LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DELA weigert vorige bewoner (=nu mijn adres) te verwijderen

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Gesloten
jes-74
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2015 16:16

DELA weigert vorige bewoner (=nu mijn adres) te verwijderen

Ongelezen bericht door jes-74 »

Op mijn nieuwe adres ontvang ik regelmatig post voor de vorige bewoner. O.a. incasso's en bankafschriften ontving ik. Deze bedrijven verwijderden na mailcontact met mij zonder probleem mijn adres uit hun bestand.
Afgelopen week verzocht ik ook DELA uitvaartverzekering hetzelfde te doen. Echter zij weigeren mijn adres (en dus de vorige bewoner) uit hun bestand te halen. Dit was hun reactie:

..." Wij hebben geen andere contactgegevens van dhr (...) daarom kunnen wij geen contact opnemen met meneer om zijn huidige adresgegevens te achterhalen. Wij zijn wettelijk verplicht om eens per jaar een polisoverzicht toe te sturen met daarop de bijgeschreven rente. U zult dus eens per jaar post blijven ontvangen voor de heer (...). Deze mag u terugsturen of weggooien..."

1 keer per jaar post is op zich niet erg natuurlijk maar dit irriteert mij mateloos. DELA zegt post te blijven sturen óndanks dat het ze bekend is dat dit de geadresseerde nooit zal bereiken.
Ik wil werkelijk dat zij deze stompzinnige regel (bestaat zo'n regel werkelijk?) omzeilen. Voor mij is het nu een 'principedingetje' geworden.
Dus help aub: Hoe kan ik zorgen dat DELA hiermee ophoudt?

Vr dank alvast!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: DELA weigert vorige bewoner (=nu mijn adres) te verwijderen

Ongelezen bericht door berndv »

een verzekeraar is inderdaad verplicht om jaarlijks een polisoverzicht te sturen. Dit kan digitaal, via mail bijvoorbeeld, maar als dat niet beschikbaar is, zullen ze het wel via de post moeten doen.

Het overzicht zou nodig zijn voor de jaarlijkse belastingaangifte.

Ik weet niet wat de regels zijn voor verhuisde personen waarvan het nieuwe adres onbekend is. Mocht het zo zijn dat ze dit niet mogen, kan je, uit principe, een rechtszaak aanspannen of een geschil bij het kifid, maar kan je zo niet zeggen of dit zin heeft.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: DELA weigert vorige bewoner (=nu mijn adres) te verwijderen

Ongelezen bericht door joep873 »

Je zou bij de http://autoriteitpersoonsgegevens.nl/ kunnen melden dat Dela persoonsgegevens stuurt naar een adres waarvan ze weet dat de geadresseerde er niet woont.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: DELA weigert vorige bewoner (=nu mijn adres) te verwijderen

Ongelezen bericht door crazyme »

Een principe dingetje omdat u de reden wel is uitgelegd, maar u toch in al uw wijsheid vindt dat het onzin is.

Ik adviseer u drie maal daags het volkslied achterstevoren te zingen. Misschien dat dat helpt

Ps: gooi dat suffe overzicht gewoon weg en ga verder met uw leven.

Principe dingetjes. Nutteloze en tijdverslindende dingetjes.w

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: DELA weigert vorige bewoner (=nu mijn adres) te verwijderen

Ongelezen bericht door kweenie »

Een verzekeraar mag niet zomaar in de gegevens van de basisregistratie personen (GBA) kijken. Daarom mogen ze niet het nieuwe adres van de verzekerde opzoeken. Bij veel mensen die zijn verhuisd zal de post nog (een tijdje) worden doorgestuurd naar het nieuwe adres. Zeker bij een organisatie waarvan je maar eens per jaar post krijgt, zal het vaak voorkomen dat er vergeten is om het nieuwe adres door te geven en dat de nieuwe bewoners dat even doorsturen. Daarom is het niet heel raar dat de post ook wordt gestuurd naar een oud adres.

Als bekend is dat iemand niet meer op het oude adres woont, kan de verzekeraar in een 'spagaat' terecht komen. Aan de ene kant moeten ze de verzekerde jaarlijks informeren, aan de andere kan weten ze niet waar die woont. Ze moeten dan zo veel mogelijk moeite doen - voor zover dit wettelijk is toegestaan natuurlijk - om de verzekerde te informeren. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze niet zomaar het versturen van die overzichten kunnen stoppen. Niet alleen omdat de post vaak nog wordt doorgestuurd, maar ook omdat het kan zijn dat de oude bewoners over een paar jaar wel weer eens op bezoek gaan bij de nieuwe bewoners. Dan kunnen die alsnog aangeven dat ze het adres moeten wijzigen.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DELA weigert vorige bewoner (=nu mijn adres) te verwijderen

Ongelezen bericht door witte angora »

Leuk dat ze verplicht zijn om jaarlijks de verzekerde te informeren. Maar dan moet de post wel naar de verzekerde, en niet naar iemand anders. Want dat is wat er nu in feite gebeurt.

Je kunt hoog en laag springen, maar de maatschappij voldoet simpelweg niet aan haar verplichtingen. Dat ze het ook niet kán, dat is duidelijk.

Ik zou trouwens niet weten waarom oude bewoners na een paar jaar op bezoek zouden gaan bij de nieuwe bewoners. Tenzij het vrienden/kennissen zijn, maar als er geen enkele band of relatie is, is daar geen enkele reden of aanleiding toe.

@ topicstarter: het enige wat er op zit is inderdaad die brieven retour afzender sturen of bij het oud papier gooien. En geloof me, je bent heus de enige niet die met dit soort dingen geconfronteerd wordt.

Mranoniem
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mei 2016 12:30

Re: DELA weigert vorige bewoner (=nu mijn adres) te verwijderen

Ongelezen bericht door Mranoniem »

kweenie schreef:Een verzekeraar mag niet zomaar in de gegevens van de basisregistratie personen (GBA) kijken. Daarom mogen ze niet het nieuwe adres van de verzekerde opzoeken. .
Dit is niet waar bij elke verzekeraar. Ik weet dat het bij Zilveren kruis, die informatie juist wel uit dat systeem gehaald wordt. Zelf een adreswijziging daar doorvoeren is niet eens mogelijk. Zij passen dat aan zodra ze bericht van gemeente krijgen dat iemand is verhuisd.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DELA weigert vorige bewoner (=nu mijn adres) te verwijderen

Ongelezen bericht door witte angora »

Mranoniem schreef: Dit is niet waar bij elke verzekeraar. Ik weet dat het bij Zilveren kruis, die informatie juist wel uit dat systeem gehaald wordt. Zelf een adreswijziging daar doorvoeren is niet eens mogelijk. Zij passen dat aan zodra ze bericht van gemeente krijgen dat iemand is verhuisd.
Gaat dat om de zorgverzekering? Dat is een ander verhaal dan een begrafenisverzekering namelijk.

coöperatie DELA
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2016 09:51
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: DELA weigert vorige bewoner (=nu mijn adres) te verwijderen

Ongelezen bericht door coöperatie DELA »

Hallo Jes-74, begrijpelijk dat dit u irriteert. Ik wil het graag voor u oplossen. Coöperatie DELA is een lerende organisatie. Wilt u mij de postcode en het huisnummer e-mailen naar [email protected]? Ik zorg er dan voor dat u niets meer ontvangt. Ik bespreek dit intern ook met de collega die u heeft gesproken. Vriendelijke groet, Sharina van den Boom, klantfeedbackconsulent coöperatie DELA

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: DELA weigert vorige bewoner (=nu mijn adres) te verwijderen

Ongelezen bericht door Brahms »

jes-74 schreef:
.......1 keer per jaar post is op zich niet erg natuurlijk maar dit irriteert mij mateloos.

Voor mij is het nu een 'principedingetje' geworden.

Dus help aub: Hoe kan ik zorgen dat DELA hiermee ophoud......!
Je kan natuurlijk overal een enorm probleem van maken, naast de duizenden reclame folders moet je nu ook nog eenmaal per jaar een brief van de DELA weggooien. Het moet inderdaad niet gekker worden in deze wereld.

Wij wonen op dit adres al zeker 10 jaren, ontvangen nog bijna wekelijks allerlei post van allerlei vorige bewoners.
Hup, bij het oud papier, goed voor het milieu. Maak je druk over belangrijke zaken des levens :roll:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: DELA weigert vorige bewoner (=nu mijn adres) te verwijderen

Ongelezen bericht door kweenie »

Mranoniem schreef:
kweenie schreef:Een verzekeraar mag niet zomaar in de gegevens van de basisregistratie personen (GBA) kijken. Daarom mogen ze niet het nieuwe adres van de verzekerde opzoeken. .
Dit is niet waar bij elke verzekeraar. Ik weet dat het bij Zilveren kruis, die informatie juist wel uit dat systeem gehaald wordt. Zelf een adreswijziging daar doorvoeren is niet eens mogelijk. Zij passen dat aan zodra ze bericht van gemeente krijgen dat iemand is verhuisd.
Er is specifiek voor zorgverzekeraars geregeld dat die wel in de BRP mogen kijken, net als bijvoorbeeld voor pensioenfondsen. Bij gewone verzekeringen mag dat niet.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DELA weigert vorige bewoner (=nu mijn adres) te verwijderen

Ongelezen bericht door witte angora »

Brahms schreef:Wij wonen op dit adres al zeker 10 jaren, ontvangen nog bijna wekelijks allerlei post van allerlei vorige bewoners.
Dan is er ergens toch iets niet goed gegaan, Brahms...

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: DELA weigert vorige bewoner (=nu mijn adres) te verwijderen

Ongelezen bericht door Brahms »

witte angora schreef:
Brahms schreef:Wij wonen op dit adres al zeker 10 jaren, ontvangen nog bijna wekelijks allerlei post van allerlei vorige bewoners.
Dan is er ergens toch iets niet goed gegaan, Brahms...
Dat is juist, maar als mensen met de "Noorderzon" vertrekken en nergens gegevens achter willen laten, ben ik er zelf ook wel klaar mee. Dat is hun persoonlijke keuze.
Anderszijds vermakelijk te zien dat bedrijven nog adresgegevens van rond 2005 en ouder gebruiken.
En hoe deze oud bewoners omgaan met betalingen, jaren lang kregen we netjes lidmaatschapskaarten toegezonden, die neem ik aan ook gewoon betaald werden........

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: DELA weigert vorige bewoner (=nu mijn adres) te verwijderen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

joep873 schreef:Je zou bij de http://autoriteitpersoonsgegevens.nl/ kunnen melden dat Dela persoonsgegevens stuurt naar een adres waarvan ze weet dat de geadresseerde er niet woont.
Maar ze weten niet dat de geadresseerde er niet woont. Dat weet je pas nadat de persoon het zelf aan geeft of dat de gemeente het doorgeeft. Dat iemand anders zegt dat iemand daar niet woont is niet voldoende.

jes-74
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2015 16:16

Re: DELA weigert vorige bewoner (=nu mijn adres) te verwijderen

Ongelezen bericht door jes-74 »

Allemaal dank voor jullie meedenken en vooral Joep873 had een goed idee. Deze ga ik onthouden maar allereerst kan ik nu gebruik maken van het voorstel in bovenstaande reactie van DELA zelf. Dank hiervoor.
Vrgr Jes-74

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: DELA weigert vorige bewoner (=nu mijn adres) te verwijderen

Ongelezen bericht door moederslink »

Deze mag u terugsturen of weggooien...
Doe dat dan gewoon.....
1 keer per jaar post is op zich niet erg natuurlijk maar dit irriteert mij mateloos.......
waarom deze irritatie? Het is 1x per jaar ! :P

Gesloten