LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PostNL tekent zelf voor ontvangst

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door BL2 »

Blij ?
Of doen deze man (en vrouw) "gewoon" hun werk ? Zou daar niet blij van worden, maar het gewoon vinden.

Moiseule58

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Meer dan gewoon hun werk. Voor zover ik weet zijn alle buren om ons heen ook heel tevreden. Nooit fouten, altijd vriendelijk en ga zo maar door. Daar kunnen sommige andere bezorgdiensten die hier komen nog wat van leren. Natuurlijk zijn er ook rotte appels. Maar is dat niet bij meer bedrijven?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bij PostNL is het al jaar en dag "verdeel en heers". Pakketbezorgers betalen ze per afgeleverde zending. Voor elke zending die niet afgeleverd kan worden krijgt de pakketbezorger nul euro van PostNL. Dus worden bezorgers creatief. Je kan daar wat van vinden maar dit is de realiteit. Lang leve de privatisering. PostNL wordt daarbij gedekt door de Postwet: ze zijn maar zeer beperkt of niet aansprakelijk voor alles wat er misgaat.

Als je Nederland op dit punt met de VS vergelijkt: in de VS is het nog een staatsbedrijf waar bezorgers een vast salaris krijgen. Er is daar een postale recherche die ernstige onregelmatigheden onderzoekt. Kom daar maar eens om in Nederland. Daar is valsheid in geschrifte in de praktijk wel strafbaar. In Nederland word je keihard uitgelachen. https://postalinspectors.uspis.gov/

Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door Radar »

Dit onderwerp zat gisteren in onze radio-uitzending: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... or-postnl/

jae1
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2017 07:44

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door jae1 »

afgelopen zaterdag gebeurd mij het zelfde ik haal de postbus leeg geen post drie kwartier later komt mijn man en vind een aangetekend stuk wat een grote schande is dit de luiheid om niet eens aan te bellen ik ben gewoon thuis schofferig vind ik dit post nl moet zich schamen
Laatst gewijzigd door Radar op 22 mei 2017 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overmatig hoofdlettergebruik verwijderd

sunniva.brunings
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2017 12:45
Contacteer:

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door sunniva.brunings »

Twaalf mei j.l. heeft een vriend van mij een pakketje met een cadeautje naar mij verstuurd. Ik krijg via WhatsApp een foto van de Track & Trace code.
Ik volg mijn pakketje en die blijkt pas 3 dagen later aan te komen. Oké, kan gebeuren al past het wel gewoon door de brievenbus. Maandag zie ik op post.nl dat mijn pakketje is aangekomen. Ik loop naar beneden naar mijn postbus en doe hem open: géén pakketje! Ik app die vriend dat het niet is aangekomen en zoek is.
Ik loop weer naar boven en bel PostNl. De mevrouw van de klantenservice verteld mij 2 dingen: Het pakket is in het sorteercentrum en ook bij mij. RAAR! Zij verteld dat de afzender moet bellen omdat hij de overeenkomst is aangegaan met ze om het te versturen. Oké... beetje omslachtig maar goed. Hij heeft contact opgenomen en hij kreeg te horen dat ik nu aan mijn buren moest vragen of zij het pakket hadden. Wéér een ander verhaal dus!! Ze zouden geen onderzoek doen want het was niet aangetekend dus we hadden gewoon pech. Dat accepteerde ik niet en heb toen een bericht via Facebook naar ze verstuurd en toen moest ik mijn vriend weer bellen, en hij moest opnieuw met PostNL bellen om zijn eigen gegevens en een omschrijving van de inhoud en de uiterlijke kenmerken door te geven. Dat heeft hij gedaan.
Het is nu 23 mei en ik heb nog steeds géén pakketje. Ik heb net weer gebeld en ik kreeg te horen dat de opdrachtgever morgen te horen krijgt hoe het zit. Nou, ik denk dat ik het al weet. Het is waarschijnlijk gewoon kwijt. Ik ga kijken naar alternatieven en ook vragen aan de afzenders voor alternatieven want dit is gewoon een kwalijke zaak!

kakatoe65
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2017 17:34

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door kakatoe65 »

Het probleem is dat Postnl zoekt naar mogelijkheden om de kosten zo laag mogelijk te houden.
Toen ik begon bij de post in '97 had ik zo'n beetje dagelijks in mijn wijken (vooral de ochtendwijken) nabrengzakken met post , dat is al een aantal jaren niet meer ivm de digitalisering en het word nog steeds minder.
Dus wil het bedrijf zoveel mogenlijk de kosten drukken, en de grootste onkostenpost zijn de personele kosten.
Om een voorbeeld te schetsen vroeger werd in de bestellerskantoren alles handmatig gesorteerd en samengevoegd , een volletijd werker had 2 wijken voor te bereiden en te bestellen en je had een werkdag van zo'n 7 a 8 uur, en de pakkettenchauffeur (vaste medewerker) tussen de 120- 160 pakketten per dag te bezorgen.
Vanaf het moment dat de post geprivatiseerd is ( ik meen '89), zitten de postbodes en pakketbezorgers in een voortdurende reorganisatie en dat is nog steeds zo.
Op een gegeven moment kwamen de zzp'ers om pakketten te bezorgen want dat was dan weer goedkoper dan vaste medewerkers aan nemen, maar zoals gezegd als je als zzp'er het pakketje niet af kan leveren en maar de helft betaald krijgt gaan die mensen gekke dingen doen om toch zoveel mogelijk te verdienen, ze hebben toch hun auto's te onderhouden, de benzinekosten en niet te vergeten ook nog eens thuis de nodige onkosten.
Maar dat is niet het enige, ook stoppen er veel retailers er mee om als servicepunt te fungeren voor postnl, vaak moeten ze er iemand extra voor in dienst nemen, en de kosten dekken de baten niet eens.
Ook bij de postbodes word gekeken hoe er op de kosten bespaart kan worden, binnenkort word er begonnen het tweebundelsysteem zodat er nauwelijks meer samengevoegd hoeft te worden, je loopt dus met twee bundels post in een straat en je huis aan huis te bestellen.
Dat scheelt dus weer uren aan binnenwerk.
Dan het meest belangrijke vind ik, als postbode of pakkettenchauffeur had je eer van je werk, je maakte het proces van begin tot het eind mee, vanaf het sorteren tot het aan de klant afgeven en/of het bestellen in de brievenbus.
Nu is er in gehakt en zijn er haast alleen nog maar voorbereiders en bestellers waardoor je onverschilligheid krijgt onder de medewerkers van postnl en al helemaal van de zzp'ers, die hebben al helemaal geen binding met het bedrijf.
En dat terwijl het op het ogenblik bij de pakketten booming business is vanwege alle webwinkels.
Binnenkort verhuizen wij weer, eerst van het plaatselijke bestellerskantoor naar een regionaal voorbereidingslocatie (waar voorheen een overslag bedrijf in zat), en over een aantal maanden gaan we over naar het sorteercentrum brieven (nog verder weg), bepaalt motiverend werken al die veranderingen niet, die al zo'n dikke 27 jaar bezig duren.
Je hebt geen zin meer in dat stapje harder lopen om alles voor elkaar te krijgen, je doet het wel, maar voor je leidinggevende (die anders de pineut is) maar niet meer met plezier omdat je trots ben op het bedrijf waar je voor werkt :( :( :(

VSJDR88
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2018 13:38

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door VSJDR88 »

MauHe schreef:Nee, natuurlijk mag dit niet. Is in principe gewoon postfraude. Is mij ooit overkomen met een horloge van € 100, gewoon in de brievenbus gestopt en zelf getekend. Ik kan me er nog kwaad over maken. Voor hetzelfde geld stoppen ze het in de verkeerde brievenbus. En als je dan een klacht indient bij PostNL is de standaardreactie iets van "we zullen het intern onderzoeken", maar vervolgens word je als klant niet op de hoogte gehouden van wat daar uitkomt.
Ongelofelijk, PostNL doet ook echt alles zoals het hen uitkomt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door renewouters »

Toch knap, dat internetverkoop jaar in jaar uit fors blijft groeien (ten koste van de stenenwinkelretailer om de hoek) en dat, als je dit forum moet geloven, alles fout gaat ongeacht de bezorgdienst. Waarom wordt er nog zoveel online besteld als het niet bezorgd wordt, te laat wordt bezorgd, kwijt raakt, gestolen wordt, etc?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door Lowieze »

renewouters schreef:Toch knap, dat internetverkoop jaar in jaar uit fors blijft groeien (ten koste van de stenenwinkelretailer om de hoek) en dat, als je dit forum moet geloven, alles fout gaat ongeacht de bezorgdienst. Waarom wordt er nog zoveel online besteld als het niet bezorgd wordt, te laat wordt bezorgd, kwijt raakt, gestolen wordt, etc?

Topic is meer dan een jaar oud :D , misschien is er nu wat verbeterd?

MavdBo
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mar 2013 20:55

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door MavdBo »

Nee dus, er is nog niets veranderd/verbeterd. Ik heb nl vandaag alweer de reden van het plaatsen van dit topic mogen ervaren.
Op internet ging ik checken of mijn pakketje al was afgeleverd bij mijn ouders. En idd, fijn dat het er is dacht ik nog.... maar wat een rare handtekening? Die is helemaal niet van mijn ouders. Niet van mijn vader, nóch van mijn moeder.
Toen ik thuis kwam gevraagd naar het pakketje. Nee hoor, niets ontvangen vandaag zeggen ze. Dus ga ik in de brievenbus kijken die vooraan de oprit staat. En wat schetst mijn verbazing: het pakketje ligt in de brievenbus!
Er is dus gewoon door de postbeambte zélf getekend en in de brievenbus gedropt. Schandalig dit! Stel dat het was meegenomen, hoe had ik dan ooit kunnen bewijzen dat ik het niet ontvangen heb? Er is tenslotte getekend voor ontvangst.
Ik heb PostNL gebeld, maar voordat je al die bandjes eens doorgeworsteld bent, ben je al 10min verder. Klacht wordt opgenomen maar ik verwacht er totaal niets van. Het is werkelijk ongehoord dat dit kan. Is toch gewoon valsheid in geschrifte?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door BreejKC »

Helaas. Als ontvanger van poststukken heeft u weinig op te merken bij Post.nl. Althans daar gaat Post.nl vanuit en daar houden zij zich strikt aan omdat de Postwet ze verregaand beschermd. Vandaar dat als u als ontvanger reageert er in verreweg de meeste gevallen niets gebeurt en Post.nl zich naar ontvangers toe verschuilt achter een daverende stilte.

De verzender daarentegen heeft wel betaald voor het juist verzenden van het poststuk en heeft er dus ook alle belang bij, als betalende klant, dat de procedure rond de postbezorging op een juiste manier plaatsvindt. Helaas, met alle arrogantie die Post.nl grootscheeps ten toon spreid hebben ze in veel gevallen ook sch....t aan hun eigen betalende klanten (de verzenders) en horen die bij het indienen van een klacht in veel gevallen ook niets of krijgen een nietszeggend antwoord.

Misschien dat u als ontvanger van het poststuk samen met de verzender daarvan in verzet kan gaan tegen de arrogantie van Post.nl en samen u een klacht gaat indienen bij de Geschillencommissie Postbezorging. De verzender omdat hij met een valse handtekening opgescheept wordt en Post.nl dus valsheid in geschrifte heeft gepleegd en u omdat u als ontvanger (of uw ouders) van het pakket die handtekening nooit gezet heben, terwijl Post.nl het tegendeel beweerd. Uiteraard kunt u aantonen dat het uw handtekening niet is, of uw ouders dat het hun handtekening niet is, aan de hand van andere officiële documenten, zoals rijbewijs, ID-kaart of paspoort waar ook een officiële handtekening in moet staan.

angel1978
Berichten: 10897
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door angel1978 »

MavdBo schreef:
22 okt 2018 18:36
Nee dus, er is nog niets veranderd/verbeterd. Ik heb nl vandaag alweer de reden van het plaatsen van dit topic mogen ervaren.
Op internet ging ik checken of mijn pakketje al was afgeleverd bij mijn ouders. En idd, fijn dat het er is dacht ik nog.... maar wat een rare handtekening? Die is helemaal niet van mijn ouders. Niet van mijn vader, nóch van mijn moeder.
Toen ik thuis kwam gevraagd naar het pakketje. Nee hoor, niets ontvangen vandaag zeggen ze. Dus ga ik in de brievenbus kijken die vooraan de oprit staat. En wat schetst mijn verbazing: het pakketje ligt in de brievenbus!
Er is dus gewoon door de postbeambte zélf getekend en in de brievenbus gedropt. Schandalig dit! Stel dat het was meegenomen, hoe had ik dan ooit kunnen bewijzen dat ik het niet ontvangen heb? Er is tenslotte getekend voor ontvangst.
Ik heb PostNL gebeld, maar voordat je al die bandjes eens doorgeworsteld bent, ben je al 10min verder. Klacht wordt opgenomen maar ik verwacht er totaal niets van. Het is werkelijk ongehoord dat dit kan. Is toch gewoon valsheid in geschrifte?
ontvanger laten klagen bij verzender dat pakket niet ontvangen is en handtekening onbekend.
Dan heeft verzender maar 2 keuzes:
* pakket laten zoeken door postnl
* nieuw pakket sturen

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Postbeambtes bestaan niet meer. Die had je vroeger bij de PTT. Zij deden hun werk onder ambtseed.

jacqueline claas
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2018 11:03

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door jacqueline claas »

Oktober pakket kwijt bezorger zegt bij een huisnummer afgegeven bij die persoon lag het niet.Tnt zou de bezorger langs sturen moet nog komen tnt zou terug bellen moet nog gebeuren.Dan krijg ik een doos binnen die doorweekt was gelukkig niet de inhoud.Nu weer een pakket weg krijg steeds vanwegen blackfriday 1 dag vertraagt maar dat zie ik al dagen.De verzender gebeld nu schijnt mijn pakket in een container te liggen wat trouwens zeer breekbaar is.Ze zeggen nu wat er het eerst is binnen gekomen in de container komt er het eerst uit.Volgens mij is het dan zo Wat er als laatst in gaat komt er het eerst uit.Dit is toch schandalig hoe hun met je spullen omgaan spaar er het hele jaar voor voor mijn kerstdorp vanwegen uitkering omdat ik in een scootmobiel rijd.En nu dit 3x keer in 2 maanden iets met mijn pakketten is gewoon schandalig het enigste wat je hoort als er stoom uit je oren komt ja we hebben er begrip voor meer niet.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door Brahms »

Door Corona mag je niet meer zelf tekenen voor ontvangst. Je moet je laatste vier cijfers/letters van je legitimatie noemen bij ontvangs pakketje.
Maar nu de vraag, hoe weet de postbode van Post.NL deze laatste vier cijfers/letters, als hij het pakje gewoon afgeeft en gauw weer weg loopt ? Er nu blijkt dat de laatste vier cijfers/letters van mijn legitimatie "CV12" is.
Dit lijkt mij toch gewoon fraude en bedrog, was wel een pakket met een waarde van ruim E160,00 welke verzekerd verzonden was ! !

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door hebra98 »

dit getal schrijft hij op en kan bij jou gecontroleerd worden, achteraf.

Als hij dat nummer niet weet heeft hij zijn werk niet goed gedaan als er getekend moest worden voor het pakket.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Brahms schreef:
21 nov 2020 23:23
Door Corona mag je niet meer zelf tekenen voor ontvangst. Je moet je laatste vier cijfers/letters van je legitimatie noemen bij ontvangs pakketje.
Maar nu de vraag, hoe weet de postbode van Post.NL deze laatste vier cijfers/letters, als hij het pakje gewoon afgeeft en gauw weer weg loopt ? Er nu blijkt dat de laatste vier cijfers/letters van mijn legitimatie "CV12" is.
Dit lijkt mij toch gewoon fraude en bedrog, was wel een pakket met een waarde van ruim E160,00 welke verzekerd verzonden was ! !
Dankzij corona zitten de bezorgers in een split. Al maandenlang ligt het volume 40% boven het piekmoment van vorig jaar. Moet u zich eens voorstellen de dag voor Kerst in een supermarkt. Dat is geen pretje. Tel daar nog eens 40% aan mensen bij op die al maandenlang de winkels leegkopen. Wat voor druk geeft dat de magazijnen, vrachtwagenchauffeurs en vulploegen? En dat is bij de bezorgers nu niet anders. Zij moeten enorme hoeveelheden wegwerken. Even een blik nieuwe bezorgers opentrekken gaat niet. En als dat al gaat, waar haal je al die busjes vandaan?
Ze zitten dus gewoon in tijdnood. Hoe ga je dan bij elke klant vragen om zijn of haar ID, wachten tot ze die gevonden hebben, met aantal de discussie aangaan waarom ze dat willen hebben, enz. Die tijd is er simpelweg niet.
Is het netjes hoe ze het dan nu doen? Nee, het is niet volgens de voorwaarden. Maar is het begrijpelijk? Absoluut.

Gelukkig gaan de meeste bezorgingen gewoon goed. Het is dus een risico afweging en een kostenafweging. De enige manier om weer terug te gaan naar de tijd van zelf tekenen is door:
*Meer te gaan betalen voor de bezorging zodat de bezorger bij elke klant 1 minuut kan stil staan (weet dat er gemiddeld 300 pakketten per dag per bus bezorgd worden, dus uren wachttijd voor de bezorger) en er meer bezorgers kunnen komen.
*Het te laten afleveren bij een servicepunt en daar heen gaan met een stuk gebak omdat de winkelier enorme wachtrijen gaat krijgen;
*Stoppen met reguliere spullen online te bestellen. Ondanks corona gaat het leven gewoon door. We hebben er niets aan dat na corona hele winkelstraten leeg staan door sluitingen en faillissementen.

We (in het algemeen) klagen steen en been over de bezorgers, maar we (in het algemeen) snappen niet dat we het zelf in de hand hebben.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door Brahms »

NeoDutchio schreef:
22 nov 2020 08:56
Nee, het is niet volgens de voorwaarden. Maar is het begrijpelijk? Absoluut.
Bijzonder dat je valsheid in geschrifte, immers de Post.NL bezorgers maken ook volop "handtekeningen" na zo weet goed te praten. Dat zou ik eens moeten doen in mijn werk, ook altijd druk, dan haal ik zeker het 8 uur journaal !

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Brahms schreef:
22 nov 2020 09:48
NeoDutchio schreef:
22 nov 2020 08:56
Nee, het is niet volgens de voorwaarden. Maar is het begrijpelijk? Absoluut.
Bijzonder dat je valsheid in geschrifte, immers de Post.NL bezorgers maken ook volop "handtekeningen" na zo weet goed te praten. Dat zou ik eens moeten doen in mijn werk, ook altijd druk, dan haal ik zeker het 8 uur journaal !
Het een is een logisch gevolg van het ander. Als je weet waar het probleem zit kan je er iets tegen doen. Ik praat niets goed, ik snap waar het probleem zit. En niet alleen bij PostNL, maar bij elke bezorgdienst.

Gesloten