LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
Barttus
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018 08:13

Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Barttus »

Wanneer is deur aan deur verkoop/collecteren oplichting? Als men een stichting opzet om vervolgens onder valse voorwendselen van vrijwillig collecteren, deur aan deur geld collecteert, of iets verkoopt tegen een zeer hoge prijs, met een goed doel als target, is dat dan oplichting?
De collectanten krijgen een duidelijke target mee, de mensen die doneren of kopen denken dat dit 100% ten goede komt van de doelgroep, maar er verdwijnt al 30% in de beurs van de collectant om niet te spreken over al het overige "vrijwillige personeel" betrokken bij het goede doel.
Als men per rit/dag een target heeft van 2400 euro, en vervolgens 7 dagen per week onderweg is, dan haalt men een flink bedrag op, te weten; 2400x30x12=864000 per busje wat rondrijdt.
Uiteraard is er sprake van overhead kosten, maar de mensen denken dat het op vrijwillige basis is, dus er wordt gul gedoneerd. logischerwijs kun je er van uitgaan dat dit bedrag exponentieel groeit zodra er slim wordt geinvesteerd.
Er is hier dus duidelijk sprake van een miljoenen business, zonder enige vorm van echte controle. Waarom wordt dit niet eens grondig onderzocht, aangezien de eerste leugen al middels de website een feit is, en dat is simpelweg medeleven opwekken door een goed doel te misbruiken op basis van vrijwilligheid. Wie zal zeggen waar het geld allemaal aan besteed was als de website plots uit de lucht is gehaald?
In dat geval zeker niet de overwegend jonge collectanten, en ook niet de nietsvermoedende goedwillige donateurs uit overwegend streng selectief geselecteerde betere wijken in diverse provincies/steden. Afgezien van dat, kan deze constructie overigens jaren lang legitiem bestaan... er is toch geen controle op leugens of misbruik van de donaties.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Om te kunnen collecteren, moet de gemeente een vergunning afgeven. Goede doelen moeten toestemming hebben van de overheid.

Dus hebt u klachten, dan weet u waar u ze kunt deponeren.

Ik koop overigens nooit iets aan de deur, zouden meer mensen moeten doen.

Barttus
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018 08:13

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Barttus »

Lady1234 schreef:Om te kunnen collecteren, moet de gemeente een vergunning afgeven. Goede doelen moeten toestemming hebben van de overheid.

Dus hebt u klachten, dan weet u waar u ze kunt deponeren.

Ik koop overigens nooit iets aan de deur, zouden meer mensen moeten doen.
Mensen die geld geven doen dat te goeder trouw, zij hebben geen benul van het feit dat dit omstreden praktijken kunnen zijn. Er achteraan gaan door de gemeente te bellen is vaak te veel moeite, en zeker niet altijd doeltreffend. Klachten komen niet gefundeerd over omdat de stichting zich legitiem profileert. Het gaat om het grote geld wat ik aangaf met de totale rekensom, en dat is wat mensen zich domweg niet realiseren. Alleen de overheid kan deze praktijken aanpakken, door de wetten aan te passen. De betrokken stichtingen zouden zich financieel VOLLEDIG moeten verantwoorden, juridisch gezien is het echter erg moeilijk aan te pakken.

stofzuigertje

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De goede doelen die geen collecte bus meer stuurde maar beter opgeleide vaak studenten die bij willen verdienen om een contract als donateur af te sluiten, ja die worden per afgesloten donateurschap betaald.

Ik vind dit veel eenmalig gezeur en hoeveel er voor hun en hun organisatie die dit werk doet betaald word is niet bekend.
Wel minder voor goede doel, en aan de deur, Jehova en Verkopers van Groene en Geel erger je stroom gewoon wegsturen.
Alleen de Ali Express bezorgers en een hier zeer bekende Gerechtsdeurwaarder op echte van Bommels is bij mijn nog welkom!
De rest stuur ik weg, of het moet nog een normale collecte bus zijn van bekende organisatie dus ook niet allemaal!

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Ik doe in de meeste gevallen de deur niet eens open. Als ik wil doneren, dat ik dat via een bankoverschrijving.

Barttus
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018 08:13

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Barttus »

Beertje1975 schreef:Ik doe in de meeste gevallen de deur niet eens open. Als ik wil doneren, dat ik dat via een bankoverschrijving.
Als dat naar deze stichting is, dan is dat alleen maar nog meer in hun voordeel...
Iedereen mag zelf bepalen of en hoe hij doneert, het gaat mij alleen om de controle die profiteurs onderscheid van de oprechte goede doelen, die daardoor ook nog eens een blamage oplopen. Als dit wettelijk/juridisch beter geregeld zou zijn, dan zouden de echte goede doelen namelijk veel meer ophalen, het is immers ook een kwestie van vertrouwen.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Barttus schreef:
Beertje1975 schreef:Ik doe in de meeste gevallen de deur niet eens open. Als ik wil doneren, dat ik dat via een bankoverschrijving.
Als dat naar deze stichting is, dan is dat alleen maar nog meer in hun voordeel...
Iedereen mag zelf bepalen of en hoe hij doneert, het gaat mij alleen om de controle die profiteurs onderscheid van de oprechte goede doelen, die daardoor ook nog eens een blamage oplopen. Als dit wettelijk/juridisch beter geregeld zou zijn, dan zouden de echte goede doelen namelijk veel meer ophalen, het is immers ook een kwestie van vertrouwen.[/quote
Ik doneer alleen aan goede doelen/stichtingen met een keurmerk.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is al prima geregeld.

Baloe2
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2018 11:46

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Baloe2 »

Goede doelen aan de deur.... vergeet het maar. Heb wel medelijden met de mensen die door weer en wind met hun collecte bus lopen. Kijk maar eerst naar de salarissen van de goede doelen directeuren.

Barttus
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018 08:13

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Barttus »

Lady1234 schreef:Het is al prima geregeld.
Als je door deze discussie in het schootsveld zit, dan wel ja...

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vage goede doelen, meestal iets voor zielige kinderen, krijgen van mij niets; energie en levensovertuiging heb ik al genoeg.
Buurtkinderen die olie- of bloembollen verkopen namens hun sportvereniging bellen daarentegen niet te vergeefs aan.

Barttus
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018 08:13

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Barttus »

Baloe2 schreef:Goede doelen aan de deur.... vergeet het maar. Heb wel medelijden met de mensen die door weer en wind met hun collecte bus lopen. Kijk maar eerst naar de salarissen van de goede doelen directeuren.
Dit is precies wat ik ter discussie wil stellen... Ik heb net bij zo een stichting gewerkt, en ik heb vroeger op school leren rekenen. Er is iets niet in orde, ik kan hier dan ook de bewuste instelling niet ongefundeerd bij naam noemen, maar ik weet zeker dat er gesjoemeld wordt, 100%.

Barttus
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018 08:13

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Barttus »

Erthanax schreef:Vage goede doelen, meestal iets voor zielige kinderen, krijgen van mij niets; energie en levensovertuiging heb ik al genoeg.
Buurtkinderen die olie- of bloembollen verkopen namens hun sportvereniging bellen daarentegen niet te vergeefs aan.
Een website, een aantal fotos met referenties naar uitstapjes, dat is voldoende om de oliebollen (koeken) legitiem te maken, maar wat zijn nou werkelijk de kosten daarvan, en hoeveel blijft er aan die strijkstok hangen??? wat gebeurt er echt met het geld, wat in de miljoenen loopt?
10 euro lijkt niet veel, maar het rekenwerk toont mij anders aan... er is al zo vaak aangetoond dat geld voor noodhulp soms helemaal niet aan komt op plaats van bestemming. Denk nou niet dat er in Nederland zo een hoge moraal is, dat oplichting hier onmogelijk is. Corruptie is overal op de wereld.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Barttus schreef:
Baloe2 schreef:Goede doelen aan de deur.... vergeet het maar. Heb wel medelijden met de mensen die door weer en wind met hun collecte bus lopen. Kijk maar eerst naar de salarissen van de goede doelen directeuren.
Dit is precies wat ik ter discussie wil stellen... Ik heb net bij zo een stichting gewerkt, en ik heb vroeger op school leren rekenen. Er is iets niet in orde, ik kan hier dan ook de bewuste instelling niet ongefundeerd bij naam noemen, maar ik weet zeker dat er gesjoemeld wordt, 100%.
Er is volgens mij een “klokkenluidersinstantie” daar kunt u uw gefundeerde en ongefundeerde klachten uiten.

https://huisvoorklokkenluiders.nl

Barttus
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018 08:13

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Barttus »

Ik ben alleen bereid de naam van de instantie met radar anoniem te bespreken, ik ben geen klokkenluider.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Erthanax »

Barttus, ik kan u verzekeren dat mijn buurtkinderen geen miljoenen ophalen voor hun eigen (sport)vereniging.
Bij een kletspraatje over een vage stichting, energiecontract of levensovertuiging, heb ik mijn voordeur al gesloten voordat de colporteur is uitgesproken.
Als u anoniem (vermeende) misstanden wilt melden, moet u niet hier op het forum zijn, maar actie ondernemen. Wellicht kunt u een tip geven aan Follow The Money, een gerenommeerd en effectief collectief van onderzoeksjournalisten.

Barttus
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018 08:13

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Barttus »

bedankt voor deze bijdrage, ik zal er naar kijken...

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Oplichting is een strafbaar feit. Maar u kunt, als u zich niet bekend wilt maken, dat ook melden op het telefoonnummer van de politie inzake meld “Misdaad Anoniem”.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 17 jun 2018 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Barttus
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018 08:13

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Barttus »

ik heb geen concrete bewijzen, niks is wezenlijk gefundeerd, alleen een sterk onderbuik gevoel, en slechts een fundamentele leugen ontdekt, die van vrijwilligheid van de medewerkers, die gewoon betaald worden. Mijn vraag is gewoon wie bepaalt het salaris van de directeur en insiders, behalve hijzelf?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Deur aan deur voor een goed doel oplichting???

Ongelezen bericht door Moneyman »

Barttus schreef:
Baloe2 schreef:Goede doelen aan de deur.... vergeet het maar. Heb wel medelijden met de mensen die door weer en wind met hun collecte bus lopen. Kijk maar eerst naar de salarissen van de goede doelen directeuren.
Dit is precies wat ik ter discussie wil stellen... Ik heb net bij zo een stichting gewerkt, en ik heb vroeger op school leren rekenen. Er is iets niet in orde, ik kan hier dan ook de bewuste instelling niet ongefundeerd bij naam noemen, maar ik weet zeker dat er gesjoemeld wordt, 100%.
Maar die 100% is tegelijk slechts gebaseerd op jouw onderbuikgevoel, schrijf je. Net zoals die zogenaamde miljoenen gebaseerd zijn op jouw hypothetische en ongetwijfeld onjuiste rekensom.

At wil je bereiken met dit vage verhaal, dat je ook nog eens niet wenst te concretiseren? Wat moeten wij ermee? Als je zo zeker bent, onderneem dan actie. En als je niet zeker bent, stel dan gewoon eens je vragen aan de bewuste stichting. Wie weet wordt je een hoop wijzer.

Gesloten