LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Basis inkomen

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

MarcUitGorcum schreef:
Het is toch de bedoeling dat meer dan nu werken loont en dat het totaal aan werk over iedereen, die werkvermogen heeft, te verdelen, zodat naast werken vrijheid ontstaat om allerlei andere zaken naar eigen keuze te verrichten?
De reden dat een hoop mensen nu geen werk hebben komt omdat hun opleiding totaal niet aansluit bij wat de arbeidsmarkt vraagt. Bij mij op het werk hebben we tientallen vacatures maar er komt geen bruikbare sollicitant op af, omdat er domweg geen kandidaten zijn. Ja, als je psychologen, communicatieadviseurs, juristen en wat nog meer mickey mouse vakken zoekt is het niet moeilijk. Maar vindt maar eens een fatsoenelijk software designer of systeemarchitect. Die zijn er niet, maar die zijn wel hard nodig. Dus als mensen eerst eens gaan nadenken voordat ze voor een vak gaan leren, dan lost dat al een groot deel van het probleem op.

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

Maar waar nu naar vraag naar is hoeft over 30/40 jaar geen enkele vraag meer naar te zijn. Dus je kunt max 5/10 jaar vooruit zien. De rest is glazenbol kijken of koffiedik :?

En wat dacht je van weggeautomatiseerd/gerobotiseerd binnen nu en 20 jaar?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Julie4444 schreef:Ik wil nou eigenlijk wel horen van kweenie, jetsertje, 16again of een andere gebruiker die van mening is dat het allemaal wel kan hoe hoog dat inkomen nou precies zou moeten zijn, en wie het dan gaat betalen.

Dit is meerdere keren gevraagd, maar toch geeft niemand hier antwoord op.
Wat mij betreft genoeg om normaal van te kunnen leven. Vergelijkbaar met bijstand of AOW. Een precies bedrag kan ik niet zeggen omdat veel afhangt van hoe het zal worden ingevoerd en welke lasten er overblijven.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:
Julie4444 schreef:Ik wil nou eigenlijk wel horen van kweenie, jetsertje, 16again of een andere gebruiker die van mening is dat het allemaal wel kan hoe hoog dat inkomen nou precies zou moeten zijn, en wie het dan gaat betalen.

Dit is meerdere keren gevraagd, maar toch geeft niemand hier antwoord op.
Wat mij betreft genoeg om normaal van te kunnen leven. Vergelijkbaar met bijstand of AOW. Een precies bedrag kan ik niet zeggen omdat veel afhangt van hoe het zal worden ingevoerd en welke lasten er overblijven.
Dan kun je het net zo goed laten zoals het is, inclusief sollicitatieverplichting, immers, gemiddeld genomen levert 33 x solliciteren voor 55+ een baan op. Dat is een stuk beter vergeleken met jongeren.

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

Geloof niet dat men zo aan die 3% is gekomen. Men had het er over dat bij de mensen die zijn aangenomen 3% 50+ is.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

MarcUitGorcum schreef:Geloof niet dat men zo aan die 3% is gekomen. Men had het er over dat bij de mensen die zijn aangenomen 3% 50+ is.
Nee, die 3% ging over 60+ en het is ook volledig onduidelijk waar dat op gebaseerd is. En nog steeds is er geen enkel argument gegeven waarom dat basisinkomen nou zo goed de problemen zou oplossen. Integendeel zelfs.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:
kweenie schreef:
Julie4444 schreef:Ik wil nou eigenlijk wel horen van kweenie, jetsertje, 16again of een andere gebruiker die van mening is dat het allemaal wel kan hoe hoog dat inkomen nou precies zou moeten zijn, en wie het dan gaat betalen.

Dit is meerdere keren gevraagd, maar toch geeft niemand hier antwoord op.
Wat mij betreft genoeg om normaal van te kunnen leven. Vergelijkbaar met bijstand of AOW. Een precies bedrag kan ik niet zeggen omdat veel afhangt van hoe het zal worden ingevoerd en welke lasten er overblijven.
Dan kun je het net zo goed laten zoals het is, inclusief sollicitatieverplichting, immers, gemiddeld genomen levert 33 x solliciteren voor 55+ een baan op. Dat is een stuk beter vergeleken met jongeren.
Wat mij betreft staat het basisinkomen los van baankansen. En het heeft al helemaal niets te maken met iets specifiek voor 55+.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Julie4444 schreef:] Hoge werkdruk, tekort aan personeel met het huidige model. Daarom werk ik liever ook niet fulltime, want het kost mij mijn weekenden en avonden. Dat geldt voor bijna al mijn collega's, dus als zij konden doen met minder uur zouden ze ook gelijk minder werken.

En dan?
Dan zouden er ook heel wat meer mensen voor dat vak (willen) kiezen. Het vooruitzicht dat je onder extreme werkdruk voltijds werk moet doen waarvoor je weinig waardering krijgt zorgt er juist voor dat mensen viert voor dat vak willen kiezen. Of snel afgebrand zijn of alsnog een ander vak kiezen.

Je geeft aan dat je veel liever parttime zou willen werken. Toch kan dat nu niet of moeilijk. En je geeft ook aan dat als het basisinkomen er zou zijn, je wel parttime zou gaan werken. Eigenlijk zeg je daarmee dat je in de situatie van het basisinkomen je leven veel meer naar jouw eigen wens zou kunnen inrichten. Is dat dan niet juist wat je zou moeten willen?

Ik lees hier van 'tegenstanders' regelmatig berichten met als strekking dat ze bij een basisinkomen​veel minder zouden gaan werken. Prima toch! Als jij daar gelukkig van wordt, dan is er blijkbaar nu iets wat dat geluk in de weg staat. Dan zou een basisinkomen voor veel mensen het leven aangenamer maken. Juist ook van werkende mensen.

mh73

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door mh73 »

kweenie schreef:Dan zouden er ook heel wat meer mensen voor dat vak (willen) kiezen. Het vooruitzicht dat je onder extreme werkdruk voltijds werk moet doen waarvoor je weinig waardering krijgt zorgt er juist voor dat mensen viert voor dat vak willen kiezen. Of snel afgebrand zijn of alsnog een ander vak kiezen.
Daar ga jij van uit. Maar is dat ook echt zo? Daar moet je dan eerst onderzoek naar doen.

Persoonlijk denk ik dat een basisinkomen geen grote verschuiving brengt in wie wat voor werk doet.

Ook zijn er banen waar parttime heel lastig is. Bij coördinerende werkzaamheden bijvoorbeeld. Hoeveel tijd denk je dat het steeds overdragen van werk kost?

En de trend bij mijn man op het werk is dat hetzelfde werk door steeds minder mensen gedaan moet worden. Daar hadden ze iemand aangenomen, maar die zag van de baan af. In plaats van nog iemand aan te nemen, hebben ze nu maar besloten dat de rest van het personeel dat werk moet opvangen. Over een paar maanden gaat er weer iemand uit. Die wordt hoogstwaarschijnlijk ook niet vervangen.

Dat zie ik dan ook wel gebeuren als mensen minder uren gaan werken. Dat ze dan in die uren meer werk moeten gaan verzetten. Waardoor er feitelijk nauwelijks banen bijkomen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zie juist dat ook bij leidinggevenden en coördinerende functies het steeds gebruikelijker wordt dat ze niet meer per definitie voltijds werken. Maar dat zal ook afhangen van hoe conservatief de sector is waarin je werkt. En je eigen leidinggevende, natuurlijk. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat dat ook bij het werk van je man doordringt. Maar dat is voor de ouderwetse 'bazen' misschien wel een bedreigende gedachte.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:
Julie4444 schreef:] Hoge werkdruk, tekort aan personeel met het huidige model. Daarom werk ik liever ook niet fulltime, want het kost mij mijn weekenden en avonden. Dat geldt voor bijna al mijn collega's, dus als zij konden doen met minder uur zouden ze ook gelijk minder werken.

En dan?
Dan zouden er ook heel wat meer mensen voor dat vak (willen) kiezen. Het vooruitzicht dat je onder extreme werkdruk voltijds werk moet doen waarvoor je weinig waardering krijgt zorgt er juist voor dat mensen viert voor dat vak willen kiezen. Of snel afgebrand zijn of alsnog een ander vak kiezen.
Nou, dat betwijfel ik, eerlijk gezegd. Het lesgeven aan pubers is absoluut geen makkelijk vak en ik denk dat heel veel mensen daar gewoon te ongeschikt voor zijn. In de tussentijd zijn er wel een heleboel leerlingen die dan plotseling geen les meer krijgen. Dat kan je niet opvangen, want dat is volledig onrealistisch. Dat geldt evengoed voor posities in de gezondheidszorg en andere vakgebieden die nogal noodzakelijk zijn.
kweenie schreef:Je geeft aan dat je veel liever parttime zou willen werken. Toch kan dat nu niet of moeilijk. En je geeft ook aan dat als het basisinkomen er zou zijn, je wel parttime zou gaan werken. Eigenlijk zeg je daarmee dat je in de situatie van het basisinkomen je leven veel meer naar jouw eigen wens zou kunnen inrichten. Is dat dan niet juist wat je zou moeten willen?

Ik lees hier van 'tegenstanders' regelmatig berichten met als strekking dat ze bij een basisinkomen​veel minder zouden gaan werken. Prima toch! Als jij daar gelukkig van wordt, dan is er blijkbaar nu iets wat dat geluk in de weg staat. Dan zou een basisinkomen voor veel mensen het leven aangenamer maken. Juist ook van werkende mensen.
Het staat mijn geluk niet per sé in de weg, maar het zou ons leven absoluut verbeteren. Het is dan ook heel erg makkelijk om te doen wat MarcUitGorcum doet en roepen dat het allemaal kan en moet, want dat zou superchill zijn voor ons, MAAR ik geloof niet dat het gaat werken of mogelijk is, zeker niet als de bedragen basisinkomen zo hoog zijn als bijstand of AOW.

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

Elk voordeel heb ze nadeel

16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:Nee, die 3% ging over 60+ en het is ook volledig onduidelijk waar dat op gebaseerd is. En nog steeds is er geen enkel argument gegeven waarom dat basisinkomen nou zo goed de problemen zou oplossen. Integendeel zelfs.
Heb je de uitzendingen wel gezien?
Ouderen worden nauwelijks aangenomen, bijvoorbeeld vanwege de verplichte doorbetaling van loon bij langdurige ziekte. Door het basisinkomen vervalt die verplichting, waardoor werkgevers veel minder risico lopen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
Julie4444 schreef:Nee, die 3% ging over 60+ en het is ook volledig onduidelijk waar dat op gebaseerd is. En nog steeds is er geen enkel argument gegeven waarom dat basisinkomen nou zo goed de problemen zou oplossen. Integendeel zelfs.
Heb je de uitzendingen wel gezien?
Ouderen worden nauwelijks aangenomen, bijvoorbeeld vanwege de verplichte doorbetaling van loon bij langdurige ziekte. Door het basisinkomen vervalt die verplichting, waardoor werkgevers veel minder risico lopen.
Heb je die advertentie van die tegelzetter wel gezien? Die neemt iedereen aan die wil, ook iemand van 62.. Maar ze willen niet..

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

angel1978 schreef:
16again schreef:
Julie4444 schreef:Nee, die 3% ging over 60+ en het is ook volledig onduidelijk waar dat op gebaseerd is. En nog steeds is er geen enkel argument gegeven waarom dat basisinkomen nou zo goed de problemen zou oplossen. Integendeel zelfs.
Heb je de uitzendingen wel gezien?
Ouderen worden nauwelijks aangenomen, bijvoorbeeld vanwege de verplichte doorbetaling van loon bij langdurige ziekte. Door het basisinkomen vervalt die verplichting, waardoor werkgevers veel minder risico lopen.
Heb je die advertentie van die tegelzetter wel gezien? Die neemt iedereen aan die wil, ook iemand van 62.. Maar ze willen niet..
3% ging over het aantal mensen (50+) die aangenomen worden van alle mensen die worden aangenomen over een bepaalde periode.
Goed vraag: Heb je de uitzendingen wel gezien? antwoord?
Laatst gewijzigd door MarcUitGorcum op 03 jun 2017 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

mh73

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door mh73 »

@MarcUitGorcum
Er is iets mis met je toetsenbord. Steeds die vetgedrukte tekst.

16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:Heb je die advertentie van die tegelzetter wel gezien? Die neemt iedereen aan die wil, ook iemand van 62.. Maar ze willen niet..
Nee, waar staat ie ?
Iemand van 62 is m.i. te oud voor dergelijk fysiek zwaar werk.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door angel1978 »


16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door 16again »

Die glaszetter zat iig niet in de Radar uitzending. Wel stof tot nadenken.
-Zijn geboden salarissen te laag?
-Zijn uitkeringen te hoog, en is er sprake van onwil?
-sluiten vaardigheden niet aan bij marktvraag? Bij de glaszetter wordt je zelfs opgeleid, het is geen raketwetenschap, dus handjes genoeg denk Ik dan.

Het verhaal van de glaszetter schreeuwt om een basisinkomen!
Basisinkomen is absoluut minimum, waar bovenop je voor de extra's je handen uit de mouwen moet steken.
En gemaakte uren lonend zijn.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:Die glaszetter zat iig niet in de Radar uitzending. Wel stof tot nadenken.
-Zijn geboden salarissen te laag?
-Zijn uitkeringen te hoog, en is er sprake van onwil?
-sluiten vaardigheden niet aan bij marktvraag? Bij de glaszetter wordt je zelfs opgeleid, het is geen raketwetenschap, dus handjes genoeg denk Ik dan.

Het verhaal van de glaszetter schreeuwt om een basisinkomen!
Basisinkomen is absoluut minimum, waar bovenop je voor de extra's je handen uit de mouwen moet steken.
En gemaakte uren lonend zijn.
Of wijst erop dat de uitkeringen te royaal zijn, zodat men het simpelweg vertikt. Klinkt namelijk alsof deze glazenwasser gewoon fulltime vaste banen aan te bieden heeft zonder echt eisen te stellen.

Gesloten