LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Petitie houtrook tekenen

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door tree3 »

http://www.houtrookvrij.nl/petitie-tekenen
Houtrook is slecht voor de gezondheid van elke burger. Het maakt niet uit of je jong of oud bent. Sommige mensen zijn er extra gevoelig voor zoals kinderen en ouderen. De overheid besteedt weinig aandacht aan de gevolgen van houtrook voor de gezondheid. Inmiddels zijn er circa 1 miljoen houtgestookte installaties in woningen Nederland. En er komen er dagelijks een aantal bij. Ook zien we een toename van vuurkorven en buitenhaarden. We kunnen nu vaak ook op mooie dagen niet meer buiten zitten.
Stichting Houtrookvrij vindt dat iedereen recht heeft op schone en gezonde lucht. De overheid moet hier duidelijke regels voor opstellen en deze handhaven.
Dus steun onze actie door de petitie te tekenen.
Alvast hartelijk dank!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door sjohie »

Veel succes met jullie actie, maar sorry, zo'n vage petitie teken ik liever niet. Overigens lijkt me dit qua wet- en regelgeving al aardig duidelijk toch?

En sprekend met enige praktische kennis, het bedrijf waar ik werk voert dagelijks luchtmetingen uit op industriële locaties etc, vraag ik me hardop af of de gewenste handhaving in de petitie praktisch wel te doen is. Wij hangen meetapparatuur een X periode in een schoorsteen, en dan nog zeggen die gegevens iets over het moment, en wat er op dat moment gestookt wordt. Hoe zou een instantie dit moeten handhaven voor zeg een vuurkorf of open haard schoorsteen?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door newmikey »

Vervang dit eens door:

"Water is slecht voor de gezondheid van elke burger. Het maakt niet uit of je jong of oud bent. Sommige mensen zijn er extra gevoelig voor zoals kinderen en ouderen. De overheid besteedt weinig aandacht aan de gevolgen van water voor de gezondheid. Inmiddels zijn er circa 1 miljoen slootjes, meertjes en andere waterwegen bij woningen in Nederland. En er komen er dagelijks een aantal bij. Ook zien we een toename van opblaasbadjes en bubbelbaden. We kunnen nu vaak ook op mooie dagen niet meer buiten zitten.
Stichting Watervrij vindt dat iedereen recht heeft op droge en veilige grond. De overheid moet hier duidelijke regels voor opstellen en deze handhaven."

of

"Stuifmeel is slecht voor de gezondheid van elke burger. Het maakt niet uit of je jong of oud bent. Sommige mensen zijn er extra gevoelig voor zoals kinderen en ouderen. De overheid besteedt weinig aandacht aan de gevolgen van stuifmeel voor de gezondheid. Inmiddels zijn er circa 1 miljoen bloementuintjes bij woningen in Nederland. En er komen er dagelijks een aantal bij. Ook zien we een toename van bloembakken en bloempotten. We kunnen nu vaak ook op mooie dagen niet meer buiten zitten.
Stichting Stuifmeelvrij vindt dat iedereen recht heeft op schone en gezonde lucht. De overheid moet hier duidelijke regels voor opstellen en deze handhaven."

hendrie1963
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 mar 2010 15:03

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door hendrie1963 »

Die teken ik ook niet. Mensen moeten eens stoppen met zeuren. De een heeft last van rook een ander van de barbecue. Weer een ander heeft last van vuurwerk en een ander plastic tasje. De ene zeurt over de zwarte piet. Wat zijn die Nederlanders een stelletje gigantische zeurders. Nergens kunnen ze meer tegen.

Mucha

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik teken ook niet ; het heeft volop de aandacht in de politiek, bij de regering, gemeentes , werkgroepen etc.
Er worden kamervragen gesteld, vergaderingen belegd , columns geschreven etc.
Zoals ik ÷ 20 pagina.s ( ?) terug al schreef : hoe beroerd ook nu , eens komt het goed!
En ondertussen het proberen op te lossen met de overlastplegers , hoe moeilijk ( en subjectief ) ook.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door olaf79 »

hendrie1963 schreef:Die teken ik ook niet. Mensen moeten eens stoppen met zeuren. De een heeft last van rook een ander van de barbecue. Weer een ander heeft last van vuurwerk en een ander plastic tasje. De ene zeurt over de zwarte piet. Wat zijn die Nederlanders een stelletje gigantische zeurders. Nergens kunnen ze meer tegen.
Je kunt het ook omdraaien. Niemand houd nog rekening met elkaar.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door Brahms »

olaf79 schreef:Je kunt het ook omdraaien. Niemand houd nog rekening met elkaar.
Daar zit een grote kern van waarheid in, helaas.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door Moneyman »

olaf79 schreef:
hendrie1963 schreef:Die teken ik ook niet. Mensen moeten eens stoppen met zeuren. De een heeft last van rook een ander van de barbecue. Weer een ander heeft last van vuurwerk en een ander plastic tasje. De ene zeurt over de zwarte piet. Wat zijn die Nederlanders een stelletje gigantische zeurders. Nergens kunnen ze meer tegen.
Je kunt het ook omdraaien. Niemand houd nog rekening met elkaar.
Klopt. Althans, daar lijkt het soms op. Maar dat los je niet op met een overvloed aan betutteling.

Ik teken niet, dus.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door sjoegel »

[Offtopic bijdrage verwijderd]

Maar on topic, ik vind houtgeur lekker ruiken en teken dus niet. Wist je trouwens dat er minder aardgas verstookt hoeft te worden wanneer iedereen hout stookt ?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Getekend hoor. Prima initiatief. In openbare ruimtes mag inmiddels ook niet meer gerookt worden.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door newmikey »

Bob Schurkjens schreef:Getekend hoor. Prima initiatief. In openbare ruimtes mag inmiddels ook niet meer gerookt worden.
Je mag ook géén vuurtjes stoken in openbare ruimtes maar je mag in je eigen huis nog steeds een sigaartje opsteken gelukkig. Rare vergelijking.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door Jablan »

newmikey schreef:Vervang dit eens door:

"Water is slecht voor de gezondheid van elke burger. Het maakt niet uit of je jong of oud bent. Sommige mensen zijn er extra gevoelig voor zoals kinderen en ouderen. De overheid besteedt weinig aandacht aan de gevolgen van water voor de gezondheid. Inmiddels zijn er circa 1 miljoen slootjes, meertjes en andere waterwegen bij woningen in Nederland. En er komen er dagelijks een aantal bij. Ook zien we een toename van opblaasbadjes en bubbelbaden. We kunnen nu vaak ook op mooie dagen niet meer buiten zitten.
Stichting Watervrij vindt dat iedereen recht heeft op droge en veilige grond. De overheid moet hier duidelijke regels voor opstellen en deze handhaven."

of

"Stuifmeel is slecht voor de gezondheid van elke burger. Het maakt niet uit of je jong of oud bent. Sommige mensen zijn er extra gevoelig voor zoals kinderen en ouderen. De overheid besteedt weinig aandacht aan de gevolgen van stuifmeel voor de gezondheid. Inmiddels zijn er circa 1 miljoen bloementuintjes bij woningen in Nederland. En er komen er dagelijks een aantal bij. Ook zien we een toename van bloembakken en bloempotten. We kunnen nu vaak ook op mooie dagen niet meer buiten zitten.
Stichting Stuifmeelvrij vindt dat iedereen recht heeft op schone en gezonde lucht. De overheid moet hier duidelijke regels voor opstellen en deze handhaven."
+1

Vergeleken met andere petities is deze slecht opgezet. Onduidelijk is wie er in het bestuur van deze stichting zitten, hoeveel donateurs men heeft, een postadres ontbreekt en w3at wil men concreet met de opgehaald handtekeningen doen? Bij andere petities loopt er een teller mee hoeveel geldige handtekeningen er zijn gezet. Kortom: meer vragen dan antwoorden.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic bijdragen verwijderd.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik heb de petitie getekend. Een prima initiatief. Als de overheid niet ingrijpt dan is het zaak om druk uit te oefenen middels dit soort initiatieven. Jammer dat zovelen niet open discussiëren maar dit item ridiculiseren, spreken over zaken die nog veel erger zijn of mensen die problemen hebben met houtrook als zeurders wegzetten. Om van betutteling door de overheid nog maar te zwijgen. Blijkbaar ligt het komen aan gewoontes en tradities nogal gevoelig, ook als die gewoontes niet noodzakelijk en slecht voor de gezondheid van anderen zijn. Het zal nog wel een tijd duren maar dat de zaken gaan veranderen staat voor mij als een paal boven water.

rookje
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2016 19:39

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door rookje »

[quote="Klaas Jan". Het zal nog wel een tijd duren maar dat de zaken gaan veranderen staat voor mij als een paal boven water.[/quote]

Alles is aan het veranderen, die paal staat nu al boven water.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door puma73 »

Klaas Jan schreef:Ik heb de petitie getekend. Een prima initiatief. Als de overheid niet ingrijpt dan is het zaak om druk uit te oefenen middels dit soort initiatieven. Jammer dat zovelen niet open discussiëren maar dit item ridiculiseren, spreken over zaken die nog veel erger zijn of mensen die problemen hebben met houtrook als zeurders wegzetten. Om van betutteling door de overheid nog maar te zwijgen. Blijkbaar ligt het komen aan gewoontes en tradities nogal gevoelig, ook als die gewoontes niet noodzakelijk en slecht voor de gezondheid van anderen zijn. Het zal nog wel een tijd duren maar dat de zaken gaan veranderen staat voor mij als een paal boven water.

Er voeren hier diverse mensen de discussie die niet kunnen wachten tot de overheid voor elk klein ding die betutteling doorvoert. Die betutteling mag van hun zover gaan dat je hier niks meer mag doen en dat er op elke hoek een politieagent of BOA staat die elke overtreding met een boete gaat afdoen.
Gaat u de belastingverhogingen ophoesten om op elke hoek een politieagent of een BOA te plaatsen?? Ik verrek dat namelijk.

Mucha

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door gezondheid »

Mucha,

In welke situatie mogen de buren waarop aanspreken? En waarom denk je dat iemand niet durft? De stoker heeft de macht omdat er geen regels zijn. U heeft kennelijk moeite met betere regels. Als iemand keihard muziek draait is dat niet wenselijk. Dan kun je daar gemakkelujk wat van zeggen. Immers daarover zijn regels. En daarnaar kun je verwijzen. Bij slecht stoken zijn geen regels. De stoker is in feite de machthebber. En misschien kun je zelf eens afvragen waarom het voor mensen moeilijk is er wat van te zeggen. In de eerste plaats moet er betere voorluchting komen. Maar omdat je in Nederland anderen in de volle rook mag zetten kun je de stoker misschien daarmee terug pakken zodat de slechte stoker tot inkeer komt. In Nijkerk zit iemand elke dag volop in de rook zelfs met mist.

Als mijn buren een stuk grond inpikken san spreek ik ze daarop aan. Stel je voor dat daar geen regels voor waren. Dan nemen de burenruzies toe en wellicht buurtterreur.

Mucha je zegt de overheid moet het opknappen. Als je,wilt dat buren het onderling opknappen maar de,andere buur weigert? Wat moet hij dan doen? Weet u welke impact flinke rook op iemand kan hebben?

Zo kan.iemand met lage bebouwing de rookpijp laten uitkomen op slaapkamerraam. Van een tuin haard. Maar misschien vind Mucha het heerlijk om te slapen in een slaapkamer vol met rook.

We hebben veel vrijheden in Nederland en Puma73 vind kennelijk dat die vrijheid de ander zijn vrijheid ingeperkt wordt. In Nederland zijn er tal van vrijheden die je kunt doen.

Mucha

Re: Petitie houtrook tekenen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Gesloten