Basis inkomen

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
angel1978

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door angel1978 » 30 mei 2017 20:21

Dus allen die nu geen AOW krijgen, stoppen ook met betalen en hoeven in vervolg niets merr bij te dragen?
Gaat mijn loon flink omhoog...

Donna

Ongelezen bericht door Donna » 30 mei 2017 20:29

Julie4444 schreef:
JHM schreef:De mensen van 55+ die nu een uitkering hebben van de gemeente, kunnen geen werk vinden. De werkgevers willen deze mensen niet hebben. Waarom zouden ze met een basis inkomen ineens wel werk kunnen vinden? Als een werkloze, alleenstaande een basisinkomen zou krijgen, komen ze hopeloos in de financiele problemen. Als een mens 1000 euro krijgt, een huurhuis heeft en alle toeslagen komen te vervallen, is de armoede in Nederland niet te overzien.
Zolang dat huurhuis een sociale huurwoning is valt dat allemaal wel mee hoor. Na aftrek van zorgverzekering is er dan tussen de €200 en €500 over, en dat is genoeg voor eten en kleding. Dat is geen armoede, maar een "gebrek" aan luxe.
€ 200,00 tot € 500,00? Hoe kom je aan die bedragen? Basisinkomen zal geen € 1000,00 zijn, maar veel minder om werken te stimuleren. Maar zelfs als dat wel zo is, een sociale huurwoning kost tegenwoordig zo'n 500 euro of meer. Daar komt de zorgpremie bij, eigen risico, gemeentelijke belasting, kleding, telefoon, internet enz. Zonder toeslagen kun je daar niet ook nog van eten.
In welke wereld leef jij eigenlijk?

luukknol

Ongelezen bericht door luukknol » 30 mei 2017 20:44

Ik ben bijna mijn hele loopbaan betrokken geweest bij de Bijstandswet, Sociale wetgeving in het algemeen, werkloosheid, minima.
Als Rijksconsulent Sociale Zekerheid van het Ministerie SZW regio Noord. Later Hoofdnspecteur Werk en Inkomen en hoofd van de regio Noord. En steeds heb ik aandachtig waargenomen en geanalyseerd welke processen en factoren bepalend zijn.
Het is een buitengewoon goed initiatief van Radar om het taboe van de kansloze, cq zeer kansarme werklozen (i.c. ouderen, maar het kan ook een andere categorie zijn). Ik heb mijn hele loopbaan gezien dat de politiek consequent werkt vanuit de fictie dat iedereen wel aan het werk komt als ie maar zijn best doet en/of daarbij geholpen wordt. Doorlopend is er een hele bedrijfstak in leven gehouden die daarbij geacht wordt te helpen. Het enige wat hielp was de opleving van de conunctuur, maar niet voor iedereen. En de Melkertbanen, die ten onrechte later verguisd werden. We spraken over: "het rondpompen van werklozen door scholingsvoorzieningen".
Het is en was eigenlijk al die jaren een schande steeds het beeld in stand te houden dat wie het niet lukt aan het werk te komen eigenlijk niet deugt (een kleine, niet relevante minderheid aan profiteurs daargelaten).
We moeten een héél ander beeld kiezen: de werklozen zijn de slachtoffers van de werkenden, bevoorrechte mensen met banen, die ze niet willen afstaan of delen met mensen zonder baan.
Adhesie voor uw plannen!

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 » 30 mei 2017 20:44

Donna schreef:
Julie4444 schreef:
JHM schreef:De mensen van 55+ die nu een uitkering hebben van de gemeente, kunnen geen werk vinden. De werkgevers willen deze mensen niet hebben. Waarom zouden ze met een basis inkomen ineens wel werk kunnen vinden? Als een werkloze, alleenstaande een basisinkomen zou krijgen, komen ze hopeloos in de financiele problemen. Als een mens 1000 euro krijgt, een huurhuis heeft en alle toeslagen komen te vervallen, is de armoede in Nederland niet te overzien.
Zolang dat huurhuis een sociale huurwoning is valt dat allemaal wel mee hoor. Na aftrek van zorgverzekering is er dan tussen de €200 en €500 over, en dat is genoeg voor eten en kleding. Dat is geen armoede, maar een "gebrek" aan luxe.
€ 200,00 tot € 500,00? Hoe kom je aan die bedragen? Basisinkomen zal geen € 1000,00 zijn, maar veel minder om werken te stimuleren. Maar zelfs als dat wel zo is, een sociale huurwoning kost tegenwoordig zo'n 500 euro of meer. Daar komt de zorgpremie bij, eigen risico, gemeentelijke belasting, kleding, telefoon, internet enz. Zonder toeslagen kun je daar niet ook nog van eten.
In welke wereld leef jij eigenlijk?
De wereld waarin ik familieleden heb met een huur van €450 voor hun sociale huurwoning en geen huurtoeslag hebben. Sociale huurwoningen zijn zo'n €700 of minder. Degene waarop ik reageerde noemde €1000 (wat dan per persoon zou zijn), dus uitgaande van 1 persoon; als je daar de huur van aftrekt heb je minimaal zo'n €300 over. €100 zorgpremie is dan €200 over. Als ik het voorbeeld van mijn familieleden neem zouden die €550 overhouden, minus €100 zorgpremie is €450. 1 persoon hoeft ook niet per sé in een grote woning te wonen, dus dan is dat is toch voldoende om te "overleven" nietwaar?

Playing the Devil's advocate here. Een bepaalde groep wil graag een basisinkomen en een andere groep is daar tegen. Waarom zou je dan niet mogelijke scenarios kunnen bespreken?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 30 mei 2017 21:26

Op dit moment is volledig zonder toeslagen nog lastig te realiseren, maar een groot deel van de toeslagen kan wel verdwijnen.

In dat geval ga je namelijk ook naar de meer natuurlijke situatie dat je zelf weer bewust keuzes gaat maken. De een zal dan meer willen uitgeven aan huur, de ander vindt het prima om op een wat goedkopere, maar ongunstiger gekregen, plek te gaan wonen en meer tijd en geld kwijt te zijn aan vervoer. Op dit moment is dat voor veel mensen eigenlijk heb keus. Vanwege de huurtoeslag heeft een verschil in huurprijs vaak maar een klein effect op hoeveel je overhoudt. Daarom zullen weinig mensen nu kiezen voor een goedkopere woning als die minder gunstig gelegen is.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 30 mei 2017 21:42

Julie4444 schreef: De wereld waarin ik familieleden heb met een huur van €450 voor hun sociale huurwoning en geen huurtoeslag hebben. Sociale huurwoningen zijn zo'n €700 of minder. Degene waarop ik reageerde noemde €1000 (wat dan per persoon zou zijn), dus uitgaande van 1 persoon; als je daar de huur van aftrekt heb je minimaal zo'n €300 over. €100 zorgpremie is dan €200 over. Als ik het voorbeeld van mijn familieleden neem zouden die €550 overhouden, minus €100 zorgpremie is €450. 1 persoon hoeft ook niet per sé in een grote woning te wonen, dus dan is dat is toch voldoende om te "overleven" nietwaar?
Je vergeet een aantal zaken: energienota, gemeentelijke heffingen en waterschapsbelasting. Zorgpremie van 100 euro is niet reëel als je aanvullende verzekeringen nodig hebt. Daar komt nog bij het eigen risico en andere ziektekosten die niet gedekt zijn. Dan zal er nog gespaard moeten worden voor een wasmachine om wat te noemen, en andere huishoudelijke zaken. Met die 300 euro ben je er echt niet...

En nee, als alleenstaande hoef je niet groot te wonen, maar tegenwoordig vind je geen woningen onder de 500 euro meer, als je woningzoekend bent, maakt niet uit waar in het land je zoekt.

Toch noem je wel iets interessants: als iedereen een basisinkomen heeft, heeft een alleenstaande de helft van een stel. Terwijl heel veel kosten gelijk zijn. Dan heb je het dus over de woning, energiekosten, en noem veel zaken maar op. Dan heeft een stel dus aanzienlijk meer te besteden dan die alleenstaande. Dat gaat het dus niet worden...

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 » 30 mei 2017 22:36

witte angora schreef:Toch noem je wel iets interessants: als iedereen een basisinkomen heeft, heeft een alleenstaande de helft van een stel. Terwijl heel veel kosten gelijk zijn. Dan heb je het dus over de woning, energiekosten, en noem veel zaken maar op. Dan heeft een stel dus aanzienlijk meer te besteden dan die alleenstaande. Dat gaat het dus niet worden...
Mee eens, wat ook een groot probleem is van een systeem met basisinkomen.. En als er geen voorwaarden worden gesteld maar wel word gekort als men samenwoont lijkt mij dat er mensen gaan zijn die "vals spelen" en - net als nu met uitkeringen weleens gebeurt - fraude plegen voor meer uitkering.

Fien53

Ongelezen bericht door Fien53 » 30 mei 2017 23:54

Basis inkomen zou veel leed en stress voorkomen cq oplossen maar het moet wel een basis zijn waar je van rond kunt komen dus mijninziens is 1000,00 te weinig ( nagenoeg bijstand waar je ook niet geneog aan hebt) Om te kunnen eten zou het zeker 1400, 00 a 1500,00 moeten worden zodat je van daaruit ook iets kunt ondernemen. Dan alle toeslagen wel laten vervallen, uiteraard!

hvff

Ongelezen bericht door hvff » 31 mei 2017 00:22

Iedereen die AOW heeft en b.v. meer dan € 400.000 aan bezittingen heeft geen AOW meer geven, want die hebben allemaal een vet pensioen en ook geen basis inkomen geven.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth » 31 mei 2017 10:23

We leggen niet de schuld bij de ouderen, dat ze te oud worden. Maar juist bij het feit dat de levensverwachting omhoog gaat. Hierdoor hoort ook de Aow leeftijd omhoog te gaan. Echter is een basisinkomen voor 55+ gewoon hetzelfde als een verlaging van de aow-leeftijd. En het lijkt me logisch dat dit niet haalbaar is en alleen op korte termijn interessant is (omdat er gewoon veel ouderen zijn/aankomen, die dit allemaal willen).

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 31 mei 2017 10:48

Leuke link, angel. En er staat precies in waarom het niet gaat werken:
De hoge kosten moeten worden betaald door werkenden: zij zullen 56,6 procent belasting betalen over hun inkomsten, volgens het CPB. ‘Doordat werkenden zo veel belasting moeten betalen, is het effect op de arbeidsparticipatie sterk,’ zei belastingexpert Ebert Jongen vorig jaar tegen Elsevier. Het gevolg: een onhoudbaar systeem.
Stel dat het hier ingevoerd zou worden, dan zou je dus, om fatsoenlijk te kunnen leven, netto iets van 900 euro bovenop die 560 moeten verdienen. Met bijna 60% belasting zul je bruto ruim 2000 euro moeten verdienen. Dat is meer dan velen nu al in handen krijgen. Plus: je zult moeten kunnen werken, en werk kunnen vinden. En met die ruim 2000 euro die je hebt moeten verdienen, heb je je eigen basisinkomen via de belasting met gemak terugbetaald.

Onhaalbaar inderdaad, en veel te duur: 200 miljard per jaar tegen de 135 miljard per jaar die het nu kost.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 31 mei 2017 10:53

Ik geloof er ook niet in dat het op echt grote schaal ( een land als Nederland bijvoorbeeld ) echt zou kunnen werken.
In een ideale situatie waarbij je een samenleving opnieuw zou kunnen opbouwen en klein kan houden, wellicht (omdat ook het aantal variabelen behapbaar blijft en kosten duidelijk in beeld kunnen gehouden).

Wellicht dat op heel geleidelijke schaal de maatschappij ook wel die kant op beweegt en het via natuurlijk verloop steeds een klein beetje meer die kant op schuift... Maar zo even een basisinkomen invoeren en dan denken dat je daarmee de boel hebt opgelost?

snipje

Ongelezen bericht door snipje » 31 mei 2017 10:58

Wat zijn de kosten van al de uitvoeringsinstanties qua personeel, gebouwen, controle instanties, ICT, bureautjes die miljoenen verslinden voor cursussen (die weinig opleveren)om mensen te activeren? Bij een volledig basisinkomen is het niet meer nodig dat werkgevers bijdragen aan pensioenen. Dit soort zaken zijn ook te berekenen en vind ik niet terug in artikel elsevier.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 31 mei 2017 11:02

snipje schreef:Wat zijn de kosten van al de uitvoeringsinstanties qua personeel, gebouwen, controle instanties, ICT, bureautjes die miljoenen verslinden voor cursussen (die weinig opleveren)om mensen te activeren? Bij een volledig basisinkomen is het niet meer nodig dat werkgevers bijdragen aan pensioenen. Dit soort zaken zijn ook te berekenen en vind ik niet terug in artikel elsevier.
]
Jij denkt dat als er een basisinkomen door de overheid wordt verstrekt, dat dit niet gecontroleerd hoeft te worden?
Dat dit geen personeel vraagt, geen cursussen voor mensen die aan het werk willen ( iedereen stopt met werken spontaan? ).
We schaffen dan ook de pensioenen af?

Ik denk dat veel mensen het ei van Columbus denken te hebben gevonden die alle problemen oplost, maar zo werkt het helaas dus niet.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 31 mei 2017 11:08

snipje schreef:Wat zijn de kosten van al de uitvoeringsinstanties qua personeel, gebouwen, controle instanties, ICT, bureautjes die miljoenen verslinden voor cursussen (die weinig opleveren)om mensen te activeren? Bij een volledig basisinkomen is het niet meer nodig dat werkgevers bijdragen aan pensioenen. Dit soort zaken zijn ook te berekenen en vind ik niet terug in artikel elsevier.
Nee, pensioenen zijn inderdaad niet meer nodig met een inkomen dat niet eens genoeg is om de huur te betalen (560 euro). Mensen kunnen doodgewoon werken tot ze erbij neer vallen. Niks mis mee toch?

Die 560 euro zogenaamd gratis geld is voor velen niet veel meer dan de heffingskortingen die ze toch al hadden. Immers, de heffingskortingen worden ook afgeschaft, terwijl de belasting een stuk hoger is. En voor degenen die daar niet aan komen omdat ze geen HRA hebben is het nog minder dan de heffingskortingen die ze al hadden plus de huurtoeslag.

snipje

Ongelezen bericht door snipje » 31 mei 2017 11:17

Het bedrag van het basisinkomen te stellen op 560,--is ook onzin. Het bedrag moet worden gesteld op een bedrag waarbij een ieder een normaal leven (zonder luxe) kan leiden. Voor de extra dingen kan men (gedeeltelijk)gaan werken. Iedereen heeft de vrijheid om te bepalen hoe hij of zij dit verder regelt.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 » 31 mei 2017 11:22

snipje schreef:Het bedrag van het basisinkomen te stellen op 560,--is ook onzin. Het bedrag moet worden gesteld op een bedrag waarbij een ieder een normaal leven (zonder luxe) kan leiden. Voor de extra dingen kan men (gedeeltelijk)gaan werken. Iedereen heeft de vrijheid om te bepalen hoe hij of zij dit verder regelt.
En wie bepaalt op welk bedrag dat basisinkomen dan komt? Wat is een normaal leven zonder luxe? De een heeft nog een dure hypotheek lopen en bij de ander is die al afbetaald. En zou men daar bij economische mindere tijden, of welk excuus men dan ook weer gebruikt, dan niet weer op gaan beknibbelen? Zo is het 1200 euro, twee jaar later is het 1000 en nog een paar jaar later...

mh73

Ongelezen bericht door mh73 » 31 mei 2017 11:25

En heb je als 55 plusser dan nog wel recht op WW als je je baan kwijtraakt, of val je dan meteen in het basisinkomen?

Ik zie vooral een hoop rompslomp.

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar » 31 mei 2017 11:27

Offtopic bijdragen door Moderator verwijderd. Bij herhaaldelijk plaatsen van offtopic berichten zal Moderator overgaan tot sluiting van het topic.

Gesloten