LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
tantekoe
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2018 16:52

Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door tantekoe »

Ik had persoonlijk nog nooit van dit fonds gehoord (ging er al vanuit dat 't het KWF was), maar ze sturen post op naam (hoe komen ze aan mij) en vragen euro munten te plakken en dan de antwoord kaart terug te sturen. Hoe zuiver is dit fonds ??

A3o
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mei 2009 16:28

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door A3o »

NIET het KWF. Dit is een van oorsprong amerikaans bedrijf voornamelijk gericht op zoveel mogelijk geld binnenharken.
Over het algemeen geld bij goede doelen:
- Bij twijfel geen geld geven.
- Google even op naam en plaats of naam en rekeningnummer
- Kijk bij de belastingdienst of ze een AnBI-status hebben (Naam en plaats)

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Indien het ongewenste reclame op naam is, kun je ook de envelop retour afzender sturen. Doe ik ook met ongewenste reclame op naam.
Indien je het niet vertrouwt, geen geld aangeven. Wat je eventueel zou kunnen doen is kijken, of deze instantie staat vermeldt bij de keurmerk voor Goede Doelen.

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door Spacestar »

Ook hier ontvangen (met mijn volledige naam, hoe komen ze daar aan!?), 10 seconden later oud papier....

sake1987

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door sake1987 »

Daar heb ik een hele mooie papier / karton container voor :D ook nog goed voor rec
Laatst gewijzigd door sake1987 op 01 aug 2018 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

anmarut
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2016 11:48

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door anmarut »

Ik heb drie euro opgeplakt en teruggestuurd. Iets wat ik eigenlijk nooit doe, maar ik vond het wel een leuk idee. Ik denk dat ik een beetje dom ben geweest. Ik heb gewoon aangenomen dat dit het Nederlandse kankerfonds was.

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door Spacestar »

@anmarut
U bent niet een beetje dom, maak u dat niet zelf wijs, u hebt gewoon een goed hart.
Jammer alleen dat het niet op de 'juiste' plek komt.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Het is niet voor niets dat ze om muntgeld vragen.
Het is zo onmogelijk om te controleren hoeveel geld er wordt binnengehaald.
Per giro of bank is die controle wel mogelijk.

Middelbosch
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 apr 2018 14:44

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door Middelbosch »

Onlangs is bij mij darmkanker geconstateerd. Vandaag ontving van de stichting Wereldkankeronderzoek Fonds het verzoek om 3 euro munten te doneren. De kaart was aan mij persoonlijk gericht. Het was voor mij zeer confronterend om via een fonds, welke geen keurmerk meer heeft, een verzoek om mee te betalen aan darmkankeronderzoek te ontvangen. Ik vraag mij af hoe ze aan mijn gegevens zijn gekomen.

n.mensink
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2020 11:54

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door n.mensink »

Ook ik heb ongevraagd post van WKOF gekregen met een vragenlijst en verzoek om geldelijke steun. Ook ik vraag me af hoe ze aan mijn adres zijn gekomen, vooral omdat ikzelf afgelopen week wat informatie over kanker heb gegoogeld! Dat is zo toevallig dat ik me afvraag of ze op die manier aan mijn gegevens zijn gekomen.... dat lijkt mij heel erg tegen alle AVG-regels.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In de oud papierbak ermee.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het KWF besteed veel geld aan het (steunen van) onderzoek en is heel duidelijk over welke onderzoeken zij steunt, zie hun website. Type kanker, onderzoeker, ziekenhuis, het staat er allemaal
Het WKOF/WCRF geeft ook aan onderzoek te steunen, maar blijft vaag over wat en waar precies, zie hier.
Als ik de gegeven informatie vergelijk, vind ik het niet moeilijk een conclusie te trekken.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het WKOF kan natuurlijk niet in de schaduw staan van het KWF. En hun praktijken zijn ook ongewenst.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door mahadma »

Dit soort bedelbrieven stuur ik met 1 kilo (of meer) oude kranten retour afzender.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het heeft ook geen CBF erkenning. Het WKOF noemt zich expert op het gebief van leefstijl, voeding en kanker. Doelstellingen zijn:
KWOF schreef:● Onderzoek: kanker beter
begrijpen
● Gezondheidsvoorlichting: be-
wustzijn over gezonde leefstijl
● Beleidsbeïnvloeding:
gezonde keuzes makkelijker
maken
Dat onderzoek heeft na tien jaar geleid tot een mooi rapport, dat is samen te vatten als de schijf van vijf en voldoende bewegen. De andere twee doelstellingen kun je samenvatten als communicatie en pr.

Het KWOF is volgens mij nauwelijks meer dan een bureau dat kleurige folders maakt. Als iemand dat wil steunen, dan mag dat natuurlijk, maar ik vind het zonde van het geld.

Vergelijk dat met de zeshonderd gerichte onderzoeken naar oorzaken en behandeling van tientallen verschillende soorten kanker, die ondersteund worden door het KWF.

Het KWF gaf volgens het CBF in 2018 ruim 137 miljoen uit aan het "maatschappelijk doel" (onderzoek).
Het WKOF gaf volgens het eigen jaarverslag in 2018 bijna 70% van de baten (8,8 miljoen), ofwel ruim 6 miljoen uit aan de (vage) doelstellingen.

Als iemand gedegen onderzoek naar kanker en de behandeling daarvan wil ondersteunen, dan is het KWF een veel, veel betere keus.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Hoe ze aan gegevens komen? Die kopen ze gewoon op. Iedereen vult online te pas en onpas zijn gegevens in. Deze worden daarna doorverkocht aan iedere partij die data wil opkopen voor dit soort mail/brieven.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door Erthanax »

@Kees2850: Anbi status is niet zo bijzonder. WKOF laat zich niet controleren door het CBF, dat zegt genoeg.

Hun doelstellingen geven ze zelf aan: onderzoek, voorlichting, beleidsbeïnvloeding, op het gebied van "leefstijl, voeding en kanker." Dat mag u preventie noemen, ik noem het vaag. Na tien jaar onderzoek een rapport met dieetadvies, ik vind het mager. Website, jaarverslag... heel veel mooie woorden, maar bitter, bitterweinig concrete informatie.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door Erthanax »

ANBI-status iets anders dan CBF-erkenning, dat weet u toch ook wel?
Veel belangrijker dan het ontbreken van de CBF-erkenning bij het WKOF vind ik het ontbreken van concrete informatie op hun eigen website en de vaagheid van het jaarverslag. Niets dan holle woorden.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoe het zit met ANBI en CBF weet ik drommels goed. Er is werkelijk niets misleidends aan wat ik geschreven heb.
Dat u dat suggereert vind ik stuitend.

Dat u zich op het CBF blijft richten verrast me. (Overigens heb ik dat hele CBF niet eens ingebracht in de discussie, al vind ik het wel een onderteunend argument.)

Vanaf mijn eerste reactie heb ik gewezen op de vage informatie op de website van het WKOF. Heel veel woorden en stockfoto's (!), verder niets. Eén onderzoek in tien jaar tijd en verder "voorlichting" en "beleidsbeïnvloeding" op het gebied van "voeding, leefstijl en kanker." Verder dan vage kletspraat komen ze niet.

Dat punt heb ik een en andermaal herhaald, maar daar reageert u niet op. Welke concrete informatie vindt u dan wél op hun website?

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds stuurt mij post

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dezelfde adviezen kunt u krijgen van een diëtiste, maar om die nu een goed doel te noemen?

Gesloten