LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inklaringskosten PostNL onterecht

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Gesloten
Travel2punt0
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2017 12:07

Inklaringskosten PostNL onterecht

Ongelezen bericht door Travel2punt0 »

ik heb enkele weken geleden een pakketje besteld in Australië dat een waarde vertegenwoordigde van minder dan 22 euro. Hierdoor zou ik geen BTW en importkosten moeten betalen. Echter een achteloze douane medewerker heeft de 26 dollar aangezien voor Amerikaanse dollars in plaats van Australische. Hierdoor leek de waarde 24 euro en is er wel BTW in rekening gebracht + 13 euro inklaringskosten door PostNL. Ik tekende bezwaar aan en werd in het gelijk gesteld; de BTW kreeg ik terug. Echter de inklaringskosten krijg ik niet terug van PostNL met het argument 'er zijn kosten gemaakt voor verwerking en opslag en die moeten betaald worden'.
Ik vind dit echt een vorm van diefstal. Mijn pakket had helemaal niet ingeklaard hoeven worden als men goed had opgelet (er staat op 5 plekken op de verpakking dat het uit Australië komt). Fouten kunnen gemaakt worden, maar het kan toch niet zo zijn dat ik daarvan de dupe word?
Dat is een mooi verdienmodel voor PostNL, gewoon elk pakket in gaan klaren, kosten berekenen, de fout erkennen, de BTW terugbetalen, maar de 13 euro houden!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inklaringskosten PostNL onterecht

Ongelezen bericht door berndv »

Travel2punt0 schreef:ik heb enkele weken geleden een pakketje besteld in Australië dat een waarde vertegenwoordigde van minder dan 22 euro. Hierdoor zou ik geen BTW en importkosten moeten betalen. Echter een achteloze douane medewerker heeft de 26 dollar aangezien voor Amerikaanse dollars in plaats van Australische. Hierdoor leek de waarde 24 euro en is er wel BTW in rekening gebracht + 13 euro inklaringskosten door PostNL. Ik tekende bezwaar aan en werd in het gelijk gesteld; de BTW kreeg ik terug. Echter de inklaringskosten krijg ik niet terug van PostNL met het argument 'er zijn kosten gemaakt voor verwerking en opslag en die moeten betaald worden'.
Ik vind dit echt een vorm van diefstal. Mijn pakket had helemaal niet ingeklaard hoeven worden als men goed had opgelet (er staat op 5 plekken op de verpakking dat het uit Australië komt). Fouten kunnen gemaakt worden, maar het kan toch niet zo zijn dat ik daarvan de dupe word?
Dat is een mooi verdienmodel voor PostNL, gewoon elk pakket in gaan klaren, kosten berekenen, de fout erkennen, de BTW terugbetalen, maar de 13 euro houden!
Vreemd. En wat geeft PostNL aan als argument?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Inklaringskosten PostNL onterecht

Ongelezen bericht door k2p »

berndv schreef:
Travel2punt0 schreef:ik heb enkele weken geleden een pakketje besteld in Australië dat een waarde vertegenwoordigde van minder dan 22 euro. Hierdoor zou ik geen BTW en importkosten moeten betalen. Echter een achteloze douane medewerker heeft de 26 dollar aangezien voor Amerikaanse dollars in plaats van Australische. Hierdoor leek de waarde 24 euro en is er wel BTW in rekening gebracht + 13 euro inklaringskosten door PostNL. Ik tekende bezwaar aan en werd in het gelijk gesteld; de BTW kreeg ik terug. Echter de inklaringskosten krijg ik niet terug van PostNL met het argument 'er zijn kosten gemaakt voor verwerking en opslag en die moeten betaald worden'.
Ik vind dit echt een vorm van diefstal. Mijn pakket had helemaal niet ingeklaard hoeven worden als men goed had opgelet (er staat op 5 plekken op de verpakking dat het uit Australië komt). Fouten kunnen gemaakt worden, maar het kan toch niet zo zijn dat ik daarvan de dupe word?
Dat is een mooi verdienmodel voor PostNL, gewoon elk pakket in gaan klaren, kosten berekenen, de fout erkennen, de BTW terugbetalen, maar de 13 euro houden!
Vreemd. En wat geeft PostNL aan als argument?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Inklaringskosten PostNL onterecht

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Post NL dient u geheel te gemoed te komen. Fouten maken kan, maar kunnen ook hersteld worden.
Maar....... Gelijk hebben is nog niet automatisch gelijk krijgen. Ga maar eens rechten voor € 13,-

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Inklaringskosten PostNL onterecht

Ongelezen bericht door newmikey »

Tsja, hier heeft u toch echt gewoon gelijk maar die €13 uit PostNL lospeuteren zal heel moeilijk worden. Ik zou het helaas laten schieten, u zult meer tijd, telefoonkosten en kalmeringsdruppels kwijt zijn dan de tegenwaarde van €13 schat ik zo.

titusvh
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 sep 2007 12:01

Re: Inklaringskosten PostNL onterecht

Ongelezen bericht door titusvh »

Als de douane ene pakket eruit vist, dan heeft PostNL daardoor kosten die ze doorberekenen.
In dit geval was dat onterecht. Maar als ik dat zo lees is dat niet de schuld van PostNL, maar van de Douane. Ik zou het niet onlogisch vinden als je daar in principe je geld zou moeten halen. Zal in de praktijk een vrij hypothetische actie zijn denk ik. Oneerlijk, maar ondoenlijk hier recht te halen vrees ik.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Inklaringskosten PostNL onterecht

Ongelezen bericht door Jetsertje »

Met enkel een Dollar teken bij het bedrag maak je dan ook niet echt duidelijk dat het om Australische Dollars gaat en niet US Dollars of een van de andere tientallen Dollars van verschillende landen. Want ook al komt het pakket uit Australië, zo raar is het niet om het bedrag in USD te vermelden. Over de hele wereld wordt de prijs in USD op het pakket vermeld. Koop maar iets uit China, dat is meestal ook USD en ik heb het nog nooit in Yuan gezien.

Je hebt kunnen aantonen dat de prijs in AUD was en niet USD waardoor je de belasting terug hebt gekregen. Maar PostNL heeft nog steeds kosten moeten maken voor jouw pakket omdat het niet duidelijk genoeg was. Het lijkt mij dan ook meer dan redelijk dat die kosten voor jou zijn en blijven, ook al hadden die kosten niet gemaakt hoeven te worden.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Inklaringskosten PostNL onterecht

Ongelezen bericht door k2p »

Uit https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket- ... uitenland/ :
Hoe werkt het?
De inklaringskosten die u betaalt als u een pakket van buiten de EU ontvangt, zijn als volgt opgebouwd:
- De kosten voor het opmaken van de vereiste douaneaangifte.
- Douanerechten, btw en andere invoerheffingen.
- Kosten voor het eventueel aanschrijven van de ontvanger wanneer de inhoud, waarde en gegevens van de zending niet overeenkomen of onvolledig zijn.
- Het vaststellen van product en waarde.
- Opslag- en bewaarkosten.
- Incassokosten.
- Administratieve kosten.

U betaalt de factuur contant aan onze postbezorger. Heeft u niet voldoende contant geld om het bedrag te betalen? Dan bieden we het pakket op een ander moment aan. Of u kunt het pakket op het dichtstbijzijnde Postkantoor afhalen.
Wat moet ik doen als ik geen inklaringskosten wil betalen?
Krijgt u een pakket uit het buitenland, maar wilt u geen inklaringskosten betalen? Weiger dan het pakket direct als PostNL het pakket aanbiedt. Het pakket wordt dan meteen retour afzender gezonden of vernietigd. Dit is afhankelijk van de wens van de afzender.

U bent dan niet meer verplicht om douanekosten, btw, andere heffingen of inklaringskosten te betalen.

Accepteert u het pakket als het wordt aangeboden door een medewerker van PostNL? Dan betaalt u douanerechten, btw, eventuele heffingen en inklaringskosten.
PostNL doet dus zelf de waarde van het poststuk inschatten en gaat dan over tot het doen van een douane-aangifte. PostNL heeft zelf de fout begaan door verkeerd te schatten en had geen douane-aangifte hoeven doen.

Ontvanger had géén overeenkomst met PostNL, maar zal beweren dat door het accepteren van een poststuk een overeenkomst door ontvanger was aanvaard. Daar heb ik bijzonder veel moeite mee, omdat het poststuk ten onrechte werd achtergehouden om ontvanger te dwingen een overeenkomst aan te gaan. Ik vind dat een dergelijke overeenkomst aanvechtbaar is (dwaling) en zonder overeenkomst kom je uit op onverschuldigde betaling.

Dat die arme PostNL toch werk had (aan haar eigen fout) is geen argument. Zij moet een rechtsgrond hebben voor een vordering. Een overeenkomst hebben ze volgens mij dus niet. En ongerechtvaardigde verrijking gaat ze ook niet helpen. Dus dat geld moet terug!

nici99
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2010 21:50

Re: Inklaringskosten PostNL onterecht

Ongelezen bericht door nici99 »

Ik deel je mening k2p en ik vind het erg bijzonder dat dit nog niet stopgezet is. Is er inmiddels al meer over bekend of is er een mogelijkheid om met alle gedupeerde gelijktijdig een zaak hiervan te maken? Het is voor mij een principe kwestie en het gaat om erg veel geld als iedereen dit zomaar onterecht betaald. Alleen gezamenlijk kan hier iets aan gedaan worden want voor 13 euro kan je er geen zaak van maken.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Inklaringskosten PostNL onterecht

Ongelezen bericht door newmikey »

nici99 schreef:Ik deel je mening k2p en ik vind het erg bijzonder dat dit nog niet stopgezet is. Is er inmiddels al meer over bekend of is er een mogelijkheid om met alle gedupeerde gelijktijdig een zaak hiervan te maken? Het is voor mij een principe kwestie en het gaat om erg veel geld als iedereen dit zomaar onterecht betaald. Alleen gezamenlijk kan hier iets aan gedaan worden want voor 13 euro kan je er geen zaak van maken.
U antwoordt op een topic dat inmiddels bijna een jaar oud is. Het lijkt er sterk op dat de meeste mensen nog steeds denken dat er in Nederland mensen van PostNL of van de Douane achter een lopende band zitten die elk pakketje door hun handen laten gaan en kijken of er iets op staat over waarde of inhoud, waarna deze mensen van alles gaan lopen inschatten. Dit is uiteraard ver van de waarheid.

Er komen dagelijk miljoenen pakketjes aan in Europa, waarvan 99.9% geheel geautomatiseerd worden verwerkt aan de hand van barcode etiketten. Deze barcodes zijn er in het land van verzending opgeplakt en corresponderen met het laadmanifest van de internationale vrachtvervoerder en de luchtvaartmaatschappij. Op dit manifest staan gegevens over de opgegeven inhoud, waarde, gewicht en alle andere gegevens die voor de douane afhandeling van belang zijn. Die gegevens worden aangeleverd door het post- of koeriersbedrijf wat in het land van verzending het pakje voor vervoer heeft aangenomen.

Als op die barcode en op het manifest de waarde verkeerd is aangegeven, of in de verkeerde valuta, suist het pakketje volledig geautomatiseerd de aangifte-pijplijn in. Slechts in een zeer klein percentage van de gevallen worden zowel hoge waarde (aangifte-plichtige) zendingen alsmede lage waarde (vrijgesteld) uit die pijplijn gehaald hetzij voor een volledig gerandomiseerde spot-check of een op risico profielen gebaseerde controle.

Er valt dus niets "stop te zetten" en er is ook geen "principekwestie" - hooguit zal PostNL verwijzen naar de afzender of het post/koeriersbedrijf in het lnd van verzending. PostNL heeft weinig keuze of het pakket in de aangiftestroom terecht komt.

Met andere woorden: u vecht tegen windmolens.

jeroen140
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 apr 2019 08:53

Re: Inklaringskosten PostNL onterecht

Ongelezen bericht door jeroen140 »

Ik maak het de laatste tijd steeds vaker mee; een soort ontmoedigingsbeleid van de overheid, of de post. Niet nader omschreven kosten van €20 of zelfs €30. Vaak is de inhoud enkele euro's of zelfs ruim onder het toegestane bedrag van €22 voor vrije invoer van buiten de EU.
Ik adviseer iedereen, gewoon terugsturen. Daarmee verhoog je de kosten voor de Nederlandse bezorgdienst en douane, want alles moet nogmaals door de administratie, zelfs als het vernietigd wordt. Tegen de verzender zeg je gewoon "niet ontvangen". Beloon dit soort beleid niet, het verdwijnt zodra de kosten voor de Nederlandse kant stijgen.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inklaringskosten PostNL onterecht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u adviseert fraude?

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inklaringskosten PostNL onterecht

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

jeroen140 schreef:
26 apr 2019 09:19
Ik maak het de laatste tijd steeds vaker mee; een soort ontmoedigingsbeleid van de overheid, of de post. Niet nader omschreven kosten van €20 of zelfs €30. Vaak is de inhoud enkele euro's of zelfs ruim onder het toegestane bedrag van €22 voor vrije invoer van buiten de EU.
Ik adviseer iedereen, gewoon terugsturen. Daarmee verhoog je de kosten voor de Nederlandse bezorgdienst en douane, want alles moet nogmaals door de administratie, zelfs als het vernietigd wordt. Tegen de verzender zeg je gewoon "niet ontvangen". Beloon dit soort beleid niet, het verdwijnt zodra de kosten voor de Nederlandse kant stijgen.

Stoute Jeroen! :lol: :mrgreen:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Inklaringskosten PostNL onterecht

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De internationale post bedrijven hebben afspraak in USA $ en geen plaatselijke valuta....
Van Rusland naar Nederland ook gewoon in $.

Chinezen doen ook uitsluitend de $ opgave en meer info is kans op dit soort fouten.
De verzender uit Australië heeft dus fout gemaakt.

Laat retour afz gaan en deze firma moet jou geld terug betalen en kan zijn eigen fout zien.
Naast USA zijn er nog veel meer Dollar landen!

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Inklaringskosten PostNL onterecht

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Nuttig advies van kommer, twee jaar na dato.

Gesloten