LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
alfatrion
Berichten: 21904
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als TS die informatie aanvult dan kan de verkoper aan diens verplichting om te leveren voldoen.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door gemist »

En hoe ga jij dat bijvoorbeeld doen?
Ik ken de processen tot in detail, en moet nu al lachen om je antwoord.
Het zou service zijn om de schoenen reretour te zenden met huisnummer, echter is daar in de huidige geautomatiseerde verzendprocessen geen ruimte voor. Handmatig, zou kunnen. Maar... de verzending en retourontvangst zijn op verschillende locaties, bij verschillende bedrijven. 1persoon bij de CSC heeft er een halve dag voor nodig om eea te kunnen regelen. De CSC is outsourct, 0,5 FTE wordt dus niet betaald. Economisch belang gaat voor klanttevredenheid. En dus...wacht ik op je antwoord

Mucha

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Laatst gewijzigd door Radar op 09 okt 2016 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende tekst verwijderd

alfatrion
Berichten: 21904
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door alfatrion »

gemist schreef:En hoe ga jij dat bijvoorbeeld doen?
Ik zou niet weten waarom ik het probleem van het bedrijf zou moeten oplossen. Ik kan je dit vertellen: als dit bedrijf gedagvaard zou worden dan veranderd de houding van het bedrijf en is het opeens wel mogelijk. Het bedrijf gaat het oordeel van de rechter niet afwachten.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door gemist »

Het bedrijf heeft geen fout gemaakt en zich keurig aan de wet gehouden. Let daarbij op dat het hier niét om een Nederlands bedrijf gaat.
Natuurlijk had het mooier kunnen aflopen, echter zal zelfs een rechter geen onregelmatigheden kunnen constateren. En daarmee zou de eiser in het ongelijk worden gesteld.
Wel leuk geprobeerd, Alfatrion, maar deze win je een keertje niet.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:
gemist schreef:En hoe ga jij dat bijvoorbeeld doen?
Ik zou niet weten waarom ik het probleem van het bedrijf zou moeten oplossen. Ik kan je dit vertellen: als dit bedrijf gedagvaard zou worden dan veranderd de houding van het bedrijf en is het opeens wel mogelijk. Het bedrijf gaat het oordeel van de rechter niet afwachten.
sue them :mrgreen:

Mucha

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

alfatrion
Berichten: 21904
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door alfatrion »

gemist schreef:Het bedrijf heeft geen fout gemaakt en zich keurig aan de wet gehouden. Let daarbij op dat het hier niét om een Nederlands bedrijf gaat.
Natuurlijk had het mooier kunnen aflopen, echter zal zelfs een rechter geen onregelmatigheden kunnen constateren. En daarmee zou de eiser in het ongelijk worden gesteld.
Wel leuk geprobeerd, Alfatrion, maar deze win je een keertje niet.
De rechter zou de koper gelijk geven, omdat de koper zijn vordering kan onderbouwen met het standpunt dat er een koopovereenkomst is en dat het bedrijf op grond van de wet verplicht is om te leveren (art. 6:27 BW e.v. en art. 7:9 BW e.v.). Jouw stelling dat het bedrijf zou winnen is op niets anders gebaseerd dan "omdat ik het vind". Je kunt ten slotte niet wijzen op een artikel dat het bedrijf zogenaamd gelijk zou geven. Ik bedrijven in de rechtzaal met genoeg onzin argumenten horen aankomen om te weten dat ze het daar niet mee gaan redden.
Mucha schreef:
Alfa schreef:
Mucha schreef:Wat heeft TS hieraan ? Dit is droog theoretisch geneuzel waar alleen de huiskamerjuristen plezier aan beleven.
Wat heeft TS er aan als ze onjuist wordt geïnformeerd over diens juridische positie?
En wat verwacht je nu nog dan ?
Antwoord op de vraag. Wat heeft TS er aan als ze onjuist wordt geïnformeerd over diens juridische positie?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Er is helemaal geen verschil of TS nu haar adres is vergeten, of de schoenmaat die ze heeft , of het aantal paar wat ze wil of de kleur van de schoenen. Er kan geen levering door de verkopenden partij plaatsvinden omdat de levering hiervoor onvoldoende is bepaald.

Conform 6:277 BW is er dan geen koopovereenkomst tot stand gekomen.

Natuurlijk kunnen al deze gegevens later worden verschaft, maar de overeenkomst komt pas tot stand als de essentiele gegevens compleet en geaccepteerd zijn, en geen minuut eerder.

En zonder overeenkomst is er onverschuldigd betaald en zal de webshop het geld moeten terugstorten maar heeft verder geen enkele verplichting richting TS.

NB. en bewijs proberen te halen uit een wetsartikel wat hier niet van toepassing is (6:141 BW), komt inderdaad wel heel erg uit het ongerijmde, en heeft daarmee ook geen enkele overtuigingskracht.

Moneyman
Berichten: 30038
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nogmaals, adresgegevens zijn geen kernbeding, en daarmee gaat je betoog niet op. Maar ik heb niet de indruk dat we het eens gaan worden, dus ik laat het er op dit punt bij. Agree to disagree :wink:

mh73

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door mh73 »

Moneyman schreef:Nogmaals, adresgegevens zijn geen kernbeding
Bij koop op afstand is een juist leveradres toch wel een vereiste. Indien geen juist leveradres, kan niet geleverd worden.

Zoals jullie het stellen, zou je een bestelling kunnen plaatsen bij een webshop, zonder je adres door te geven of met het doorgeven van een totaal verkeerd adres. Want het gaat alleen om wat je koopt, hoeveel en tegen welke prijs.
Dat eerste lukt uiteraard niet, want de adresgegevens behoren tot de velden die je verplicht bent om in te vullen. Maar het lijkt me, dat als je verplicht bent deze gegevens in te vullen, dat ze deel uitmaken van de overeenkomst. De overeenkomst is dus in mijn ogen niet alleen dat je afgesproken hebt om bepaalde producten geleverd te krijgen, maar dat je ze geleverd krijgt op een bepaald adres. Indien het adres niet juist is, kan de verkoper de overeenkomst redelijkerwijze niet nakomen.

In de algemene voorwaarden van Adidas staat dit:

2.3 Vereisten om een overeenkomst met adidas af te sluiten

U moet 16 jaar of ouder zijn om producten via onze Website te kopen.
U kunt uitsluitend als consument producten op onze Website bestellen, dus niet als wederverkoper.
U garandeert dat de door u aan adidas verstrekte gegevens in het verzoek of de bestelling juist en volledig zijn.

Moneyman
Berichten: 30038
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt gelijk als je zegt dat de adresgegevens onderdeel uitmaken van de totale overeenkomst. Maar dat maakt niet dat zonder juist adres de volledige koopovereenkomst ongeldig is. Daarvoor is vereist dst een kernbeding ontbreekt.

mh73

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door mh73 »

Maar de algemene voorwaarden zijn er juist om zaken die niet tot de kernovereenkomst behoren te regelen. Als de algemene voorwaarden niet onredelijk bezwarend zijn - en dat lijkt mij niet: een verkoper mag verwachten dat een koper in staat is om het juiste adres door te geven - is de zaak duidelijk: koper heeft niet aan de voorwaarden voldaan en er is dus geen geldige overeenkomst afgesloten.

Moneyman
Berichten: 30038
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door Moneyman »

mh73 schreef:Maar de algemene voorwaarden zijn er juist om zaken die niet tot de kernovereenkomst behoren te regelen. Als de algemene voorwaarden niet onredelijk bezwarend zijn - en dat lijkt mij niet: een verkoper mag verwachten dat een koper in staat is om het juiste adres door te geven - is de zaak duidelijk: koper heeft niet aan de voorwaarden voldaan en er is dus geen geldige overeenkomst afgesloten.
Klopt helemaal, behalve je laatste conclusie. Evident is dat de koper niet aan alle voorwaarden heeft voldaan. Daarom was mijn standpunt ook dat de nieuwe verzendkosten voor diens rekening horen te komen. Maar dat er dus geen overeenkomst tot stand is gekomen, is een aanname die niet correct is.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Moneyman schreef:Je hebt gelijk als je zegt dat de adresgegevens onderdeel uitmaken van de totale overeenkomst. Maar dat maakt niet dat zonder juist adres de volledige koopovereenkomst ongeldig is. Daarvoor is vereist dst een kernbeding ontbreekt.
Als het geen kernbeding zou zijn , zou het niet apart ter sprake komen bij de bestelling , maar in de algemene voorwaarden van de webshop kunnen worden opgenomen. Dit is zeker niet het geval.

Tevens geldt dat zonder adresgegevens een levering onmogelijk is dus de overeenkomst niet bepaald is.

En volia, de twee zaken benoemd die maken dat adresgegevens bij een webshop een kernbeding zijn, en dat zonder deze gegevens er geen overeenkomst is.

Wat is overigens de argumentatie om te stellen dat het geen kernbeding is ??
Ik heb van niemand in dit topic nog iets anders gehoord, dan dat het zo is omdat ik vind dat het zo is.

Mucha

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

alfatrion
Berichten: 21904
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:Evident is dat de koper niet aan alle voorwaarden heeft voldaan. Daarom was mijn standpunt ook dat de nieuwe verzendkosten voor diens rekening horen te komen.
Aan welke wetsartikels denk je voordat ik toe kan komen aan art. 6:101 BW?
mh73 schreef:Maar het lijkt me, dat als je verplicht bent deze gegevens in te vullen, dat ze deel uitmaken van de overeenkomst.
Deze gegevens maken wel onderdeel uit van de overeenkomst, maar niet van de essentialia.
mh73 schreef:De overeenkomst is dus in mijn ogen niet alleen dat je afgesproken hebt om bepaalde producten geleverd te krijgen, maar dat je ze geleverd krijgt op een bepaald adres. Indien het adres niet juist is, kan de verkoper de overeenkomst redelijkerwijze niet nakomen.
De verkoper heeft aan zijn leveringsverplichting voldaan op het moment dat het product op het onjuist doorgegeven adres is afgeleverd. Hier is het product niet geleverd maar terug gekomen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 09 okt 2016 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Pakket besteld, vergeten huisnummer te vermelden

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

alfatrion schreef:De verkoper heeft aan zijn leveringsverplichting voldaan op het moment dat het product op het onjuist doorgegeven adres is afgeleverd. Hier is het product niet geleverd maar terug gekomen.
Je begrijpt het nog steeds niet. Er is geen adres ingegeven ,dus er kan uberhaupt niet worden uitgeleverd

Gesloten