO en al 10 jaar zonder pensioenopbouw, in deze hele discussie mis ik alle mensen in mijn situatie, deze groep wordt geheel over het hoofd gezien in alle discussies, nog nooit heb ik iets gezien voor deze best grote groep ! In het verleden heb ik wel opgebouwd, maar heb collega’s die €2,— hebben opgebouwd in de afgelopen 10 jaar, graag ook hier eens aandacht aan geven !
Als u geen (aanvullend)pensioenopbouw heeft, dan valt er over uw situatie ook niets te discussiëren in de (mogelijke) wijzigingen in het pensioenstelsel.
Voor het gedeelte dat u in het verleden wel heeft opgebouwd doet u uiteraard wel mee in de wijziging.

U zult zelf stappen moeten ondernemen om in uw (aanvullende) oudedagsvoorziening te voorzien, anders heeft u maar een karig belegde boterham na uw pensionering.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Radar schreef:
14 nov 2022 19:33
We moeten uiterlijk op 1 januari 2027 over zijn op het nieuwe pensioenstelsel - ‘invaren’ wordt dat genoemd.
Mwah. Volgens mij is dit nogal prematuur.
Rudolf5812 schreef:
14 nov 2022 21:30
Waarom wordt over dit wetsvoorstel betreffende ons pensioen geen referendum gehouden? Het gaat ons tenslotte allemaal aan.
Bewaar me... wil je serieus léken laten beslissen over één van de meest complexe financiële vraagstukken...?

Saskia789
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:28

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door Saskia789 »

Hoe zit het met het nabestaandenpensioen bij arbeidsongeschiktheid? Volgens mij zei Pieter Omzigt in de uitzending dat het dan ook komt te vervallen en daar ben ik erg van geschrokken. Ik ben sinds een half jaar arbeidsongeschikt en tevens ongeneeslijk ziek. Ik was in de veronderstelling dat ik mijn man en 3 minderjarige kinderen verzorgd achter zou laten met een weduwenpensioen van EUR 15.000 en een wezenpensioen van EUR 10.000 per jaar, waar ik 25 jaar premie voor heb betaald. Is het werkelijk mogelijk dat de overheid dit potje van mij af kan pakken? Als dat zo is, laat ik euthanasie plegen voordat deze wet van kracht wordt. Dat scheelt mijn gezin namelijk bijna een half miljoen....

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door Jablan »

Verschillende pensioenfondsen hebben hier al informatie over online staan. Nationale Nederlanden vind ik het meest duidelijk: Nieuwe regels nabestaandenpensioen. PNO-Media combineert de wijzigingen voor partner en kinderen: Nabestaandenpensioen wijzigt in nieuw pensioenstelsel.

Neem contact op met je eigen pensioenfonds.

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door rwolters »

Saskia789 schreef:
16 nov 2022 15:34
Hoe zit het met het nabestaandenpensioen bij arbeidsongeschiktheid? Volgens mij zei Pieter Omzigt in de uitzending dat het dan ook komt te vervallen en daar ben ik erg van geschrokken. Ik ben sinds een half jaar arbeidsongeschikt en tevens ongeneeslijk ziek. Ik was in de veronderstelling dat ik mijn man en 3 minderjarige kinderen verzorgd achter zou laten met een weduwenpensioen van EUR 15.000 en een wezenpensioen van EUR 10.000 per jaar, waar ik 25 jaar premie voor heb betaald. Is het werkelijk mogelijk dat de overheid dit potje van mij af kan pakken? Als dat zo is, laat ik euthanasie plegen voordat deze wet van kracht wordt. Dat scheelt mijn gezin namelijk bijna een half miljoen....
Nabestaandenpensioen is toch gewoon een verzekering die de werkgever af kan sluiten voor de werknemers? Of die nog in tact blijft bij arbeidsongeschiktheid en stoppen van de arbeidsovereenkomst is iets tussen werkgever en werknemer.

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door rwolters »

MarFran schreef:
16 nov 2022 12:31
Het is vreemd dat wij sinds rutte 1 steeds minder collectief en steeds meer individueel worden. Tot 10 jaar geleden was Nederland een land met een goed sociaal stelsel. Dat wordt helemaal teniet gedaan om een samenleving, geschoeid op de Amerikaanse leest te creëren. Dat betekent in feite: ieder voor zich en God voor ons allen! Kijk goed naar de veranderingen die rutte heeft doorgevoerd en wie er uiteindelijk van heeft geprofiteerd! Laat dit niet doorgaan, laat de armsten straks niet op straat belanden!
Dat is helemaal niet vreemd. De kiezer kiest keer op keer de VVD als grootste partij, dan moet je niet raar opkijken dat er VVD beleid komt. Het zou pas raar zijn als de VVD jarenlang regeert en ze vervolgens SP beleid zouden doen.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door Erthanax »

rwolters schreef:
18 nov 2022 11:42
Nabestaandenpensioen is toch gewoon een verzekering die de werkgever af kan sluiten voor de werknemers? Of die nog in tact blijft bij arbeidsongeschiktheid en stoppen van de arbeidsovereenkomst is iets tussen werkgever en werknemer.
Dat kan, maar dat hoeft niet. Bij een pensioenfonds blijft het recht op een nabestaandenpensioen doorgaans bestaan, ook na bv beëindiging van het dienstverband of arbeidsongeschiktheid. Daar heeft de werkgever geen enkele invloed op.
Bij een nabestaandenpensioen op risicobasis (een verzekering dus) is dat anders. Einde dienstverband betekent dan einde dekking.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door Cro »

Trx850 schreef:
14 nov 2022 21:35
Ik werk in loondienst maar zonder CAO en al 10 jaar zonder pensioenopbouw, in deze hele discussie mis ik alle mensen in mijn situatie, deze groep wordt geheel over het hoofd gezien in alle discussies, nog nooit heb ik iets gezien voor deze best grote groep ! In het verleden heb ik wel opgebouwd, maar heb collega’s die €2,— hebben opgebouwd in de afgelopen 10 jaar, graag ook hier eens aandacht aan geven !
Dat je dit mist in de discussie lijkt mij niet vreemd, immers als je geen pensioen opbouwt dan lijkt het me ook logisch dat je niet in deze discussie zit.
Maar bouw je niet op een of andere manier alsnog wat op? Ik ken mensen met hetzelfde, maar die hebben wel een fors hoger loon, waarbij ze zelfs kunnen kiezen omdat hogere loon te verbrassen, dit zelf te investeren of zelf een pensioen voor te kopen.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door Nijogeth »

rwolters schreef:
18 nov 2022 11:44
Het zou pas raar zijn als de VVD jarenlang regeert en ze vervolgens SP beleid zouden doen.
Nou, mijn stem is de vvd dus al langere tijd kwijt omdat ze geen vvd beleid voeren.

Plaats reactie