LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door gezondheid »

De SP strijdt al jaren tegen de Mosquito van de Rhine Group. Help hun mee om de petitie te ondertekenen. Waarom? In het Zwart Boek van de SP staat het volgende:

Veel jongeren klagen over de subjectieve ervaring van de Mosquito. Los van de vraag of er risico is op gehoorschade, ervaren veel jongeren de Mosquito als zeer onprettig en dikwijls als pijnlijk. Hoofdpijnklachten zijn soms het gevolg. Afgaande op deze signalen mag duidelijk zijn dat de intense pieptoon op zijn minst kan zorgen voor psychologische stress.

Ook op onze meldpunt zijn vele klachten bekend waaronder ook oorsuizen en dat is nog de meest ergste klacht die je kunt hebben. Ondertekend u ook de petitie? Surft u naar http://www.mosquitoweg.nl de website is op dit moment overbelast, probeert u het dan later nog een keer. De Raad van Europa is het hier ook mee eens: Verbied de Mosquito zie verder: http://www.openbareorderecht.nl/index.p ... -mosquito/ Het is juridisch zeer omstreden apparaat. Verder meldt het Belang van Limburg dat jongeren klagen over oorsuizingen zie: http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/mo ... elgie.aspx . Facebook: https://www.facebook.com/mosquito.weg forum: http://mosquito.forum2go.nl
In Groot-Brittannië, waar Mosquito’s een nationale plaag zijn geworden en hele delen van het land ontoegankelijk hebben gemaakt voor jongeren, klagen steeds meer jongeren over voortdurende hoofdpijnen alsook over oorpijn en –suizingen.

Uitspraak door Rijdende rechter over piepkastje:

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/fragme ... ment-33949
Het piepkastje ziet er zo uit:

Afbeelding

Verder is het ronduit opmerkelijk dat de Rhine Group zegt dat honden en katten geen hinder hebben van dit geluid.
Hoe reageren honden?
Honden hebben een uitstekend gehoor en zijn zeker instaat deze frequentie waar te nemen. Uitgebreide tests in Engeland en eigen waarneming geven echter aan, dat het geluid honden en katten niet lijkt te hinderen. Het gehoor van honden heeft een veel groter bereik dan dat van mensen (tot 50 kHz) waardoor het geluid van de Mosquito niet zoals bij de mens tegen de grens van het gehoor aan ligt en daardoor irritant is. Het volume is zelfs op korte afstand niet harder dan veel straatgeluiden (sirenes, verkeer etc). Gelet op de waarschijnlijke toepassing van de Mosquito valt bovendien niet te verwachten dat honden (of andere dieren) langere tijd in de omgeving van een systeem zullen hoeven te verblijven.
Bron: http://www.rhinegroup.nl/mosquito/p/63/ ... ren-honden

Maar op een commerciële website (deze kunt u via Google gemakkelijk traceren, op Tros Radar mag ik volgens mij geen linken plaatsen van winkels) staat dat deze geluiden juist honden en katten doet weren:
2 : 15.5kHz – 19.5kHz weert grote honden, vossen,……
3 : 19.5kHz – 23.5kHz weert honden, katten, vogels,……
Wie heeft er hier gelijk? Wat opvallend is dat de Rhine Group rechtszaak tegen mij wilde gaan starten, de door mij gedane ervaringen en meldingen heb gedaan van het meld punt hoge tonen.

Tot slot:

http://www.binnenlandsbestuur.nl/openba ... 1779.lynkx

Daarbij kan er sprake zijn van onrechtmatige hinder. Ik heb een WOB verzoek ingediend bij alle gemeentes in heel Nederland. Daaruit doet blijken dat een gemeente handhavend moest gaan optreden. Hieruit blijkt ook weer dat vooral kinderen de dupe van dit geluid worden. En hieruit ontstaan fikse ruzies omdat er ook veel onbegrip is. Ouderen horen het geluid niet en die denken dan al heel snel, wat ik niet hoor dat is er dus ook niet.

Wetenschappelijk onderzoek naar piepkastje:

http://ronaldveldhuizen.com/veroorzaken ... -blogpost/
Laatst gewijzigd door gezondheid op 23 dec 2013 01:29, 12 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door sjohie »

Sorry, maar nee, deze teken ik niet. Dit is gewoon een kwestie van politiek scoren op korte termijn, in plaats van het zoeken naar een oplossing voor het achterliggende probleem, wat zeer reëel is voor veel middenstanders.

Overigens is de raad van europa slechts een adviserend orgaan bij mijn weten, dus dat zij in 2010 vonden dat het apparaat in de ban moet, is leuk en aardig, maar dat maakt het niet ineens verboden in Nederland ofzo.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door gezondheid »

In België zijn ze wel verboden. Natuurlijk hangjongeren die voor overlast bezorgen is ook niet echt leuk. Maar ik vind dat deze mensen aangesproken moeten worden. Bij recidive harder aanpakken?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:In België zijn ze wel verboden. Natuurlijk hangjongeren die voor overlast bezorgen is ook niet echt leuk. Maar ik vind dat deze mensen aangesproken moeten worden. Bij recidive harder aanpakken?
"ook niet echt leuk"?!?!?!?! Die groepen jongeren zijn verantwoordelijk voor forse inkomensderving, en in sommige gevallen zelfs faillissementen van zelfstandigen. En daar als winkelier naar toe lopen is enkel een goede test van je arbeidsongeschiktheid- en glasvezekering.

Ik vind het prima dat op de echte probleemlocaties deze dingen hangen en gebruikt mogen worden. En als een politieke partij deze meent met een pennenstreek te kunnen verbieden, tonen ze wat mij betreft een stuitend gebrek aan begrip voor de echte slachtoffers. Maar goed, de SP toont nooit enige empathie voor zelfstandigen en bedrijven, dus dit verbaast me niks.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door gezondheid »

Van mij mag het ingezet worden zolang het niet schadelijk is voor de gezondheid. En daar heb ik dus juist problemen mee.

Zie ook:
http://www.destentor.nl/regio/zutphen/m ... -1.4115335

http://www.destentor.nl/regio/zutphen/m ... bekijk_ook

Een groepje jongeren dat bij elkaar staat is niet verboden. Echter wanneer zij de wet overtreden dan wel. Dan moet je de wortel aanpakken. Negentig decibel qua volume is een vrij hard geluid. Als ik negentig decibel geestelijke liederen ga draaien midden in de nacht wordt naar alle waarschijnlijkheid je audio apparatuur in beslag genomen. Een piepkastje die dezelfde volume maakt mag kennelijk wel?

@d angel1978 ik weet niet wat je tegen mij hebt, maar als je op mijn naam klikt en mij als vijand toe te voegen zie je mijn berichten niet meer.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:Van mij mag het ingezet worden zolang het niet schadelijk is voor de gezondheid. En daar heb ik dus juist problemen mee.

Zie ook:
http://www.destentor.nl/regio/zutphen/m ... -1.4115335

http://www.destentor.nl/regio/zutphen/m ... bekijk_ook

Een groepje jongeren dat bij elkaar staat is niet verboden. Echter wanneer zij de wet overtreden dan wel. Dan moet je de wortel aanpakken. Negentig decibel qua volume is een vrij hard geluid. Als ik negentig decibel geestelijke liederen ga draaien midden in de nacht wordt naar alle waarschijnlijkheid je audio apparatuur in beslag genomen. Een piepkastje die dezelfde volume maakt mag kennelijk wel?

@d angel1978 ik weet niet wat je tegen mij hebt, maar als je op mijn naam klikt en mij als vijand toe te voegen zie je mijn berichten niet meer.
Je vergelijkt appels met peren. Jouw stereo is voor iedereen te horen, dit apparaat niet. Daarnaast staat bij dat artikel al duidelijk dat er wordt gekeken naar een klant(mens?)vriendelijker oplossing, dus dat is nou niet echt een denderend voorbeeld om dit verhaal kracht bij te zetten.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door dhc »

[quote="gezondheid"]
Een groepje jongeren dat bij elkaar staat is niet verboden. quote]


Als er een samenscholingsverbod is wél, en daarvoor hoeven ze de wet niet te overtreden...

ga eens in de Diamantbuurt in Amsterdam kijken....of Amsterdam-Noord...of West...of Oost...treinstations, uitgaansgebieden, scholen, winkelcentra....

Need I go on?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door gezondheid »

@d sjohie: U geeft aan dat ik appels met peren vergelijk. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Overeenkomst is dat ze beiden geluid maken. Er wordt beweerd dat alleen mensen onder de 25 jaar het zouden horen maar dat gaat niet altijd op. Zelfs ouderen kunnen het horen die nog een betere gehoor hebben. In Zutphen is het opgelost gelukkig maar in veel andere plaatsen niet. Er was ook een bewoner die boven zo'n piepkastje woonde. Hij kon zijn ramen niet meer open hebben. Gelukkig dringt het niet door gebouwen heen in tegenstelling van bas geluiden. Het geluid hoort niet iedereen dus zou je kunnen zeggen dat hier sprake is van discriminatie in de zin van de grondwet.

DHC heeft gelijk dat er soms een samenscholingsverbod kan gelden. Ik ken hier ook een plek waar jongeren drugs gingen gebruiken alsmede alcohol. Wanneer ouderen in hun appartement wilden gaan, dan gingen de jongeren niet aan de kant en kreeg je een middelvinger. Dit asociaal gedrag moet niet getolereerd worden vind ik. In dat geval ben ik voorstander van camera's en name & shaming shaming. Maar dan vinden we opeens dat privacy weer belangrijk zou zijn?

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door kuklos »

@gezondheid, heb je ook een link naar een petitie vóór die mosquito?

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door witte angora »

Het geluid hoort niet iedereen dus zou je kunnen zeggen dat hier sprake is van discriminatie in de zin van de grondwet.
Discriminatie op basis van gehoor? Dat is nieuw voor me.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door gezondheid »

Uit het onderzoek van de regering naar de mosquito blijkt dat het apparaat in strijd met artikel 1 van de grondwet. Het gebruik van de Mosquito is een vorm van discriminatie omdat de pieptoon alleen hoorbaar is voor personen onder de 30. Bovendien wordt de vrijheid van iedereen die de toon kan horen ingeperkt, of er nou sprake is van overlast of niet. Eerder zei minister ter Horst al dat het piepkastje mogelijk in strijd is met de grondwettelijke artikelen die de 'onaantastbaarheid van het lichaam'en 'het recht op bewegingsvrijheid' garanderen. Volgens ROOD laten deze uitkomsten de minister geen andere keus. Een apparaat dat in strijd is met fundamentele mensenrechten moet verboden worden.


Bron: http://rood.sp.nl/nieuws/id/865

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door witte angora »

Het artikel is uit 2008. Aangezien er kennelijk nog steeds niet is ingegrepen, valt het met de discriminatie op basis van de grondwet wel mee.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door Annikaatje »

witte angora schreef:
Het geluid hoort niet iedereen dus zou je kunnen zeggen dat hier sprake is van discriminatie in de zin van de grondwet.
Discriminatie op basis van gehoor? Dat is nieuw voor me.
Of het echt discriminatie is weet ik niet, maar ook ik stoor me er gigantisch aan. Als ik hier bijvoorbeeld naar de bus loop kom ik langs zo'n apparaat, en het is zó'n rotgeluid! Bovendien vind ik het heel lelijk dat ze bij sommige winkels hangen: wil ik mijn eerlijk verdiende centjes uitgeven, krijg ik eerst even een flinke dosis vreselijke piep in mijn oren. Mosquito must die!

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Annikaatje: dan zeg je toch heel simpel tegen die winkel: 'als jij dat ding niet weg haalt, kom ik mijn centen niet meer brengen'. Concurrentie zat, tenzij je in een klein dorp woont uiteraard.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door Annikaatje »

witte angora schreef:@ Annikaatje: dan zeg je toch heel simpel tegen die winkel: 'als jij dat ding niet weg haalt, kom ik mijn centen niet meer brengen'. Concurrentie zat, tenzij je in een klein dorp woont uiteraard.
Ze hangen ook bij grote "speciaal"-zaken. Maar je hebt een punt, ik ga binnenkort eens praten!

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ik weet niet hoe het kan maar het doet mij ook pijn aan de oren. Een studente geeft in interview aan dat zij het geluid nog steeds hoort terwijl het geluid niet meer aanwezig is. Het interview kunt u beluisteren via onderstaande link:

http://eelcoeikenaar.sp.nl/weblog/2008/ ... ijnlijk-3/

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Annikaatje: Misschien helpt het inderdaad als je even gaat praten. Je zult ongetwijfeld niet de enige zijn die er last van heeft. Misschien is een tussenoplossing mogelijk, dat die dingen alleen 's avonds na 10 uur aan gaan? Tot 's ochtends een uur of 6?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik neem aan dat er ergens jurisprudentie is hierover?? En de sp gaat nu een wetsvoorstel maken om de grondwet te wijzigen?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:Ik weet niet hoe het kan maar het doet mij ook pijn aan de oren. Een studente geeft in interview aan dat zij het geluid nog steeds hoort terwijl het geluid niet meer aanwezig is. Het interview kunt u beluisteren via onderstaande link:
Het is bekend wie die student is. En als het pijn doet aan je oren doe je toch ergens anders boodschappen.
Laatst gewijzigd door puma73 op 09 dec 2013 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door Annikaatje »

puma73 schreef: Het is bekend wie die student is. En als het pijn doet aan je oren doe je toch ergens anders boodschappen.
Maar dan ga je toch mensen beperken? Beetje vreemd. Omdat je toevallig jonger bent moet je maar in een heel andere wijk je boodschappen gaan halen?

Gesloten