LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DHL raakt pakket kwijt

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Atraps
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2009 15:25

DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door Atraps »

Op 14 juli heb ik via DHL een pakket ter verzending aangeboden. Moest van Rotterdam naar Erica ( Drenthe ) Toen ik een paar dagen de tracktrace code nakeek zag ik dat het pakket was opgehaald op het parcelstation en dat het onderweg was naar het distributiecentrum. Verder kwam het pakket niet. Dus melding gedaan van vermissing. Ze geven zichzelf 10 werkdagen om uit te zoeken wat er was gebeurd. Na 2 weken dus maar weer contact opgenomen.... Tja, uw pakket is verdwenen ( ja, daar was ik ook al achter ). Kreeg een claim formulier via de mail toegestuurd. Gelijk ingevuld en met alle stukken terug gemaild.... Krijg je een automatisch antwoord :"Wij streven er naar uw vraag, dan wel claim, binnen tien werkdagen te behandelen. Gelieve op dit moment echter rekening te houden met een langere verwerkingstijd." Navraag via facebook leert mij dat die langere verwerkingstijd 8 tot 12 weken is! Ik heb ondertussen de spullen op nieuw aangeschaft en via een andere verzender naar mijn vriendin verzonden. Ik heb dat bedrag uiteraard voor moeten schieten. Ik heb het dan wel over een bedrag van ruim 150,00! Op mijn vraag of er al schot in de claim zit krijg ik gewoon geen antwoord via de mail. Vraag je het via facebook dan krijg je te horen dat er een achterstand is... Ondertussen zijn we al een maand verder maar nog niks opgeschoten. Wat zijn nu eigenlijk mijn rechten als ik van particulier naar particulier verzend? Wat is acceptabel om te moeten wachten? Ik ben het goed zat....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door sjohie »

Atraps schreef:Op 14 juli heb ik via DHL een pakket ter verzending aangeboden. Moest van Rotterdam naar Erica ( Drenthe ) Toen ik een paar dagen de tracktrace code nakeek zag ik dat het pakket was opgehaald op het parcelstation en dat het onderweg was naar het distributiecentrum. Verder kwam het pakket niet. Dus melding gedaan van vermissing. Ze geven zichzelf 10 werkdagen om uit te zoeken wat er was gebeurd. Na 2 weken dus maar weer contact opgenomen.... Tja, uw pakket is verdwenen ( ja, daar was ik ook al achter ). Kreeg een claim formulier via de mail toegestuurd. Gelijk ingevuld en met alle stukken terug gemaild.... Krijg je een automatisch antwoord :"Wij streven er naar uw vraag, dan wel claim, binnen tien werkdagen te behandelen. Gelieve op dit moment echter rekening te houden met een langere verwerkingstijd." Navraag via facebook leert mij dat die langere verwerkingstijd 8 tot 12 weken is! Ik heb ondertussen de spullen op nieuw aangeschaft en via een andere verzender naar mijn vriendin verzonden. Ik heb dat bedrag uiteraard voor moeten schieten. Ik heb het dan wel over een bedrag van ruim 150,00! Op mijn vraag of er al schot in de claim zit krijg ik gewoon geen antwoord via de mail. Vraag je het via facebook dan krijg je te horen dat er een achterstand is... Ondertussen zijn we al een maand verder maar nog niks opgeschoten. Wat zijn nu eigenlijk mijn rechten als ik van particulier naar particulier verzend? Wat is acceptabel om te moeten wachten? Ik ben het goed zat....
Ik denk dat die rechten zijn wat er in de voorwaarden staat die je hebt geaccepteerd toen je met ze in zee ging. Ik heb het even vluchtig bekeken op hun site, maar in de voorwaarden staat wel dat je recht hebt op een schadevergoeding als zij hun aangegane vervoersverplichting niet nakomen. Er staat dan weer geen oplostijd in. Dus dan ben je aan hun overgeleverd denk ik, en is het dubbel pech dat het in de vakantieperiode gebeurd, wanneer zij wat onderbemenst zijn.

Atraps
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2009 15:25

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door Atraps »

Ik heb dus nu hel toevallig een antwoord.....

Geachte heer, mevrouw,



In vervolg op uw schrijven van 3 augustus 2016 betreffende de vermissing van uw zending van 14 juli 2016 naar S H******, willen wij u het volgende mededelen.



Gezien uw zending zonder de optie Extra Zeker is verstuurd, zal de schadevergoeding volgens de Algemene Vervoercondities 2002 worden berekend. De vergoeding bedraagt € 3,40 per kilo tot een maximum van de inkoopwaarde. Uit onze gegevens blijkt dat uw zending een gewicht heeft van 3 kilo. Het bedrag van € 10,20 (3 kilo x € 3,40) zal op korte termijn worden overgemaakt op rekeningnummer



Tevens zullen wij de transportkosten van bovengenoemde zending vergoeden.



Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en bieden onze excuses aan voor het ontstane ongemak


Met andere woorden, hun raken een pakket kwijt en ik mijn geld? Dat is toch van de zotte?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door sjohie »

Atraps schreef:Ik heb dus nu hel toevallig een antwoord.....

Geachte heer, mevrouw,



In vervolg op uw schrijven van 3 augustus 2016 betreffende de vermissing van uw zending van 14 juli 2016 naar S H******, willen wij u het volgende mededelen.



Gezien uw zending zonder de optie Extra Zeker is verstuurd, zal de schadevergoeding volgens de Algemene Vervoercondities 2002 worden berekend. De vergoeding bedraagt € 3,40 per kilo tot een maximum van de inkoopwaarde. Uit onze gegevens blijkt dat uw zending een gewicht heeft van 3 kilo. Het bedrag van € 10,20 (3 kilo x € 3,40) zal op korte termijn worden overgemaakt op rekeningnummer



Tevens zullen wij de transportkosten van bovengenoemde zending vergoeden.



Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en bieden onze excuses aan voor het ontstane ongemak


Met andere woorden, hun raken een pakket kwijt en ik mijn geld? Dat is toch van de zotte?
Tsja, je kan het aan een advocaat voorleggen, maar die voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan, zeggen dat inderdaad. Mijn boerenverstand zegt dat hiermee de kous af is. Zie deze pdf, artikel 13 lid 1. Daarin staat precies de schadevergoeding genoemd die ze je bieden. Met die "extra zeker" optie was je tot 500 euro waarde verzekerd, en dan had je wél je geld teruggekregen, want het pakket was <500 euro waard.

Atraps
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2009 15:25

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door Atraps »

En wie leest die voorwaarden? Zeker als ze ergens onderaan bij de disclaimer op de pagina staan? Lappen tekst waar ik met mijn boerenverstand niet door kom.....Het is toch te zot voor woorden....

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vanwege de postwet mag dit. Dat zorgt er voor dat het verzenden van brieven goedkoop gedaan kan worden. Je kunt het verzekerd versturen en als je daar geen gebruik van maakt dan krijg je een vergoeding op basis van het gewicht.

Overigens als je iets besteld bij een winkelier dan hoef niet te kiezen voor verzekerde verzending omdat met dwingende wetgeving is bepaald dat verzending voor zijn risico is.

Atraps
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2009 15:25

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door Atraps »

alfatrion schreef:Vanwege de postwet mag dit. Dat zorgt er voor dat het verzenden van brieven goedkoop gedaan kan worden. Je kunt het verzekerd versturen en als je daar geen gebruik van maakt dan krijg je een vergoeding op basis van het gewicht.

Overigens als je iets besteld bij een winkelier dan hoef niet te kiezen voor verzekerde verzending omdat met dwingende wetgeving is bepaald dat verzending voor zijn risico is.
Dus die postwet beschermt de vervoerder..... Als verzender mag je dus gewoon bestolen worden en je krijgt dan alleen 3,40 per kilo terug.... rare wet eigenlijk..... Als verzender trek je aan het kortste eind en degene die het pakket kwijt gemaakt heeft die gaat gewoon verder.... :twisted:

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waarom heb je de € 1,50 niet betaald voor de optie extra zeker? DHL heeft jou niet bestolen.

Atraps
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2009 15:25

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door Atraps »

alfatrion schreef:Waarom heb je de € 1,50 niet betaald voor de optie extra zeker? DHL heeft jou niet bestolen.
Verstuur jij iedere brief aangetekend? Je mag er toch gewoon vanuit gaan dat een doos die je afgeeft en die aan alle eisen voldoet niet zomaar kwijt kan raken op weg naar een sorteercentrum? Een brief kan nog ergens tussen vallen maar dit pakket dus echt niet.... Waarom zou je extra verzekeren. Als ik mijn auto naar de garage breng dan neem ik toch ook niet een extra optie zodat ik iemand aansprakelijk kan stellen voor een slangetje dat niet goed vast zit of zo? Hoeveel mensen zouden daadwerkelijk kiezen voor verzekerd verzenden? En DHL heeft mij niet bestolen? Ik heb een pakket aan hun toe vertrouwd.... Het is bij hun kwijt geraakt......Ergens tussen het afgiftepunt en het sorteercentrum... de barcode leest namelijk niet verder dan dat het pakket is opgehaald en onderweg is naar het sorteercentrum. Er zitten geen pootjes onder..... dus tja...

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Atraps schreef:Waarom zou je extra verzekeren.
Omdat jij dan ruim 150 euro had ontvangen.
Atraps schreef:En DHL heeft mij niet bestolen? Ik heb een pakket aan hun toe vertrouwd.... Het is bij hun kwijt geraakt......
Dat maakt nog niet dat DHL jou heeft bestolen.

Je huurt een kamer. In de woning huren 4 andere mensen ook een kamer. Een van hen steelt jouw laptop. Jij gaat vervolgens roepen dat de verhuurder jouw laptop heeft gestolen, want tja... het is gebeurt in zijn woning.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer je niet het risico wil lopen dat een pakketje verdwijnt zul je het zelf moeten bezorgen.

munga
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 nov 2007 15:55

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door munga »

dhl is inderdaad een absolute ramp. maar ze zijn wel de goedkoopste en wij nederlanders willen alles voor een bodem prijs.

ik heb een webwinkel en op een dag hebben ze kans gezien 28 pakketjes kwijt te raken.
dit geeft voor een webwinkel zee veel gezeur en slechte reviews
een deel kwam binnen een week weer al of niet beschadigd retour
5 zijn er definitief kwijt en de rest is op termijn bij de klant aangekomen.

de pakketjes worden los op een grote hoop in het busje gegooid. in de leveringsvoorwaarden staat ook - vrij vertaald - dat er met de pakjes gegooid moet kunnen worden.

dhl is heel sterk met het binnen halen van nieuwe klanten dat wel.

nu weer met de post verzenden, 10% komt een dag later aan en 1-2% raakt kwijt. dus dat gaat best goed.
grotere of duurdere pakketten stuur ik met ups, of fadello. iets duurder maar dit gaat altijd goed

verzekeren is onzin. je bent niet verzekerd. als je een claim doet moet je eerst je inkoop factuur overleggen. je krijgt na enkele maanden na veel aandringen je inkoop bedrag ex btw terug maar niet je overhead kosten. dit is bij de post overgens ook zo

van leveranciers eis ik nu dat ze niet meer met dhl verzenden. dat lukt ook goed.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door gezondheid »

crazyme schreef:Wanneer je niet het risico wil lopen dat een pakketje verdwijnt zul je het zelf moeten bezorgen.
gouden tip

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door alfatrion »

munga schreef:verzekeren is onzin. je bent niet verzekerd. als je een claim doet moet je eerst je inkoop factuur overleggen. je krijgt na enkele maanden na veel aandringen je inkoop bedrag ex btw terug maar niet je overhead kosten.
Is het ook onzin om om een inboedelverzekering af te sluiten, omdat je dan de reparatiekosten niet vergoed krijgt als je met je auto tegen een paaltje rijd?
P.S. Zijn allebei je shift toetsen kapot?

knokki
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2018 13:30

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door knokki »

Binnen 14 maanden zijn 3 zendingen met waardevolle spullen gestolen / kwijtgeraakt door DHL. Afgegeven bij een regulier DHL-station (dus niet een Parcel-shop o.i.d.). Cases 02068430, 04139984 en 04539555. Als mijn statistiek representatief is voor DHL, dan wordt in de procenten gestolen / vermist door DHL. Compensatie nihil. Niet met DHL versturen.

PS Ik gebruik met nadruk ook 'gestolen' omdat
1) de drie pakketjes steeds kwijt raakten tussen afgiftepunt en eerste afleverpunt (distributiepunt) en dus het aantal betrokkenen gering was, nl de eerste chauffeur en of een medewerker van het distributiepunt die het pakketje in ontvangst moest nemen; en
2) medewerkers van DHL zelf suggereerden dat ze wel wisten wie de boosdoener was, maar dat het hoofdkantoor geen inspanningen wilde verrichten om de camerabeelden ter plekke te komen bekijken (!).

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door Dirkie »

Atraps schreef:En wie leest die voorwaarden? Zeker als ze ergens onderaan bij de disclaimer op de pagina staan? Lappen tekst waar ik met mijn boerenverstand niet door kom.....Het is toch te zot voor woorden....
Waarschijnlijk dezelfde mensen die bij het hokje waarbij staat dat U akkoord gaat met die voorwaarden blindelings en zonder nadenken een vinkje zet.

Romy1992
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2017 21:03

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door Romy1992 »

Atraps schreef:
alfatrion schreef:Waarom heb je de € 1,50 niet betaald voor de optie extra zeker? DHL heeft jou niet bestolen.
Verstuur jij iedere brief aangetekend? Je mag er toch gewoon vanuit gaan dat een doos die je afgeeft en die aan alle eisen voldoet niet zomaar kwijt kan raken op weg naar een sorteercentrum? Een brief kan nog ergens tussen vallen maar dit pakket dus echt niet.... Waarom zou je extra verzekeren. Als ik mijn auto naar de garage breng dan neem ik toch ook niet een extra optie zodat ik iemand aansprakelijk kan stellen voor een slangetje dat niet goed vast zit of zo? Hoeveel mensen zouden daadwerkelijk kiezen voor verzekerd verzenden? En DHL heeft mij niet bestolen? Ik heb een pakket aan hun toe vertrouwd.... Het is bij hun kwijt geraakt......Ergens tussen het afgiftepunt en het sorteercentrum... de barcode leest namelijk niet verder dan dat het pakket is opgehaald en onderweg is naar het sorteercentrum. Er zitten geen pootjes onder..... dus tja...
Nee, ik verstuur niet elke brief aangetekend, maar wel als ik zeker wil weten dat hij bezorgd wordt. Dan stuur ik hem aangetekend met handtekening retour. Kost meer, maar geeft ook meer zekerheid. Als ik iets van 150 euro ga verzenden, wil ik ook de grootst mogelijk zekerheid dat het pakket aankomt en als dat niet gebeurd, dat ik het geld terug krijg. En als je dat voor een paar euro kan regelen, doe ik dat.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De maximale aansprakelijkheid van een vervoerder gaat per gewicht, en dat is al jaren en jaren zo.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door sjohie »

redhead55 schreef:
sjohie schreef:
Atraps schreef:Ik heb dus nu hel toevallig een antwoord.....

Geachte heer, mevrouw,



In vervolg op uw schrijven van 3 augustus 2016 betreffende de vermissing van uw zending van 14 juli 2016 naar S H******, willen wij u het volgende mededelen.



Gezien uw zending zonder de optie Extra Zeker is verstuurd, zal de schadevergoeding volgens de Algemene Vervoercondities 2002 worden berekend. De vergoeding bedraagt € 3,40 per kilo tot een maximum van de inkoopwaarde. Uit onze gegevens blijkt dat uw zending een gewicht heeft van 3 kilo. Het bedrag van € 10,20 (3 kilo x € 3,40) zal op korte termijn worden overgemaakt op rekeningnummer



Tevens zullen wij de transportkosten van bovengenoemde zending vergoeden.



Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en bieden onze excuses aan voor het ontstane ongemak


Met andere woorden, hun raken een pakket kwijt en ik mijn geld? Dat is toch van de zotte?
Tsja, je kan het aan een advocaat voorleggen, maar die voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan, zeggen dat inderdaad. Mijn boerenverstand zegt dat hiermee de kous af is. Zie deze pdf, artikel 13 lid 1. Daarin staat precies de schadevergoeding genoemd die ze je bieden. Met die "extra zeker" optie was je tot 500 euro waarde verzekerd, en dan had je wél je geld teruggekregen, want het pakket was <500 euro waard.
Misschien zou U eens iets overzee moeten sturen ? Een hele container met een waarde van zeg 1 miljoen ? Uw schade vergoedng wordt bepaalt op basis van het aantal kg x de waarde van SDR (Special Drawing Rights). Wilt U de waarde volledig vergoed krijgen ? Dat kan. Dan moet U een transportverzekering afsluiten. Wilt U ook de vervoerskosten terug krijgen. Kan. Verzeker voor 110% van goederenwaarde + transportkosten x ca 0,3%
aan premie + poliskosten. Kost wat maar dan kun je ook product vervangen. Alle transportvormen, lucht, water, weg en zelfs de ouderwetse post kennen een beperkte aansprakelijkheid. voor het meerdere zult U zich toch echt moeten verzekeren. Alleen dat kost geld.
Dat deden we, ouders met eigen zaak, regelmatig, met alle bekende transporteurs. Belangrijke dingen zoals monsters gingen overigens via een kleine dedicated levensmiddentransporteur per lucht, niet met een van de grote 4 (DHL, UPS, Fed-Ex en TNT). Maar goed, dat kon jij niet weten, dus dat zal ik je niet aanrekenen. Maar belangrijker dat was zakelijk, dit is particulier. En ik ken zo geen particulieren, en ook lees ik er in dit topic nergens over, die iets ter waarde van 1 miljoen, of in een container, versturen. Ik vind je reactie dan ook behoorlijk niet relevant moet ik bekennen.

bertitolino
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2018 12:01
Contacteer:

Re: DHL raakt pakket kwijt

Ongelezen bericht door bertitolino »

Als een pakket bij DHL op hun sorteercentrum zoekraakt word je wel degelijk door hun bestolen, wat er ook in de kleine lettertjes mag staan.

Nooit meer DHL! Ik verstuur n pakketje ter waarde van €25 dat daarna aantoonbaar zoekraakt op hun sorteercentrum. De Marktplaatskoper wordt boos, terecht, en ik geef hem het geld dus maar terug want zo zou ik zelf ook behandeld willen worden. Bij DHL zeggen ze dat ik een schadeformulier in moet vullen. In de veronderstelling dat ik een vergoeding krijg doe ik dat. Wat blijkt, ik krijg maar €3,40 vergoed (per kilo) terwijl ze wel vragen naar de waarde van mijn pakket! Ik ben dus mijn spullen kwijt, dat is €25 plus terugstorting is €25 minus €3,40 = €46,60

Gesloten