LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
mstalpers
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 sep 2012 13:12

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door mstalpers »

Je kunt in China een product online bestellen voor slechts 70ct inclusief wereldwijde pakketzending. Als je hier over nadenkt dan weet je dat ergens iets niet helemaal eerlijk is.
De "chinees" heeft namelijk nog steeds winst met de 70ct anders zou deze het niet kunnen verkopen.

De pakketten worden in de regio van Hong Kong verzonden. Deze speciale transportwijze heeft een vrije handel (als ik het mis het moet je het zeggen). Post bedrijven moeten verplicht post aannemen en bezorgen vanuit het buitenland met de daar geldende tarieven/vergoedingen. In Nederland betaal je voor een pakket naar China (€ 36 tarief 2016). Je kun nu dus ook bedenken dat PostNL flink veel kosten maakt voor jou goedkope china pakket. Met andere woorden een Nederland post bedrijf werkt voor Chinese tarieven (of nog lager).

Dus ja ik snap dat PostNL kosten wilt besparen. Een van de manieren is om de klant het pakket te laten afhalen op een lokaal afhaalpunt.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door grun »

mstalpers schreef:Dus ja ik snap dat PostNL kosten wilt besparen. Een van de manieren is om de klant het pakket te laten afhalen op een lokaal afhaalpunt.
Het hangt er ook vanaf waar de ontvanger woont en of de bezorger een PostNL medewerker of contractor is. Zelf woon ik in Groningen en geloof het of niet, maar alle pakketjes uit China worden hier tot op de dag van vandaag netjes aan de deur bezorgd. Daarvoor lopen ze ook nog 4 trappen op. Hoe dat financieel uit kan, snap ik ook niet maar ben er wel blij mee zolang het duurt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door GJvdZ »

llinde schreef:
arie66 schreef: Zelfs als ik een lege envelop aangetekend verstuur mag ik toch gewoon klagen als deze niet aan komt?
Aangetekend versturen heeft sowieso geen bezorggarantie.... Slecht voorbeeld dus.

rbwrdr
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:58

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door rbwrdr »

Hier een zakelijke aangetekende zending (enveloppe met wat documenten en USB sticks) vanuit Hong Kong die - naar nu blijkt - nooit bezorgd is maar direct naar de lokale boekhandel is gestuurd.

Hiervan is geen notificatie ontvangen. De verzender heeft gewoon op het postkantoor in Hong Kong de enveloppe aangeboden als aangetekende internationale priority post naar Nederland. Daar is meer dan HKD 200 voor betaald (ca 25 euro). Het gaat dus echt niet om "gratis" post oid zoals in dit topic veelal wordt genoemd.

Toen we drie weken na verzending gingen uitzoeken wat er mee gebeurd was kwam ik er via de PostNL site internationalparceltracking.com achter dat het pakket twee weken en een dag bij die lokale boekhandel had gelegen en net retour was gezonden naar Hong Kong.

Zonder verdere notificatie dus. Telefonisch contact opgenomen met PostNL. Daar werd mij verteld dat het niet meer mogelijk is om aangetekende post uit Hong Kong gewoon normaal aan de deur te ontvangen - alle post gaat direct naar de lokale boekhandel toe. Hiervan zou een notificatie verstuurd moeten zijn, maar goed - die is dus niet aangekomen. Dat schijnt wel vaker te gebeuren. En daarmee is voor PostNL de kous af.

Mij bevreemd het toch wat. Hoop gedoe door onbetrouwbare afwikkeling van inbound internationale post, iets dat tot voor kort gewoon altijd 100% betrouwbaar was. Aangetekende post kwam altijd netjes aan en werd binnen de postorganisatie ook apart gesorteerd en behandeld. Ik kan me nog herinneren dat er vroeger binnen de sorteercentra glazen kooien waren voor de aangetekende post en dat hier niet zomaar iedereen binnen mocht.

Een korte blik in de Postwet leert dat PostNL verplicht is om de afspraken die binnen de UPA (post samenwerking binnen de UN) gemaakt zijn na te leven. En uitgangspunt daarvan is dat internationale post dezelfde behandeling krijgt als nationale post. Dat lijkt hier zo niet meer het geval te zijn.

aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door aaten »

Ik heb exact dezelfde ervaring: Zending vanuit china maar verzonden via hongkong post dus niet chinapost maar wel op een afhaallocatie neergelegd zonder dat er een bericht mijn kant op is gekomen dat het pakket af te halen was.

Mijns inziens: Aangetekende zending vanuit china zal dus door de post met hun nieuwe regel ervoor zorgen dat het afhaalbewijs ook aangetekend verzonden dient te worden en niet per reguliere post, ongeacht de kosten die postnl hiervoor maakt. Het maakt namelijk niet uit of de leverancier er bij chinapost/hongkongpost 1 yuan of 10000 yuan voor betaald heeft, de wet schrijft voor dat postnl een buitenlandse zending gewoon heeft af te leveren conform de voorwaarden die gesteld zijn aan de zending (aangetekend dus).
De postwet schrijft verder voor dat een zending aan de geadresseerde geleverd moet worden dus daar gaat postnl natuurlijk de mist al in, ze veranderen namelijk namelijk iets aan de zending waartoe ze niet gemachtigd zijn, dat is namelijk iets wat alleen de verzender mag beslissen daar die juridisch verantwoordelijk blijft voor de zending totdat deze correct afgeleverd is.

In mijn geval is het pakket op kosten van postnl weer teruggestuurd naar hongkong, kwijtgeraakt waarbij postnl nu voor de schade opdraait, immers is postnl nu de verzender van het pakket geworden door het terug te sturen en daarmee juridisch verantwoordelijk.
Nee dit is inderdaad veel voordeliger voor postnl, kosten maken om het pakket op te slaan, terug te sturen naar hongkong, weer een nieuw pakket ontvangen, weer op te slaan en alle vervoer en registratiestappen tussentijds waar ze volgens vele posters hier verlies op draaien (bezorg het dan in één keer goed, dan maak je minder verlies) en vervolgens een claim van de verzender hebben omdat ze een aangetekend pakketje zijn kwijtgeraakt.

stofzuigertje

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik kreeg afgelopen week terwijl ik thuis was 58 kaartjes!

Ja, er lagen 58 pakjes in de winkel en die zijn hier niet blij mee.
Wel is hun vergoeding, mogen ze niet bekend maken, wel hoger dan de kosten van China Post & Post NL.
Er moet dus flink geld bij en de kaartjes kosten ook geld.

Mijn Ex bedrijf, nu verkocht is van 7.30 tot 19.00 uur open en dat 6 dagen per week.
Maar de winkel, ja dat postagent schap zit met enorme stapel zowel brievenbus als pakjes en veel zoekwerk en sjouwen.
Omdat een medewerker daar enkele huizen verder woonde, hij mag nu in het per fiets illegaal zonder kaartje bij mijn bezorgen.....

Het is een nieuwe regel en de winkel heeft daarom meer omzet dus inkomsten maar helaas, nauwelijks ruimte als er een groot gebruiker die in 1 week 58 pakjes kreeg... en dan de rest van flinke wijk er nog bij!
Veel werk maar zij rekende hier ook niet op.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb het internet al eens uitgekamd om te ontdekken welke vergoedingen de PostNL servicepunten krijgen per verzonden of ontvangen zending. Maar helaas is dit een goed bewaard geheim. Weet iemand meer?

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Afgelopen week diverse zendingen uit Chinaland ontvangen. Een enkele was te groot voor de brievenbus en kon ik bij supermarkt in de buurt ophalen.
En daar zag ik heel wat zendingen uit Chinaland liggen te wachten :)

rijkjan
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2018 19:50

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door rijkjan »

Bob Schurkjens schreef:Heb het internet al eens uitgekamd om te ontdekken welke vergoedingen de PostNL servicepunten krijgen per verzonden of ontvangen zending. Maar helaas is dit een goed bewaard geheim. Weet iemand meer?
Voorzover ik weet krijgen ze er niks voor betaald.. net als versturen naar antwoordnummers..
Ik vind het ook geen stijl dat ze de pakketjes niet meer gewoon bezorgen..

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

rijkjan schreef:
Bob Schurkjens schreef:Heb het internet al eens uitgekamd om te ontdekken welke vergoedingen de PostNL servicepunten krijgen per verzonden of ontvangen zending. Maar helaas is dit een goed bewaard geheim. Weet iemand meer?
Voorzover ik weet krijgen ze er niks voor betaald.. net als versturen naar antwoordnummers..
Ik vind het ook geen stijl dat ze de pakketjes niet meer gewoon bezorgen..
1. U reageert op een oud topic, beetje mosterd na de maaltijd.
2. PostNL bezorgd wel gewoon aan huis. In een aantal gevallen wordt het naar een afhaalpunt gebracht. Dit heeft er mee te maken als er vanuit buiten Europa voor getekend moet worden. Dit kan alleen aan de balie.

3SRETA: Dit is een aangetekend pakket. Deze wordt echter niet thuis aangeboden, maar gaat direct naar de afhaallocatie. Het afhaalbericht wordt ook niet door de pakketbezorger in de brievenbus gedaan maar wordt door PostNL zelf verstuurd. De volgende pakketjes krijgen deze code:
Alle aangetekende pakketjes uit Azië die met een Aziatische vervoerder verzonden worden (bijvoorbeeld China Post of Singapore Post). De buitenlandse barcode begint met een R en eindigt met de landcode van de vervoerder (bijvoorbeeld RN123456789SG);
3SRGAT: Ook dit is tegenwoordig een aangetekend pakket. Net als de 3SRIMU/3SRIMV wordt deze één keer aangeboden, en NIET bij de buren. Indien de bezorgpoging mislukt, gaat dit pakket naar de afhaallocatie. Het is NIET mogelijk de bezorging te wijzigen. De volgende pakketjes krijgen deze code:
Alle aangetekende pakketjes uit Azië die verzonden worden met TNT/PostNL. De 'buitenlandse' barcode begint met een R en eindigt met NL (bijvoorbeeld RN123456789NL).
3SEBEL: Dit betreft een standaardpakket (zie 3SIMU).

atlas1302

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Wat is er mis mee om gewoon een pakketje af te halen bij een afhaalpunt, u gaat toch ook boodschappen doen ...ook heel vervelend maar dan even langs het afhaalpunt en alles is weer gedaan. U heeft zekerheid dat het pakket wordt afgeleverd, en mislukt die actie dan dient u een refund in...kopersbescherming.

Als er op de bezorgtijden gewoon iemand thuis is dan is het nog niet zo logisch, maar we werken toch als het goed is :) Hier krijg je een SMS bericht, uw pakketje ligt klaar, OK kom er aan.

mercedes180
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2018 18:08

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door mercedes180 »

Post NL bezorgen de pakketjes volgens track en trace niet op tijd.voorbeeld vandaag zou een pakketje volgens track en trace 29 mei tussen 16.00-17.30 krijgen.
Kijk 17.00 via mijn pc op de website wordt het nu 30 mei tussen 15.00-17.30 bezorgt.
Dit is niet de eerste of tweede keer,dit gebeurt geregelt.
HIerbij stuur ik deze klacht in en hoop dat er veel meer mensen met dit probleem zitten.
Je betaald genoeg voor verzending en dan wordt het ook nog niet op tijd geleverd.ERG,SCHANDALIG.SCHOFTEN zijn het.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door newmikey »

mercedes180 schreef: HIerbij stuur ik deze klacht in en hoop dat er veel meer mensen met dit probleem zitten.
A) dit is géén klachtensite en
B) waarom zou u hopen dat er veel meer mensen met dit probleem zitten? Gedeelde smart is halve smart?

Vreemd bericht en hier kan niemand u helpen...

MaaikeM
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:07

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door MaaikeM »

Als het geschatte levermoment van een pakket naar een dag later verschuift, komt dat ook niet altijd door vertraging bij PostNL. Pakketten worden vaak voor verzending al aangemeld bij PostNL, maar het moet dan nog overgedragen worden. PostNL geeft dan al wel een indicatie van wanneer het geleverd gaat worden, er van uitgaande dat het pakket op de dag van aanmelding bij hen binnen gaat komen. Sommige afzenders melden hun pakket echter al dagen voor de daadwerkelijke verzending aan, met als gevolg dat de leverdatum steeds op blijft schuiven in de track en trace. In de T&T is dan als het goed is wel te zien dat de zending nog niet ontvangen is door PostNL. Het komt nog wel eens voor dat mensen dit niet opmerken, en denken dat PostNL de oorzaak vd vertraging is.

Wil niet zeggen dat dit hier ook aan de hand is want dat weet ik natuurlijk ook niet, maar zoiets is ook een mogelijkheid :wink:

Gesloten