LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waardeoverdracht of niet?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
pompie
Berichten: 107
Lid geworden op: 13 okt 2007 20:37

waardeoverdracht of niet?

Ongelezen bericht door pompie »

Ik heb een vraagje over een eventuele waardeoverdracht. Ik heb enkele jaren pensioen opgebouwd bij ASR. Mijn werkgever heeft gekozen voor een soort van beleggingspensioen. Ik kon wel zelf kiezen hoe risicovol ik wilde beleggen. Ik heb altijd gekozen voor een zo veilig mogelijke opbouw (veel obligaties geloof ik). Momenteel wordt mijn pensioen opgebouwd bij ABP. Ik vraag mij af of het verstandig is om een waardeoverdracht te doen aangezien zo`n beleggingspensioen mij niet aanspreekt en ABP wellicht veiliger is. Aan de andere kant hoor ik over ABP ook geen goede verhalen en maakt het misschien niet zo veel uit. Heeft iemand advies hierover?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: waardeoverdracht of niet?

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoe lang zit je al bij het ABP? Als je van pensioenfonds verandert, dan moet je binnen een half jaar aangeven of je eventueel waardeoverdracht zou willen.

pompie
Berichten: 107
Lid geworden op: 13 okt 2007 20:37

Re: waardeoverdracht of niet?

Ongelezen bericht door pompie »

Klopt, ik zit er nu twee jaar maar heb na 5 maanden de waardeoverdracht aangevraagd. Toen heeft het even stil gelegen omdat ABP niet draagkrachtig genoeg zou zijn (of zoiets). Ik zit er nu aan te denken om er achter aan te bellen en om het door te zetten of niet. Iemand een idee? Overigens zag ik dat het om weinig geld ging maar misschien is het handig om alles bij één partij te houden voor het overizcht. Plus dat ABP wellicht veiliger is dan beleggingspensioen bij ASR? Helaas heb ik hier niet zo`n verstand van.....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: waardeoverdracht of niet?

Ongelezen bericht door kweenie »

Waardeoverdracht mag alleen als beide partijen geen dekkingstekort hebben. Omdat het ABP nog een dekkingstekort heeft, zit de waardeoverdracht voorlopig 'in de ijskast'. Pas als het ABP weer een voldoende dekkingsgraad heeft, kunnen ze bepalen hoeveel pensioenaanspraken je bij het ABP kunt 'inkopen' voor het kapitaal van ASR. Het hangt nl. af van o.a. je leeftijd hoeveel pensioen je krijgt per euro.

Wat handig is, hangt af van je het complete plaatje. Hoe zit het bijvoorbeeld met het partnerpensioen (nabestaandenpensioen) bij ASR en bij het ABP? En hoeveel zekerheid wil je? Bij het ABP heb je relatief veel zekerheid over hoeveel euro per jaar je op je 65ste hebt opgebouwd, terwijl je bij ASR misschien meer duidelijkheid hebt over de totale waarde van je kapitaal op je 65ste.

pompie
Berichten: 107
Lid geworden op: 13 okt 2007 20:37

Re: waardeoverdracht of niet?

Ongelezen bericht door pompie »

Hallo,

Inmiddels heb ik een overzicht gekregen van ASR met diverse bedragen erop. Inmiddels is de dekkingsgraad van ABP voldoende en zou ik waardeoverdracht kunnen doen. Op het overzicht wordt gesproken over kapitaalverzekering, afkoopsom en beleggingswaarde. Wat beteken deze bedragen/termen precies?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: waardeoverdracht of niet?

Ongelezen bericht door kokka »

pompie schreef:Hallo,

Inmiddels heb ik een overzicht gekregen van ASR met diverse bedragen erop. Inmiddels is de dekkingsgraad van ABP voldoende en zou ik waardeoverdracht kunnen doen. Op het overzicht wordt gesproken over kapitaalverzekering, afkoopsom en beleggingswaarde. Wat beteken deze bedragen/termen precies?
de kapitaalverzekering is in dit geval je pensioen. de beleggingswaarde is het geld waarmee ze beleggen. de Afkoopsom is het geld dat je zou krijgen als je er nu uitstapt. dit bedrag zal aanzienlijk lager zijn als de beleggingswaarde...ze moeten er natuurlijk wel wat aan verdienen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: waardeoverdracht of niet?

Ongelezen bericht door kweenie »

De beleggingswaarde is hoeveel geld er nu in 'jouw' spaarpot zit. Dit zal hoger zijn dan de afkoopsom, omdat als je wil afkopen, ASR allerlei extra handelingen moet verrichten en dus kosten moet maken.

Dat er gesproken wordt over een kapitaalverzekering betekent dat het geen verzekering is die op de pensioendatum een bepaalde uitkering per jaar geeft, maar dat het een verzekering is waarin je op de pensioendatum een bepaald kapitaal hebt opgebouwd. Daarvan kun je dan op dat moment een jaarlijkse uitkering 'kopen'. (Dat kan op dat moment overigens ook bij een andere verzekeraar dan ASR.)

Hoeveel het kapitaal op je pensioendatum werkelijk is, is op deze manier onzeker. Je weet immers niet hoeveel rendement je zult gaan behalen. Ook is onzeker hoeveel jaarlijks pensioen je op dat moment van dat kapitaal kunt kopen. Wel zal er op je pensioenoverzicht een inschatting staan van het kapitaal dat je met 65 jaar naar verwachting zou kunnen kopen.

Als je waardeoverdracht naar het ABP doet, dan heb jij deze onzekerheid veel minder. Uitgangspunt is dan namelijk dat er meteen al, bij de waardeoverdracht, wordt gekeken hoeveel pensioen er kan worden 'ingekocht'. Dat pensioen zal alleen in uitzonderlijke situaties lager worden en zal waarschijnlijk door indexaties af en toe nog iets hoger worden. Het beleggingsrisico ligt dan dus meer bij het pensioenfonds dan bij jou.

Je kunt in elk geval vragen hoeveel ABP-pensioen je bij waardeoverdracht zou kunnen krijgen en dit vergelijken met hoeveel kapitaal je bij ASR hebt en wat je verwachtingen daarvan op de lange termijn zijn.
Laatst gewijzigd door kweenie op 03 mar 2014 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

pompie
Berichten: 107
Lid geworden op: 13 okt 2007 20:37

Re: waardeoverdracht of niet?

Ongelezen bericht door pompie »

kweenie schreef:De beleggingswaarde is hoeveel geld er nu in 'jouw' spaarpot zit. Dit zal lager zijn dan de afkoopsom, omdat als je wil afkopen, ASR allerlei extra handelingen moet verrichten en dus kosten moet maken.
Dit begrijp ik niet helemaal. Een waardeoverdracht zou toch eigenlijk niets mogen kosten? Is er niet wettelijk bepaald dat dit geen extra kosten mag opleveren voor de client?

En moet het niet andersom zijn? De afkoopsom lager (het geld dat je nu krijgt) dan de beleggingswaarde? Ik probeer het te begrijpen :)

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: waardeoverdracht of niet?

Ongelezen bericht door ruud_a »

de asr is waarschijnlijk geen pensioenfonds, maar een pensioenverzekeraar???
ik weet niet zeker of je vanuit een pensioenverzekeraar ook over kunt stappen naar een pensioenfonds.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: waardeoverdracht of niet?

Ongelezen bericht door kweenie »

pompie schreef:
kweenie schreef:De beleggingswaarde is hoeveel geld er nu in 'jouw' spaarpot zit. Dit zal lager zijn dan de afkoopsom, omdat als je wil afkopen, ASR allerlei extra handelingen moet verrichten en dus kosten moet maken.
Dit begrijp ik niet helemaal. Een waardeoverdracht zou toch eigenlijk niets mogen kosten? Is er niet wettelijk bepaald dat dit geen extra kosten mag opleveren voor de client?
Klopt, maar een waardeoverdracht is net weer wat anders dan afkoop. Afkoop is dat je zelf over het geld beschikt, waardeoverdracht is dat je de waarde naar een andere pensioenregeling overbrengt.
pompie schreef: En moet het niet andersom zijn? De afkoopsom lager (het geld dat je nu krijgt) dan de beleggingswaarde? Ik probeer het te begrijpen :)
Klopt helemaal, ik heb het verkeerdom opgeschreven. Zal het aanpassen.

pompie
Berichten: 107
Lid geworden op: 13 okt 2007 20:37

Re: waardeoverdracht of niet?

Ongelezen bericht door pompie »

Ik vind het maar vreemd. Er staat op het overzicht van ASR

- kapitaalverzekering €9.300
- afkoopsom kapitaalverz. €3.400
- beleggingswaarde €9.700
- totale afkoopsom €13.100

De bedragen zijn afgerond. Verder gaat het om weinig geld, ik geloof een paar jaar pensioen. Het ABP heeft aangegeven wat ik aan pensioen kan krijgen in een andere brief. Hier staat een jaarlijks bruto bedrag per jaar (vanaf 65e levenslang). Wat moet ik vergelijken? Beide partijen hebben het over waardeoverdracht dus geen afkoop.

pompie
Berichten: 107
Lid geworden op: 13 okt 2007 20:37

Re: waardeoverdracht of niet?

Ongelezen bericht door pompie »

Niemand? Misschien moet ik het een financieel adviseur vragen? Kom er niet uit. Als de verschillen sowieso klein zijn dan ga ik maar gewoon voor de waardeoverdracht.

Gesloten