LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wijsheid

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
wean
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jan 2009 17:54

wijsheid

Ongelezen bericht door wean »

Hoi wat is wijsheid,ik heb vele jaren in de bouw gewerkt en ook daar pensioen opgebouwd,maar sinds enkele jaren ben ik voor een gedeelte afgekeurd en werkzaam in de sociale werkplaats daar bouw ik ook pensioen op maar dan voor een ander pensioenfonds,nu is mijn vraag is het beter om het bouwpensioen over te hevelen naar het pensioenfonds waar ik nu bij ben aangesloten of moet ik het apart laten staan belastingtechnisch?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: wijsheid

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor de belastingen maakt het niet uit of je het laat staan of niet. Het is vooral van belang voor de indexatie van je pensioen en soms is de soort dekking verschillend.

Toen de meeste pensioenfondsen nog een eindloonregeling hadden, was waardeoverdracht wel van belang, omdat de overgedragen bedragen dan meestegen met je salaris. Maar tegenwoordig hebben bijna alle pensioenen een middelloonregeling, waarbij de opgebouwde waardes jaarlijks met een bepaald (variabel) percentage stijgen. Vaak is het wel zo dat binnen een fonds de aanspraken voor actieve mensen iets meer stijgt dan van niet meer actieve mensen, maar er is ook een verschil tussen de verschillende fondsen. Het fonds voor de bouw heeft volgens mij vaak een redelijk goede indexering, waarschijnlijk beter dan voor de wri.

Wat je ook moet nagaan is hoe het zit met nabestaandenpensioen. Bij sommige pensioenfondsen bouw je dat niet standaard op, of is dat lager dan bij andere fondsen. Als je dan waardeoverdracht doet, dan heb je in het nieuwe fonds dus minder nabestaandenpensioen en in plaats daarvan iets meer ouderdomspensioen. Wil je dit niet, dan kun je overwegen om het geld bij het oude pensioenfonids achter te laten. Andersom kan natuurlijk ook, dat je in je nieuwe foinds meer nabestaandenpensioen hebt dan in het oude, en dat je dan liever wilt overdragen.

Maar wat voor jou nog wel relevant is, als je waardeoverdracht wilt doen, dan moet je dat regelen binnen een paar maanden dat je bij de nieuwe werkgever werkt. Als je al enkele jaren werkt waar je nu werkt, dan kun je dus geen waardeoverdracht meer doen. (op een enkele uitzondering na)

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: wijsheid

Ongelezen bericht door svdmeer »

Aanvulling op kweenie: Je kunt waardeoverdracht vrijblijvend aanvragen. Je krijgt dan een offerte. Doe dat snel, zodat ze nog verplicht zijn mee te werken. Wacht je te lang, dan kan het nog wel maar alleen als het pensioenfonds vrijwillig meewerkt. Aan de hand van de offerte kun je een besluit nemen.

wean
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jan 2009 17:54

Re: wijsheid

Ongelezen bericht door wean »

Oke dank jullie voor uitleg.

Gesloten