Geannuleerde bestelling verzonden naar fout adres

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Gesloten
MaddAct
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2019 15:09

Geannuleerde bestelling verzonden naar fout adres

Ongelezen bericht door MaddAct »

Beste allemaal,

Ik heb 3 weken geleden een bestelling geplaatst bij een webshop (met achteraf betalen) echter kwam ik er na +- 10 minuten achter dat mijn oude adres nog opgeslagen stond en ik dus een verkeerd adres had ingevuld. De enige optie om de bestelling te annuleren was om telefonisch contact op te nemen, dit heb ik gedaan alleen vanwege ''drukte'' kreeg ik een spraakbot aan de lijn en moest ik mijn ordernummer doorgeven en zou ik teruggebeld worden met de bevestiging van mijn annulering. Na een klein halfuurtje werd ik inderdaad teruggebeld en meneer vertelde mij dat hij de bestelling ging annuleren.

Toen ik hoorde dat mijn bestelling werd geannuleerd had ik voor de zekerheid het product nog een keer besteld maar dan naar mijn goede adres. Een dag later krijg ik van PostNL 2 mailtjes dat BEIDE pakketten onderweg zijn. De geannuleerde bestelling en de bestelling naar mijn goede adres. Ik heb gelijk een mail gestuurd naar de betreffende webshop dat ik één pakket al had geannuleerd en dat het een verkeerd adres betreft. Nu is dus het pakket aangenomen door een buurman daar en ben ik langs geweest maar geeft niemand gehoor.

De webshop waar ik het besteld heb geeft niet echt een oplossing en verteld mij eigenlijk dat ik maar steeds naar het oude adres moet gaan om het pakket te ontvangen.

Maar mijn visie is dat ik na 15 minuten een bestelling heb geannuleerd die vervolgens als nog verzonden is. Ik heb in principe al het mogelijke gedaan wat ik kon doen (bellen, mailen, langs gaan bij het adres).

Ik begrijp dat het mijn fout is dat ik een verkeerd adres doorgeef maar als ik na 15 minuten bel om de bestelling te annuleren moet dat gewoon mogelijk zijn lijkt mij.

Wat zou ik eventueel nog kunnen doen?
Alvast bedankt.

TOEVOEGING: Ik heb video & audiobewijs dat ik ook daadwerkelijk de bestelling heb geannuleerd, misschien kan ik daar nog iets mee?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05
Beste antwoord
Gekozen door MaddAct

Re: Geannuleerde bestelling verzonden naar fout adres

door alfatrion » 13 mei 2021 11:50

De feiten zijn:
1. TS heeft iets besteld;
2. TS heeft op de koop ontbonden op de dag waarop de bestelling is geplaatst.

De gronden:
1. Een consument-koper heeft het recht om de koop te ontbonden tot er veertien dagen zijn verstreken na de dag van ontvangst en dus kan de koop ook ontbonden worden voordat het product is ontvangen;
2. Ontbinding is een eenzijdige rechtshandeling en dus is daar geen instemming van de verkoper voor nodig;
3. Ontbinding brengt met zich mee dat partijen bevrijd worden van de door hen te leveren prestaties en dat geleverde prestaties ongedaan gemaakt moeten worden;
4. Het product moet binnen veertien dag worden teruggezonden na dat de ontbindingsverklaring is verzonden;
5. Het niet terugzenden betekend niet dat de koop niet ontbonden is.

De enige vraag hier is voor wiens risico is het dat het product is verzonden nadat de koop ontbonden is? Het antwoord is in beginsel de verkoper.
alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geannuleerde bestelling verzonden naar fout adres

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt recht op terugbetaling van het aankoopbedrag inclusief de verzendkosten. Je hebt de koop herroepen voordat deze is verzonden en de verkoper heeft ook aangegeven dat hij de koop zou annuleren. Dat de verkoper toch het pakket heeft verzonden is zijn fout.

Ik vraag me wel af waarom je hebt gewacht en niet direct een mail hebt verstuurd. Opname is goed als bewijs.

Wat is het geschil exact?

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Geannuleerde bestelling verzonden naar fout adres

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
13 mei 2021 00:31
Je hebt de koop herroepen voordat deze is verzonden en de verkoper heeft ook aangegeven dat hij de koop zou annuleren. Dat de verkoper toch het pakket heeft verzonden is zijn fout.
De verkoper ging annuleren en heeft dit dus niet direct gedaan en dus ook niet bevestigd, dit omdat de afgesloten koop al te ver in het proces zat (immers is hij verzonden).

TS heeft dus op een verkeerd adres iets besteld, waarom is de snelste weg niet dat ze ff naar het oude adres gaat (of belt) en vraagt of ze het pakket willen retourneren. De starre houding rond haar eigen fout maakt het nu enkel lastiger omdat de 14 dagen bedenktijd ook al versterken zijn.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geannuleerde bestelling verzonden naar fout adres

Ongelezen bericht door Lowieze »

Even een briefje in de bus gooien op uw oude adres + dat van de buurman die het pakketje heeft aangenomen en de situatie uitleggen. Vraag of ze even contact met u opnemen via de telefoon.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geannuleerde bestelling verzonden naar fout adres

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je hebt een bestelling geplaatst en het bedrijf heeft het uitgevoerd.

Ik denk dat je pech hebt. De enige optie is om je pakketje op te halen en retour sturen (binnen 14 dagen na aflevering). Probeer het ook bij je adres waar je hebt gewoond.
Ik zal als buren niet blij zijn om een pakketje niet aan mijn buurman af te geven. Dit is namelijk een oplichters truck (vraag me niet hoe het precies werkt)

Indien het bedrijf aan is gesloten bij thuiswinkel kan je naar de geschillencommissie (en anders naar de kantonrechter) met de opgenomen gesprek. Echter denk ik dat je bod vangt.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geannuleerde bestelling verzonden naar fout adres

Ongelezen bericht door alfatrion »

De feiten zijn:
1. TS heeft iets besteld;
2. TS heeft op de koop ontbonden op de dag waarop de bestelling is geplaatst.

De gronden:
1. Een consument-koper heeft het recht om de koop te ontbonden tot er veertien dagen zijn verstreken na de dag van ontvangst en dus kan de koop ook ontbonden worden voordat het product is ontvangen;
2. Ontbinding is een eenzijdige rechtshandeling en dus is daar geen instemming van de verkoper voor nodig;
3. Ontbinding brengt met zich mee dat partijen bevrijd worden van de door hen te leveren prestaties en dat geleverde prestaties ongedaan gemaakt moeten worden;
4. Het product moet binnen veertien dag worden teruggezonden na dat de ontbindingsverklaring is verzonden;
5. Het niet terugzenden betekend niet dat de koop niet ontbonden is.

De enige vraag hier is voor wiens risico is het dat het product is verzonden nadat de koop ontbonden is? Het antwoord is in beginsel de verkoper.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geannuleerde bestelling verzonden naar fout adres

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus kan het bedrijf alsnog de kosten op TS verhalen, omdat deze het pakket niet terug gestuurd heeft?

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Geannuleerde bestelling verzonden naar fout adres

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
13 mei 2021 14:19
Dus kan het bedrijf alsnog de kosten op TS verhalen, omdat deze het pakket niet terug gestuurd heeft?
Dat lijkt mij alleen het geval wanneer TS heeft geannuleerd na het verzenden, waar hier geen sprake van lijkt te zijn.
Als het bedrijf inderdaad heeft verzonden na annulering zou ik verwachten dat zij daar dan ook de verantwoordelijkheid dragen, er was immers op dat moment al geen overeenkomt meer.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geannuleerde bestelling verzonden naar fout adres

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat laatste. Het product is verzonden als gevolg van keuzes die door de verkoper zijn gemaakt. Ik lees in de casus niets waardoor ik denk dat de gevolgen van het verzenden voor de koper zouden moeten zijn.

MaddAct
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2019 15:09

Re: Geannuleerde bestelling verzonden naar fout adres

Ongelezen bericht door MaddAct »

Lowieze schreef:
13 mei 2021 09:59
Even een briefje in de bus gooien op uw oude adres + dat van de buurman die het pakketje heeft aangenomen en de situatie uitleggen. Vraag of ze even contact met u opnemen via de telefoon.
Goed idee! Heb ik inmiddels gedaan. Bedankt! :D

dutchboy91
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2021 22:45

Re: Geannuleerde bestelling verzonden naar fout adres

Ongelezen bericht door dutchboy91 »

U heeft gewoon het recht de koop te ontbinden, ook VOORDAT u de bestelling heeft ontvangen. Als het klopt wat u allemaal heeft gezegd staat u naar mijn mening gewoon in uw recht. Zoals hierboven ook vermeld werd, heeft u geen toestemming nodig van de verkoper om de bestelling te annuleren. Ik heb het voor de zekerheid even gecontroleerd en meerdere websites melden dat u gewoon een koop mag ontbinden voordat u het product heeft ontvangen.

Bron 1: https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... bedenktijd
Bron 2: https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... aan-maken/

Op beide websites geven ze aan dat uw herroepingsrecht (dus het recht om uw product te annuleren) ingaat vanaf moment dat u besteld, dus ook vóór dat u het pakket geleverd krijgt.

U kunt de opname gebruiken als bewijs dat u daadwerkelijk de koop heeft ontbonden. Dat de webshop in kwestie het product als nog heeft verstuurd is niet uw probleem.

MaddAct
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2019 15:09

Re: Geannuleerde bestelling verzonden naar fout adres

Ongelezen bericht door MaddAct »

alfatrion schreef:
13 mei 2021 00:31
Je hebt recht op terugbetaling van het aankoopbedrag inclusief de verzendkosten. Je hebt de koop herroepen voordat deze is verzonden en de verkoper heeft ook aangegeven dat hij de koop zou annuleren. Dat de verkoper toch het pakket heeft verzonden is zijn fout.

Ik vraag me wel af waarom je hebt gewacht en niet direct een mail hebt verstuurd. Opname is goed als bewijs.

Wat is het geschil exact?
Bedankt voor uw reactie! Ik heb meerdere mensen gesproken met een juridische achtergrond en de koop mag inderdaad ontbonden/geannuleerd worden voordat de bestelde producten geleverd zijn. Ik heb dit dus toch op tijd gedaan. Ik ben nog steeds bezig om het pakketje terug te krijgen om het voor de webshop goed op te lossen want ik wil het voor beide partijen goed doen, terwijl hun helaas de schuld alleen op mij afschuiven maar ik sta als ik het zo lees en hoor wel in mijn recht.

Ik had trouwens na mijn bestelling binnen 16 minuten gebeld en daarna ook gelijk een mailtje. Sorry als dat niet duidelijk was in het verhaal. :D

Gesloten