LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING verstuurt ongevraagd bankpas

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Ik kreeg van de week een brief van de ING met daarin, ongevraagd, een nieuwe bankpas en dat is vreemd want mijn "oude" bankpas is geldig tot 2018.
Het feit dat ing in haar brief zet, "om misbruik te voorkomen, vragen wij u om uw nieuwe pas DIRECT in gebruik te nemen" is natuurlijk schandalig te noemen ten eerste moeten ze helemaal geen pas toesturen ongevraagd wel te verstaan, ten 2de schuiven ze in mijn schoenen, dat als ik iets niet doe, er misbruik gemaakt kan worden, maar ze moeten het omdraaien, als de ING dit niet doet kan er ook niets gebeuren.
Ik ben tegen contactloos betalen, dat is automatisch geactiveerd op de nieuwe.

Ik betaal cash want elke betaling wordt geregistreerd, betekent dat ik niet anoniem koop en ik vind in het belang van mijn privacy dat elke pas betaling niet zou moeten worden geregistreerd..

Er wordt ongevraagd steeds meer door de strot gedrukt en ik ben benieuwd hoeveel mensen dit is overkomen en dit als zeer onprettig vinden en het ervaren als inbreuk op de privacy?
Laatst gewijzigd door Radar op 27 dec 2016 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gecorrigeerd

Mucha

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Moneyman »

koeloejoek schreef:Ik kreeg van de week een brief van de ING met daarin, ongevraagd, een nieuwe bankpas en dat is vreemd want mijn "oude" bankpas is geldig tot 2018.
Het feit dat ing in haar brief zet, "om misbruik te voorkomen, vragen wij u om uw nieuwe pas DIRECT in gebruik te nemen" is natuurlijk schandalig te noemen ten eerste moeten ze helemaal geen pas toesturen ongevraagd wel te verstaan, ten 2de schuiven ze in mijn schoenen, dat als ik iets niet doe, er misbruik gemaakt kan worden, maar ze moeten het omdraaien, als de ING dit niet doet kan er ook niets gebeuren.
Ik ben tegen contactloos betalen, dat is automatisch geactiveerd op de nieuwe.

Ik betaal cash want elke betaling wordt geregistreerd, betekent dat ik niet anoniem koop en ik vind in het belang van mijn privacy dat elke pas betaling niet zou moeten worden geregistreerd..

Er wordt ongevraagd steeds meer door de strot gedrukt en ik ben benieuwd hoeveel mensen dit is overkomen en dit als zeer onprettig vinden en het ervaren als inbreuk op de privacy?
Ik zie vooral een first world problem. Je krijgt een nieuwe pas, so what?

Is er iets op tegen om die nieuwe pas gewoon te gebruiken? Contactloos betalen hoef je niet te gebruiken en kan je bovendien zo uitzetten. Ik snap niet wat je probleem is. Zorg voor je privacy is een groot goed, maar je kunt natuurlijk ook overdrijven.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Julie4444 »

koeloejoek schreef:Ik kreeg van de week een brief van de ING met daarin, ongevraagd, een nieuwe bankpas en dat is vreemd want mijn "oude" bankpas is geldig tot 2018.
Het feit dat ing in haar brief zet, "om misbruik te voorkomen, vragen wij u om uw nieuwe pas DIRECT in gebruik te nemen" is natuurlijk schandalig te noemen ten eerste moeten ze helemaal geen pas toesturen ongevraagd wel te verstaan, ten 2de schuiven ze in mijn schoenen, dat als ik iets niet doe, er misbruik gemaakt kan worden, maar ze moeten het omdraaien, als de ING dit niet doet kan er ook niets gebeuren.
Ik ben tegen contactloos betalen, dat is automatisch geactiveerd op de nieuwe.

Ik betaal cash want elke betaling wordt geregistreerd, betekent dat ik niet anoniem koop en ik vind in het belang van mijn privacy dat elke pas betaling niet zou moeten worden geregistreerd..

Er wordt ongevraagd steeds meer door de strot gedrukt en ik ben benieuwd hoeveel mensen dit is overkomen en dit als zeer onprettig vinden en het ervaren als inbreuk op de privacy?
Onzin. Bij ING kun je contactloos betalen gewoon uitzetten.
Ik ben ook tegen contactloos betalen en heb dit dus gewoon uitgezet. Mijn pas blokkeert dus alle pogingen om contactloos te betalen. Ik kan er alleen met code mee pinnen.

Kijk hier naar een afbeelding voor hoe ik mijn pas heb ingesteld.

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Mucha, natuurlijk heb ik de pas uit laten zetten.

Wat ik mis is dat niemand zich blijkbaar realiseert dat het niet om het contactloos betalen gaat maar om ongevraagd krijgen van een bankpas.

[Offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]

Om het even duidelijk te maken, de bank stuurt mij ongevraagd een belangrijk document in de vorm van een bankpas,. blijkbaar voor diegene die hier reageren maakt het niets uit en is het niet zo belangrijk en ik vraag mij hoe dat zo gekomen is..

Ik merk dat veel mensen stekeblind zijn en alles maar laten gebeuren want het is zo makkelijk..

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door BL2 »

Zolang ze de pincode niet gelijk meezenden in de enveloppe is er toch niets aan de hand ? J
Je code blijft hetzelfde, dus die weet je al ( en is als het goed is alleen bij jou bekent).
Neem je de pas niet in gebruik, dan verloopt deze gewoon.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door newmikey »

koeloejoek schreef:Ik kreeg van de week een brief van de ING met daarin, ongevraagd, een nieuwe bankpas en dat is vreemd want mijn "oude" bankpas is geldig tot 2018.
Het feit dat ing in haar brief zet, "om misbruik te voorkomen, vragen wij u om uw nieuwe pas DIRECT in gebruik te nemen" is natuurlijk schandalig te noemen ten eerste moeten ze helemaal geen pas toesturen ongevraagd wel te verstaan, ten 2de schuiven ze in mijn schoenen, dat als ik iets niet doe, er misbruik gemaakt kan worden, maar ze moeten het omdraaien, als de ING dit niet doet kan er ook niets gebeuren.
Ik ben tegen contactloos betalen, dat is automatisch geactiveerd op de nieuwe.

Ik betaal cash want elke betaling wordt geregistreerd, betekent dat ik niet anoniem koop en ik vind in het belang van mijn privacy dat elke pas betaling niet zou moeten worden geregistreerd..

Er wordt ongevraagd steeds meer door de strot gedrukt en ik ben benieuwd hoeveel mensen dit is overkomen en dit als zeer onprettig vinden en het ervaren als inbreuk op de privacy?
U vergeet de rest van de inhoud van de brief weer te geven, waaruit duidelijk blijkt dat de nieuwe pas nodig is om storingen en/of misbruik te voorkomen. Uw reactie slaat kant noch wal en is gewoon uitermate stupide te noemen. Als uw huidige pas wel wordt misbruikt, komt u hier ook vast onmiddelijk klagen dat de ING geen voorzorgsmaatregelen had getroffen!

("Wij hebben de laatste tijd veel last van storingen en misbruik van betaalpassen. Om dit te voorkomen hebben wij een nieuwe omgeving ontwikkeld die hier tegen gewapend is. De vernieuwde betaalpas valt onder de nieuwe beveiligde omgeving.
Op dit moment maakt u nog geen gebruik van onze vernieuwde omgeving. Wij betreuren dit omdat u nu niet volop van ons systeem gebruik kunt maken. Momenteel maken wij al verschillende stappen om de nieuwe omgeving volledig naar het consument te brengen, zoals met de nieuwe ING Mobiel Bankieren app die momenteel voor iedereen beschikbaar is. Op dit moment willen wij uw betaalpas omzetten naar onze nieuwe beveiligde omgeving.
")

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Moneyman »

koeloejoek schreef:Om het even duidelijk te maken, de bank stuurt mij ongevraagd een belangrijk document in de vorm van een bankpas,. blijkbaar voor diegene die hier reageren maakt het niets uit en is het niet zo belangrijk en ik vraag mij hoe dat zo gekomen is..

Ik merk dat veel mensen stekeblind zijn en alles maar laten gebeuren want het is zo makkelijk..
Je vergeet nog steeds uit toeleggen waaróm dit een probleem is. Zal wel komen omdat het ook wat lastig uit te leggen is,..

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door koeloejoek »

[Bericht aangepast door Moderator. Reden: verwijderde quote]

De kans bestaat dat banken in de toekomst je gegevens mogen doorspelen aan derden zonder overleg en daar blijft niet bij, ook zorgverzekeraars mogen jou persoonlijke dossiergegevens delen met derden zonder overleg..

Even voor diegene die het eigenlijk belachelijk maken, ik weet niet of jullie ook de programma's hebben gekeken over identiteitsfraude of personen die bankpassen uit brievenbussen vissen?
Laatst gewijzigd door koeloejoek op 17 dec 2016 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik geloof dat ik tot nu toe alle bankpassen altijd ongevraagd heb toegestuurd gekregen. Dat beschouw ik maar als prima service.
Wat ik inderdaad merkwaardig vind is dat contactloos betalen standaard op 'aan' staat. Wat mij betreft de omgekeerde wereld als het om de belangen van consumenten gaat. Aanvinken als je iets wél wilt lijkt me een betere weg.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door newmikey »

koeloejoek schreef:...ik ben benieuwd hoeveel mensen dit is overkomen en dit als zeer onprettig vinden en het ervaren als inbreuk op de privacy?
Je bent inmiddels keurig op de hoogte hoeveel mensen dit volstrekt normaal en begrijpelijk vinden, zelfs als prima service zien. Daarmee is dit draadje wat mij betreft de houdbaarheidstermijn voorbij.

Ga u druk maken om èchte problemen zou ik zeggen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

@newmikey: even voor de goede orde, ik ben het wat betreft contactloos betalen helemaal met de vraagsteller eens!
Jammer dat u het item nu even afdoet als geen 'écht probleem'. Gewoon de discussie aangaan zou ik zeggen en iedereen in z'n waarde laten.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:Wat ik inderdaad merkwaardig vind is dat contactloos betalen standaard op 'aan' staat. Wat mij betreft de omgekeerde wereld als het om de belangen van consumenten gaat. Aanvinken als je iets wél wilt lijkt me een betere weg.
Dat lijkt me inderdaad een logischer manier. Ik neem aan dat de banken voor de andere methode kiezen omdat ze contactloos betalen nu eenmaal graag zo breed mogelijk willen introduceren.

Maar het voornaamste issue van TS is de ongevraagde toezending, en met name dat deel wordt als onzinnig geklaag bestempeld. En aangezien TS het voor hem onderliggende probleem niet kan of wil uitleggen... verwacht ik weinig medestanders.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Student90 »

koeloejoek schreef:Het feit dat ing in haar brief zet, "om misbruik te voorkomen, vragen wij u om uw nieuwe pas DIRECT in gebruik te nemen" is natuurlijk schandalig te noemen ten eerste moeten ze helemaal geen pas toesturen ongevraagd wel te verstaan, ten 2de schuiven ze in mijn schoenen, dat als ik iets niet doe, er misbruik gemaakt kan worden, maar ze moeten het omdraaien, als de ING dit niet doet kan er ook niets gebeuren.

Even voor diegene die het eigenlijk belachelijk maken, ik weet niet of jullie ook de programma's hebben gekeken over identiteitsfraude of personen die bankpassen uit brievenbussen vissen?
Het probleem van TS zit 'm in de vrees voor misbruik. TS heeft geen nieuwe bankpas aangevraagd en verwacht er daarom geen. Mocht deze brief uit de brievenbus gevist worden of door de postbode achtergehouden worden dan heeft TS daar geen erg in. TS vindt dat het risico van misbruik daarom bij de bank moet liggen.

Of de vrees voor misbruik gegrond is, laat ik verder in het midden. Het is wel zo dat de pas de eerste keer niet werkt zonder pincode.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic bijdragen door Moderator verwijderd.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door newmikey »

Klaas Jan schreef:@newmikey: even voor de goede orde, ik ben het wat betreft contactloos betalen helemaal met de vraagsteller eens!
Jammer dat u het item nu even afdoet als geen 'écht probleem'. Gewoon de discussie aangaan zou ik zeggen en iedereen in z'n waarde laten.
Ik heb nog geen vast omlijnde mening over contactloos betalen dus ik zet het gewoon even uit via de app op mijn smartphone of via de webomgeving in mijn browser.

Het lijkt mij op den duur wel een standaard te worden voor betaling van kleine bedragen. Zie het veel mensen doen bij ons in de bedrijfkantine en het is waar: het gaat vlot en makkelijk. Ik ben nooit een "early adopter" geweest (ook al niet toen chippen werd ingevoerd) en blijf het kritisch bekijken. Als bewezen misbruikzaken uitblijven zal ik het op termijn ook graag gaan gebruiken. Of de optie op een nieuwe pas aan of uitstaat vind ik geen punt van discussie meer - je gaat toch al de webomgeving in om van alles te regelen - 1 seconde werk.

Zelfs als het aan zou staan, per ongeluk, betwijfel ik nog of het werkelijk een risico is of slechts een door paniekzaaiers gecreëerd monster.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door sjohie »

koeloejoek schreef:Mucha, natuurlijk heb ik de pas uit laten zetten.

Wat ik mis is dat niemand zich blijkbaar realiseert dat het niet om het contactloos betalen gaat maar om ongevraagd krijgen van een bankpas.

[Offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]

Om het even duidelijk te maken, de bank stuurt mij ongevraagd een belangrijk document in de vorm van een bankpas,. blijkbaar voor diegene die hier reageren maakt het niets uit en is het niet zo belangrijk en ik vraag mij hoe dat zo gekomen is..

Ik merk dat veel mensen stekeblind zijn en alles maar laten gebeuren want het is zo makkelijk..
Er zijn diverse redenen waarom banken passen vervangen, dat kan zijn om nieuwe functionaliteit te introduceren, bijvoorbeeld het door veel mensen gewenste en gebruikte contactloos betalen, of in het verleden omdat de stap naar IBAN werd gezet, en het wel zo handig voor klanten is als dat langere nummer op hun eigen pas staat, of omdat er bijvoorbeeld een beter beveiligde chip op het nieuwe model zit. Redenen van de laatste categorie worden niet al te breed uit gemeten, want voor je het weet maken ze die skim-bendes weer onnodig wijzer.

Wat betreft dat opsturen, dat gebeurd in een anonieme envelop, in een dagelijks fors volume aan post, dat is qua anonimiteit en efficiëntie nog steeds de beste keus. Of had je liever gehad dat je gesommeerd wordt om een pas in persoon op het bankkantoor op te komen halen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door kweenie »

Sommige banken sturen vooraf nog een brief dat er een bankpas verstuurd gaat worden. En ik kan mij ook voorstellen dat het voor een bank relatief eenvoudig is om binnen het internetbankieren een bericht hierover in de mededelingen-box te zetten. Daarmee voorkom je ook nog eens dat beide brieven onderschept worden. Ik begrijp dat ING dit allebei niet heeft gedaan? Dat zou ik toch wel hebben verwacht en dat vind ik dan wel een beetje slordig. Een verbeterpuntje, zullen we maar zeggen...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik kan er alleen met code mee pinnen.
Is dan ook een stuk makkelijker om "mee te kijken" welke pincode er ingetoetst wordt :mrgreen:
Bij al die contactloze transacties kan dat niet meer :cry:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Julie4444 »

bprosman schreef:
Ik kan er alleen met code mee pinnen.
Is dan ook een stuk makkelijker om "mee te kijken" welke pincode er ingetoetst wordt :mrgreen:
Bij al die contactloze transacties kan dat niet meer :cry:
In winkels betaal ik contant. Het paslimiet van €20 zorgt er ook voor dat, mocht iemand meekijken én ongemerkt mijn pas weten te stelen (good luck with that), er geen geld uit de automaat meer komt.

Verder houden wij ons saldo laag, dus de kans is groot dat er nog niet eens €100 op de betaalrekening staat om er in een winkel mee te pinnen.

Even naast het feit dat ik nou niet echt binnen de "target" groep val van dat type crimineel. Duurt nog wel een jaartje of 30-40 voor ik grijs ga worden. :mrgreen:

Gesloten