LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stichting kinderen Nederland

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
dabronsg
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2009 16:28

Stichting kinderen Nederland

Ongelezen bericht door dabronsg »

vanavond stond een dame van middelbare leeftijd bij mij voor de deur in Zoetermeer. Ze gaf aan voor de stichting kinderen Nederland ansichtkaarten en kalenders te verkopen. De stichting zegt chronisch zieke kinderen een leuke dag te bezorgen. De website van de stichting is www.stichtingkinderennederland.nl

Na een paar minuten bekroop mij het gevoel dat het niet helemaal pluis was. Ik heb de website van de stichting opgezocht. Volgens de website is de stichting gevestigd op Weena-Zuid 130 in Rotterdam. Volgens Google streetview is dat een mooi kantorengebouw waarin verschillende bedrijven gevestigd zijn. Dat leek mij een beetje dure huisvesting voor een goed doel.

Ik heb dus het KVK nummer bij de kamer van koophandel ingevoerd. Deze gaf een ander adres terug, namelijk Rijnvoorde 36 in Rotterdam. Dat is ook hoogbouw, maar dan een portiekflat.

Op hetzelfde adres is ook het bedrijf Face 2 Face Sales ingeschreven. Dit is een Colportage Eenmanszaak.

De ansichtkaarten die mij verkocht zijn komen waarschijnlijk uit een supermarkt of iets dergelijks. Het zijn standaard verjaardagskaarten die je overal voor een habbekrats kan kopen.

De Stichting kinderen Nederland is geen geregistreerd goed doel. Ik vermoed dat deze stichting dezelfde werkwijze heeft als de oude stichting droomwens. deze verkocht ook ansichtkaarten uit een bouwmarkt.

Mij lijkt het namelijk geen zuivere koffie. Ik heb een melding bij de politie gedaan en ook deze vond het op zijn minst verdacht.

Zijn er mensen die bekend zijn met het werk van deze stichting?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Stichting kinderen Nederland

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bonafide goede doelen verkopen geen kaarten en kalenders. U bent er ingestonken. En dat was precies de bedoeling.

De volgende keer komen ze getraumatiseerde zeehonden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Stichting kinderen Nederland

Ongelezen bericht door berndv »

20 jaar geleden was er ook een soortgelijk bedrijf actief, deze had als standplaats Hengelo (OV). Ik heb hier toen als 16-jarige een leuk zakcentje bijverdiend. Internet was toen nog niet zo sterk en niet iedere organisatie had een website, dus er was ook weinig controle op. En als 16-jarige vind je de uitleg over een goed doel prima, maar telt voornamelijk datgene wat je er zelf aan overhoudt.

Nu terugkijkend denk ik ook zeker wel dat dit geen zuivere koffie was. Loonbelastingen werden (voor zover ik weet) niet afgedragen. De werkwijze was vrij simpel. Je moest je om een afgesproken tijd (ik meen een uur of 2 's middags) melden achter het station in Hengelo, daar stond een busje klaar en deze werd volgestouwd met studenten, deze werden naar een willekeurige plaats in Nederland gereden en op de kaart werd voor een ieder een wijk aangegeven waar deze mocht lopen. Iedereen kreeg 30 setjes kaarten mee, en deze werden verkocht voor 9,95 gulden per set. Naderhand, als je weer opgepikt was, leverde je de niet verkochte kaarten in bij de chauffeur en voor ieder verkocht setje droeg je 6,50 gulden af, en 3,45 gulden was voor je zelf. Als je dus 30 setjes verkocht had, had je even 103,50 verdiend. Voor een uurtje of 6 werk voor een 16-jarige een zeer goed loon. De volgende zomer toch maar een ander vakantiebaantje gezocht. Het bedrijf bestond nog wel, maar opereerde onder een andere naam, vreemd genoeg.

Leuke gebeurtenis was een jaartje of 8 geleden toen ik op een bruiloft van een vriend was, toen liep daar opeens de eigenaar van dat bedrijf waar ik toen voor werkte. Heb hem nog wel even aangesproken en wilde wat herinneringen ophalen van toen, vreemd genoeg heeft die mij de rest van de dag en avond ontweken.

Gesloten