PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
gebruikersnaammenno
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door gebruikersnaammenno »

Wellicht schrijft u anders als u morgen zelf bij de bakker pas een brood mag afrekenen nadat u uw naam, adres, geboortedatum, telefoonnummer en email adres hebt afgegeven.

gebruikersnaammenno
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door gebruikersnaammenno »

fonsflons schreef:
18 apr 2021 12:01
Ik denk dat het van belang is dat Postnl, juist vanwege de privacy, ook moest vaststellen dat TS de verzender is. Ik zou niet blij worden als mijn buurman zomaar bij Postnl informatie over een door mij verzonden pakket kan opvragen
Ik snap uw bericht helemaal, maar ik hebt POSTNL stuk gewoon ingeleverd bij een POSTNL punt. Hier hoef je je persoonsgegevens helemaal niet in te vullen als je iets verstuurd. Ook als je een medewerker spreekt (nadat je eerst verplicht al je persoonsgegevens hebt gegeven) hebben zij alleen je verzendcode nodig voor het adres van de ontvanger.

Het is hetzelfde als u morgen bij de bakker een brood wilt kopen, maar eerst uw telefoonnummer, adres en email adres moet opgeven. De bakker heeft het nooit gehad, heeft het niet nodig, maar eist het toch voor u een brood mag kopen.

gebruikersnaammenno
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door gebruikersnaammenno »

Radar schreef:
18 apr 2021 12:32
Ik heb de titel van dit topic aangepast naar iets dat de lading m.i. iets beter dekt: 'chantage' kan ik er met de beste wil ter wereld niet in ontdekken, in ieder geval.

Hartelijke groet, Radar^SK
Beste redactie, Jammer om te lezen. 'Chantage' is wellicht een heftig woord maar het dekt wel het beste de lading. Een ander synoniem zou 'eist' kunnen zijn. POSTNL informeert niet, POSTNL staat haar klant niet te woord als zij haar persoonsgegevens niet vrijgeeft.

Ter idee; als u morgen bij het tankstation staat en bij het afrekenen uw adres, naam en telefoonnummer moet zeggen voor u mag afrekenen, is dat dan informeren of eisen? En vind u dit terecht?

gebruikersnaammenno
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door gebruikersnaammenno »

Zij hebben het adres van een verzender niet nodig om te zien waar een pakket is. Dat is helemaal niet bekend bij POSTNL en is ook niet gekoppeld aan het pakket. Je geeft de verzendcode op waarmee de klantenservice kan kijken waar het pakket is. En het gaat niet om het oplossen van een klacht, het gaat om het te woord staan van een klant met een vraag waar het pakket is.

gebruikersnaammenno
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door gebruikersnaammenno »

Moneyman schreef:
20 apr 2021 09:42
PostNL geeft zelf ook aan waarom die vragen gesteld worden:
Klik hieronder op de knop 'Contact opnemen'. Daan vraagt je hoe je contact wilt opnemen – kies 'Bellen'. Vervolgens zal Daan (de chatbot) je alvast wat vragen stellen. Jouw antwoorden stuurt hij door naar zijn echte collega’s die je vervolgens aan de telefoon verder zullen helpen. Heb je alle vragen beantwoord? Dan vertelt Daan je onder welk nummer jouw gegevens bij de klantenservice bekend zijn en via welk telefoonnummer jij contact met ons op kunt nemen. Dit telefoonnummer is speciaal op basis van jouw antwoorden geselecteerd. Zo hoef je niet meer door een telefoonmenu, maar heb je direct de juiste collega te pakken!
Ik zie met bovenstaande helaas niet 'waarom' POSTNL vraagt om mijn NAW gegevens. Er staat alleen dat je pas mag spreken met een afdeling als je de vragen hebt beantwoord. Niet waarom. En de waarom klopt ook niet, want die is niet relevant voor mijn vraag aan de klantenservice. Die hebben alleen de verzendcode nodig.

gebruikersnaammenno
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door gebruikersnaammenno »

Lady1234 schreef:
10 mei 2021 21:57
gebruikersnaammenno schreef:
10 mei 2021 21:49
Moneyman schreef:
15 apr 2021 12:56

Waar baseer je deze aannames op?

Los daarvan: dat PostNL een paar basale contactgegeven wil hebben van iemand die een klacht indient, lijkt me niet meer dan logisch.
Ik dacht ook dat het 'basale contactgegevens' waren, tot e.e.a. gecombineerd werd gebruikt en mijn identiteit gestolen werd. Met uw NAW gegevens kunnen ze meer dan u denkt.
Dus uw identiteit is gestolen door Post.nl? En wat hebben ze dan met uw identiteit gedaan?

En hebt u hierover een klacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens?
Nee, mijn identiteit is niet gestolen door POSTNL, mijn identiteit is 3 jaar geleden gestolen door criminelen. Ik ben toen enorm van geschrokken wat mensen met 'simpele gegevens' gecombineerd kunnen doen. Want via POSTNL krijgen ze bijvoorbeeld uw NAW gegevens. Zodra een kopie van uw paspoort online is (gebeurd helaas vaker dan u denkt doordat u het afgeeft bij een hotel of instantie) kunnen hiermee bankrekeningen worden geopend en leningen worden afgesloten. Dit gebeurd helaas vaak en is mij ook gebeurd. Daarom ben ik erg voorzichtig geworden in het 'zomaar' vrijgeven van mijn gegevens.

Ik heb inderdaad een klacht ingediend bij Autoriteit Persoonsgegevens. Het is daar erg druk en zij geven aan dat zij het zullen onderzoeken maar dat er rekening moet worden gehouden met 6 maanden wachttijd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gebruik de scan app van de overheid om een kopie te maken van uw identiteitsbewijs.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

gebruikersnaammenno schreef:
10 mei 2021 22:12
Radar schreef:
18 apr 2021 12:32
Ik heb de titel van dit topic aangepast naar iets dat de lading m.i. iets beter dekt: 'chantage' kan ik er met de beste wil ter wereld niet in ontdekken, in ieder geval.

Hartelijke groet, Radar^SK
Beste redactie, Jammer om te lezen. 'Chantage' is wellicht een heftig woord maar het dekt wel het beste de lading. Een ander synoniem zou 'eist' kunnen zijn.
Misschien toch nog eens een blik in het woordenboek werpen. "Chanteren" is toch alles behalve een synoniem van "eisen".

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

gebruikersnaammenno schreef:
10 mei 2021 22:12
Ter idee; als u morgen bij het tankstation staat en bij het afrekenen uw adres, naam en telefoonnummer moet zeggen voor u mag afrekenen, is dat dan informeren of eisen? En vind u dit terecht?
Als ik een klacht wilt indienen en verwacht dat het tankstation daarna een reactie gaat geven dan lijkt mij dat zeer terecht.

Gesloten