LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Strafporto ontvanger

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
william1973
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 sep 2014 19:32

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door william1973 »

esjo schreef:Wij zouden een kaart hebben ontvangen die niet (bij ons) ontvangen is. Gisteren kregen wij een kaartje van TNT of we even 1,92 wilden overmaken naar hun, omdat de verzender niet op het poststuk stond en er geen porto geplakt was, en daarom de ontvanger aangeslagen wordt voor de porto + boete.
Het gaat niet om een groot bedrag, maar dit lijkt mij toch nergens op te slaan.
Als ontvanger moet je de strafporto betalen. Dat zou inhouden dat wanneer je een hekel aan iemand hebt je deze persoon op die manier op kosten kunt jagen. Een kaart of iets sturen en dan vervolgens geen afzender erop zetten en geen porto plakken.
Mag dit zomaar? Wat te doen, betalen of niets doen.
Op een link die op het tnt kaartje staat, zie ik dat het inderdaad een kaart voor ons betreft.
Ik krijg ook wel een zo'n kaartje Binnen, dat de verzender te weinig porto heeft geplakt.
dan krijg ik het VERZOEK of ik de proto wil betalen.
Nu hebben we een aangetrouwde juriste en die verklaard het volgende.

op een Verzoek tot betalen hoef je niet eens te reageren. het is een verzoek en geen verplichting tot.
De verzender is verantwoordelijk voor het poststuk of pakket tot het is afgeleverd. dus ook voor de portokosten
betalen. dus kaartje bewaren, die krijg je twee maal en daarna hoot je er niets meer van.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En het bezorgen van het strafportokaartje kost ze niets.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door Eres »

Zoals het schrijven van post nl luidt: zij begrijpen hoe belangrijk het is dat de post op tijd komt en daarom wordt de post afgeleverd.
Ik vind het niet echt onredelijk, als post nl een naheffing doet wanneer er te weinig of geen porto betaald is.
Als ontvangende partij is het vervelend eventueel hieraan te moeten voldoen en je kan dan met de afzender overleggen hoe je dit wenst op te lossen.
De consument heeft in dit geval een fout gemaakt, maar wanneer Post nl een fout maakt, moet de consument maar genoegen nemen met in het beste geval een verontschuldiging of een onzinnig smoesje.
Onkosten of wat ook maar daar begint Post Nl niet aan, dit aan den lijve ondervonden.
Mijn conclusie Post Nl blijft een onfatsoenlijk bedrijf.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik heb het wel eens gehad,moest ik kaartje terug sturen met een postzegel erop,ik zal wel te burgelijk zijn,maar ook een afzender bv een bekende zal het niet express doen( heb ik het over klein bedrag he)

Ik neem zelf nooit risico,plak liever bij twijfel eentje teveel dan,dat bv vriendin moet betalen..
heb wel eens twijfel geval met weegschaal,neem geen risico..

Ja,vind ik ook,ja vraag of u wilt,maar tivh brengt ook u post en als dit soort dingen veeeel meer gebeuren gaan de zegels nog meer omhoog...

Ik hou eer aan mezelf en doe het gewoon,pff voor zelfde geld wel gezeur na half jr,dat voor par centen,nee bedankt..

william1973
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 sep 2014 19:32

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door william1973 »

rozemarijntje schreef:Ik heb het wel eens gehad,moest ik kaartje terug sturen met een postzegel erop,ik zal wel te burgelijk zijn,maar ook een afzender bv een bekende zal het niet express doen( heb ik het over klein bedrag he)

Ik neem zelf nooit risico,plak liever bij twijfel eentje teveel dan,dat bv vriendin moet betalen..
heb wel eens twijfel geval met weegschaal,neem geen risico..

Ja,vind ik ook,ja vraag of u wilt,maar tivh brengt ook u post en als dit soort dingen veeeel meer gebeuren gaan de zegels nog meer omhoog...

Ik hou eer aan mezelf en doe het gewoon,pff voor zelfde geld wel gezeur na half jr,dat voor par centen,nee bedankt..
Ja maar als post.nl zelf iets kwijtraakt en je wil gaan claimen, dan geven ze ook niet thuis en kan je ook fluiten naar je centen. Dus waarom betalen op een verzoek en intussen geven ze geen gehoor aan een eis !

Mucha

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat heb ik laatst ook gehad, als ontvanger. Ik heb gewoon niet betaald.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door Wubo »

zoals tenormin ergens in begin al zegt, ze hebben de waardering op hun service lange tijd terug verspeeld, ik betaal dus niets.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zal brave henkie wel zijn , maar ik plak gelijk eigenlijk zonder nadenken , weg ermee denk ik dan :cry:

justers*
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:17

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door justers* »

moederslink schreef:Ik zal brave henkie wel zijn , maar ik plak gelijk eigenlijk zonder nadenken , weg ermee denk ik dan :cry:
Dat is nou klasse niemand te kort doen ook deze organisatie niet dus.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door moederslink »

:D Juist , u heeft het door

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door alfatrion »

Tja, ik heb de envelop niet verstuurd, dus ik doe niemand tekort door het gevraagde niet te betalen.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door prem »

Waarom niet zoals in Belgie, te weinig porto? Retour afzender door de Bpost.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:Tja, ik heb de envelop niet verstuurd, dus ik doe niemand tekort door het gevraagde niet te betalen.
Er is een dienst geleverd zonder dat daarvoor betaald is. Er wordt dus wel iemand tekort gedaan.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door alfatrion »

Goed lezen, begrijpen, dan reageren.

Mucha

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:Goed lezen, begrijpen, dan reageren.
Lekker inhoudelijk weer.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:
alfatrion schreef:Tja, ik heb de envelop niet verstuurd, dus ik doe niemand tekort door het gevraagde niet te betalen.
Er is een dienst geleverd zonder dat daarvoor betaald is. Er wordt dus wel iemand tekort gedaan.
Ik schrijf nergens dat niemand tekort wordt gedaan!

Dat de verzender de portokosten niet heeft voldaan betekent niet dat de ontvanger er voor kan zorgen dat er niemand tekort wordt gedaan. Het enige wat de ontvanger kan doen is er voorzover dat niet de transporteur, maar hij zelf tekort wordt gedaan.

Daarom dus: eerst lezen, dan begrijpen en dan pas reageren.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
crazyme schreef:
alfatrion schreef:Tja, ik heb de envelop niet verstuurd, dus ik doe niemand tekort door het gevraagde niet te betalen.
Er is een dienst geleverd zonder dat daarvoor betaald is. Er wordt dus wel iemand tekort gedaan.
Ik schrijf nergens dat niemand tekort wordt gedaan!
Ik stel ook helemaal niet dat jij dat beweert!
alfatrion schreef: Daarom dus: eerst lezen, dan begrijpen en dan pas reageren.
Precies alfatrion, eerst goed lezen, dan begrijpen en dan pas reageren.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door prem »

Mucha schreef:Prem. Als er geen afzender op staat, dan kan de envelop ook niet retour.
Nee maar hij komt ook niet aan, rara.

Gesloten