LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Redenen om geen aangifte te doen
- gedoe met de politie
- kost 2 uur van je tijd
- de verkoper kan ook aangifte doen
- Als je geen aangifte doet, dan doe je zeker geen valse aangifte
- Als je het geen prettig idee vind

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

HansieZant schreef:
alfatrion schreef:...
Artikel 161 Sv schreef:Ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen.
Welk strafbaar feit? Voor zover ik als ontvanger weet is het enige strafbare feit dat ik bij CoolBlue een laptop gekocht en betaald heb en zij mij een lege doos hebben toegezonden.
Wat een kletskoek.
Dat Coolblue 'een lege doos heeft toegezonden is geen feit. Zou dat wel het geval geweest zijn, dan was dat nog niet strafbaar.
Diefstal is het strafbare feit in kwestie.
Als TS hiervan geen aangifte kan doen, kan niemand dat. Behalve de dief.
HansieZant schreef:Wel een goed idee trouwens. Ik ga op marktplaats laptops en smartphones te koop aanbieden en dan verstuur ik allemaal lege dozen naar iedereen en dan vraag ik hun daarna aangifte te doen van diefstal.
Geen goed idee. Dit gebeurt al, maar zal dan niet lang duren.
Het gebeurt, maar natuurlijk niet door Coolblue.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:Redenen om geen aangifte te doen
- gedoe met de politie
- kost 2 uur van je tijd
- de verkoper kan ook aangifte doen
- Als je geen aangifte doet, dan doe je zeker geen valse aangifte
- Als je het geen prettig idee vind
Dit als antwoord op uw eigen vraag?:
alfatrion schreef:Je moet voor een aangifte een verklaring bij de politie afleggen, maar een aangifte kun je niet reduceren tot een verklaring; is is gericht op het ingang zetten van het strafrechtelijk proces. Daar hoeft TS uiteraard niet aan mee te werken, aan de andere kant... waarom ook niet?
Reden om wel aangifte te doen: het zet de claim dat de (verzonden) laptop verdwenen is vóórdat TS de doos in ontvangst nam, kracht bij. Het niet doen van aangifte heeft het tegenovergestelde effect.
Aangifte kan online volgens mij en hoeft niet veel tijd te kosten. Dat je dan 'gedoe met de politie' hebt, is onwaarschijnlijk. Ook niet als men weigert de aangifte in behandeling te nemen. Dat bericht je dan gewoon aan Coolblue.
Nogmaals: waar ligt het belang van TS? Welke opstelling geeft de grootste kans op compensatie (alsnog de bestelde laptop of betaald geld terug).

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, mijn vraag is retorisch met als antwoord wel aangifte doen, want waarom niet?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:Nee, mijn vraag is retorisch met als antwoord wel aangifte doen, want waarom niet?
Eens dat dat beste aanpak is.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:Redenen om geen aangifte te doen
- gedoe met de politie
TS heeft al "gedoe" door de gestolen laptop, de aangifte is juist het middel om van dat gedoe af te komen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alles lezend en overziend, ga ik overstag. Mijn eerdere standpunt dat TS geen aangifte kan doen, neem ik terug.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:TS heeft al "gedoe" door de gestolen laptop, de aangifte is juist het middel om van dat gedoe af te komen.
Laten we het er op houden dat beide opties (aangifte doen of de verkoper aansprakelijk stellen) gedoe opleveren en dat de weg van de minste weerstand gaat over wat het minste gedoe oplevert.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef: - Als je geen aangifte doet, dan doe je zeker geen valse aangifte
Maar wel een valse claim dat de laptop ontbrak.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:Alles lezend en overziend, ga ik overstag. Mijn eerdere standpunt dat TS geen aangifte kan doen, neem ik terug.
Moneyman for president! :D

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

sylvesterb schreef:
alfatrion schreef: - Als je geen aangifte doet, dan doe je zeker geen valse aangifte
Maar wel een valse claim dat de laptop ontbrak.
Alleen als ie niet ontbrak.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door thecure »

Maar ja, ts komt weer eens niet terug...

Franscois
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jul 2018 15:08

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door Franscois »

Lees de antwoorden eens van begin tot eind. Vind ik niet zo gek dat TS niet meer terug komt.

Spekkie99
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2008 19:54

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door Spekkie99 »

Grappig van Coolblue, vragen om aangifte te doen tegen Coolblue voor het niet ontvangen van de laptop :-)
Dat Coolblue hiervoor Postnl in huurt is voor de klant niet van belang.

Coolblue in gebreke stellen voor het niet leveren is de enige oplossing.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Franscois schreef:Lees de antwoorden eens van begin tot eind. Vind ik niet zo gek dat TS niet meer terug komt.
De beste stuurlui staan aan wal.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Spekkie99 schreef:Grappig van Coolblue, vragen om aangifte te doen tegen Coolblue voor het niet ontvangen van de laptop :-)
Dat Coolblue hiervoor Postnl in huurt is voor de klant niet van belang. Coolblue in gebreke stellen voor het niet leveren is de enige oplossing.
Nee aangifte doen is de enige oplossing en deze doorsturen naar Coolblue. Zonder jouw verklaring (aangifte) doet Coolbliue niets, immers stelt PostNL dat het is bezorgd. Ingebreke stellen zal niets veranderen en bij een rechtbank zal de rechter ook vragen waarom je geen aangifte wilt doen.

Spekkie99
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2008 19:54

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door Spekkie99 »

sylvesterb schreef:
Spekkie99 schreef:Grappig van Coolblue, vragen om aangifte te doen tegen Coolblue voor het niet ontvangen van de laptop :-)
Dat Coolblue hiervoor Postnl in huurt is voor de klant niet van belang. Coolblue in gebreke stellen voor het niet leveren is de enige oplossing.
Nee aangifte doen is de enige oplossing en deze doorsturen naar Coolblue. Zonder jouw verklaring (aangifte) doet Coolbliue niets, immers stelt PostNL dat het is bezorgd. Ingebreke stellen zal niets veranderen en bij een rechtbank zal de rechter ook vragen waarom je geen aangifte wilt doen.


Wel leuk dat coolbleu zegt dat alles verzonden is en postnl zegt dat alles bezorgd is.
Coolbleu maakt zich er zo makkelijk van af.

Ze zouden de klant ook om een ondertekende verklaring kunnen vragen dat er artikelen missen.
Toen ik een dure jas terugstuurde en deze niet aan kwam was een verklaring van mij ook voldoende om toch mijn geld terug te krijgen.
Met deze verklaring ging het bedrijf naar postnl om deze te claimen.

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door rattaplan »

Ik kijk er als volgt naar.
Checken hoeveel de bestelde producten wegen en dit vergelijken met de geleverde doos/gewicht.
Welke momenten wordt het gewicht van de doos gewogen? is dat bij 1 moment bij eerste inname of zijn er meerdere momenten? als de bezorger het pakket ophaalt bij het distributiecentrum wordt het gewogen? en tevens vlak voor de bezorger het bezorgt? lijk mij sterk.
Pakket is bezorgd en er ontbreekt een deel (laptop). Coolblue constateert via de bezorgservice dat het gewicht kloppend is en zegt daarmee eigenlijk dat in het bezorgtraject geen aanknopingspunten zijn dat er iets is gebeurt. In mijn ogen zeggen ze nu tegen de ontvanger dat de laptop na bezorging is verdwenen. En adviseert de ontvanger om aangifte te doen. Mede denk ik om een drempel op te werpen om te kijken of ontvanger bereid is om zijn verhaal bij de politie te doen. Ze twijfelen mijn inziens aan de oprechtheid.
Waarschijnlijk zal Coolblue eerder geneigd zijn om iets te gaan doen richting koper op het moment dat er daadwerkelijk aangifte is gedaan.

In principe is Coolblue verantwoordelijk voor de levering. Dit is niet volledig gebeurt. Echter wat is in dit geval voldoende onderzoek en bewijs voor Coolblue dat er geleverd is door de bezorgservice? Is dat puur het gewicht van de doos of zijn er nog andere zaken die een rol spelen.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Ik word een beetje moe van al die zwamneuzen die menen dat ze juridische kennis hebben.
Koelbloe kletst maar wat, om van de verantwoording af te komen.
Koelbloe heeft niet aan zijn leveringsplicht voldaan, en moet een nieuwe computer opsturen.
De ontvanger kan helemaal geen aangifte doen bij de politie.
De enige die aangifte van diefstal kan doen is koelbloe.
Bovendien heeft TNT Post zijn eigen speurders.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Laptop ontbreekt in pakket, moet ik nu aangifte doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Willemzelf schreef:Ik word een beetje moe van al die zwamneuzen die menen dat ze juridische kennis hebben.
Koelbloe kletst maar wat, om van de verantwoording af te komen.
Koelbloe heeft niet aan zijn leveringsplicht voldaan, en moet een nieuwe computer opsturen.
De ontvanger kan helemaal geen aangifte doen bij de politie.
De enige die aangifte van diefstal kan doen is koelbloe.
Bovendien heeft TNT Post zijn eigen speurders.
Zucht....

Gesloten