LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PostNL slaat burgerservicenummers op

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door Starr »

Gisteren ging ik een pakketje ophalen dat bij de plaatselijke supermarkt lag (overigens kreeg ik gelijk een afhaalbericht in de bus en heeft PostNL me niet de kans gegeven zelf een bezorgmoment te kiezen). Ik heb daarbij geweigerd mijn ID af te geven, omdat PostNL het burgerservicenummer daarbij noteert. Navraag wijst uit dat PostNL het burgerservicenummer 90 dagen opslaat ivm eventuele claims. Ik heb mijn ID laten zien, en uiteindelijk mijn eigen postpakket van de toonbank af moeten "stelen" omdat men het niet wilde meegeven zonder mijn ID gegevens op te slaan.

Waarom accepteren wij dit? Het burgerservicenummer is een identificatienummer voor overheidsgebruik en niet iets dat je zomaar afgeeft aan een supermarktmedewerker om het vervolgens maandenlang door een willekeurig bedrijf te laten opslaan!

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door tijger1 »

De Post slaat het nummer van uw ID op, niet het BSN.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

tijger1 schreef:De Post slaat het nummer van uw ID op, niet het BSN.
Wat zouden ze daar mee moeten?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door tijger1 »

Daarmee kunnen ze bewijzen dat het pakje aan de juiste persoon is meegegeven.

stofzuigertje

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Thuis is het aan een willekeurig persoon die thuis is afgegeven dus geen enkel bewijs als je een werkster of loge hebt....
Maar bij afhalen mogen ze het vragen omdat ze dan niet op adres leveren en ze zekerheid willen als iemand jou pakket afhaalde dus
zou stelen....

Dit omdat ze voor afgifte aan juiste persoon verantwoordelijk zijn.
Als je geen legitimatie wilt laten zien bij je werkgever of vrienden of familie die wel thuis is laten bezorgen.
Dan kun je het daar afhalen.....
Ik heb als werkgever voor vele dit al jarenlang probleemloos gedaan.

Mijn zoon die nu studeerde heeft de Chinees waar hij regelmatig een maaltijd haalde gevraagd en dat vinden zij ook prima, mits niet op maandag wegens sluiting....
Ja, zelfs de afhaal Chinees doet meer dan Bami bakken.

Zoek een alternatief als je niet wilt legitimeren en zij mogen het gewoon aannemen op hun werk adres!

Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door Starr »

Ik wil me best legitimeren, dat heb ik ook netjes gedaan. Ik wil echter niet dat mijn BSN wordt opgeslagen, en dit gebeurt wel; niet zoals tijger1 zegt het nummer van het identiteitsbewijs.

Ik denk overigens niet dat het mogelijk is iets dat naar jou is verzonden te stelen, tenzij er voor bezorging moet worden betaald.

Overigens laat ik meestal op het werk bezorgen, maar in dit geval betrof het een zending die "ongevraagd" naar mij was verzonden.

Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door Starr »

"Welke organisaties mogen mijn burgerservicenummer (BSN) gebruiken?
Alle overheidsorganisaties kunnen gebruik maken van uw burgerservicenummer (BSN) voor het uitvoeren van hun werkzaamheden. Daarnaast zijn er organisaties die persoonsgebonden gegevens ontvangen, vastleggen en uitwisselen. Hierbij gebruiken zij het BSN om de juiste gegevens aan de juiste persoon te koppelen.

Gebruik BSN wettelijk geregeld
Het gebruik van het BSN door organisaties is geregeld in de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer. Hierin staat dat alle overheidsorganen van het BSN gebruik kunnen maken voor het uitvoeren van hun werkzaamheden. Het gebruik van het BSN door huisartsen en zorgverleners is geregeld in de Wet gebruik BSN in de Zorg.

Gebruik BSN door instanties
Of een instantie het BSN mag gebruiken moet blijken uit de wetgeving op grond waarvan een instantie bepaalde taken verricht. Een instantie die het BSN gebruikt, moet dus altijd kunnen aantonen wat de wettelijke basis van het gebruik is. Zo moeten banken het BSN gebruiken voor uitwisseling van gegevens met de Belastingdienst. De bank doet dit op basis van de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen.

Via Wiekrijgtmijngegevens.nl kunt u zien welke organisaties het BSN gebruiken.

Uitwisseling persoonsgebonden gegevens
Organisaties mogen uw BSN alleen gebruiken als het om de uitwisseling van persoonsgebonden gegevens gaat. Een organisatie mag uw BSN niet gebruiken als deze geen persoonsgebonden gegevens, zoals een persoonsnummer, van u hoeft vast te leggen."

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -gebruiken

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Starr schreef:Ik wil me best legitimeren, dat heb ik ook netjes gedaan. Ik wil echter niet dat mijn BSN wordt opgeslagen, en dit gebeurt wel; niet zoals tijger1 zegt het nummer van het identiteitsbewijs.
Je hebt hier uiteraard aangifte van gedaan neem ik aan.

Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door Starr »

GJvdZ schreef:
Starr schreef:Ik wil me best legitimeren, dat heb ik ook netjes gedaan. Ik wil echter niet dat mijn BSN wordt opgeslagen, en dit gebeurt wel; niet zoals tijger1 zegt het nummer van het identiteitsbewijs.
Je hebt hier uiteraard aangifte van gedaan neem ik aan.
?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dit is het antwoord van de Post op een zelfde vraag.

Uit uw bericht begrijp ik dat u het niet eens bent dat ze uw legitimatiebewijs op het postkantoor scannen.
Het postkantoor hanteert echter de juiste procedure. De naam van de afhaler, diens handtekening en registratienummer legitimatiebewijs worden geregistreerd en zo vastgelegd voor gelimiteerde periode. Legitimatie wordt handmatig of gescand ingevoerd in systeem.
Ik ga ervan uit u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven.
Hanny
PostNL Klantenservice

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dus niet het BSN. Daar hebben ze ook geen recht toe.

Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door Starr »

Ik heb PostNL gevraagd waarom ze burgerservicenummers opslaan en PostNL geeft aan dat dat nodig is ter referentie als er onderzoek nodig is. Overigens gaf de supermarktmanager ook aan dat het het BSN betrof. Wellicht kan PostNL duidelijkheid verschaffen?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door bprosman »

Word het BSN ook echt meegescand en opgeslagen ? Telecom providers hebben in hun winkels "maskers" op de scanner zitten waarbij het BSN nummer afgedekt wordt en dus niet meegescand.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door moederslink »

Zelf doe ik het volgende:
ik heb een x aantal copies van mijn paspoort in mijn tas waarbij het BSN is zwart gemaakt.
Ook heb ik een zwarte dunne merkstift in mijn tas en op het moment dat iemand mijn ID vraagt, kan hij/ zij dat copie krijgen waar ik dan met de marker opschrijf: " copie t. b.v ...."
Zo stuur ik desgevraagd op deze manier ook een copie op.
Volgens mij is dat correct en moet het zo geaccepteerd worden. Of mag dit niet op deze manier? :(

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door crazyme »

De barcode die wordt gescand betreft het ID nummer. Niet het BSN nummer.

jfortron
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 sep 2015 09:19

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door jfortron »

tijger1 schreef:Dit is het antwoord van de Post op een zelfde vraag.

Uit uw bericht begrijp ik dat u het niet eens bent dat ze uw legitimatiebewijs op het postkantoor scannen.
Het postkantoor hanteert echter de juiste procedure. De naam van de afhaler, diens handtekening en registratienummer legitimatiebewijs worden geregistreerd en zo vastgelegd voor gelimiteerde periode. Legitimatie wordt handmatig of gescand ingevoerd in systeem.
Ik ga ervan uit u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven.
Hanny
PostNL Klantenservice


https://www.security.nl/posting/41515/J ... i%C3%ABren

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Starr schreef:
GJvdZ schreef:
Starr schreef:Ik wil me best legitimeren, dat heb ik ook netjes gedaan. Ik wil echter niet dat mijn BSN wordt opgeslagen, en dit gebeurt wel; niet zoals tijger1 zegt het nummer van het identiteitsbewijs.
Je hebt hier uiteraard aangifte van gedaan neem ik aan.
?
Als jij meent dat er een strafbaar feit wordt gepleegd doe je toch aangifte?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

registratienummer legitimatiebewijs worden geregistreerd en zo vastgelegd voor gelimiteerde periode
Persoonlijk geloof ik daar geen snars van, Het registratienummer legitimatiebewijs laten ze natuurlijk voor altijd in het systeem staan.

jfortron
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 sep 2015 09:19

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door jfortron »

Bob Schurkjens schreef:
registratienummer legitimatiebewijs worden geregistreerd en zo vastgelegd voor gelimiteerde periode
Persoonlijk geloof ik daar geen snars van, Het registratienummer legitimatiebewijs laten ze natuurlijk voor altijd in het systeem staan.
Inderdaad, want het is niet te controleren.

Hier nog iets om te smullen:

https://www.security.nl/posting/41515/J ... r+kopiëren

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: PostNL slaat burgerservicenummers op

Ongelezen bericht door alfatrion »

MichielFRL schreef:
Starr schreef:Ik heb mijn ID laten zien, en uiteindelijk mijn eigen postpakket van de toonbank af moeten "stelen" omdat men het niet wilde meegeven zonder mijn ID gegevens op te slaan.
Dus u heeft nu diefstal op uw naam staan.
Waarom zou dit diefstal zijn?

Gesloten