LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

riddert schreef:
HansieZant schreef:CoolBlue moet jou nu gewoon je geld terug geven en zelf maar een onderzoek starten met PostNL.
CoolBlue moet dat helemaal niet, en het onderzoek loopt al. Er is alleen een proces verbaal nodig om het onderzoek te kunnen afronden. Coolblue heeft een heldere mail gestuurd met instructies, het lijkt mij het beste om dat op te volgen.
Dat moet je juist niet doen. Door aangifte te doen, gedraag je je als eigenaar, terwijl je dat nu juist niet bent geworden.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Moneyman schreef:
riddert schreef:
HansieZant schreef:CoolBlue moet jou nu gewoon je geld terug geven en zelf maar een onderzoek starten met PostNL.
CoolBlue moet dat helemaal niet, en het onderzoek loopt al. Er is alleen een proces verbaal nodig om het onderzoek te kunnen afronden. Coolblue heeft een heldere mail gestuurd met instructies, het lijkt mij het beste om dat op te volgen.
Dat moet je juist niet doen. Door aangifte te doen, gedraag je je als eigenaar, terwijl je dat nu juist niet bent geworden.
Een aangifte is geen erkenning dat je eigenaar bent, het is een officiële verklaring dat het niet in het pakket zat. Coolblue zal niet uitkeren, dit schrijven ze ook, als je geen aangifte doet.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef:Een aangifte is geen erkenning dat je eigenaar bent, het is een officiële verklaring dat het niet in het pakket zat. Coolblue zal niet uitkeren, dit schrijven ze ook, als je geen aangifte doet.
Onjuist. Die aangifte/ verklaring kan alleen door de benadeelde worden gedaan, en dat is de eigenaar. De koper is immers nog geen eigenaar en kan gewoon nakoming vorderen bij CB.

Ik snap wel dat CB de bal naar TS schuift, das veel makkelijker en ze ontlopen mogelijk hun bewijslast.

HansieZant

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door HansieZant »

sylvesterb schreef: Een aangifte is geen erkenning dat je eigenaar bent, het is een officiële verklaring dat het niet in het pakket zat. Coolblue zal niet uitkeren, dit schrijven ze ook, als je geen aangifte doet.
"En hoe ziet de laptop eruit? Welke kleur? Heeft u ook een serienummer waar we de laptop aan kunnen identificeren?"

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Bob Schurkjens schreef:Door aangifte te doen erken je dat het artikel van jou is gestolen en niet van de verzender. Volgens mij is dat niet slim inzake je rechtspositie. Laat Coolblue maar aangifte doen.
Dat is onjuist. Het feitencomplex verandert niet door aangifte te doen. Het verhaal blijft hetzelfde, ongeacht wie aangifte doet. Rechtspositie verandert niet.
De vraag is, of als getuige, ook aangifte kunt doen van diefstal. Volgens Moneyman dus niet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik denk dat Moneyman het prima heeft uitgelegd en als gerechtsdeurwaarder weet waarover hij praat. Verder zie ik in de openingspost in de reactie van Coolblue geen aanwijzing dat ze tot schadevergoeding willen overgaan. Ze hebben het alleen over een onderzoek. Topicstarter voelt terecht nattigheid. Maar goed, hopelijk horen we van topicstarter want het is wel een interessante kwestie.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
sylvesterb schreef:Een aangifte is geen erkenning dat je eigenaar bent, het is een officiële verklaring dat het niet in het pakket zat. .....
Onjuist. Die aangifte/ verklaring kan alleen door de benadeelde worden gedaan, en dat is de eigenaar. De koper is immers nog geen eigenaar en kan gewoon nakoming vorderen bij CB.
Wat is er onjuist? Wat sylvesterb zegt klopt toch gewoon?
Iets anders is dat het niet mogelijk zal blijken te zijn een dergelijke aangifte te doen. Omdat je geen eigenaar bent.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Het klinkt logisch dat TS geen aangifte kan of mag doen, omdat hij niet de benadeelde is, omdat hij niet het slachtoffer is van het misdrijf: hij is immers geen eigenaar van de laptop.
Klinkt logisch, maar kan iemand een onderbouwing geven waaruit dat blijkt?

Mijn boerenverstand zegt dat het niet uitgesloten is, dat aangifte door TS gewoon zal worden opgenomen door de politie en dat dat dus gewoon kan, ook zonder eigenaar te zijn, hetgeen ook uit de aangifte zal blijken. Dus van je gedragen 'als eigenaar' door het doen van aangifte, is dan ook geen sprake.

Artikel 161 Wetboek van Strafvordering zegt: 'Ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen'.
Geldt dat hier niet?

Ik begrijp de handelwijze van Coolblue wel. Slimme zet. Ze moeten toch wat.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:De laptop is nog niet geleverd, jij bent dus nog geen eigenaar en kunt dus geen aangifte doen.
Vertel....
Artikel 161 Sv schreef:Ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Misschien kun je gewoon " melding doen " van vermissing / geen ontvangen " pakket?
En dit terugkoppelen naar CB , daarmee kunnen zij dan verder richting PostNL ..

HansieZant

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door HansieZant »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:De laptop is nog niet geleverd, jij bent dus nog geen eigenaar en kunt dus geen aangifte doen.
Vertel....
Artikel 161 Sv schreef:Ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen.
Welk strafbaar feit? Voor zover ik als ontvanger weet is het enige strafbare feit dat ik bij CoolBlue een laptop gekocht en betaald heb en zij mij een lege doos hebben toegezonden.

Wel een goed idee trouwens. Ik ga op marktplaats laptops en smartphones te koop aanbieden en dan verstuur ik allemaal lege dozen naar iedereen en dan vraag ik hun daarna aangifte te doen van diefstal.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:Wat is er onjuist? Wat sylvesterb zegt klopt toch gewoon?
Je moet voor een aangifte een verklaring bij de politie afleggen, maar een aangifte kun je niet reduceren tot een verklaring; is is gericht op het ingang zetten van het strafrechtelijk proces. Daar hoeft TS uiteraard niet aan mee te werken, aan de andere kant... waarom ook niet?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

tttlocke schreef: Artikel 161 Wetboek van Strafvordering zegt: 'Ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen'.
Geldt dat hier niet?
En dat is hier ook precies het geval. Coolblue heeft van PostNL begrepen dat er geen strafbaar feit heeft plaatst gevonden. TS stelt van wel, immers ontbreek de laptop.

Coolblue wilt nu dat de partij die stelt dat er geen laptop aanwezig was aangifte hier van doet omdat deze stelt dat er een strafblaarfeit heeft plaats gevonden. Aangifte maakt je geen eigenaar.
tttlocke schreef: Ik begrijp de handelwijze van Coolblue wel. Slimme zet. Ze moeten toch wat.
Maar Coolblue weet dat de laptop nog in de doos zat toen hij bij de bezorger in de bus ging, er zijn dus maar 2 verdachten. De bezorger zegt "ik heb er niets uitgehaald" en de ontvanger (TS) zegt hij zit er niet in. TS mag dat nu gaan verklaren bij de politie, welke ook de verklaring van Coolblue toevoegt waar dit indirect al instaat. In de praktijk zie je dat veel mensen toch maar geen aangifte doen of op forums vragen gaan stellen. Dit schild de verzekering van Coolblue schade.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:De laptop is nog niet geleverd, jij bent dus nog geen eigenaar en kunt dus geen aangifte doen.
Vertel....
Artikel 161 Sv schreef:Ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen.
Als beoogd ontvanger kom je niet verder dan een vermoeden. De eigenaar/ verzender is degene die de aangifte zal moeten doen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:Als beoogd ontvanger kom je niet verder dan een vermoeden.
Dat is voldoende voor het doen van aangifte. De politie mag alleen aangifte weigeren als er duidelijk geen sprake is van een vervolgbaar misdrijf. De rechter sluit of er sprake is van een misdrijf, het OM besluit of publieke gelden worden aan gesproken voor de vervolging en de politie doet onderzoek.

HansieZant

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door HansieZant »

alfatrion schreef:
Artikel 161 Sv schreef:Ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen.
Jij draagt nu ook kennis van dit begane strafbare feit. Wellicht kun jij aangifte doen voor de TS? Doe je ook nog eens wat nuttigs met al je zogenaamde kennis.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:Als beoogd ontvanger kom je niet verder dan een vermoeden.
Dat is voldoende voor het doen van aangifte. De politie mag alleen aangifte weigeren als er duidelijk geen sprake is van een vervolgbaar misdrijf. De rechter sluit of er sprake is van een misdrijf, het OM besluit of publieke gelden worden aan gesproken voor de vervolging en de politie doet onderzoek.
De realiteit is toch wel even anders. De politie heeft een duidelijke poortwachtersfunctie om onnodige verspilde onderzoekstijd te voorkomen. En ik heb helaas genoeg ervaring met aangifte doen om te weten hoe duidelijk je je directe betrokkenheid moet kunnen aantonen. :cry:

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door 16again »

Geen idee waarom TS geen aangifte kan doen. Diefstal is een strafbaar feit.
Tevens kan TS in aangifte laten opnemen dat laptop nu feitelijk niet geleverd is, en dus nog niet zijn eigendom was.

Als CB aangifte doet, dan is verklaring van TS ook wel handig: denk aan bijzonderheden over bezorgtijdstip, bekende chauffeur, type bus etc. Dan wel zo handig als TS zelf aangifte doet

Uiteraard is TS benadeeld. Hij zit nu op oude computer. :D

En weigert de politie de aangifte, dan dit simpelweg terugkoppelen aan CB. TS is niet gebaat bij patstelling!

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:De realiteit is toch wel even anders.
Uit de praktijk
De Nationale ombudsman vindt dat een aangifte moet worden opgenomen, tenzij al op voorhand, zonder verder onderzoek en zonder de minste twijfel duidelijk is dat er geen sprake is van een strafbaar feit. (zie ook rapport http://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2008/183).
https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2012/062

Over de smoesjes
https://01-strafrecht-advocaat.nl/weige ... e-opnemen/

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
alfatrion schreef:
Moneyman schreef:Als beoogd ontvanger kom je niet verder dan een vermoeden.
Dat is voldoende voor het doen van aangifte. De politie mag alleen aangifte weigeren als er duidelijk geen sprake is van een vervolgbaar misdrijf. De rechter sluit of er sprake is van een misdrijf, het OM besluit of publieke gelden worden aan gesproken voor de vervolging en de politie doet onderzoek.
De realiteit is toch wel even anders. De politie heeft een duidelijke poortwachtersfunctie om onnodige verspilde onderzoekstijd te voorkomen. En ik heb helaas genoeg ervaring met aangifte doen om te weten hoe duidelijk je je directe betrokkenheid moet kunnen aantonen. :cry:
Hoe de realiteit is, is iets anders dan de eerder gedane stellige bewering dat je eigenaar moet zijn om aangifte te doen van diefstal. Een bewering die overigens niet onderbouwd werd.
De politie kan een heel arsenaal aan middelen inzetten om aangifte te ontmoedigen, maar dat is iets anders.
Omdat je aangifte kunt doen als niet-slachtoffer van een misdrijf (Art. 161 WvS), is er ook geen sprake van dat je je door aangifte te doen gedraagt als eigenaar. Dat je geen eigenaar was, blijkt ook uit een feitelijk juiste aangifte.

Aangifte kan gewoon, in een paar minuten, online gedaan worden. Wat de politie er daarna mee doet, zien we dan wel weer. TS heeft dan al gevolg gegeven aan het verzoek van Coolblue.
De vraag is waar het belang ligt van TS.
Waarom zou TS niet voldoen aan het verzoek van Coolblue? Welk gedrag brengt een oplossing dichterbij?

Gesloten