LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stop de OV-chip chaos!

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door gezondheid »

https://www.consumentenbond.nl/campagne ... v-petitie/

Voorbeeld die de consumentenbond noemt is dat je door technische storing niet kon uitchecken. Je kan nergens de mogelijkheid doorgeven. Er zijn zeer ingewikkelde procedures om je geld terug te krijgen. Onderteken de petitie!

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Al verschillende keren niet kunnen /vergeten uit te checken. Het terug vragen was vrij snel via internet geregeld. Alleen omdat ik met 40% korting reis, een extra mailtje moeten sturen, en toen was ook dat snel terug betaald.

jantje7

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Nog beter dan 1 laagdrempelig loket waar je terecht kan met problemen, is een ding dat gewoon werkt.
Voor zo nu en dan een foutje met dat ding zou geen speciaal loket nodig moeten zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door sjohie »

Sorry, ga ik niet tekenen. Ben zeer tevreden over mijn NS businesscard, wat uiteraard ook een OV-chipkaart is.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door gezondheid »

Als het goed werkt heb je mogelijk geen problemen. Maar zodra er iets mis is..... Zo is er bij te hoog saldo afgeschreven door een foutje in het systeem. Gelukkig heb ik automatisch opwaarderen aanstaan en werd het vergoed. Echter wanneer je kaart niet op automatisch opwaarderen hebt staan en genoeg geld er opstaat voor je terug reis en er wordt teveel afgeboekt laat de chauffeur je in de kou staan. Immers als er teveel afgeschreven is al op de heenweg dan kom je niet meer terug. Dan weigert de automaat je in te laten checken.

Tip: Wanneer je uitstapt (bij het uit checken) komt er een paar seconden in beeld te staan hoeveel hij van je kaart heeft afgeschreven. Laat de passagiers achter jouw maar even wachten of stap als laatste uit zodat je dit rustig kunt checken.

Bij mij gebeurde het ook heel vaak dat het bedrag pas na maanden werd afgeschreven! Het kwam maar niet in beeld. Verder ben ik al een aantal keren vergeten uit te checken. Volgens chauffeur zou je kaart dan moeten blokkeren maar dat gebeurd in mijn geval niet. Dit betekent dat ik voordelige reis heb gehad omdat het start tarief 4 euro is en de reis duurder is!

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door gezondheid »

Vanmorgen stond in de Volkskrant dat inmiddels 34000 mensen deze petitie hebben ondertekend. Het wordt t.z.t. in de eerste kamer besproken om tot één loket te komen voor de OV chipkaart. Nu nog worden mensen van het kastje naar de muur gestuurd.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:Vanmorgen stond in de Volkskrant dat inmiddels 34000 mensen deze petitie hebben ondertekend. Het wordt t.z.t. in de eerste kamer besproken om tot één loket te komen voor de OV chipkaart. Nu nog worden mensen van het kastje naar de muur gestuurd.
Als je iets vertelt, vertel het dan goed, niet de eerste kamer, maar de tweede kamer gaat hier over praten.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door gezondheid »

Er moet één loket komen voorklachten over de ov-chipkaart. DeTweede Kamer heeft dit dinsdagunaniem uitgesproken. Reizigersdie verkeerd hebben in- ofuitgecheckt en geld terugvragen,worden van het kastje naar demuur gestuurd. Dat is eenveelgehoorde klacht van reizigersdie met verschillende vervoerdersreizen. Een petitie is door 34duizend mensen ondertekend.
Bron: ANP

hercu1965
Berichten: 107
Lid geworden op: 19 feb 2010 21:43
Locatie: rotterdam

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door hercu1965 »

snap het gezeur over de OV kaart niet, werk al vanaf de eerste dag ermee zonder problemen.
ben je zo suf dat je jezelf vergeet af te melden , tja das hetzelfde als bij parkeren met parkline dan
betaal je leergeld voor je eigen domme fout.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door gezondheid »

Bij mij niet, incorrecte bedragen die geïnd worden of bedragen die pas na een zeer lange tijd pas afgeschreven worden. Of reizen die niet te voorschijn komen in je overzicht wat voor bewijslast problemen zorgt bij de Belastingdienst. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het aanleveren van de gemaakte reizen. Overigens ik ben een paar keer vergeten uit te checken maar mijn chipkaart blijft werken en door het te vergeten pakt dat voordelig uit. Omdat je dan iets van 4 euro kwijt bent terwijl de reis duurder kan zijn.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De OV chipcard is de nieuwe Euro: het is nieuw dus moet er minstens 10 jaar over geklaagd worden. Als het echt zo erg zou zijn als vaak op fora zoals deze wordt beweerd zou het complete OV systeem in Nederland vastlopen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:Bij mij niet, incorrecte bedragen die geïnd worden of bedragen die pas na een zeer lange tijd pas afgeschreven worden. Of reizen die niet te voorschijn komen in je overzicht wat voor bewijslast problemen zorgt bij de Belastingdienst. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het aanleveren van de gemaakte reizen. Overigens ik ben een paar keer vergeten uit te checken maar mijn chipkaart blijft werken en door het te vergeten pakt dat voordelig uit. Omdat je dan iets van 4 euro kwijt bent terwijl de reis duurder kan zijn.
Gezien het feit dat er > 2 miljoen vervoersbewegingen zijn per dag (CBS peiljaar 2011), en deze vinden allemaal met de ov-chipkaart plaats, dan zijn die 32.000 ondertekenaars, zelf al zou bij hen elke dag iets misgaan, iets meer als 1% van het totaal. Dat is teveel, en die moeten beter geholpen worden, maar grosso modo is dat voor zo'n complex systeem een behoorlijk laag getal.

Maar goed, ik wil wel elke keer als ik succesvol gebruik heb gemaakt van mijn OV-chipkaart er een topic over maken, gewoon om ook dát geluid eens wat te laten horen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door olaf79 »

gezondheid schreef:Bij mij niet, incorrecte bedragen die geïnd worden of bedragen die pas na een zeer lange tijd pas afgeschreven worden. Of reizen die niet te voorschijn komen in je overzicht wat voor bewijslast problemen zorgt bij de Belastingdienst. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het aanleveren van de gemaakte reizen. Overigens ik ben een paar keer vergeten uit te checken maar mijn chipkaart blijft werken en door het te vergeten pakt dat voordelig uit. Omdat je dan iets van 4 euro kwijt bent terwijl de reis duurder kan zijn.
Je kaart wordt geloof ik pas geblokkeerd als je 8x in korte tijd niet uitcheckt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

gezondheid schreef:Overigens ik ben een paar keer vergeten uit te checken
Hoe kan je dat vergeten? Of vergeet je 's ochtends ook wel eens je onderbroek aan te doen?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door gezondheid »

8 keer? Dat is best wel veel, volgens chauffeur zou het 8 keer zijn. Als je reis Lelystad Groningen neemt en vergeet uit te checken is dat al snel een voordeel. Eerlijk is anders. En als je ov chipkaart geblokkeerd wordt is dat niet erg, koop je nieuwe ben je nog steeds voordeliger uit?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door olaf79 »

gezondheid schreef:8 keer? Dat is best wel veel, volgens chauffeur zou het 8 keer zijn. Als je reis Lelystad Groningen neemt en vergeet uit te checken is dat al snel een voordeel. Eerlijk is anders. En als je ov chipkaart geblokkeerd wordt is dat niet erg, koop je nieuwe ben je nog steeds voordeliger uit?
Mag je mij vertellen welke bus er rijdt van Groningen naar Lelystad?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door gezondheid »

Lijn 315

http://9292.nl/

http://qbuzz.nl/GD/onderweg/waarmee-reis-ik/qliner1/ Lijn 315 is een goudmijntje voor de vervoerder. Je kunt goedkoper reizen via Lelystad vanuit het noorden.

Uitgevoerd door Arriva. Overigens kun je alle tarieven niet altijd evengoed vooraf opvragen bij 9292 omdat die soms de halte niet wil geven, waar jij wilt uitstappen waardoor het tarief afwijkt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door olaf79 »

gezondheid schreef:Lijn 315

http://9292.nl/

http://qbuzz.nl/GD/onderweg/waarmee-reis-ik/qliner1/ Lijn 315 is een goudmijntje voor de vervoerder. Je kunt goedkoper reizen via Lelystad vanuit het noorden.

Uitgevoerd door Arriva. Overigens kun je alle tarieven niet altijd evengoed vooraf opvragen bij 9292 omdat die soms de halte niet wil geven, waar jij wilt uitstappen waardoor het tarief afwijkt.
Die gaat vanaf emmeloord en hier is het instap tarief 10 euro. Die ben je sowieso kwijt.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door gezondheid »

Dan is dat gewijzigd, was eerder niet zo. Je moet dan in Emmeloord overstappen op lijn 345.
Laatst gewijzigd door gezondheid op 14 okt 2014 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Stop de OV-chip chaos!

Ongelezen bericht door olaf79 »

gezondheid schreef:Dan is dat gewijzigd, was eerder niet zo.
Zou kunnen. Vanaf lelystad dus overstappen en dan betaal je voor het instaptarief ook 4 euro. Bovendien als je uitstap zonder uit te checken, en incheckt bij de arriva krijg je een foutmelding. Dus dat gaat je niet lukken. Het kost je trouwens 2,5 uur.

Gesloten