PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
gebruikersnaammenno
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54

PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door gebruikersnaammenno »

Ik heb onlangs een pakketje verstuurd, maar die is nog niet aangekomen en wilde daarom POST NL even bellen.

Tot mijn verbazing eist POSTNL eerst mijn persoonsgegevens voordat ik mag spreken met de klantenservice.

Het gaat om:
- Volledige voornaam
- Volledige Achternaam
- Woonadres
- Mobiele nummer
- Vaste telefoonnummer
- Email adres

En dit terwijl POSTNL deze gegevens helemaal niet nodig heeft, maar puur wil gebruiken voor andere doeleinden.

Vanwege Privacyfraude wil ik deze gegevens niet zomaar vrijgeven.

Maar als ik dit niet vrijgeef mag ik geen contact opnemen.

Ik heb al een klacht ingediend bij PostNL, en medewerker gaf aan het helemaal te begrijpen, maar er gebeurd niets.

Wie herkent dit, wil dit ook niet of heeft een oplossing?

GR. Menno
Laatst gewijzigd door Radar op 18 apr 2021 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: TItel verhelderd

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

gebruikersnaammenno schreef:
14 apr 2021 14:17
En dit terwijl POSTNL deze gegevens helemaal niet nodig heeft, maar puur wil gebruiken voor andere doeleinden.
Waar baseer je deze aannames op?

Los daarvan: dat PostNL een paar basale contactgegeven wil hebben van iemand die een klacht indient, lijkt me niet meer dan logisch.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

PostNL gebruik deze gegevens om met jou in contact te komen (als het goed is).

Ben je er niet mee eens? Dan kan je een klacht indienen bij https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... -bij-de-ap

Je kunt ook rechtstreeks bellen 0207554111.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Seinhuis schreef:
15 apr 2021 13:51

Je kunt ook rechtstreeks bellen 0207554111.
En dan vragen ze om de code die je aan moet maken dmv een overdaad aan gegevens. (ze werken niet per mail, dus waarom om een mailadres vragen?)

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Smokey20 schreef:
15 apr 2021 15:57
Seinhuis schreef:
15 apr 2021 13:51

Je kunt ook rechtstreeks bellen 0207554111.
En dan vragen ze om de code die je aan moet maken dmv een overdaad aan gegevens. (ze werken niet per mail, dus waarom om een mailadres vragen?)
Als op een gegeven blijkt dat de vraag buiten de standaardprocessen valt kunnen ze 1 op 1 email gebruiken. Dat is niet ongebruikelijk. En dan is het wel zo handig als ze direct alle gegevens hebben. We weten ook wat er gebeurd als dat niet het geval is. Dan wil PostNL ergens in het proces iets mailen, en dan moet ze eerst om de gegevens vragen, klant reageert niet direct, vertraging, klant gaat klagen omdat alles zo langzaam gaat etc. Iedereen die zelf werkt moet dit toch snappen lijkt me.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

PostNL vraagt dus naar je persoonsgegevens om te case te kunnen vinden toch?

Het is inderdaad niet zomaar toegestaan om die gegevens op te slaan maar heb je die zelf niet gedeeld dan?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

gebruikersnaammenno schreef:
14 apr 2021 14:17
Ik heb onlangs een pakketje verstuurd, maar die is nog niet aangekomen en wilde daarom POST NL even bellen.
Tot mijn verbazing eist POSTNL eerst mijn persoonsgegevens voordat ik mag spreken met de klantenservice.
Waarom tot uw verbazing, dat je enkel basis gegevens verzameld van de afzender voor een onderzoek naar een niet aangekomen pakket lijkt me meer dan logische.
gebruikersnaammenno schreef:
14 apr 2021 14:17
En dit terwijl POSTNL deze gegevens helemaal niet nodig heeft, maar puur wil gebruiken voor andere doeleinden.
Dat ze het gebruiken voor andere doeleinden zit echt tussen uw oren. Een bedrijf als PostNL gaat echt niet op een zeer omslachtige wijze persoonsgegevens verzamelen. En stel dat ze uw pakket vinden naar wie moeten ze het dan retour sturen als ze uw naam, adres niet hebben? Hoe moeten ze u informeren als ze uw telefoonnummer/e-mail adres niet hebben?
gebruikersnaammenno schreef:
14 apr 2021 14:17
Vanwege Privacyfraude wil ik deze gegevens niet zomaar vrijgeven.
Dat is uw goed recht, maar dan kan PostNL weinig voor u doen, als ze geen contact met u kunnen opnemen als ze iets bereikt hebben.
gebruikersnaammenno schreef:
14 apr 2021 14:17
Maar als ik dit niet vrijgeef mag ik geen contact opnemen. Ik heb al een klacht ingediend bij PostNL, en medewerker gaf aan het helemaal te begrijpen, maar er gebeurd niets. Wie herkent dit, wil dit ook niet of heeft een oplossing?
Ze kunnen zonder deze gegevens geen onderzoek beginnen, dat lijkt me zeer logische. Dat ze weinig met uw klacht kunnen snap ik ook, want hoe moeten ze reageren op uw klacht als u hierin uw naam, adres, telefoonnummer of e-mail adres niet in heeft vermeld? Of heeft u deze gegevens wel in uw klacht vermeld zodat ze hem kunnen beantwoorden?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

gebruikersnaammenno schreef:
14 apr 2021 14:17

Tot mijn verbazing eist POSTNL eerst mijn persoonsgegevens voordat ik mag spreken met de klantenservice.
Voor het puur spreken van de klantenservice (nog ongeacht het onderwerp) mag dit niet zomaar. Ze hebben geen gerechtvaardigd belang deze persoonsgegevens te verwerken.

Immers:

Elke keer als u persoonsgegevens verwerkt, is dat een inbreuk op de privacy van de mensen over wie het gaat. Daarom mag u alleen persoonsgegevens verwerken als het echt niet anders kan. Dus: als u zonder deze gegevens uw doel niet kunt bereiken.

En dat doel kunnen ze zeker op een andere manier bereiken.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door Radar »

Ik heb de titel van dit topic aangepast naar iets dat de lading m.i. iets beter dekt: 'chantage' kan ik er met de beste wil ter wereld niet in ontdekken, in ieder geval.

Hartelijke groet, Radar^SK

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

StevieNL81 schreef:
18 apr 2021 12:21
gebruikersnaammenno schreef:
14 apr 2021 14:17

Tot mijn verbazing eist POSTNL eerst mijn persoonsgegevens voordat ik mag spreken met de klantenservice.
Voor het puur spreken van de klantenservice (nog ongeacht het onderwerp) mag dit niet zomaar. Ze hebben geen gerechtvaardigd belang deze persoonsgegevens te verwerken.

Immers:

Elke keer als u persoonsgegevens verwerkt, is dat een inbreuk op de privacy van de mensen over wie het gaat. Daarom mag u alleen persoonsgegevens verwerken als het echt niet anders kan. Dus: als u zonder deze gegevens uw doel niet kunt bereiken.

En dat doel kunnen ze zeker op een andere manier bereiken.
Interessant. Hoe kan een bedrijf een klacht oplossen van iemand als ze dat zonder persoonsgegevens moeten doen?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

PeterPeters1966 schreef:
19 apr 2021 10:20


Interessant. Hoe kan een bedrijf een klacht oplossen van iemand als ze dat zonder persoonsgegevens moeten doen?
U bent al een stapje te ver. TS geeft aan diverse persoonsgegevens te moeten opgeven om überhaupt contact te krijgen. Dus bv ook als je wilt informeren over wat een postzegel kost.

Daarnaast zou je, als het idd pas ter sprake komt bij klachtbehandeling, een klacht referentie nummer bv kunnen afgeven. Je mag persoonsgegevens enkel registeren als je je doel op geen andere manier kan bereiken en dat kan hier makkelijk.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Bij PostNl moet je eerst een aantal stappen doorlopen voordat je uberhaupt een formulier kan invullen.
Er wordt eerst gevraagd naar wat voor contact.
Klacht
Vervolgens Wat voor klacht?
Klacht indienen.
Vervolgens nog een keer
Klacht indienen
En dan pas kom je bij de PostNL robot die vragen begint te stellen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

PostNL geeft zelf ook aan waarom die vragen gesteld worden:
Klik hieronder op de knop 'Contact opnemen'. Daan vraagt je hoe je contact wilt opnemen – kies 'Bellen'. Vervolgens zal Daan (de chatbot) je alvast wat vragen stellen. Jouw antwoorden stuurt hij door naar zijn echte collega’s die je vervolgens aan de telefoon verder zullen helpen. Heb je alle vragen beantwoord? Dan vertelt Daan je onder welk nummer jouw gegevens bij de klantenservice bekend zijn en via welk telefoonnummer jij contact met ons op kunt nemen. Dit telefoonnummer is speciaal op basis van jouw antwoorden geselecteerd. Zo hoef je niet meer door een telefoonmenu, maar heb je direct de juiste collega te pakken!

gebruikersnaammenno
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door gebruikersnaammenno »

Moneyman schreef:
15 apr 2021 12:56
gebruikersnaammenno schreef:
14 apr 2021 14:17
En dit terwijl POSTNL deze gegevens helemaal niet nodig heeft, maar puur wil gebruiken voor andere doeleinden.
Waar baseer je deze aannames op?

Los daarvan: dat PostNL een paar basale contactgegeven wil hebben van iemand die een klacht indient, lijkt me niet meer dan logisch.
Ik dacht ook dat het 'basale contactgegevens' waren, tot e.e.a. gecombineerd werd gebruikt en mijn identiteit gestolen werd. Met uw NAW gegevens kunnen ze meer dan u denkt.

gebruikersnaammenno
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door gebruikersnaammenno »

Seinhuis schreef:
15 apr 2021 13:51
PostNL gebruik deze gegevens om met jou in contact te komen (als het goed is).

Ben je er niet mee eens? Dan kan je een klacht indienen bij https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... -bij-de-ap

Je kunt ook rechtstreeks bellen 0207554111.
Hartstikke fijne reactie en heb ik inderdaad geprobeerd, D.A.P. geeft aan het extreem druk te hebben. En rechtstreeks bellen lukt helaas niet omdat ze dan geen 'code' zien. Hebben ze speciaal gedaan om te voorkomen dat je het kunt omzeilen. Dat is ook echt het nare ervan.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

gebruikersnaammenno schreef:
10 mei 2021 21:49
Ik dacht ook dat het 'basale contactgegevens' waren, tot e.e.a. gecombineerd werd gebruikt en mijn identiteit gestolen werd. Met uw NAW gegevens kunnen ze meer dan u denkt.
Nee hoor. Ik weet niet geheel toevallig vrij goed wat “ze” ermee kunnen. Maar mijn vraag, die je vakkundig ontwijkt, ging niet over “ze”, maar over PostNL.

gebruikersnaammenno
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door gebruikersnaammenno »

Smokey20 schreef:
15 apr 2021 15:57
Seinhuis schreef:
15 apr 2021 13:51

Je kunt ook rechtstreeks bellen 0207554111.
En dan vragen ze om de code die je aan moet maken dmv een overdaad aan gegevens. (ze werken niet per mail, dus waarom om een mailadres vragen?)
Precies, en ook mijn andere gegevens hebben ze nooit gehad, en hebben ze ook niet nodig om mijn vraag te beantwoorden. Het voelt alsof ik voortaan bij het benzinetanken ook eerst allemaal gegevens moet geven voor ik mag afrekenen. belachelijk volgens mij.

gebruikersnaammenno
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door gebruikersnaammenno »

PeterPeters1966 schreef:
17 apr 2021 09:44
Smokey20 schreef:
15 apr 2021 15:57
Seinhuis schreef:
15 apr 2021 13:51

Je kunt ook rechtstreeks bellen 0207554111.
En dan vragen ze om de code die je aan moet maken dmv een overdaad aan gegevens. (ze werken niet per mail, dus waarom om een mailadres vragen?)
Als op een gegeven blijkt dat de vraag buiten de standaardprocessen valt kunnen ze 1 op 1 email gebruiken. Dat is niet ongebruikelijk. En dan is het wel zo handig als ze direct alle gegevens hebben. We weten ook wat er gebeurd als dat niet het geval is. Dan wil PostNL ergens in het proces iets mailen, en dan moet ze eerst om de gegevens vragen, klant reageert niet direct, vertraging, klant gaat klagen omdat alles zo langzaam gaat etc. Iedereen die zelf werkt moet dit toch snappen lijkt me.
Ik begrijp echt dat iedereen sneller wil, maar zij hoeven mij niets te mailen. En als u gaat tanken hoeft u toch ook niet uw adres en uw email adres op te geven voor het geval dat het tankstation u eventueel zou willen mailen? Het is echt pure diefstal van gegevens die u niet zomaar hoeft te geven aan ieder bedrijf lijkt mij.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

gebruikersnaammenno schreef:
10 mei 2021 21:49
Moneyman schreef:
15 apr 2021 12:56
gebruikersnaammenno schreef:
14 apr 2021 14:17
En dit terwijl POSTNL deze gegevens helemaal niet nodig heeft, maar puur wil gebruiken voor andere doeleinden.
Waar baseer je deze aannames op?

Los daarvan: dat PostNL een paar basale contactgegeven wil hebben van iemand die een klacht indient, lijkt me niet meer dan logisch.
Ik dacht ook dat het 'basale contactgegevens' waren, tot e.e.a. gecombineerd werd gebruikt en mijn identiteit gestolen werd. Met uw NAW gegevens kunnen ze meer dan u denkt.
Dus uw identiteit is gestolen door Post.nl? En wat hebben ze dan met uw identiteit gedaan?

En hebt u hierover een klacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens?
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 10 mei 2021 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

gebruikersnaammenno
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door gebruikersnaammenno »

ElleFlowers schreef:
18 apr 2021 06:29
PostNL vraagt dus naar je persoonsgegevens om te case te kunnen vinden toch?

Het is inderdaad niet zomaar toegestaan om die gegevens op te slaan maar heb je die zelf niet gedeeld dan?
Ik heb het pakketje gewoon ingeleverd bij het POSTNL punt, dus het pakket is helemaal niet gelinkt met mijn persoonsgegevens. Die hebben ze ook helemaal niet nodig om mijn vraag te beantwoorden (mijn verzendbon heeft alle informatie hiervoor). Daarom is het zo bizar dat zij al deze extra informatie eisen terwijl die geen nut hebben. Net als dat je bij een tankstation voortaan eerst je adres en email adres moet afgeven als je wilt afrekenen

Gesloten