LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door kweenie »

Vreemde redenering: ik ben particulier, dus ik importeer niets. Beetje onzin.

Verder zijn de invoerheffingen ook afhankelijk van hoeveel je tegelijk bestelt/importeert. Als je meerdere producten bestelt, kan het zijn dat je duurder uit bent (als je daardoor boven de vrijstelling uitkomt), maar het kan ook zijn dat je relatief goedkoper uit bent, omdat de vaste inklaringskosten dan over meer producten kan worden verdeeld. Daar komt nog bij dat de invoerrechten ook worden geheven over de verzendkosten, dus dat de bijkomende kosten ook nog eens samen hangen met de gekozen verzend methode. Dit alles bij elkaar maakt dat het onmogelijk is om een 'inclusief'-prijs te vermelden.

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Vanuit mijn werkervaring zou ik voor levering aan particulieren eigenlijk maar 1 of 2 webshops weten die DDU versturen (=btw/inv.rechten betaald in de reeds aan de webwinkel betaalde prijs.) Die zitten beiden in de USA. Moet dat verhaaltje over het hoe en vooral waarom van de opgelegde heffingen dan ook meermaals per dag uitleggen aan mensen die het meestal niet willen begrijpen en denken dat de transporteur dit als pure winst in de zak steekt. Mensen staren zich blind op de lage prijzen en kijken/lezen niet verder. Natuurlijk is het dan altijd de schuld van het transportbedrijf, want de verkoper heeft er niks over gezegd...............

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door olaf79 »

newmikey schreef:
olaf79 schreef:Dit bedrijf handelt internationaal en moet zich dus aan de NL wet houden.
Dat deel is mij véél te kort door de bocht. Het bedrijf is gevestigd in China en dáár wordt de koop dan ook gesloten. De website wordt niet gehost in NL en er is géén permanente vertegenwoordiging hier, noch een KvK inschrijving of BTW nummer - dat is immers ook helemaal niet nodig onder de NL wet. Het feit dat de aflevering in NL is betekent nog niet dat de transactie onder NL recht valt, het tegendeel zelfs.
Hoewel het een internationale website is richt het zich duidelijk op de NL markt. Het mag dan als NL bedrijf gezien worden. De site is geheel nederlands, betalingen kunnen in Euro's, er is een NL helpdesk.

Lees hun eigen voorwaarden:

Betalingen binnen de EU

Indien u zich in een land bevindt dat tot de Europese Unie behoort, dan vormen deze voorwaarden een overeenkomst tussen u een LIGHTINTHEBOX (UK) LIMITED. Volgens deze overeenkomst zullen goederen en/of diensten worden geleverd ia LIGHTINTHEBOX (UK) LIMITED) als een vertegenwoordiger van LIGHT IN THE BOX LIMITED of door LIGHT IN THE BOX LIMITED, afhankelijk van de betalingsmethode gebruikt voor de aankoop van de goederen en/of diensten. Indien u zich in een ander land bevindt, dan vormen deze voorwaarden een overeenkomst tussen u en LIGHT IN THE BOX LIMITED en goederen en/of diensten zullen direct door LIGHT IN THE BOX LIMITED worden geleverd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door olaf79 »

ruud_a schreef:
olaf79 schreef:Het is waar dat TS zich beter had moeten laten informeren. Het is stom dat hij het pakket geweigerd heeft, want de verzendkosten retour komen er nu ook nog eens bij.
Neemt niet weg dat TS in zijn recht staat om zonder opgave van redenen de koop ongedaan te maken (en een pakket weigeren aan de deur is ook de koop ontbinden). Dit bedrijf handelt internationaal en moet zich dus aan de NL wet houden. Simpel gesteld moeten ze dus gewoon het geld terug storten.
en wie gaat de douane betalen?
dat pakketje is wel ingevoerd.
en wie gaat de douane in china betalen als het daar moet worden ingevoerd?
en wie gaat de bankkosten betalen voor de internationale betaling?
en wie gaat ups betalen?
Retouren kunnen naar het magazijn in het VK gestuurd worden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door berndv »

Hier heeft ts geweigerd om invoerrechten te betalen en daarmee het pakket geweigerd. Deze extra kosten zijn geen kosten die door de webshop betaald zijn of worden maar door ups. Neem aan dat deze rekening gewoon open blijft staan aangezien ups ook geen liefdadigheidsinstelling is. Terugsturen of niet.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door ruud_a »

berndv schreef:Hier heeft ts geweigerd om invoerrechten te betalen en daarmee het pakket geweigerd. Deze extra kosten zijn geen kosten die door de webshop betaald zijn of worden maar door ups. Neem aan dat deze rekening gewoon open blijft staan aangezien ups ook geen liefdadigheidsinstelling is. Terugsturen of niet.
het meest voor de hand liggende lijkt me dat UPS het geld bij de verzender gaat halen.
die heeft het pakketje namelijk verstuurd en is dus de opdrachtgever.
die zal dat geld dan aftrekken van het terug te betalen bedrag.

mart2345
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 aug 2014 02:12

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door mart2345 »

olaf79 schreef:Hoewel het een internationale website is richt het zich duidelijk op de NL markt. Het mag dan als NL bedrijf gezien worden. De site is geheel nederlands, betalingen kunnen in Euro's, er is een NL helpdesk.

Lees hun eigen voorwaarden:

Betalingen binnen de EU

Indien u zich in een land bevindt dat tot de Europese Unie behoort, dan vormen deze voorwaarden een overeenkomst tussen u een LIGHTINTHEBOX (UK) LIMITED. Volgens deze overeenkomst zullen goederen en/of diensten worden geleverd ia LIGHTINTHEBOX (UK) LIMITED) als een vertegenwoordiger van LIGHT IN THE BOX LIMITED of door LIGHT IN THE BOX LIMITED, afhankelijk van de betalingsmethode gebruikt voor de aankoop van de goederen en/of diensten. Indien u zich in een ander land bevindt, dan vormen deze voorwaarden een overeenkomst tussen u en LIGHT IN THE BOX LIMITED en goederen en/of diensten zullen direct door LIGHT IN THE BOX LIMITED worden geleverd.

Dat kun je wel vinden, maar zo is de wet gewoon niet. De Nederlandse wet gaat niet op bij dat soort bedrijven.
Uit die tekst blijkt dat ze oa een Brits bedrijf zijn (een limited). Dat doet voor wat betreft invoerheffingen helemaal niet terzake. Het enige wat dan voor de douane telt is waar het pakje vandaan wordt gestuurd. Dat en de waarde is het enige waar de douane naar kijkt. Als je in theorie bij een Nederlandse BV besteld en die leveren vanuit een land buiten de EU heb je ook kans op invoerrechten.

En zoals al eerder is opgemerkt: vrijwel alle bedrijven die van buiten de EU leveren adverteren zonder invoerrechten. Invoerrechten worden bovendien steeksproefgewijs geheven, dus je hebt altijd kans dat je niet hoeft te betalen. Met name kleinere pakjes glippen er vaak doorheen. Ik bestel weleens Amerikaanse of Aziatische DVD's en in 9 van de 10 gevallen krijg ik (ook als mijn bestelling hoger dan het grensbedrag is) ze binnen zonder invoerrechten.

Een van de webwinkels waar ik dat doe heeft ook een Nederlandse website waar je zelfs met ideal kunt betalen. Toch is dat een Brits bedrijf en versturen ze soms vanuit de VS of Hong Kong. Dan heb ik kans op douanekosten.

Ik heb het overigens bewust puur over de invoerrechten. Ik heb geen ervaring met het bedrijf waar jij besteld hebt en geen idee over de reputatie en het niveau van de klantenservice. Maar wat betreft die invoerrechten zijn ze precies zoals duizenden webshops.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door olaf79 »

Mooi verhaal, maar het klopt niet. In hun voorwaarden staat duidelijk:

Indien u zich in een land bevindt dat tot de Europese Unie behoort, dan vormen deze voorwaarden een overeenkomst tussen u een LIGHTINTHEBOX (UK) LIMITED.

Ergo, je doet zaken met een bedrijf uit de UK. Het is dus een intracommunautaire rechtshandeling, dus gelden de wetten van de europese unie.

Ergo, klant heeft recht op zijn volledige aankoopbedrag terug, zonder opgave van redenen kan hij de deal ongedaan maken.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door encore »

olaf79 schreef:Mooi verhaal, maar het klopt niet. In hun voorwaarden staat duidelijk:

Indien u zich in een land bevindt dat tot de Europese Unie behoort, dan vormen deze voorwaarden een overeenkomst tussen u een LIGHTINTHEBOX (UK) LIMITED.

Ergo, je doet zaken met een bedrijf uit de UK. Het is dus een intracommunautaire rechtshandeling, dus gelden de wetten van de europese unie.

Ergo, klant heeft recht op zijn volledige aankoopbedrag terug, zonder opgave van redenen kan hij de deal ongedaan maken.
Grapjas. De wet KoA zoals wij em hebben in Nederland is geen Europeese wet. Bovendien hebben we het OOK nog eens over het VK waar ze weer hele hele hele andere wetten hanteren als het over digital-trading gaat. Inwoners van het VK genieten nog wat voordelen, Amerikaantjes ook, maar de rest van de wereld mag gewoon dokken hoor. Ik ken nog wel meer vreemde issues.
En als je het hier weer niet mee eens bent dan ga jij het maar eens een keer regelen voor TS. Je zegt zo vaak dat je gelijk hebt en nimmer heb ik je dat gelijk zien halen. Hier is je kans.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door olaf79 »

encore schreef:Grapjas. De wet KoA zoals wij em hebben in Nederland is geen Europeese wet. Bovendien hebben we het OOK nog eens over het VK waar ze weer hele hele hele andere wetten hanteren als het over digital-trading gaat. Inwoners van het VK genieten nog wat voordelen, Amerikaantjes ook, maar de rest van de wereld mag gewoon dokken hoor. Ik ken nog wel meer vreemde issues.
En als je het hier weer niet mee eens bent dan ga jij het maar eens een keer regelen voor TS. Je zegt zo vaak dat je gelijk hebt en nimmer heb ik je dat gelijk zien halen. Hier is je kans.
Dus de hele EU wetgeving is een farse. NEEN. De EU wetgeving geldt voor handel tussen een consument in een land van de EU en een verkoper in een ander land van de EU. De UK regels zijn alleen van belang voor handel binnen de UK evenzo de regels in NL. Uiteraard zal de Nederlandse rijksoverheid het ook niet weten.
Rijksoverheid schreef:Koopt u iets in een land van de Europese Unie (EU), Noorwegen, Liechtenstein of IJsland, dan heeft u rechten waarop u aanspraak kunt maken. Het maakt daarbij niet uit of u iets in een winkel koopt of bijvoorbeeld via internet. Uw rechten en garanties zijn vastgelegd in 2 Europese richtlijnen.[...]
U heeft een herroepingsrecht. Dat houdt in dat u minimaal 7 werkdagen de tijd heeft om zonder opgave van redenen de koop terug te draaien. De enige kosten die de leverancier u daarvoor in rekening mag brengen, zijn de kosten voor het terugsturen van het product dat u bij nader inzien niet wilt hebben. Wanneer u al heeft betaald, moet de verkoper het bedrag binnen 30 dagen terugstorten.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door newmikey »

olaf79 schreef:
Rijksoverheid schreef:Koopt u iets in een land van de Europese Unie (EU), Noorwegen, Liechtenstein of IJsland, dan heeft u rechten waarop u aanspraak kunt maken. Het maakt daarbij niet uit of u iets in een winkel koopt of bijvoorbeeld via internet. Uw rechten en garanties zijn vastgelegd in 2 Europese richtlijnen.[...]
U heeft een herroepingsrecht. Dat houdt in dat u minimaal 7 werkdagen de tijd heeft om zonder opgave van redenen de koop terug te draaien. De enige kosten die de leverancier u daarvoor in rekening mag brengen, zijn de kosten voor het terugsturen van het product dat u bij nader inzien niet wilt hebben. Wanneer u al heeft betaald, moet de verkoper het bedrag binnen 30 dagen terugstorten.
Dus de leverancier stort inderdaad niets of bijna niets terug want aangezien de koper het pakket heeft geweigerd, stuurt deze het helemaal niet terug. Er is geen sprake van herroepingsrecht als de eerste levering niet voltooid is maw het pakketje is nooit in ontvangst genomen en kan dus ook niet teruggestuurd worden.

Het weigeren heeft tot gevolg dat de afzender nu belast wordt met de invoerkosten die te allen tijde voor de importeur, TS dus, zijn alsmede de verzendings- of vernietigings-kosten die ook al eigenlijk voor rekening van TS hadden moeten zijn. De afzender staat dus op twee manieren volkomen in zijn recht om niets terug te geven...

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door encore »

En Olaf79 duik eerst maar eens in de Engels wetgeving hierover. Daarna mag je weer de Nederlandse Overheid kwooten. En dat dingen "moeten" is inderdaad een farce . Hoe ga je nou je gelijk halen als de andere kant je lekker laat rondtollen? Inderdaad: niet. Nog altijd geldt: gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. En je gaat geen webshop uit HongKong voor een ( CHINESE) rechter slepen omdat je maar liefst 200 euri voor je autoladio moest betalen ipv 130...

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door czarczar »

newmikey schreef:De website wordt niet gehost in NL ...
Dat is totaal irrelevant!

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door prem »

olaf79 schreef:Mooi verhaal, maar het klopt niet. In hun voorwaarden staat duidelijk:

Indien u zich in een land bevindt dat tot de Europese Unie behoort, dan vormen deze voorwaarden een overeenkomst tussen u een LIGHTINTHEBOX (UK) LIMITED.

Ergo, je doet zaken met een bedrijf uit de UK. Het is dus een intracommunautaire rechtshandeling, dus gelden de wetten van de europese unie.

Ergo, klant heeft recht op zijn volledige aankoopbedrag terug, zonder opgave van redenen kan hij de deal ongedaan maken.
OK, zet er een Engelse advocaat op.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door Dirkie »

prem schreef:
olaf79 schreef:Mooi verhaal, maar het klopt niet. In hun voorwaarden staat duidelijk:

Indien u zich in een land bevindt dat tot de Europese Unie behoort, dan vormen deze voorwaarden een overeenkomst tussen u een LIGHTINTHEBOX (UK) LIMITED.

Ergo, je doet zaken met een bedrijf uit de UK. Het is dus een intracommunautaire rechtshandeling, dus gelden de wetten van de europese unie.

Ergo, klant heeft recht op zijn volledige aankoopbedrag terug, zonder opgave van redenen kan hij de deal ongedaan maken.
OK, zet er een Engelse advocaat op.
Die Chinese advocaat maar afmelden dan?

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door prem »

Ja die heeft bijkomende kosten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door kweenie »

Overigens denk ik dat ook als je de betaling aan de verkoper terug zou krijgen,je de betaling aan de fiscus nog steeds zult moeten doen.

mart2345
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 aug 2014 02:12

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door mart2345 »

olaf79 schreef:Mooi verhaal, maar het klopt niet. In hun voorwaarden staat duidelijk:

Indien u zich in een land bevindt dat tot de Europese Unie behoort, dan vormen deze voorwaarden een overeenkomst tussen u een LIGHTINTHEBOX (UK) LIMITED.

Ergo, je doet zaken met een bedrijf uit de UK. Het is dus een intracommunautaire rechtshandeling, dus gelden de wetten van de europese unie.

Ergo, klant heeft recht op zijn volledige aankoopbedrag terug, zonder opgave van redenen kan hij de deal ongedaan maken.

Daar gaat mijn verhaal niet over, het gaat over invoerheffingen, die zijn geen onderdeel van het aankoopbedrag, dat is het hele punt. Die zijn altijd voor rekening van de importeur, de koper dus in dit geval. Hij zal vast een recht op retour hebben, maar de TS heeft een artikel geimporteerd uit een niet EU-land en moet daar invoerrechten over betalen. Had hij het artikel aangenomen en vervolgens teruggestuurd dat had hij de invoerrechten terug moeten gaan vragen bij de belastingdienst, niet bij de firma en dan vraag ik me af of hij ze teruggekregen had. Dat weet ik niet. Nu heeft hij ze nooit betaald (want het artikel geweigerd) en dat is slim. Want daardoor denk ik dat de rekening voor hem vervalt omdat het importeren van het artikel niet is afgemaakt. Het koeriersbedrijf schiet invoerrechten voor en zij gaan dat of terugvragen aan de belastingdienst of in rekening brengen bij de webshop. Ik vermoed dat eerste.

Mijn punt was vooral dat je bij een webshop die verstuurd uit een niet EU-land altijd kans maakt op invoerheffingen en dat deze zo ongeveer nooit bij de prijs zijn inbegrepen. En het is dan niet relevant waar de webshop is, het is alleen relevant waar het artikel vandaan komt. Een Brits bedrijf dat verstuurd vanuit China is invoerheffingen voor de koper, een Chinees bedrijf dat verstuurd vanuit Groot-Brittannië is geen invoerheffingen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door berndv »

mart2345 schreef:[Want daardoor denk ik dat de rekening voor hem vervalt omdat het importeren van het artikel niet is afgemaakt. Het koeriersbedrijf schiet invoerrechten voor en zij gaan dat of terugvragen aan de belastingdienst of in rekening brengen bij de webshop. Ik vermoed dat eerste
En als de kosten worden verhaald op de verzender, weet ik wel waar het mee verrekend gaat worden :wink:

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door Dirkie »

mart2345 schreef:Nu heeft hij ze nooit betaald (want het artikel geweigerd) en dat is slim. Want daardoor denk ik dat de rekening voor hem vervalt omdat het importeren van het artikel niet is afgemaakt.
Of het slim is weet ik niet. Want TS heeft nu geen artikel meer om eventueel terug te kunnen sturen, zodat hij het geld van de webshop terug kan krijgen. Immers hij heeft het pakket niet. Ik denk dat UPS het pakket terug brengt naar de douane en het geld voor het invoeren terug vraagt. En vervolgens zal niemand dit pakket claimen en kan TS naar zijn geld fluiten. Heel slim inderdaad. :mrgreen:

Gesloten