LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paasvuren

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door crazyme »

breien schreef: Vuurkorven en houtkachels zijn al vaak genoeg ter sprake gebracht in andere topics.
Houtrook ook.

Mucha

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door gemist »

Mucha schreef:
crazyme schreef:
breien schreef: Vuurkorven en houtkachels zijn al vaak genoeg ter sprake gebracht in andere topics.
Houtrook ook.
Meer dan vaak genoeg.
Nou, afschaffen...

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Vanmorgen vroeg werd ik wakker van een brandlucht!

http://www.lc.nl/friesland/Brandlucht-i ... 51072.html

Kilometers verderop is de geur nog ruikbaar....

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik dacht dat we niet aan Nederlandse tradities mochten rommelen. Of mag dat alleen als we zelf overlast ervaren?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door scontra »

liefdeisdeweg schreef:Vanmorgen vroeg werd ik wakker van een brandlucht!

http://www.lc.nl/friesland/Brandlucht-i ... 51072.html

Kilometers verderop is de geur nog ruikbaar....
Lekker fikkie stoken en dat slechts éénmaal per jaar.
Maak u liever druk om bijv. de ongebreidelde toename van het aantal vakantie-vliegbewegingen die 365 dgn. p.jr. en dat 20 uur per dag ons leefmilieu vervuilen.
Maar dat zult u waarschijnlijk niet gaan doen omdat u mogelijk zelf één van die grootvervuilers bent. :idea:

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Nee, ik vlieg niet. En ben tevens tegen vliegveld in Lelystad. Het verwijzen naar andere bronnen is wel erg gemakkelijk zodat je niets er aan te hoef te doen. Ik weet wel zeker als ik iets van de uitstoot van vliegtuigen zeg dat men dan zegt: Doe wat aan het autoverkeer. Ik kreeg hoofdpijn en benauwd van deze scherpe lucht.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Van die Paashaas krijg ik ook hoofdpijn, afschaffen die hap. :D :D

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Weet iemand ook of er wel schoon hout wordt verbrand op de paasvuren? Want ik las dat daar arsenicum van in de lucht komt. Dat is iets andere koek dan de paashaas.

Inmiddels is het fijnstof in de provincie Groningen door de grens van 100 µg/m3 geschoten. Deze concentratie fijnstof in de lucht kan leiden tot ademhalingsproblemen, verergering van astma en COPD en een toename van luchtwegklachten als piepen en hoesten.

Maar mensen die spotten heb je er natuurlijk ook altijd bij.

RTV Oost meld:

Morgen nog meer overlast

Volgens Bosch kan vooral het noorden van Overijssel hinder ondervinden van de vieze lucht uit Duitsland. "Morgenvroeg kan dat zich herhalen. De wind is niet al te sterk en dat betekent dat het blijft hangen. Als de atmosfeer wordt schoongeveegd verdwijnt dat wel, maar dat kan even duren."

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) geldt een waarschuwing vanaf 70 µg/m3.
Laatst gewijzigd door liefdeisdeweg op 01 apr 2018 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door kuklos »

liefdeisdeweg schreef:Want ik las dat daar arsenicum van in de lucht komt.
Bron?

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

kuklos schreef:
liefdeisdeweg schreef:Want ik las dat daar arsenicum van in de lucht komt.
Bron?

bron: Basisdocument Arseen van het RIVM. Bij hout dat bewerkt is met arseen komt tot 80% vrij in de lucht. Als ik koffie te samen met arsenicum zou gaan drinken dan sterf ik. De vraag is welke gevolgen dat heeft als dat in de lucht verdwijnt.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is inderdaad andere koek. Het is dan ook geen toeval dat paasvuren in krimpgebieden staan. Dat we daar nooit iets over horen of lezen komt door de Illuminati. Of de Bilderberggroep.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door crazyme »

liefdeisdeweg schreef:
kuklos schreef:
liefdeisdeweg schreef:Want ik las dat daar arsenicum van in de lucht komt.
Bron?

bron: Basisdocument Arseen van het RIVM. Bij hout dat bewerkt is met arseen komt tot 80% vrij in de lucht. Als ik koffie te samen met arsenicum zou gaan drinken dan sterf ik. De vraag is welke gevolgen dat heeft als dat in de lucht verdwijnt.
Wanneer ik een boomstam doorslik ga ik ook dood.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door kuklos »

Dus eigenlijk is je vraag of er hout wordt verstookt dat is bewerkt met arseen.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door kuklos »

liefdeisdeweg schreef:Inmiddels is het fijnstof in de provincie Groningen door de grens van 100 µg/m3 geschoten. Deze concentratie fijnstof in de lucht kan leiden tot ademhalingsproblemen, verergering van astma en COPD en een toename van luchtwegklachten als piepen en hoesten.

Maar mensen die spotten heb je er natuurlijk ook altijd bij.

RTV Oost meld:

Morgen nog meer overlast

Volgens Bosch kan vooral het noorden van Overijssel hinder ondervinden van de vieze lucht uit Duitsland. "Morgenvroeg kan dat zich herhalen. De wind is niet al te sterk en dat betekent dat het blijft hangen. Als de atmosfeer wordt schoongeveegd verdwijnt dat wel, maar dat kan even duren."

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) geldt een waarschuwing vanaf 70 µg/m3.
Ik dacht we het over paasvuren hadden en nu stappen we ineens over op luchtvervuiling?

En toen werd het stil.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door scontra »

kuklos schreef:
Ik dacht we het over paasvuren hadden en nu stappen we ineens over op luchtvervuiling?

En toen werd het stil.
Even het Paasvuurtje weer wat opstoken :!:
Ineens !!! Dit topic is na een jaartje stilte weer afgestoft voor hergebruik.
Wat hebben Paasvuren en luchtvervuiling gemeen ? :idea:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door bprosman »

Gisteren was de organisator van "Het grootste paasvuur van NL" op de radio en die was er stellig in dat er GEEN pallets, spaanplaat, autobanden etc in gingen. Alleen takken. Ik denk dat de meesten in de war zijn met de Oudejaarsbradstapels in- en rond Den Haag/Scheveningen.

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Dank voor je berichtje.

En wat vinden we van het feit dat in de paasvuren dieren levend verbrand worden?

Zie https://1037againstanimalcruelty.com/di ... paasvuren/

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door crazyme »

liefdeisdeweg schreef:Dank voor je berichtje.

En wat vinden we van het feit dat in de paasvuren dieren levend verbrand worden?

Zie https://1037againstanimalcruelty.com/di ... paasvuren/
Ik denk dat er meer mieren levend vertrapt worden...

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Paasvuren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Uit je eigen bron blijtk wel dat de Stichting Houtrookvrij geen idee heeft waar ze het over hebben. De paasvuren worden opgebouwd met snoeihout (blijkt ook duidelijk uit de filmpjes), niet met resthout of pallets ofzo.
Stichting Houtrookvrij wil af van de paasvuren, maar een probleem daarbij is dat die zijn opgenomen op de Unesco-lijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed. De stichting berekende vorig jaar dat toen bij het paasvuur in Espelo zo’n 11 ton fijnstof vrijkwam. Dat komt overeen met 67,5 miljoen vrachtwagenkilometers; daarvoor moet een trucker 1700 keer de wereld rond. En daar blijft het niet bij, zegt de stichting. Want bij de verbranding van hout komen nog veel meer schadelijke stoffen vrij, zoals dioxines, PAK’s, benzeen en koolstofmonoxide.

Gesloten