LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
DennisVenray
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:27

Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door DennisVenray »

Beste Radar-lezer(s),

Tegenwoordig wordt het steeds gangbaarder via internet aankopen te doen, echter er zitten ook veel rotte appels tussen de webshops. Met name uit China, die zich in eerste instantie heel net voordoen en zich als een betrouwbaar Amerikaans bedrijf doen voorkomen. Ze stunten met prijzen en er zouden al tal van mensen de koper voorgegaan zijn en zeer tevreden over het product zijn die je natuurlijk net wilt kopen. Ik ben gelokt met een autoradio (waarbij ook een navigatiesysteem zou zitten, het betreft een 2din radio), deze zou eerst €132,00 kosten, toen bleek het pakket 2 kg te wegen en daarom zou het (met 50% korting) € 30,00 extra (verzendkosten) gaan kosten. De bestellingsduur zou 3-5 dagen zijn, ik heb net de UPS man aan de deur gehad: of ik nog eens € 45,00 aan importkosten wilde betalen. M.a.w. de radio kost me geen € 132,00, ook geen € 162,00, maar € 207,00!

Ik heb het pakket niet aangenomen en de UPS man dit laten terugnemen. Nu kijk ik op de site van Lightinthebox hoe ik mijn geld kan terugkrijgen. Ik heb weinig hoop, het blijkt nu een Chinese groothandel te zijn, en het is een zeer omslachtige (vrijwel onmogelijke, want je blijft in cirkels draaien om dat formulier te vinden waarnaar ze verwijzen) manier, en als ik in weer een ander deel van hun website lees dan lijkt of ik slechts een deel op een nog voor mij onduidelijke manier kan terugkrijgen.

Zijn er meer van deze klachten over Lightinthebox?

Ik denk dat de Nederlandse markt gewaarschuwd moet worden voor dergelijke bedrijven die via internet stuntprijzen aanbieden, terwijl ze eigenlijk gewoon de importkosten weglaten. Ze beweren de koper (na de schok van bijkomende verzendkosten) te hebben betaald voor het artikel in zijn geheel, maar er komen dus nog heel veel aanvullende kosten bij: dit is gewoon misleiding!

Ik vraag me dan ook af of dit juridisch wel mag, en wat in mijn geval, bij constatering dat de prijs wel erg veel hoger ligt dan waarmee je over de streep getrokken wordt het artikel te kopen, gedaan kan worden om de koop ongedaan te maken en je geld weer terug te krijgen. Ik vind € 162,00 voor niks wel erg veel.

Ik hoor graag van jullie.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door sjohie »

DennisVenray schreef:Beste Radar-lezer(s),

Tegenwoordig wordt het steeds gangbaarder via internet aankopen te doen, echter er zitten ook veel rotte appels tussen de webshops. Met name uit China, die zich in eerste instantie heel net voordoen en zich als een betrouwbaar Amerikaans bedrijf doen voorkomen. Ze stunten met prijzen en er zouden al tal van mensen de koper voorgegaan zijn en zeer tevreden over het product zijn die je natuurlijk net wilt kopen. Ik ben gelokt met een autoradio (waarbij ook een navigatiesysteem zou zitten, het betreft een 2din radio), deze zou eerst €132,00 kosten, toen bleek het pakket 2 kg te wegen en daarom zou het (met 50% korting) € 30,00 extra (verzendkosten) gaan kosten. De bestellingsduur zou 3-5 dagen zijn, ik heb net de UPS man aan de deur gehad: of ik nog eens € 45,00 aan importkosten wilde betalen. M.a.w. de radio kost me geen € 132,00, ook geen € 162,00, maar € 207,00!

Ik heb het pakket niet aangenomen en de UPS man dit laten terugnemen. Nu kijk ik op de site van Lightinthebox hoe ik mijn geld kan terugkrijgen. Ik heb weinig hoop, het blijkt nu een Chinese groothandel te zijn, en het is een zeer omslachtige (vrijwel onmogelijke, want je blijft in cirkels draaien om dat formulier te vinden waarnaar ze verwijzen) manier, en als ik in weer een ander deel van hun website lees dan lijkt of ik slechts een deel op een nog voor mij onduidelijke manier kan terugkrijgen.

Zijn er meer van deze klachten over Lightinthebox?

Ik denk dat de Nederlandse markt gewaarschuwd moet worden voor dergelijke bedrijven die via internet stuntprijzen aanbieden, terwijl ze eigenlijk gewoon de importkosten weglaten. Ze beweren de koper (na de schok van bijkomende verzendkosten) te hebben betaald voor het artikel in zijn geheel, maar er komen dus nog heel veel aanvullende kosten bij: dit is gewoon misleiding!

Ik vraag me dan ook af of dit juridisch wel mag, en wat in mijn geval, bij constatering dat de prijs wel erg veel hoger ligt dan waarmee je over de streep getrokken wordt het artikel te kopen, gedaan kan worden om de koop ongedaan te maken en je geld weer terug te krijgen. Ik vind € 162,00 voor niks wel erg veel.

Ik hoor graag van jullie.
De zoekfunctie hier op het forum geeft genoeg topics hierover, met dezelfde strekking als jouw post.

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Ja, dat is het nadeel van inkopen buiten de EU. Goedkoop wordt dan vaak duurkoop.
Leuker kan de douane het niet maken........ :lol:
Maar op de site van Lightinthebox staat toch echt uitleg hierover. http://www.lightinthebox.com/nl/knowled ... a2866.html

stfwlk
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 mei 2012 14:01

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door stfwlk »

DennisVenray schreef: en zich als een betrouwbaar Amerikaans bedrijf doen voorkomen
Als het een Amerikaans bedrijf was, moest u ook importheffing betalen.

Daarnaast staat het wél op hun site vermeld, gewoon netjes in de FAQ internationale verzending http://www.lightinthebox.com/nl/knowled ... a4116.html

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik snap het probleem niet. Door te kopen bij een buitenlands bedrijf is de kans aanwezig dat U bijkomende kosten moet gaan betalen, zoals Invoerrechten en Inklarings kosten.
De leverancier, die in dit geval toevallig in China zit, kan niet voor ieder land waar ze naar verzenden, de exacte bijkomende kosten berekenen.
Dit geven ze ook netjes aan op hun website zoals Gerda1956 en stfwlk ook al vermelden. Als U zich niet had laten lokken door de lage prijs, maar eerst even de FAQ over de internationale verzending gelezen had, dan had U dit geweten. Van misleiding is volgens mij dan ook geen sprake.
De kosten voor Nederland kunt U bijvoorbeeld berekenen op de invoercalculator
En met geld terug krijgen van deze winkel heb ik geen ervaring. Maar bij de chinese webshop waar ik normaal koop, doen ze niet moeilijk. Bij defecte en/of verkeerde produkten kan ik kiezen tussen winkel tegoed of geld terug. De produkten hoeven niet terug, maar moet ik zelf op een milieu vriendelijk manier vernietigen.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door prem »

DennisVenray schreef: Ik vraag me dan ook af of dit juridisch wel mag, en wat in mijn geval, bij constatering dat de prijs wel erg veel hoger ligt dan waarmee je over de streep getrokken wordt het artikel te kopen, gedaan kan worden om de koop ongedaan te maken en je geld weer terug te krijgen. Ik vind € 162,00 voor niks wel erg veel.

Ik hoor graag van jullie.
Ik zou er een Chinese advocaat op zetten.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door Dirkie »

prem schreef:
DennisVenray schreef: Ik vraag me dan ook af of dit juridisch wel mag, en wat in mijn geval, bij constatering dat de prijs wel erg veel hoger ligt dan waarmee je over de streep getrokken wordt het artikel te kopen, gedaan kan worden om de koop ongedaan te maken en je geld weer terug te krijgen. Ik vind € 162,00 voor niks wel erg veel.

Ik hoor graag van jullie.
Ik zou er een Chinese advocaat op zetten.
En ik zou dan zeker vooraf vragen of er eventuele bijkomende kosten aan zijn verbonden.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door newmikey »

DennisVenray schreef: Ik heb het pakket niet aangenomen en de UPS man dit laten terugnemen. Nu kijk ik op de site van Lightinthebox hoe ik mijn geld kan terugkrijgen.

Ik denk dat de Nederlandse markt gewaarschuwd moet worden voor dergelijke bedrijven die via internet stuntprijzen aanbieden, terwijl ze eigenlijk gewoon de importkosten weglaten.

Dus, als ik het goed begrijp, bestelt u iets bij een bedrijf wat niet in de EU gevestigd is, dat ook niet claimt en keurig vermeldt dat er bij invoer naar allerlei landen mogelijk extra Douane kosten van toepassing kunnen zijn. U weigert dit aan de deur zonder enige geldige reden en verwacht ook nog uw geld terug te krijgen?

De Nederlandse markt wordt uitstekend gewaarschuwd via onder meer de website van de Nederlandse Douane maar u kiest er voor om niet uw huiswerk te doen. Die bedrijven hebben niets met die importkosten te maken aangezien u immers de importeur bent.

Ik kan hier eigenlijk géén touw aan vast knopen. Wat is nu exact uw probleem, behalve dat u uzelf slecht geinformeerd heeft vóór dat u de koop sloot?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door kweenie »

De prijs op de site is de prijs voor het artikel. Dat je het vervolgens ook nog in Nederland wil importeren is je eigen keuze. Maar je kunt niet van een verkoper verwachten dat hij voor ieder artikel en voor alle paar honderd landen precies kan aangeven hoeveel de importheffing en/of btw is.

DennisVenray
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:27

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door DennisVenray »

Klopt! Maar die geven het voor de koop ook duidelijk aan, en als je het er niet mee eens bent achteraf, kun je je geld (zonder kosten) retour krijgen. Dat is wel even een andere klantenservice.
stfwlk schreef:
DennisVenray schreef: en zich als een betrouwbaar Amerikaans bedrijf doen voorkomen
Als het een Amerikaans bedrijf was, moest u ook importheffing betalen.

Daarnaast staat het wél op hun site vermeld, gewoon netjes in de FAQ internationale verzending http://www.lightinthebox.com/nl/knowled ... a4116.html

DennisVenray
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:27

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door DennisVenray »

Klinkt alsof u deelneemt aan het affiliate-marketing programma van Lightinthebox ...
newmikey schreef:
DennisVenray schreef: Ik heb het pakket niet aangenomen en de UPS man dit laten terugnemen. Nu kijk ik op de site van Lightinthebox hoe ik mijn geld kan terugkrijgen.

Ik denk dat de Nederlandse markt gewaarschuwd moet worden voor dergelijke bedrijven die via internet stuntprijzen aanbieden, terwijl ze eigenlijk gewoon de importkosten weglaten.

Dus, als ik het goed begrijp, bestelt u iets bij een bedrijf wat niet in de EU gevestigd is, dat ook niet claimt en keurig vermeldt dat er bij invoer naar allerlei landen mogelijk extra Douane kosten van toepassing kunnen zijn. U weigert dit aan de deur zonder enige geldige reden en verwacht ook nog uw geld terug te krijgen?

De Nederlandse markt wordt uitstekend gewaarschuwd via onder meer de website van de Nederlandse Douane maar u kiest er voor om niet uw huiswerk te doen. Die bedrijven hebben niets met die importkosten te maken aangezien u immers de importeur bent.

Ik kan hier eigenlijk géén touw aan vast knopen. Wat is nu exact uw probleem, behalve dat u uzelf slecht geinformeerd heeft vóór dat u de koop sloot?

DennisVenray
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:27

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door DennisVenray »

Dan moet de producent het ook niet actief aanbieden op de Nederlandse markt en het bewust met andere producten vergelijken die wel inclusief zijn. Ook niet met buitenlandse artikelen die al wel de invoerrechten in de prijs hebben zitten. Dit is bewust een foutief beeld creëren bij de klant, en de klant zoveel mogelijk voor de aankoop in onwetendheid laten over de aanvullende kosten. Deze Chinese verkoper kiest er zelf voor zijn producten ook op de Nederlandse markt actief aan te bieden, die verkoper weet ook dondersgoed dat hij niet kan concurreren met de Nederlandse (EU) prijzen door die invoerrechten, dus probeert hij op een gemanipuleerde manier toch zijn prijs omlaag te krijgen (pure schijn), dat de koper uiteindelijk een hogere prijs betaalt voor een kwalitatief minder product (maar met dat laatste had ik al rekening gehouden) wordt gewoon niet voor of tijdens de betaling vermeld! Daarnaast ben ik een particulier, geen bedrijf, ik importeer niks. Dit hadden ze me vooraf duidelijk moeten melden. Als u daar niets gekocht heeft, maar via de homepage binnenkomt, en u gaat bewust naar mijn vraag over invoerrechten op zoek, dan vind je het ja. Maar kom je via zoekmachine bij het gezochte artikel, dan wordt het je nergens gemeld!
kweenie schreef:De prijs op de site is de prijs voor het artikel. Dat je het vervolgens ook nog in Nederland wil importeren is je eigen keuze. Maar je kunt niet van een verkoper verwachten dat hij voor ieder artikel en voor alle paar honderd landen precies kan aangeven hoeveel de importheffing en/of btw is.

DennisVenray
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:27

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door DennisVenray »

U kunt er geen touw aan vastknopen? Bent u soms deelnemer in het affiliate-programma van Lightinthebox?
newmikey schreef:
DennisVenray schreef: Ik heb het pakket niet aangenomen en de UPS man dit laten terugnemen. Nu kijk ik op de site van Lightinthebox hoe ik mijn geld kan terugkrijgen.

Ik denk dat de Nederlandse markt gewaarschuwd moet worden voor dergelijke bedrijven die via internet stuntprijzen aanbieden, terwijl ze eigenlijk gewoon de importkosten weglaten.

Dus, als ik het goed begrijp, bestelt u iets bij een bedrijf wat niet in de EU gevestigd is, dat ook niet claimt en keurig vermeldt dat er bij invoer naar allerlei landen mogelijk extra Douane kosten van toepassing kunnen zijn. U weigert dit aan de deur zonder enige geldige reden en verwacht ook nog uw geld terug te krijgen?

De Nederlandse markt wordt uitstekend gewaarschuwd via onder meer de website van de Nederlandse Douane maar u kiest er voor om niet uw huiswerk te doen. Die bedrijven hebben niets met die importkosten te maken aangezien u immers de importeur bent.

Ik kan hier eigenlijk géén touw aan vast knopen. Wat is nu exact uw probleem, behalve dat u uzelf slecht geinformeerd heeft vóór dat u de koop sloot?

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door Dirkie »

DennisVenray schreef:Daarnaast ben ik een particulier, geen bedrijf, ik importeer niks. Dit hadden ze me vooraf duidelijk moeten melden.
U koopt iets in China, dan importeert U volgens mij wel. En daar zitten kosten aan vast. En die kosten weten ze niet in China. U woont echter in Nederland en dus kunt U via de al genoemde invoercalculator (die zal er wel niet voor niets zijn) de kosten berekenen. En dan had U er gewoon achter kunnen komen, dat het produkt daardoor duurder zou gaan worden.
Maar dit alles hebt U nu niet vooraf gedaan, omdat U zich heeft laten lokken door de lage prijs. En wij Nederlanders zijn nu eenmaal zuinig en dus : oogkleppen op, oordoppen in, niets meer lezen en bestellen die handel. En de volgende aktie heeft gelukkig ook al plaats gevonden. U heeft hier een topic geopend omdat U het niet eens bent me de gang van zaken.
Als U vooraf even hier gekeken had, had u wel een keer nagedacht om dit goedkope produkt te bestellen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door newmikey »

DennisVenray schreef:Daarnaast ben ik een particulier, geen bedrijf, ik importeer niks. Dit hadden ze me vooraf duidelijk moeten melden.
Sjongejonge, had u een slokje uit een fles domheid op toen u dit schreef? Natuurlijk bent u diegene die importeert en dat helemaal heeft niets te maken met het wel of niet hebben van een bedrijf.

Uit de rest van uw opmerkingen maak ik op dat u niet helemaal begrijpt hoe het internet werkt en wat de global marketplace eigenlijk is, nooit iets van buiten de EU via eBay gekocht heeft en géén idee heeft dat Nederlandse websites ook buiten Nederland zichtbaar zijn en vice-versa.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het is waar dat TS zich beter had moeten laten informeren. Het is stom dat hij het pakket geweigerd heeft, want de verzendkosten retour komen er nu ook nog eens bij.
Neemt niet weg dat TS in zijn recht staat om zonder opgave van redenen de koop ongedaan te maken (en een pakket weigeren aan de deur is ook de koop ontbinden). Dit bedrijf handelt internationaal en moet zich dus aan de NL wet houden. Simpel gesteld moeten ze dus gewoon het geld terug storten.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door prem »

Dirkie schreef:
prem schreef:
DennisVenray schreef:
Ik zou er een Chinese advocaat op zetten.
En ik zou dan zeker vooraf vragen of er eventuele bijkomende kosten aan zijn verbonden.
Dat komt later wel.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door newmikey »

olaf79 schreef:Dit bedrijf handelt internationaal en moet zich dus aan de NL wet houden.
Dat deel is mij véél te kort door de bocht. Het bedrijf is gevestigd in China en dáár wordt de koop dan ook gesloten. De website wordt niet gehost in NL en er is géén permanente vertegenwoordiging hier, noch een KvK inschrijving of BTW nummer - dat is immers ook helemaal niet nodig onder de NL wet. Het feit dat de aflevering in NL is betekent nog niet dat de transactie onder NL recht valt, het tegendeel zelfs.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door ruud_a »

olaf79 schreef:Het is waar dat TS zich beter had moeten laten informeren. Het is stom dat hij het pakket geweigerd heeft, want de verzendkosten retour komen er nu ook nog eens bij.
Neemt niet weg dat TS in zijn recht staat om zonder opgave van redenen de koop ongedaan te maken (en een pakket weigeren aan de deur is ook de koop ontbinden). Dit bedrijf handelt internationaal en moet zich dus aan de NL wet houden. Simpel gesteld moeten ze dus gewoon het geld terug storten.
en wie gaat de douane betalen?
dat pakketje is wel ingevoerd.
en wie gaat de douane in china betalen als het daar moet worden ingevoerd?
en wie gaat de bankkosten betalen voor de internationale betaling?
en wie gaat ups betalen?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door newmikey »

DennisVenray schreef:Ook niet met buitenlandse artikelen die al wel de invoerrechten in de prijs hebben zitten.
Ik lees dit nu pas. Ik ken eigenlijk niet één enkele website of bedrijf buiten de EU die artikelen aanbiedt op DDP basis, dwz inclusief alle invoerheffingen. Ik ken er een paar die aanbieden om deze kosten vooraf te berekenen en ze met een forse opslag door te berekenen bij de verkoop (een paar fotowinkels in de VS).

Of u weet iets wat ik niet weet, óf u kent het verschil niet tussen "buitenlands" en "niet-EU". Uiteraard heeft u bij bedrijven gevestigd in één van de 27 andere EU lidstaten (ook "buitenland") géén last van invoerrechten/kosten aangezien die al bij de prijs inbegrepen zitten. Misschien ligt dáár uw verwarring?

Gesloten