LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stichting Wereld Dorpen is weer terug.

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
MBobbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2018 19:29

Stichting Wereld Dorpen is weer terug.

Ongelezen bericht door MBobbie »

Hallo allemaal.

Bij mijn grootmoeder is vandaag weer voor de zoveelste maal een dikke envelop met de gouden drieeenheid van zielig verhaal, lelijke briefkaarten (volgens de brief getekend door de zuster die daar voor hun werkt maar wel met nederlandse productcode en netjes gedrukt met ook aan de binnenkant bedrukking met wat alleen maar te beschrijven valt als abstracte bloemen) en acceptgiro door de brievenbus gevallen. Hierin werd gevraagd om een bedrag, zo veel als je kon missen (zo lang het maar meer dan 15€ is), via de accepgiro kon opsturen zodat ze konden doorgaan met het opbouwen van speciale kinderdorpen in het zuiden van Mexico.

Hierbij lag de aandacht voor het o zo zielige meisje 'Blanca' die al sinds haar zesde aan het werk is om haar oom te helpen die ook nog zeven andere kinderen heeft. Hierbij werd ook een foto geleverd van desbetreffend kindje (zie bijlage). Hand in hand met een non. Die alleen in dienst kan zijn van de kerk. En dus niet voor een amsterdamse organisatie. Beetje vreemd. Toen na een minimaal beetje omgekeerd googelen (kortom: uploaden en het eerste resultaat van de lijst met gerelateerde afbeeldingen) er achter gekomen dat het ging om een katholieke non in de filipijnen die in dienst van de kerk kinderen les geeft. Dus helemaal niks 'Blanca' in het zuiden van mexico maar gewoon een willekeurige google afbeelding van een willekeurig meisje.

Mijn voornaamste vraag hierover is of dit niet gewoon oplichting is? Met behulp van een leugen mensen vragen om geld te sturen en vervolgens dat geld voor weet niet wat te gebruiken. Het is niet aangemeld bij het CBF en kwam alleen hier op radar op verhalen uit maar dat was een tijd terug in 2004. Wat kan hier tegen gedaan worden?

Met vriendelijke groet,

Matthijs
Bijlagen
Sisters2.jpg
Dit was de desbetreffende foto die bijgevoegd was bij de brief. Was van een katholieke blog over hulp geleverd door de katholieke kerk.
(115.71 KiB) 1493 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Stichting Wereld Dorpen is weer terug.

Ongelezen bericht door rvjapio »

Dat u dat hele verhaal toch nog hebt gelezen... of het oplichting is of niet, ik leg deze bundels altijd snel bij het oud papier.

nora86
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mar 2018 06:25

Re: Stichting Wereld Dorpen is weer terug.

Ongelezen bericht door nora86 »

Ik ben niet bekend met deze organisatie maar je kunt kijken of een organisatie een ANBI status heeft of CBF keurmerk heeft als je twijfelt over een organisatie.

Gesloten