LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Sonjar1968
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2015 19:56

PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door Sonjar1968 »

PostNL heeft stilletjes besloten om per 1 oktober de pakketjes uit China niet meer thuis te bezorgen.
De pakketten worden voortaan direct bij een afhaalpunt afgeleverd. Je krijgt een briefje in de bus en je moet maar zien hoe je naar het afhaalpunt komt.

PostNL noemt het een nieuwe service :lol:
http://i.imgur.com/Kslf9Q4.png
Het is natuurlijk niets anders dan een kostenbesparing. Een pakketbezorger krijgt een x-bedrag per pakketje, door deze beleidswijziging hoeft PostNL dat niet meer af te dragen en besparen ze flink wat geld.
Maar voor mij als consument levert het extra kosten op. Ik bestel veel bij Chinese webshops en het kost mij nu veel tijd en geld (benzine) om elke keer naar het ophaalpunt te gaan. En daar komt ook nog een hoop ergernis bij want het afhaalpunt is een supermarkt waar het een ongeorganiseerd zooitje is qua pakketjes. Dus dan sta je rustig 10 minuten te wachten totdat ze je pakketje hebben gevonden.

En het is ook nog eens in strijd met hun eigen algemene voorwaarden http://www.postnl.nl/Images/Algemene-vo ... 0-9615.pdf
In artikel 13 staat vermeld:
Aflevering vindt plaats op het op de Zending vermelde adres, dan wel op een door de Geadresseerde opgegeven ander adres.
Maar op het pakket staat MIJN adres en niet het adres van het afhaalpunt.

Mogen ze dit zomaar doen?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door bprosman »

In het bericht lees ik dat het hier om VERZEKERDE pakketten gaat. Het gros van de pakketjes wat ik uit China krijg is niet verzekerd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door sjohie »

Sonjar1968 schreef:PostNL heeft stilletjes besloten om per 1 oktober de pakketjes uit China niet meer thuis te bezorgen.
De pakketten worden voortaan direct bij een afhaalpunt afgeleverd. Je krijgt een briefje in de bus en je moet maar zien hoe je naar het afhaalpunt komt.

PostNL noemt het een nieuwe service :lol:
http://i.imgur.com/Kslf9Q4.png
Het is natuurlijk niets anders dan een kostenbesparing. Een pakketbezorger krijgt een x-bedrag per pakketje, door deze beleidswijziging hoeft PostNL dat niet meer af te dragen en besparen ze flink wat geld.
Maar voor mij als consument levert het extra kosten op. Ik bestel veel bij Chinese webshops en het kost mij nu veel tijd en geld (benzine) om elke keer naar het ophaalpunt te gaan. En daar komt ook nog een hoop ergernis bij want het afhaalpunt is een supermarkt waar het een ongeorganiseerd zooitje is qua pakketjes. Dus dan sta je rustig 10 minuten te wachten totdat ze je pakketje hebben gevonden.

En het is ook nog eens in strijd met hun eigen algemene voorwaarden http://www.postnl.nl/Images/Algemene-vo ... 0-9615.pdf
In artikel 13 staat vermeld:
Aflevering vindt plaats op het op de Zending vermelde adres, dan wel op een door de Geadresseerde opgegeven ander adres.
Maar op het pakket staat MIJN adres en niet het adres van het afhaalpunt.

Mogen ze dit zomaar doen?
PostNL doet niks, zo te lezen gaat het om verzekerde pakketjes zoals die vanuit China verzonden worden, maw het is een bewuste keuze van de verzender, en op die keuze heeft PostNL geen invloed.

Ik vraag me af of het zo generiek is als jij suggereert, ik heb net vorige week nog een pakketje uit China ontvangen, gewoon thuis. En die voorwaarden zijn wel duidelijk, zie 13.2.1, ik citeer:

of indien het een Zending
betreft met een Aanvullende dienst, dan wordt in de
brievenbus van de Geadresseerde een schriftelijke
mededeling achtergelaten, waarop is aangegeven op
welke wijze en binnen welke termijn hij zich in het bezit
van de Zending kan stellen


En dit lijkt me zo'n aanvullende dienst?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door newmikey »

Sonjar1968 schreef:Mogen ze dit zomaar doen?
Ik zie het probleem niet. Ze handelen in opdracht van de afzender en als die dit graag wil, zal de ontvanger zich moeten schikken. Het was uiteraard te verwachten dat een beter gecontroleerde afleverbevestiging er aan zat te komen.

Het staat u als ontvanger volledig vrij om bij de verkoper aan te dringen op het gebruik van een andere manier van verzending of om bij een andere verkoper te shoppen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het lijkt me niet dat een verzekering van een pakketje onder een aanvullende dienst valt.
PostNL dient ook deze pakketjes gewoon op het aangegeven adres te leveren, conform de afgesloten en betaalde vervoersovereenkomst.

Ook de in de algemene voorwaarden opgenomen bepaling dat aflevering aan de buren geldt als een correcte nakoming van de afgesloten vervoersovereenkomst lijkt me niet door de beugel kunnen.
Je zal maar net buren hebben die het niet zo nauw nemen met mein und dein, of waarmee je op slechte voet staat.

Neemt niet weg dat er wel iets moet worden veranderd, gezien de vele internet bestellingen en het feit dat mensen weinig thuis zijn. Bijvoorbeeld, afleveradres op werk zetten , een pakket-box aanschaffen oid

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind het zelf juist prettig als je pakketten op een nabij gelegen locatie kunt ophalen in plaats van dat je thuis moet zitten wachten tot de bezorger bij je aanbelt. Want dan moet je maar net thuis zijn. Dus smaken verschillen.

Trouwens, ze hebben natuurlijk ook kosten aan het afhaalpunt, of dacht je dat die mensen dat vrijwillig doen en de opslagruimte gratis is?

stofzuigertje

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik weet de je voor dit soort internationale pakjes 50% krijgt!

Dus als je naar China stuurde is 50% Post NL en 50% China dus verdienen ze er dik aan.

Maar... nu krijgen ze maar 50% van de bezorg Chinees....
Die tarieven, daar kan een NL bezorgen niet van leven dus moet er geld bij!
Het briefje bezorgen van U kunt afhalen kan met normale post mee en dan afhalen want 2e keer bezorgen en alsnog daar naar toe kost te veel.

Als online winkel verstuur ik bepaalde pakjes vanuit Oost Europa, nee ik noem geen land maar dat is goedkoper dan de NL tarieven.

Ik weet niet of ze onderscheid maken maar omdat in China aangetekend dus met ontvangst bevestiging nauwelijks duurder is en klachten voorkomt omdat vooral hier in NL er vaak bij buren of niet bezorgd werd moeten ze wel....

Helaas is het afhankelijk waar je woonde maar als je bij mijn zoon na aanbellen 2 hoog moet of hij naar beneden en wachten kost ook veel tijd.
Verder is 60% nooit thuis overdag en diverse bezorgers hebben een lijstje met vaste klanten in avond uren en overdag....
Dus zo proberen ze in 1x toch te bezorgen....
Overdag overslaan als ze toch meestal werken.

Ja, ook Post NL moet op deze waardeloze pakketten tegen Chinese tarief en daar maar 50% van wel bezuinigen....
We doen het eigenlijk zelf..... kiezen verkeerde regering!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door renewouters »

WTF heeft de regering hier nou weer mee te maken?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door tijger1 »

Iemand moet toch de schuld krijgen? :-)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door sjohie »

Leo The Emperor schreef:Het lijkt me niet dat een verzekering van een pakketje onder een aanvullende dienst valt.
PostNL dient ook deze pakketjes gewoon op het aangegeven adres te leveren, conform de afgesloten en betaalde vervoersovereenkomst.

Ook de in de algemene voorwaarden opgenomen bepaling dat aflevering aan de buren geldt als een correcte nakoming van de afgesloten vervoersovereenkomst lijkt me niet door de beugel kunnen.
Je zal maar net buren hebben die het niet zo nauw nemen met mein und dein, of waarmee je op slechte voet staat.

Neemt niet weg dat er wel iets moet worden veranderd, gezien de vele internet bestellingen en het feit dat mensen weinig thuis zijn. Bijvoorbeeld, afleveradres op werk zetten , een pakket-box aanschaffen oid
Als ik kies voor een internationaal pakket versturen, dan is dat standaard zonder verzekering. Mét verzekering lijkt me dan een extra dienst?

Sonjar1968
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2015 19:56

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door Sonjar1968 »

newmikey schreef:
Sonjar1968 schreef:Mogen ze dit zomaar doen?
Ik zie het probleem niet. Ze handelen in opdracht van de afzender en als die dit graag wil, zal de ontvanger zich moeten schikken.
Handelen in opdracht van de afzender, hoe dan?? De afzender in China geeft een pakketje af bij het postkantoor of laat het door een vervoerder ophalen, betaalt de verzendkosten en dat is het. Of denk je dat XingXang of TjongChow bij het loket doorgeeft dat ze het pakketje vooral niet bij de afzender mogen afleveren maar bij een afhaalpunt?

stofzuigertje

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Je kunt het zowel normaal als met ontvangstbevestiging sturen als aangetekend.

Dat is hier een fors prijsverschil maar daar nauwelijks extra.
Verder is hier in NL zoveel verkeerd bezorgd bij buren die het niet afgaven of zoekgeraakt dat
vele bedrijven daar wegens ervaringen met Post NL nu dit flut bedrag graag extra betalen omdat elke boze klant op Ali Baba of gelijkwaardige omzet kan kosten!

Verder is het invoeren van briefje in deur en afhalen elders normaal, vooral in Rusland al uit de Sovjet periode dus meer dan 40 jaren terug daar al.
Een briefje in de bus is makkelijker dan rond rijden met honderden pakjes en waarvan soms erg veel niet thuis zijn.
Ook de transport schade hierdoor voorkom je door afhaal bericht te sturen en maar 1x door je handen en niet hele wijk door met drempels....

Het is dus ook milieu vriendelijker als we het allemaal gaan doen....
En de regering, ja we kozen ooit er voor om een kabinet daar te zetten die PTT privatiseerde met de commerciële nadelen!
De staat kreeg geld voor het ex staatsbedrijf en daar moeten we nu voor boeten!
Dus Den Haag heeft er wel degelijk mee te maken.... of eigenlijk de rest van NL die verkeerde partij koos!

sammobile
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2015 06:38

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door sammobile »

Ik denk inderdaad dat postnl vindt dat men niet genoeg krijgt voor de bezorging.
Postnl stelt dat het de keus van de koper/besteller is, maar dat is niet correct.
Bij een bestelling bij een Chinese webshop krijg je namelijk helemaal de keuze niet tussen thuisbezorging of afhaalpunt.
Gewoon een bezuiniging? De afhandeling bij een afhaalpunt zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan het tariefvan de pakketbezorgers...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door sjohie »

sammobile schreef:Ik denk inderdaad dat postnl vindt dat men niet genoeg krijgt voor de bezorging.
Postnl stelt dat het de keus van de koper/besteller is, maar dat is niet correct.
Bij een bestelling bij een Chinese webshop krijg je namelijk helemaal de keuze niet tussen thuisbezorging of afhaalpunt.
Gewoon een bezuiniging? De afhandeling bij een afhaalpunt zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan het tariefvan de pakketbezorgers...
Je stapt wel wat makkelijk over de voorliggende keuze, namelijk die voor een Chinese webshop heen. Dat is wel degelijk een keus van de koper/besteller. Dat is niet net buiten de EU ofzo, maar aan de andere kant van de wereld, letterlijk. Dan mag een volwassene die dat bewust kiest, toch ook wel iets nadenken over de gevolgen van het bestellen daar?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door newmikey »

Sonjar1968 schreef:Handelen in opdracht van de afzender, hoe dan?? De afzender in China geeft een pakketje af bij het postkantoor of laat het door een vervoerder ophalen, betaalt de verzendkosten en dat is het. Of denk je dat XingXang of TjongChow bij het loket doorgeeft dat ze het pakketje vooral niet bij de afzender mogen afleveren maar bij een afhaalpunt?
Beetje laat antwoord maar goed. De opdrachtgever van een bezorgdienst is diegene die het pakket aanmeldt en in eerste instantie voor de bezorgdienst betaalt. Dat is in alle gevallen de webshop. Die webshop kan uit verschillende diensten kiezen waaronder de gewone post of meerdere express diensten zoals FEDEX, UPS, DHL en anderen.

Bij de gewone post was het tot nu toe voor de webshop practisch onmogelijk te bewijzen dat het pakketje afgeleverd was aan de deur. In veel gevallen (en we hebben er meerdere gezien hier) is het ook voor de klant vaak niet duidelijk waar zijn pakketje is gebleven en ontstaat er een conflict.

Ik kan prima begrijpen hoe het zowel voor PostNL als ook voor de buitenlandse webshops minder problemen veroorzaakt als een pakketje op een centraal punt moet worden afgehaald. Dat geeft zekerheid voor de verzender, de vervoerder en ook voor de ontvanger en zal een hoop discussie en ongemak voorkomen. Uiteindelijk komt dat u (en mij) weer ten goede omdat de verzendkosten laag kunnen blijven.

Willen we toch aan de deur geleverd hebben, dan kiezen we voor een webshop die ook expressdiensten aanbiedt, waarbij we de hogere kosten accepteren. Zo maken we zelf de keuze. Ik zie niet in wat daar mis aan is.

sammobile
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2015 06:38

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door sammobile »

Ik kies inderdaad voor een chinese webshop waar ik betaal voor verzending naar mijn eigen adres.
Dat doe ik al enkele jaren. De paketten zijn altijd netjes aan mijn deur bezorgd.
Nu plotseling heeft Postnl besloten dat de uit china afkomstige paketten niet meer thuisbezorgd worden.
De webwinkels hebben hier geen keuze in. Die weten ook niet dat postnl dit opeens ingevoerd heeft. Die brengen een pakket naar china post, hongkong post oid met de opdracht dat naar het op het pakket vermelde shipping adres te transporteren.
Die paketten krijgen daar een track and trace nummer. Eenmaal in nederland hangt postnl daar een eigen nummer aan. Prima traceerbaar allemaal.

Hoe zou iedereen reageren als postnl, zonder daar de bewoners van de waddeneilanden over te informeren, plotseling zou besluiten om de op de waddeneilanden verstuurde paketten alleen naar een pakketafhaalpunt te vervoeren?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door bprosman »

Nogmaals het gaat over VERZEKERDE zendingen. Tot gisteren komen de pakketjes (niet verzekerd want dat doe ik zelden) hier gewoon nog binnen.

sammobile
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2015 06:38

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door sammobile »

Het gaat om traceerbare paketten. Dus alles wat via china post wordt verzonden.
Ik heb nog nooit de keuze om te verzekeren gehad...
Laatst gewijzigd door sammobile op 15 okt 2015 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

sammobile
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2015 06:38

Re: PostNL bezorgt pakketjes uit China niet meer thuis

Ongelezen bericht door sammobile »

Ook de "free shipping" paketten krijgen een t&t code.


Gesloten