LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Fred_M
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 nov 2005 22:04

Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door Fred_M »

Beste allemaal,

Ik ben hier niet om uitgebreid te klagen. Ik weet wanneer ik mijn verlies moet nemen. Ik wil wel graag mijn ervaring delen over de pakketdienst van DPD. Ik heb twee weken geleden een goed verpakt (ja, ik weet het, is subjectief) pakket verstuurd naar Berlijn. Inhoud was een oude Atari disk-drive uit 1978. De disk-drive kwam helaas volledig kapot aan (zie foto).

Afbeelding

Ik heb een klacht ingediend bij DPD en enige tegemoetkoming is afgewezen op grond van de algemene voorwaarden. Er werd letterlijk geschreven: "De reden hiervoor is dat pakketten geen breukgevoelige inhoud, waaronder wordt begrepen voorwerpen van glas, aardewerk, keramiek, steen, hard plastic, suiker- of chocoladewerk, en gietijzeren voorwerpen, mogen bevatten"

Mmm, hard plastic..... ja, de buitenkant van het apparaat is plastic. Net zoals zoveel elektrische apparaten. :roll:

In de algemene voorwaarden zelf wordt het nog strenger verwoord: "Pakketten mogen niet samengebundeld zijn en mogen ook geen illegale of gevaarlijke inhoud bevatten (denk aan gevaarlijke stoffen zoals vuurwerk, ontvlambare stoffen en accuzuur, maar ook aan wapens en munitie) en mogen geen (on)geconditioneerde (bederfelijke) inhoud, (levende) dieren, stoffelijke overschotten, emmers, blikken, jerrycans of breukgevoelige inhoud (zoals glas, keramiek, hard plastic, gietijzer en aardewerk) of inhoud met een bijzondere waarde bevatten (denk aan zaken die (geheel of gedeeltelijk) bestaan uit edelstenen, edelmetalen, parels, kunst, bont, tapijt, geld en waardevolle documenten). Horloges en waardebonnen met een waarde van meer dan € 520 zijn eveneens uitgesloten."

Tuurlijk snap ik wel dat DPD er alles aan zal doen om mij geen schade uit te betalen, maar bovenstaande bevreemd mij toch heel erg. Volgens deze redenatie is het dus niet toegestaan om een artikel te versturen met DPD waar ook maar enige vorm van hard plastic in zit. Dus geen TV, geen spelcomputer, geen koffiezetter, geen DVD, geen laptop..... ach vul maar een artikel in :wink: Welk artikel heeft tegenwoordig geen hard plastic?

Let dus op als je iets wil versturen met DPD.
Laatst gewijzigd door Radar op 18 okt 2016 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast in verband met leesbaarheid / duidelijkheid.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door gemist »

Nou, wat ze daar mee gedaan hebben daar is niet tegenop te verpakken. Dat gat lijkt verdacht veel op een aanrijding met een pallettruck....ruim 3000 kilo met snelheid tegen je pakketje aan. 25omdozen waren niet genoeg geweest.
Schande. Echt.

Fred_M
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 nov 2005 22:04

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door Fred_M »

Over het verpakken kunnen we uiteraard van mening verschillen. Deze drive was volledig omwikkeld met grote luchtkussens in een doos met vulmiddelen. De foto is gemaakt door de ontvanger nadat hij de drive heeft uitgepakt.

Maar het gaat er mij nu meer om dat DPD zich beroept op hun alg. voorwaarden. En in hun algemene voorwaarden staat dat er geen goederen vervoerd mogen worden die hard plastic bevatten en dat vind ik dus raar! Precies wat u zegt, hierdoor zou vrijwel ieder product dus niet met DPD vervoerd kunnen worden.

De algemene voorwaarden staan hier: https://www.pakkettenversturen.nl/Verze ... oorwaarden. Het gaat om artikel 2.6
Laatst gewijzigd door Fred_M op 17 okt 2016 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door gemist »

Nou heb ik in een grijs verleden als belader gewerkt...het bedrijf "Fragile" is de beste klant. Dat zie je na een week niet meer.
Verder had ik het niet over een heftruck. Die maakt meer kapot dan alleen de zijkant...De indruk van de stompe lepels herken ik echt wel. En door de druk is ook de voorkant omhoog geforceerd. Dat is dan idd door het oude kunststof...
Dat het valbestendig zou moeten zijn, met dergelijke voorwaarden...in gewapend beton gieten lijkt mij dan de betere oplossing.
Eigenlijk zou ik het een niet bij laten zitten. Dergelijke voorwaarden zijn onredelijk. Wellicht heeft Alfatrion nog wat nuttige info.

Fred_M
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 nov 2005 22:04

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door Fred_M »

Ik ben nog bezig op Facebook bij DPD in Duitsland. Maar ik heb natuurlijk geen poot om op te staan. Het staat gewoon in de algemene voorwaarden en daar beroepen zij zich op. Ik beschouw dit exemplaar uit 1978 als verloren.

Het gaat mij in dit topic meer om de inhoud van de algemene voorwaarden. Deze zijn naar mijn mening zo streng, dat je eigenlijk vrijwel niets met DPD kunt versturen. Kijk bijvoorbeeld naar deze zin: "of breukgevoelige inhoud (zoals glas ...etc." Hier worden dus slechts voorbeelden gegeven. In mijn beleving kan alles kapot gaan....

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben dus niet de eerste die zich afvraagt wat je dan wél bij DPD kunt vervoeren. Maar goed, met deze informatie, het is aan ieder voor zich om te kiezen in de toekomst wel of niet met deze vervoerder in zee te gaan.

Het zou trouwens beter zijn (al heb ik de site niet bekeken) dat de uitsluitingen direct op de site staan vermeld, en niet in de algemene voorwaarden. Dan is het direct duidelijk. Misschien dat dit ook een ingang biedt om voor een vergoeding in aanmerking te komen.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door gemist »

Ik denk dat je alleen een plens water met de DPD kunt laten vervoeren...

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door Moneyman »

gemist schreef:Ik denk dat je alleen een plens water met de DPD kunt laten vervoeren...
Maar ja, waar verpak je dat water dan weer in? Glas...? Plastic fles...? :roll: :mrgreen:

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door gemist »

Moneyman schreef:
gemist schreef:Ik denk dat je alleen een plens water met de DPD kunt laten vervoeren...
Maar ja, waar verpak je dat water dan weer in? Glas...? Plastic fles...? :roll: :mrgreen:
Gewoon, de sticker in de emmer water en dan de emmer leeggieten in de bus. Dan is de verpakking ook geen probleem, toch?

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
gemist schreef:Ik denk dat je alleen een plens water met de DPD kunt laten vervoeren...
Maar ja, waar verpak je dat water dan weer in? Glas...? Plastic fles...? :roll: :mrgreen:
Plastic zak. Dat is namelijk géén hard plastic. Dus dat mag... :mrgreen:

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door gemist »

Wat voor plastic? En als de chauffeur al een kunstgebit heeft, is er dan sprake van belediging?
HDPE is fraai om te Gebruiken voor een zak, alleen valt het in de categorie hard plastic. Niet te hoog natuurlijk ;-)

Fred_M
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 nov 2005 22:04

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door Fred_M »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Hahaha, jullie zijn lekker bezig

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door gemist »

Fred_M schreef::mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Hahaha, jullie zijn lekker bezig
Jij begon :wink: Maar even voor mijn schieuwnierigheid: Hoeveel opslag had die Atari en wat kun je er nu nog mee doen? En omdat ik zo'n ding wel bijzonder vindt ( uit die tijd ken ik alleen nog Tandy en IBM/Olivetti ) hoeveel is zon ding waard?
Nu ik er over nadenk, waar heb ik mijn 30SE gelaten eigenlijk? Bonnetje is gevonden door mijn wederhelft: fl 9995,- anno 1987

Fred_M
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 nov 2005 22:04

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door Fred_M »

Dit was de eerste versie van disk-drives voor de Atari 8-bit computers. Er zijn later ook nog twee andere uitgebracht (de 1050 en de XF551) met een grotere capaciteit.

De 810 kon slechts single density aan. Dat betekent een opslag van 90kb per kant. Op Ebay gaan ze vaak voor aardige bedragen weg. Omdat het voor mij pure hobby is, had ik deze verkocht voor 75 euro.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door crazyme »

Gelukkig was het geen nieuwe :roll: :roll: :roll:

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door gemist »

Eeeuwig zonde

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Stelregel is dat wanneer de buitenkant van het pakket onbeschadigd is gebleven, je geen schadevergoeding krijgt voor beschadigde inhoud. Ik laat in het midden of dit redelijk is of niet.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door alfatrion »

Op dit soort momenten kun je flink scoren. Bij de band Sons of Maxwell was het niet een vervoeder maar een luchtvaart industrie. Zij kozen er voor om over hun gebeurtenissen liedjes te maken en daarna konden ze niet meer zitten op hun bank, want die lag vol met de CD's die waren besteld.
https://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo

stofzuigertje

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

deze foto heb ik niets, kan ook stuk ingepakt zijn.

Alleen met zwaar beschadigde doos en accepteren met aantekening maak je kans.
Als je zwaar beschadigde doos ontvang dus niet zomaar aannemen en achteraf klagen.

Of het nu knuffels of glaswerk is, niet de inhoud maar de doos moet redelijk onbeschadigd overkomen en die foto is het bewijs.
Zo zijn de voorwaarden en ze kijken naar dozen en niet naar inhoud.

Fred_M
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 nov 2005 22:04

Re: Gooi-en-smijtwerk bij DPD, inhoud pakket kapot

Ongelezen bericht door Fred_M »

Bob Schurkjens schreef:Stelregel is dat wanneer de buitenkant van het pakket onbeschadigd is gebleven, je geen schadevergoeding krijgt voor beschadigde inhoud. Ik laat in het midden of dit redelijk is of niet.
Snap ik, maar daar wordt totaal niet over gesproken door DPD. Er wordt alleen aangegeven dat artikelen die hard plastic bevatten, niet vervoerd mogen worden met DPD.

Nogmaals, de discussie over verpakking e.d. is een hele lastige. Vandaar dat ik het in dit topic meer heb over de algemene voorwaarden van DPD die wel héél veel uitsluiten :wink:

Gesloten