Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Plaats reactie
zikoo
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2021 20:02

Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door zikoo »

Hallo allemaal. Ik heb een vraag over wat ik kan doen als PostNL voor een onbepaalde tijd mijn pakket vasthoud op de afdeling inklaringen. Mijn pakket zit er al een tijdje vast en ik heb een maand geleden bijna 70 euro aan inklaringskosten betaald, echter is er niks gebeurd met mijn pakket nadat het de douane heeft verlaten.

Aan de ene kant zegt PostNL dat ik de inklaringskosten terug krijg als ik mijn pakket niet ontvang, maar aan andere kant blijven ze aandringen dat ik moet blijven wachten en geduld hebben. Elke week zeggen ze dat het de week erop binnenkomt, maar klopt nooit wat van. Meer dan 2 maanden wachten op een EMS pakket is niet normaal lijkt mij.

Ik heb de domme fout gemaakt om de inklaringskosten met iDeal te betalen in plaats van met mijn credit card, dus moet nu echt het zien te krijgen van PostNL zelf. Maar zij werken hier niet aan mee en leveren het pakket ook niet. Het schijnt dat als je pakketten besteld buiten de EU je standaard een extra maand of 2 moet wachten wanneer PostNL je bezorgdienst is.

Hebben jullie een idee welke opties ik heb buiten voor een onbepaalde tijd wachten en hopen dat ik mijn pakket toch ontvang (erg onwaarschijnlijk)?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door Jablan »

Je hebt weinig keuze hierin, zie ook de andere onderwerpen over PostNL en inklaringskosten.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Monteiro.E schreef:
07 feb 2022 09:10
Expediteur inschakelen, zo gepiept.
Dit hebt u volgens mij al vaker gesteld. Kunt u ook uitleggen hoe dat precies in zijn werk gaat?

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Monteiro.E schreef:
07 feb 2022 09:26
Je belt een expediteur en levert de documenten aan, waybill en factuur. De rest gaat vanzelf, de expediteur rekent wel een gering bedrag.
En die expediteur haalt het dan op bij de Douane of PostNL, waar het kennelijk nog ergens zou moeten liggen?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door arvandongen »

Monteiro.E schreef:
07 feb 2022 09:53
Nee hij haalt het pakketje niet op, maar checkt wel of het er ligt. Ligt het er niet, betaalt u ook niets.
Heb je een webadres van deze gratis service?

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Monteiro.E schreef:
07 feb 2022 10:48
Gewoon niet doen, en lekker laten liggen.
Dat vind ik nou jammer...
Ik wil graag weten hoe het precies werkt, maar kennelijk wilt u dat nu toch niet vertellen. Zo heb ik hier niks aan.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Monteiro.E schreef:
07 feb 2022 12:24
Bel anders even een expediteur, als een paar dubbeltjes er van af kunnen. U wordt geknipt en geschoren... niet gatis!
Kunt u aangeven met welke expediteur(s) u goede ervaringen hebt?

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar twee maanden geleden was uw probleem binnen twee dagen opgelost. En als men hulp nodig had, kon men dat u vragen.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Monteiro.E schreef:
07 feb 2022 18:31
Lady1234 schreef:
07 feb 2022 14:32
Maar twee maanden geleden was uw probleem binnen twee dagen opgelost. En als men hulp nodig had, kon men dat u vragen.
Ik heb de vragen beantwoord, gewoon een expediteur bellen en vragen om er naar te kijken. Meer is het niet! Ik heb ook verteld dat een factuur en waybill belangrijk zijn, die moeten in ieder geval dezelfde aankoop waarde hebben. Zoniet dan is de package waarschijnlijk nog niet customer free. Maar dat weet een expediteur perfect na te gaan.

Maar om mij nu weer een trol te noemen vind ik erg onvriendelijk en meld het ook maar even.
en ik heb gevraagd om een goede expediteur te noemen, en dat wilt u dan weer niet...
Wat kan een goede expediteur precies doen? U geeft aan dat ze het pakket niet kunnen ophalen bij de douane. Als mijn pakket vast zit bij de douane, wat kan een goede expediteur doen? Dat wil ik graag weten.
Ik heb het namelijk recent wel bij de hand gehad, dat een pakket wekenlang vast zat. Toen zei u al: schakel een expediteur in. Maar ik snap nog niet hoe dat werkt, en weet ook even geen goede expediteur hiervoor te vinden.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door newmikey »

Monteiro.E schreef:
07 feb 2022 18:31
...een factuur en waybill belangrijk zijn, die moeten in ieder geval dezelfde aankoop waarde hebben.

Zoniet dan is de package waarschijnlijk nog niet customer free.
Een waybill met een waarde? "Customer free"? Prachtig!

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@techneut71

Ik schaar het verhaal maar onder Portugese sprookjes.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Monteiro.E schreef:
07 feb 2022 18:31
Lady1234 schreef:
07 feb 2022 14:32
Maar twee maanden geleden was uw probleem binnen twee dagen opgelost. En als men hulp nodig had, kon men dat u vragen.
Ik heb de vragen beantwoord, gewoon een expediteur bellen en vragen om er naar te kijken. Meer is het niet! Ik heb ook verteld dat een factuur en waybill belangrijk zijn, die moeten in ieder geval dezelfde aankoop waarde hebben. Zoniet dan is de package waarschijnlijk nog niet customer free. Maar dat weet een expediteur perfect na te gaan.

Maar om mij nu weer een trol te noemen vind ik erg onvriendelijk en meld het ook maar even.
Expediteurs mogen geen inklaringen verrichten indien men niet beschikt over een EORI nr.
En er dient een (in)directe fiscale vertegenwoordigingsovereenkomst te zijn.
Aangezien U geen bedrijf bent, beschikt U niet over een EORI nr.

Reden waarom DHL, PostNL etc zelf die inklaringen verzorgen is de garantie dat het bij de douane ingediende vrachtmanifest (de summiere aangifte bij de douane) ook daadwerkelijk wordt aangezuiverd. Als na 90 dagen zou blijken dat een bepaalde zending geen vervolgdocument heeft (bijv een IM A, in het vrije verkeer brengen) dan draait DHL c.q. PostNL op voor de verschuldigde invoerrechten en BTW.
Overigens, zou de expediteur het wel mogen, rekent U dan op ca 100/125 euro + invoerrecht + BTW. Ik denk dat U dan bij DHL c.q.
PostNL iets goedkoper uit bent. Want de expediteur levert ingeklaard niet bij u af, DHL c.q. PostNL daarentegen wel.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Ah, ok. Nu is het duidelijk hoe dat zou moeten werken. En voor mij als particulier dus niet nuttig/bruikbaar.
Gelukkig heb ik het de vorige keer wel zelf weten op te lossen zonder expediteur. Hopelijk maak ik het niet nog eens mee.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Als het de standaard is bij PostNL dan moet er ergens een onverklaarbare berg niet afgeleverde pakketten liggen....

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoe gemakkelijk kan het zijn, even een expediteur bellen? Dat heb ik zojuist gedaan en het antwoord was heel duidelijk:
Als een zending via PostNL/DHL/enz. in Nederland bij de douane ligt, kan een andere expediteur niets meer doen.

Voor een zakelijke klant in Portugal ligt het misschien anders, maar voor een particulier in Nederland heeft het geen zin om een expediteur te bellen als een pakket bij de douane ligt.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Monteiro.E schreef:
08 feb 2022 06:36
Hoe weet u dat ik geen bedrijf ben? Ik heb wel een Portugees fiscal nummer, het zogenoemde NIF nummer. Dit nummer had de expediteur I.d.d. ook nodig.
Omdat er documenten ontbraken bleef het pakket in gijzeling in mijn geval, de expediteur, 🇵🇹 heeft de inklaring rond gemaakt ,,custom clearance,, Daarna zijn de versculdigde bedragen betaald en dit hele proces duurde slechts 2 dagen.

Daarna werd het pakket keurig netjes bezorgd binnen 10 dagen.

Omdat ik wilde voorkomen dat het pakket terug verzonden werd, heb ik het op deze manier gedaan en het is gelukt.

De kosten voor de expediteur was 75 euro, geen flauw idee wat ctt rekent.

Mijn meegemaakt verhaal, betitel het als sprookje of fabeltje en noem mij een trol. Ik hoop dat ik een ander hiermee een andere kijk geef hoe het ook kan.
Een NIF nr (Número de Identificacao Fiscal) zegt al genoeg! Dat is gewoon vergelijkbaar met het BSN nr in Nederland.
Dus er is ingeklaard voor U als particulier, niet als bedrijf!
En U hoeft mij niet uit te leggen wat customs clearance betekent, dat is gewoon Engels voor inklaring, of juister gezegd:
in het vrije verkeer brengen. In mijn beroep heb ik dagelijks met dit werk te maken. Het is overigens niet de expediteur zelf
die inklaart, die heeft dat ongetwijfeld aan een DOUANE - EXPEDITEUR uitbesteed. En daarvan zijn er niet meer zoveel sinds
we vrij verkeer hebben. Gaston Schul Gerlach dat zijn de echte oude douane expediteurs die U vroeger bij elke grensovergang aantrof om het vrachtverkeer bij te staan in de papierwinkel. Maar ze bestaan nog steeds.
Wil je als douane-expediteur mogen optreden moet je aan behoorlijk wat vereisten voldoen. Bij ons is dat zelfs in een aparte BV
Fiscaliteiten ondergebracht.

Riyuma
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:13

Re: Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door Riyuma »

Ik heb vandaag de melding gekregen dat mijn pakket uit Japan, waar ik inklaringskosten voor betaald heb, bezorgd is. Niet dus. Ik bel niet PostNL, blijkt dat mijn pakket bezorgd is bij een random adres in Den Haag. Ik woon in Hoofddorp....dat is niet eens dezelfde provincie....
Volgens de PostNL dame kunnen ze er niks aan doen, gaan ze er niks aan doen en willen ze niet zeggen waar het pakket bezorgd is... Hoe kan dit?

Ik heb vorig jaar al een keer meegemaakt dat ze op het inklaringsformulier mij een andere naam hebben gegeven. Dit leverde een leuk scenario op bij de Primera toen ik het pakket op moest halen.

Maargoed, iemand heeft nu dus mijn pakket en ik moet maar de afzender in Tokyo vragen of ze PostNL willen lastig vallen voor mij...

QuarkTrutte
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2022 01:49

Re: Inklaringskosten betalen, maar pakket nooit krijgen. De standaard bij PostNL.

Ongelezen bericht door QuarkTrutte »

Ik heb hetzelfde maar dan dat het ontvangen is, en getekend door ene "XP1". Nouja meer een "handtekening" als in zo'n ouderwetse straatjongen die dronken genoeg is om een kruisje te zetten en als matroos geronseld te worden. De Britse post website is wel cynisch genoeg om daar een foto van weer te geven.. Maar ook geen idee wie ik het beste kan proberen te bereiken (het verzendende bedrijf reageert nooit en dat Britse postbedrijf is allen telefonisch bereikbaar en dan krijg je een stem die 19e eeuws aandoet die aangeeft dat het nog minstens 2 uur wachttijd is :|

Plaats reactie